PDA

Bekijk Volledige Versie : Colportage wet ook van toepassing op webhosting ?



vdh
02/12/04, 14:26
Als je een domein registreert en een hostingpakket inricht voor iemand, heeft deze persoon dan 7 werkdagen bedenktijd om te besluiten dat ie het niet wil en om zijn biezen te pakken en niet te betalen ?

eMiz0r
02/12/04, 15:30
Onkostenvergoeding in rekening brengen.

Triloxigen
02/12/04, 15:54
Een domeinnaam valt onder maatwerk en voor maatwerk geld de 7 dagennietgoedgeldteruggarantie niet.

Voor webhosting geld dit wel, maar je mag, zoals eerder gezegd, administratiekosten in rekening brengen.

maxnet
02/12/04, 16:35
Origineel geplaatst door Triloxigen

Voor webhosting geld dit wel, maar je mag, zoals eerder gezegd, administratiekosten in rekening brengen.

Waar baseer je dat op?



In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.


Als het wel besteld is, maar vervolgens niet gebruikt is, mag je helemaal niks in rekening brengen.

Indien er wel reeds gebruik van de dienst gemaakt is, ligt het wat ingewikkelder.

vdh
02/12/04, 18:13
Er is wel gebruik gemaakt van de dienst, plusminus 7 werkdagen. Maar als ik dit lees

http://www.mijnwinkel.nl/homepage/pages/frameload.html?http://www.mijnwinkel.nl/homepage/pages/wetverkoopopafstand.htm

En met name dit:
De leverancier moet, voordat de koop wordt gesloten, de volgende informatie verstrekken: het recht van de consument om de overeenkomst binnen een bedenktijd te beƫindigen

En;
Als de leverancier niet heeft voldaan aan de eerder genoemde informatieplicht, dan geldt een periode van drie maanden waarbinnen de consument het goed kan retourneren.

Doen jullie dat ? Zeggen van te voren dat ze 7 dagen de tijd hebben om na te denken ?

Nou bof ik nog met die maatwerk tip, een domein is inderdaad maatwerk en moeten ze dus altijd betalen aangezien deze 7 dagen niet gelden voor maatwerk. Dan moeten ze tenminste iets betalen. Zit je moeite te doen om binnen 2 dagen iemand in de lucht te helpen en dan zeggen ze alles op omdat ik een keertje op zaterdag een uurtje niet achter mijn PC zit en dus "niet reageer" en "klantonvriendelijk" ben.

maxnet
02/12/04, 18:32
Origineel geplaatst door vdh
Zeggen van te voren dat ze 7 dagen de tijd hebben om na te denken ?


Wij hebben destijds overwogen om het in de AV te vermelden.

Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om bij elk hostingpakket gewoon een proeftermijn van twee weken te geven.
Komt wat klantvriendelijker over dan een vage juridisch geformuleerde bepaling in de AV te verstoppen...

De daadwerkelijke kosten als iemand opzegt zijn te verwaarlozen.
Accounts worden automatisch aangemaakt, en activatiecode per SMS beperkt het aantal proefabonnementen dat iemand kan afsluiten.

eweps
02/12/04, 18:33
Hm is inderdaad vreemd, mogen er ook geen annuleringskosten gerekent worden wanneer je dat in de algemene voorwaarden zet?

Mvg,

Nick

maxnet
02/12/04, 18:46
Origineel geplaatst door eweps
Hm is inderdaad vreemd, mogen er ook geen annuleringskosten gerekent worden wanneer je dat in de algemene voorwaarden zet?


Zie niet in waarom dit vreemd is.

Nederland is nog redelijk bedrijfsvriendelijk.
In een aantal andere landen moet je als je goederen via Internet verkoopt, zelfs de verzendkosten voor het terugsturen door de klant vergoeden...

En nee, met je algemene voorwaarden mag je het dwingend recht niet vervangen.
Wel gelden de bepaling m.b.t. overeenkomst op afstand alleen bij particulieren, dus niet als de klant een bedrijf is.

Sander-
02/12/04, 19:02
In principe hoef je hier toch niks over in je AGV op te nemen als dit ook gewoon als zodanig in de wet vermeld staat?

maxnet
02/12/04, 19:12
Origineel geplaatst door WE-Create!
In principe hoef je hier toch niks over in je AGV op te nemen als dit ook gewoon als zodanig in de wet vermeld staat?

Je moet aan de klant melden dat deze binnen 7 werkdagen de overeenkomst kan ontbinden.
Hoe je dit meldt is je eigen keuze, maar veel bedrijven doen dit in de AV.

Doe je dat niet dan bedraagt de wettelijke termijn 3 maanden.

Hoewel elke Nederlander de wet hoort te kennen, mag je niet van de gemiddelde consument verwachten dat deze de exacte bepalingen uit de wet kent.
Als bedrijf hoor je deze kennis wel te hebben.

sillysicko
16/12/04, 03:13
Volgens de wet kopen op afstand, kan een klant inderdaad afzien van een aankoop binnen 7 dagen. Je kan er van af wijken omdat dit een gepersonaliseerd product is en op uitdrukkelijk vragen van de klant is er een product of dienst geleverd. De bedenktijd vervalt trouwens ook als er al gebruik gemaakt is van de dienst. Dat is het zelfde alsof je een gedragen onderbroek naar de winkel terugstuurt.

