PDA

Bekijk Volledige Versie : LAN organiseren



NWO
02/12/04, 19:37
Hoi,

Wist niet goed waar dit te plaatsen..
Een paar klanten van mij die vragen als ik een lan wil organiseren
voor hen.
Nu ben ik niet zo op de hoogte van lan gedoe...
Heb een paar vraagjes:

1. Zou je een server kunnen huren voor 3 dagen??
2. Wat zou ik allemaal nodig hebben en hoeveel kost het:
- Switches
- Stoom versterker ofzo?
-?
-?
3 Welke info is nog meer belangrijk bij een lan...??

Hopelijk kunnne jullie mij helpen
de lan is voor ongeveer 20 man. voor de fun..

NextIT
02/12/04, 19:40
Origineel geplaatst door extra-hosting
- Stoom versterker ofzo?Een stoom versterker? Kun je daar behang mee van de muur halen ofzo? :D

phreak
02/12/04, 19:41
Wat je vooral nodig hebt is een degelijk switch met een goede capaciteit, degelijke bekabeling, daarnaast is het mogelijk om wat servers voor game hosting en wat NAT in te richten. En natuurlijk een goede verzekering voor al je apparatuur.

phreak
02/12/04, 19:41
Origineel geplaatst door NextIT
Een stoom versterker? Kun je daar behang mee van de muur halen ofzo? :D

Steam afblazen dan :)

NWO
02/12/04, 20:14
Origineel geplaatst door NextIT
Een stoom versterker? Kun je daar behang mee van de muur halen ofzo? :D

Oeps :P stroom i mean... stoom versterker haha (pas wel in lounge :P )

Verder iemand nog goede tips (zie boven de punten! )

IT-worX
02/12/04, 20:30
Goh met wat vrienden van mn broer organiseren we elke 3 maand een lanparty. Begonnen met zo n 13 man en op de laatste zaten we met 41 mensen...

Wij doen het met een gewoon dlink DI604 routertje en 3 DES1016 switches van dlink... En datgaat nog altijd vrij vlot...Aan het overblijvende poortje van de router hangen we dan de server. Uiteraard zijn er altijd mensen die nog een eigen switch meenemen...

NextIT
02/12/04, 20:48
Origineel geplaatst door extra-hosting
stroom versterker Volgens mij bestaan die ook niet, of je bedoelt een transformator.

Triloxigen
02/12/04, 20:58
Informeer eens bij www.gameparty.net :)

Cyberdevil
02/12/04, 21:08
Gewoon zorgen voor een paar goeie sponsors. Zo hebben wij voor onze lan een sponsor voor netwerk en een voor servers en prijzen.

Enige grote probleem bij lans is de elektriciteit. Want een grote lan trekt nogal redelijk wat amps.

XS-24
02/12/04, 21:10
met 20 man zou het net kunnen op 1 16ampere zekering denk ik.

Voor een switch kan je contact opnemen.

svbeek
02/12/04, 21:46
20 man? Nee, dat lukt echt niet.
Ik ben gameparty crewmember geweest, dus heb er wat ervaring in ;)
Als je safe wilt zijn, max 10 man op een 16A groep. 11 zou ook nog moeten kunnen maar is al krap.
Verder kan je bij pronetworks.nl ook leuke spulletjes huren mocht je deze niet zelf kunnen regelen.

kilian
02/12/04, 22:12
jullie lachen nou wel om dat st(r)oom versterker maar ik denk dat het heel goed is dat deze jongen/man denkt aan de stroom. Je kan niet zomaar even 20 pc's aansluiten op 1 groep.

20 x laten we zeggen 200 watt per pc = 4000 watt is iets meer dan 17 A bij 230 V. En daar komen de randapaten nog bij (biertenders ed :)). Geloof dat er in een huis tuin en keuken stokkenkast 16A stoppen zitten.

Is het de bedoeling dat de TS _alles_ zelf gaat regelen of alleen de infrastructuur van het netwerk?

Cyberdevil
02/12/04, 22:23
Origineel geplaatst door kilian
jullie lachen nou wel om dat st(r)oom versterker maar ik denk dat het heel goed is dat deze jongen/man denkt aan de stroom. Je kan niet zomaar even 20 pc's aansluiten op 1 groep.

20 x laten we zeggen 200 watt per pc = 4000 watt is iets meer dan 17 A bij 230 V. En daar komen de randapaten nog bij (biertenders ed :)). Geloof dat er in een huis tuin en keuken stokkenkast 16A stoppen zitten.

