PDA

Bekijk Volledige Versie : server?



TechXP
30/11/04, 14:48
Even een vraagje aan jullie. Ik wil waarschijnlijk in 2005 beginnen met hosting en daarbij eerst 1 server kopen. Ik wil iig genoeg hostingaccounts om een lichte winst eruit te halen.

Het zal iig een linux bak moeten worden. Welke bevelen jullie aan?
En moet ik veel geheugen plaatsen? 512mb genoeg in het begin?
En is 80GB genoeg voor de schijfruimte? Hoeveel hostingaccounts draaien er gemiddeld op 1 server?
En welke processor kan ik het best gebruiken?

Waarschijn wil ik eerst met een 2e hands server bezig zijn (ivm met kosten). Anderszijds kan je beter ook goed eerst investeren denk ik.

Wat zijn de prijzen van een goede 1ste servertje?

alvast bedankt voor de antwoorden

mguilmot
30/11/04, 14:56
Je kunt ook beginnen als reseller, dan liggen de kosten wat lager.

Als server kies ik persoonlijk voor een P4 3.0 (of 3.2/4) met 512 ram om te beginnen.

Begin je wat groter te worden kun je geheugen altijd bijsteken.

Welke linux aanbevelen? De distro die jou het beste ligt ;) Voor jou misschien redhat (of fedora) voor een ander debian.

Voor prijzen zul je eens moeten zien op sites van server verkopers (of aanbieding vragen in het juiste forum).

Veel succes.

neographikal
30/11/04, 14:59
Tenzij je er een site op gaat draaien met vele honderdduizenden hits per dag voldoet elke hedendaagse pc. 2 serialata schijfjes in een software raid1 config en een 256MB ram voor het begin zal _meer_ dan genoeg zijn.

Ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar ik vermoed dat je alles as cheap as possible wilt houden: Koop een merk-moederbord en goed geheugen (256 is meer dan genoeg om mee te beginnen), de rest boeit niet zooo heel veel :)


Origineel geplaatst door mguilmot
Je kunt ook beginnen als reseller, dan liggen de kosten wat lager.

Als server kies ik persoonlijk voor een P4 3.0 (of 3.2/4) met 512 ram om te beginnen.

Begin je wat groter te worden kun je geheugen altijd bijsteken.

Welke linux aanbevelen? De distro die jou het beste ligt ;) Voor jou misschien redhat (of fedora) voor een ander debian.

Voor prijzen zul je eens moeten zien op sites van server verkopers (of aanbieding vragen in het juiste forum).

Veel succes.

Als startende hoster is dit heeelle dikke overkill imo. Op zo'n bak kan je een half miljoen hits per dag nog wel aan, iets wat niet snel zal gebeuren als je begint ;)

Kurtje
30/11/04, 15:02
Beginner kan het beste een Celeron 2.4 ghz kopen (oid) met 256 MB ram en 2 fatsoenlijke schijven (>40 gig, raid mogelijkheid) imho..

i3d
30/11/04, 15:07
Origineel geplaatst door Kurtje
Beginner kan het beste een Celeron 2.4 ghz kopen (oid) met 256 MB ram en 2 fatsoenlijke schijven (>40 gig, raid mogelijkheid) imho.. Juist, je ziet niet voor niks dat deze servers super populair zijn bij oa EV1servers.net. Die paar honderd euro die je bespaart door een Celeron te kiezen ipv een P4-3,2 Ghz is het verschil niet waard als je nog niet zoveel klanten hebt / starter bent.

neographikal
30/11/04, 15:13
Origineel geplaatst door i3d
Juist, je ziet niet voor niks dat deze servers super populair zijn bij oa EV1servers.net. Die paar honderd euro die je bespaart door een Celeron te kiezen ipv een P4-3,2 Ghz is het verschil niet waard als je nog niet zoveel klanten hebt / starter bent.

Och eerdat je die nodig hebt (de 3,2ghz) heb je het geld wel binnen voor zo'n processor :D

Jochem - Kameel
30/11/04, 15:17
Ik ben niet zo'n voorstander van een Celeron server, pak het liever meteen goed aan met een P4 3.0 Ghz en 1gb geheugen ofzo.

Je zou ook kunnen overwegen om een resellerpakket te nemen in het begin of een server leasen.

Bestlevel
30/11/04, 15:21
Als je goedkoop wilt beginnen kies dan voor een celeron en 256 mb geheugen. Wil je 200 meer uitgeven ga dan voor een p4 3.0 ghz en wat meer geheugen.

neographikal
30/11/04, 15:23
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
Ik ben niet zo'n voorstander van een Celeron server, pak het liever meteen goed aan met een P4 3.0 Ghz en 1gb geheugen ofzo.