In je algemene voorwaarden dien je op te nemen dat de aankoop van een dienst voor tenminste een jaar is en je geen restitutie verleent op vooruitbetaalde abonnementen. Ook de hosting is persoonlijk, daar je uitdrukkelijk de opdracht hebt gekregen om een domein met hosting aan te maken. Tevens kan je dit aantonen door een hosting contract, daar er dan een handtekening op staat. Dezelfde handtekening staat ook op het registratiecontract van de SIDN in het geval van NL domeinen.

Indien je deze contracten in je bezit hebt, sta je sterker, en kun je hard maken dat er een contract is en dat ze contractbreuk plegen. Ze hebben tenslotte bedenktijd voor het ondertekenen van het contract. Is het een bedrijf, dan is het helemaal makkelijk. 70% van de rechten vallen dan weg, zoals de bedenktijd. Ze kunnen dan alleen vallen over het uurtje dat je niet aanwezig was op zaterdag. Maar goed, iedereen moet wel eens boodschappen doen of douchen, dus dat kan je makkelijk verdedigen.

DennisWijnberg
16/12/04, 10:52
@maxnet:
Ik betwijfel geen letter van wat je zegt, maar waar haal je deze kennis vandaan?

veenman
16/12/04, 13:02
Origineel geplaatst door DennisWijnberg
@maxnet:
Ik betwijfel geen letter van wat je zegt, maar waar haal je deze kennis vandaan?
Volgens mij staat dat gewoon in wetboek ;)

DennisWijnberg
16/12/04, 13:09
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik die niet altijd bij de hand heb, online ergens?

PeterT
16/12/04, 13:21
http://wetten.overheid.nl/

veenman
16/12/04, 13:31
Het is trouwens nog iets strenger, dan het feit dat de klant 3 maanden krijgt om te ontbinden als het niet vermeld is in het contract (wellicht is hier jurispedentie over geweest, maar dat weet ik niet, ik baseer mij even puur om de wet).

Colportagewet, Artikel 24, Lid 2a

in de akte, bedoeld in het eerste lid, de in artikel 25, eerste lid, bedoelde mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden wordt vermeld alsmede zijn of hun naam en zijn of hun adres, waarnaar de in artikel 25, eerste lid, bedoelde mededeling kan worden gezonden, een en ander op straffe van nietigheid van de overeenkomst;

Samengevat komt het er op neer dat het contract kan door de klant nietig kan worden verklaard indien het niet vermeld is dat het mogelijk is om het binnen 7 dagen te ontbinden!

sillysicko
20/12/04, 13:02
De colportagewet is van toepassing op producten of diensten die via huis aan huis verkoop aangeboden worden. Dat is hier niet het geval.


Origineel geplaatst door DennisWijnberg
@maxnet:
Ik betwijfel geen letter van wat je zegt, maar waar haal je deze kennis vandaan?

Uit onderzoek wat ik gedaan heb voor een webshop is dit er uit naar voren gekomen.

Diensten die op maat gemaakt zijn, zoals bijvoorbeeld gepersonaliseerde items, bieden de uitweg niet als de dienst al beschikbaar is of als de dienst al is uitgevoerd, tenzij de afnemer kan aantonen dat de dienst niet goed is uitgevoerd.

Een domeinnaam is een gepersonaliseerde dienst. Er wordt een domeinnaam op verzoek vastgelegd, en deze wordt waarschijnlijk op naam van de aanvrager geregistreerd. De hosting gaat in vanaf het moment van registratie. Zeker als het een .nl naam betreft, daar deze al in de DNS dient voor te komen voor het moment van aanvragen.

Hij geeft aan 7 dagen gebruik te hebben gemaakt van de server, of dat het hostingaccount 7 dagen online was. Tel hier de registratieperiode bij op en je komt op een dag of tien. (DNS updates etc)

Voor .NL domeinnamen dien je een schriftelijk document te overleggen voordat de domeinnaam geregistreerd kan worden, dus je hebt naam, adres en handtekening van de aanvrager.

Als de dienst al is aangegaan, is deze dienst bindend voor de contractperiode. Lees maar na in de wet kopen op afstand.

Het probleem voor de afnemer zijn dus drieledig.

A de periode van 7 dagen is verstreken als de dienst al 7 dagen beschikbaar was.

B De dienst betrof een gepersonaliseerde dienst. Daarbij was al gebruik gemaakt van de dienst en is de dienst dus aanvaard.

C Er is een contract wat uitgaat van een periode van een jaar.

Als je in je algemene voorwaarden hebt staan dat je vrij bent in het verhuizen van de dienst naar een andere deelnemer of aanbieder, en je geen restitutie verleent als afkoopsom van het contract, wordt bij opzegging van de dienst de betalingsverplichting niet opgeheven.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Iwab
21/12/04, 18:31
Origineel geplaatst door sillysicko
Volgens de wet kopen op afstand, kan een klant inderdaad afzien van een aankoop binnen 7 dagen.

Let wel: die wet geldt alleen voor particulieren. Bedrijven hebben die afkoelperiode niet.


Afdeling 9A. Overeenkomsten op afstand
Artikel 46a
In deze afdeling wordt verstaan onder:

(...)

c. overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten: de tot het verrichten van diensten strekkende overeenkomst op afstand tussen een dienstverlener die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;

http://www.hcc.nl/dell/BW7/BW7.html