Is het de bedoeling dat de TS _alles_ zelf gaat regelen of alleen de infrastructuur van het netwerk?

Wij zekenen op onze lan op 500watt per pc wat zeker niet te veel is (PC, CRT scherm enz). Neem dan het voorbeeld van kilian, 500 x 20 = 10kW
Maakt zo'n 3 x 16 Amp (als je de vierkantwortel 3 erbij neemt)

Dus het is niet zo dat je eventjes 20 man op 1 kring kunt steken. (En met 1 kring bedoel ik niet 1 stopcontact want er kunnen zo 8 op 1 kring sstaan.)

NWO
03/12/04, 07:37
Hm had ik toch gelijk dat dat niet zomaar kon.
Wij zijn gevraagd de server / kabels / switches / games te regelen.
Ze willen er gewoon gaan zitten en gamen.

Switch kan ik zo wel aankomen.
Games ook geen probleem
Kabel heb ik hier nog
Server.. (moet ik nog zoeken)
Router (ook nog)

Maar ik ga nog even die site's bij langs, misschien kunnen hun het regelen... Wel heb ikzelf nog enkele vragen:

Als ik het dus goed begrijp kan ik max 8 personen per groep (Stop)
gebruiken.. En zal ik dus 3 extra groepen moeten doen? of hoe regelen jullie dat????

De opzet ziet er dus als volgt uit:


Server>Router>Switch>de pc van de mensen op de lan.
Toch?

kilian
03/12/04, 07:51
Origineel geplaatst door extra-hosting
Hm had ik toch gelijk dat dat niet zomaar kon.
Wij zijn gevraagd de server / kabels / switches / games te regelen.
Ze willen er gewoon gaan zitten en gamen.

Switch kan ik zo wel aankomen.
Games ook geen probleem
Kabel heb ik hier nog
Server.. (moet ik nog zoeken)
Router (ook nog)

Maar ik ga nog even die site's bij langs, misschien kunnen hun het regelen... Wel heb ikzelf nog enkele vragen:

Als ik het dus goed begrijp kan ik max 8 personen per groep (Stop)
gebruiken.. En zal ik dus 3 extra groepen moeten doen? of hoe regelen jullie dat????

De opzet ziet er dus als volgt uit:


Server>Router>Switch>de pc van de mensen op de lan.
Toch?

Ik denk dat je dat even in het gebouw na moet gaan, misschien is er ergens krachtstroom aanwezig. Moet je even uitzoeken he. Dat kunnen wij zo niet zeggen.

succes ermee

XS-24
03/12/04, 08:58
Waarom een router tussen de server en de switch?

Wat je kan doen met de stroom is gewoon een kabeltje in het stopcntact (wel even kijken welke groepen het zijn. Eventueel de stop (mocht die er nog inzitten) vervangen door 1tje van 32 ampere maar verdeel dan alles over meerdere stopcontacten van dezelfde groep, anders worden je stopcontacten zo bruin :).

jurrian
03/12/04, 09:16
16A zekeringen vervangen door 32A zekeringen moet je dus vooral NIET doen... daardoor kunnen de zekeringen op bepaalde fasen overbelast raken en als die doorbranden kun je het plaatselijke electriciteitsbedrijf opbellen... Bovendien is het onveilig: de bekabeling is berekend op max. 16A en als je daar meer overheen trekt kan je bekabeling gaan smelten. Kijk in de plaats daarvan voor van die kasten die je vaak op bouwplaatsen ziet: Die sluit je aan op een krachtstroom-aansluiting en vervolgens biedt die kast je een aantal 220V stopcontacten op verschillende groepen.

Servers en switches kun je overigens voor korte perioden huren bij b.v. Kender Thijssen (www.kender-thijssen.nl).

svbeek
03/12/04, 17:09
[quote] Server>Router>Switch>de pc van de mensen op de lan.
Toch? [/qoute]

Dit is inderdaad niet nodig. Op hele grote lans wordt dit weleens gedaan om het broadcast verkeer te beperken tot het eigen vlan, maar voor jou lannetje zeker overkill. Een klein nat routertje om een eventuele internetverbinding te delen zou wel handig zijn. Verder zou ik je aanraden geen dhcp server te draaien, maar op papier ip adressen (plus een uitleg hoe deze in te stellen) uitdelen.