Je zou ook kunnen overwegen om een resellerpakket te nemen in het begin of een server leasen.

Ik heb maar 1 vraag; WAAROM?

Met die celeron kan je al _meer_ dan genoeg pagina's serveren. 30.000 hits per uur zijn voor een celeron zelfs geen enkel probleem.

Waarom wordt er toch zo vaak wanneer er over het serveren van wat webpagina's gegooid met de meest achtelijk zware systemen??

TechXP
30/11/04, 15:23
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
Je zou ook kunnen overwegen om een resellerpakket te nemen in het begin of een server leasen.

Ik vind reseller pakket toch wat te beperkt. Ik wil graag meer controle hebben over de diensten. Daarnaast ook een beetje hobby natuurlijk.
Ik heb nl. ook een aantal sites die ik daarop draai. Eentje begint nu aardig wat hits te krijgen. En ik ben bezig met nog een aantal andere sites. En ik wil mijn klanten (webdesign) meteen hosting kunnen aanbieden.

En ook aan particuliere/bedrijven die ook gewoon hosting willen. Maar de pakketten wil ik graag ook zelf samenstellen.

4Design
30/11/04, 23:58
Een celeron is in elk geval geen aanrader als je veel MySql's wil gaan gebruiken of aanbieden.
Celeron staat erom bekend enorm slecht om te kunnen gaan met dit.
We hebben de proef zelf even op de som genomen en idd....Scheelt een hele hoop tijd in het uitvoeren van de query's.
T'is maar dat je het weet.
Verder wens ik je veel suc6 bij je keuze.

neographikal
01/12/04, 00:06
Origineel geplaatst door 4Design
Een celeron is in elk geval geen aanrader als je veel MySql's wil gaan gebruiken of aanbieden.
Celeron staat erom bekend enorm slecht om te kunnen gaan met dit.
We hebben de proef zelf even op de som genomen en idd....Scheelt een hele hoop tijd in het uitvoeren van de query's.
T'is maar dat je het weet.
Verder wens ik je veel suc6 bij je keuze.

Hij _begint_! En dat een Athlon 64 / Opteron beter presteert moge duidelijk zijn, maar zo gigantisch veel cpu power heb je niet nodig voor een mysql-dbase.... En al helemaal niet als beginner. Een P4 zal klok-voor-klok trouwens niet gigantisch veel beter presteren dan die Celeron.



Apollo 35 days 7:28 0.56, 0.66, 0.70 18,4% 270,6 q/s 2x Opteron 242, 4GB


Dit is de databaseserver van het zevende forum qua grootte van de wereld (Gathering of Tweakers). Database is groter dan 30GB. Vertaal dit nou eens naar wat een server van een beginnende webhoster te verduren krijgt...

Kurtje
01/12/04, 10:22
Ik vind reseller pakket toch wat te beperkt. Ik wil graag meer controle hebben over de diensten. Daarnaast ook een beetje hobby natuurlijk.
Ik heb nl. ook een aantal sites die ik daarop draai. Eentje begint nu aardig wat hits te krijgen. En ik ben bezig met nog een aantal andere sites. En ik wil mijn klanten (webdesign) meteen hosting kunnen aanbieden.

En ook aan particuliere/bedrijven die ook gewoon hosting willen. Maar de pakketten wil ik graag ook zelf samenstellen.
En wat is nou de motivatie voor je keuze ? Als ik zo lees wat jij zegt kun je prima met een reseller pakket beginnen. Als je er voor zorgt dat je een beetje goede hoster hebt kun je er vanuit gaan dat ze ook wel _enige_ aanpassingen voor je zullen maken.

Een dedicated server is in jouw geval echt een ENORME overkill en heel veel geld verspilling. Als je dan toch een machine wil, neem celeron en breid pas uit als dat verstandig is (of als je de lotto wint).

Nogmaals, reseller is niet zo slecht en dedicated een overkill.

Cybafish
01/12/04, 12:38
Motivatie voor een snel systeem? Klanten willen tegenwoordig snel, sneller, snelst. Waarom zou een klant voor een host kiezen met Celeron systemen als hij voor hetzelfde geld wél op kwaliteitssystemen kan staan?

TechXP
01/12/04, 13:25
Origineel geplaatst door Kurtje
[B]
En wat is nou de motivatie voor je keuze ? Als ik zo lees wat jij zegt kun je prima met een reseller pakket beginnen. Als je er voor zorgt dat je een beetje goede hoster hebt kun je er vanuit gaan dat ze ook wel _enige_ aanpassingen voor je zullen maken.

En dat is dan vooral 'enige' aanpassing. Ik denk niet dat ik alle vrijheid kan krijgen. Denk je ook niet?
Zijn hosters bereid om echt veel aanpassingen te doen? Of bepaalde services draaien? Ze zullen wel eens een instelling in de webserver software voor je doen, maar daar houd het denk wel bij op toch?
Ik doe nu stage bij een webhoster in het buitenland. Maar daar is het ook beperkt voor de virtuele hosting.


Een dedicated server is in jouw geval echt een ENORME overkill en heel veel geld verspilling. Als je dan toch een machine wil, neem celeron en breid pas uit als dat verstandig is (of als je de lotto wint).

Nou geldverspilling... ben per jaar ook al wel redelijk wat kwijt aan hosting. Maar het is idd wel belangrijk dat ik ga kijken naar mijn financiele middelen.

R__D
01/12/04, 13:26
Origineel geplaatst door neographikal


Ik heb maar 1 vraag; WAAROM?

Met die celeron kan je al _meer_ dan genoeg pagina's serveren. 30.000 hits per uur zijn voor een celeron zelfs geen enkel probleem.

Waarom wordt er toch zo vaak wanneer er over het serveren van wat webpagina's gegooid met de meest achtelijk zware systemen??

Helemaal mee eens. Onze eerste webserver bestond ook uit een celeron welke prima z'n dienst deed! Zat 256 mb ram in. Ik weet zeker dat je met zo'n systeem zeker even vooruit kunt! Kies natuurlijk wel voor een goed bord, zodat je later eventueel een P4 kan insteken ( wat wij ook gedaan hebben ) en dat je je RAM kan uitbreiden.
P4 3ghz is echt dikke overkill voor beginnend.

Kurtje
01/12/04, 13:33
Zijn hosters bereid om echt veel aanpassingen te doen? Of bepaalde services draaien?
Ik kan niet spreken voor andere maar wij maken vrij geregeld aanpassingen voor klanten. Hangt er natuurlijk wel enigsinds vanaf wat het is.

Nou geldverspilling...
Ja, wel degelijk. Even een rekensom;

Dedicated machine
12 maanden x 100 euro = 1200 euro.

Reseller
12 maanden x +/- 5 euro = 60 euro

Tuurlijk, je hebt niet het zelfde qua ruimte en data maar de kosten zijn ook enorm lager. Je kunt altijd (na het testen en starten) een dedicated machine aanvragen. En tip, begin dan met een celeron machine met ongeveer 256 mb ram.

TechXP
01/12/04, 13:38
Origineel geplaatst door Kurtje

Dedicated machine (en dit is vrij goedkoop)
12 maanden x 100 euro = 1200 euro.


Nou het ging om colocated:
12x19euro (1u; 20GB) = 228 euro
+ server = 500 tot 1000 (ligt eraan natuurlijk of 2e hands of nieuw etc)

Maar goed ik wil ook daar wat gaan delen voor klanten etc. Dus krijg ook weer geld terug.



Tuurlijk, je hebt niet het zelfde qua ruimte en data maar de kosten zijn ook enorm lager. Je kunt altijd (na het testen en starten) een dedicated machine aanvragen. En tip, begin dan met een celeron machine met ongeveer 256 mb ram.

bedankt voor de tip

mguilmot
01/12/04, 13:38
Mijn reseller is wel stukje duurder dan 5 euro, maar vergeleken met een eigen machine zijn die kosten te verwaarlozen ;)

TechXP
01/12/04, 13:39
Ik kan niet spreken voor andere maar wij maken vrij geregeld aanpassingen voor klanten. Hangt er natuurlijk wel enigsinds vanaf wat het is.

Nou dat kan zeer verschillend zijn. Zoals bepaalde software die op de server moet draaien, aanpassingen van apache/php, sql, etc.

Bestlevel
01/12/04, 13:56
Het is maar net hoe je wil beginnen ik kan m best voorstellen dat je meteen met een colocated machine wilt beginnen. Zo hebben wij dat ook gedaan en is ons goed bevallen.