Zorg verder voor een eventuele stille en donkere slaapruimte, catering en schone toiletten, dat vind ik altijd pluspunten op een lan.

ThePostman
03/12/04, 17:28
8 op 1 kring? Geprobeerd? Bij ons op de lan gaat stroom eruit bij ongeveer 8 man...

svbeek
03/12/04, 17:37
Ja hoor, ik heb zelf enkele lans georganiseerd waar we 10 mensen per 16a groep aanhielden. Ging prima. Misschien waren de groepen bij jou lager afgezekerd (10a zie je soms ook wel eens), of hingen er andere zware stroomverbruikers aan de zelfde groep?

Cliff
03/12/04, 17:45
Het geen wat veel mensen onderschatten is dat als je echt een groot lan doet, dat de organisatie van het lan vaak onderschat word en men te veel naar het netwerk zelf gaat kijken.

svbeek
03/12/04, 18:14
Is helemaal waar..

Friend
03/12/04, 18:18
Welk spel ga je spelen? Ga je RTCW ET spelen, mag ik meedoen.....?

NWO
03/12/04, 22:31
Het is voor een vereniging.

Eens wat anders dan bbq of zoiets dergelijks..

Ze dachten nu aan een lan, dus helaas alleen voor de leden daar ;)

Tanx voor de tips all!!

:D Kan ik me heel ver meer redden denk ik!

NWO
06/12/04, 22:38
Heb nu gekeken, maar is geen kracht stroom.
Er komen 25 mensen en er zijn 3 lege groepen..
Ik kan dan voor elke groep een 8 man plaatsen??
Of gaat dat niet zo??
Dus gewoon per groep (wat weer uitloopt naar 1 stopcontact) 8 computers..?

IT-worX
06/12/04, 22:43
Is eerder

Internet > Router > Switch en aan je switch ergens je pc's en je server hangen toch?

svbeek
06/12/04, 22:43
Ja, moet je alleen even nazoeken welke stopcontacten bij welke groep horen.. gebruik verder ook fatsoenlijke verlengdozen, en niet van die goedkope troep, die kan je vaak niet met de volledige 16a belasten..

NWO
06/12/04, 23:20
Gebruik Trust stekkerdozen..

Zijn wel redelijk goed ;)

svbeek
07/12/04, 13:43
Trust en goed ? Waarom klinkt die combinatie mij niet zo goed in de oren? :)

K zou gewoon even nazoeken in de specificaties van die dingen wat ze aan zouden moeten kunnen, dan weet je het zeker..

Falc0n
07/12/04, 13:59
een lantaarn paal zou wel kunnen helpen ^_^.
vraag desnoods aan buren of je tijdelijk van hun stroom gebruik mag maken tegen een leuk prijsje :P.

verder 1 24 poorts switch is goed genoeg aangezien je maar voor 20 man doet. nog 3 poorten over voor servers(beetje overkill , 1 server is genoeg voor 20 man) en 1 beheer computer.

NWO
07/12/04, 19:53
Origineel geplaatst door Falc0n
een lantaarn paal zou wel kunnen helpen ^_^.
vraag desnoods aan buren of je tijdelijk van hun stroom gebruik mag maken tegen een leuk prijsje :P.

verder 1 24 poorts switch is goed genoeg aangezien je maar voor 20 man doet. nog 3 poorten over voor servers(beetje overkill , 1 server is genoeg voor 20 man) en 1 beheer computer.

Precies hoe ik het had gedacht ;-) Tanx..

Ga binnenkort daar even kijkje nemen :D jullie horen nog wel ff als het gelukt is haha

ronaldlokers
07/12/04, 22:47
Op school hebbem wij soms 21 laptops op 1 stopcontact staan, lijkt mij niet zo veilig, maar gaat tot nu toe wel goed.

Weten iemand van jullie of die gevaarlijk kan zijn voor de laptops?

kilian
07/12/04, 22:53
Origineel geplaatst door ronaldlokers
Op school hebbem wij soms 21 laptops op 1 stopcontact staan, lijkt mij niet zo veilig, maar gaat tot nu toe wel goed.

Weten iemand van jullie of die gevaarlijk kan zijn voor de laptops?

laptop gebruikt iets minder dan een 'gewone' (desktop) tv. Zeker als er een crt monitor aan hangt.

En ja, het kan gevaarlijk zijn voor je apparatuur als je het overbelast... doh.