4Design
01/12/04, 18:29
De site http://www.12be.be staat op een P4 3Ghz en verbruikt zo'n 15mb aan db space.
Als je kijkt naar het verschil tussen een celeron en Pentium server is het verschil wel al Héél duidelijk.
Overal vloog ik met m'n site van de server omdat ze teveel resources vreette.
Ik heb alle soorten accounts uitgeprobeerd gaande van een eenvoudige shared hosting tot een virtual private server en kreeg toen al klachten dat m'n site te zwaar was......
Uiteindelijk zelf host geworden en een Celeron server genomen, bleek dat de site traag de query's kon verwerken.
Nu met p4 gaat het pas vlot en zonder klachten ;-)
Moet je maar eens voorstellen dat je als beginnend host een eerste klant binnenrijft die een site als de mijne heeft.
Daar sta je dan......
Je kan je klant alweer meteen buitensmijten omdat die teveel van je serverkracht opvreet.
Ik weet het klinkt unreal maar het is realiteit....
Ik ben van mening dat zelf een beginnend host rekening moet houden met mogelijke ZWARE klanten.

neographikal
02/12/04, 00:33
Origineel geplaatst door 4Design
De site http://www.12be.be staat op een P4 3Ghz en verbruikt zo'n 15mb aan db space.
Als je kijkt naar het verschil tussen een celeron en Pentium server is het verschil wel al Héél duidelijk.
Overal vloog ik met m'n site van de server omdat ze teveel resources vreette.
Ik heb alle soorten accounts uitgeprobeerd gaande van een eenvoudige shared hosting tot een virtual private server en kreeg toen al klachten dat m'n site te zwaar was......
Uiteindelijk zelf host geworden en een Celeron server genomen, bleek dat de site traag de query's kon verwerken.
Nu met p4 gaat het pas vlot en zonder klachten ;-)
Moet je maar eens voorstellen dat je als beginnend host een eerste klant binnenrijft die een site als de mijne heeft.
Daar sta je dan......
Je kan je klant alweer meteen buitensmijten omdat die teveel van je serverkracht opvreet.
Ik weet het klinkt unreal maar het is realiteit....
Ik ben van mening dat zelf een beginnend host rekening moet houden met mogelijke ZWARE klanten.

En dan kan je altijd nog upgraden, eerdat je een celeron plat trekt moet je website:

-achtelijk populair zijn, 200.000 hits per dag of meer
-of achterlijk brak geprogd zijn.

Zonder verdere informatie over de opzet van je site kan je niks zeggen of de belasting die jij hebt ondervonden nou daadwerkelijk kwam door de drukte, of door een brak dbase design (hoeveel queries per seconde doe je bv?)

Sander-
03/12/04, 12:31
Dit lijkt mij idd een geval van ZEER brakke scripting en database design dan dat de server niet krachtig genoeg zou zijn. Tenzij je idd megaveel hits gaat krijgen.

Persoonlijk ben ik nu wel begonnen met een resellerpakket, om de doodeenvoudige reden dat ik de kosten te hoog vond worden, het gaat namelijk niet alleen om je server, er moet ook nog een panel op... Verder moet je 24 uur per dag klaar staan, als jouw bak het snachts om 3 uur begeeft wordt je wel geacht om half 4 in het datacenter te staan en te zorgen dat de zooi weer gaat draaien. Verder moet je wel goed weten waar je mee bezig bent op het gebied van beveiliging etc van je server.

Dat alles heb je niet als reseller, en als je beetje goede host uitzoekt dan zijn die ook zeker wel bereid bepaalde dingen voor je aan te passen.

TechXP
03/12/04, 23:15
Origineel geplaatst door WE-Create!
het gaat namelijk niet alleen om je server, er moet ook nog een panel op...
Wat bedoel je met 'panel'? Zoiets als cPanel enzo?

Ik zat al te kijken. Licenties zijn ook wel duur. Zijn er eigenlijk gratis opensource pakketten?
Anders moet ik zelf wat gaan schrijven. Is natuurlijk wel een goede uitdaging...


Verder moet je 24 uur per dag klaar staan, als jouw bak het snachts om 3 uur begeeft wordt je wel geacht om half 4 in het datacenter te staan en te zorgen dat de zooi weer gaat draaien. Verder moet je wel goed weten waar je mee bezig bent op het gebied van beveiliging etc van je server.
Ben altijd wel bereikbaar voor bepaalde dingen te doen midden in de nacht :) Qua beveiliging... ik heb tegenwoordig een comptia network+ certifcaat.... eigenlijk moet ik security+ ook hebben, maar goed ik weet er wel redelijk wat van af (wanneer kan je zeggen 'veel'?).

Bestlevel
04/12/04, 10:44
Ja je hebt een controlepanel zoals Cpanel en Plesk nodig. Plesk kun je bijvoorbeeld vrij voordelig leasen.