PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling: een hostingcontract is gelijk aan Tel abonement?



Sjoerd
30/11/04, 10:50
Hoe gaan jullie om met een klant..
Ik bedoel hiermee:
Stel een klant heeft een pakket met 500 MB en 20 Gig traffic. Hij heeft een jaar contract hiervoor afgesloten. Stel dit doet hij in januari. Hij haalt de eerste maanden jan t/m april 15 Gig ipv 20 gig traffic. Vervolgens haalt hij in de maanden mei t/m aug. 25 gig traffic. Laat je de klant 4 x 5 gig traffic extra betalen of maak je een balans met voorgaande maanden?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat doen.. Met een telefoon abbonement kun je tenslotte minuten alshetware meenemen naar de volgende maand(en)... hoe gaan jullie te werk bij hosting.

RobbertC
30/11/04, 11:04
Het probleem is dat hosters in 99% van de gevallen hun verbruik per maand betalen. Dit trucje kun je dus alleen gaan toepassen als je bij je eigen provider ook zo werkt. Of als het om grote volume’s gaat, dan zou het ook kunnen (als de ene klant dan meer verbruikt, dan wordt dat opgevangen door al je andere klanten).

Wij hosten een paar carnavalverengingen, en die hebben het probleem dat het verbruik rond carnaval en de maand na carnaval gigantisch stijgt, en de rest van het jaar erg weinig tot praktisch nul is. Die verenigingen betalen ons per jaar voor een limiet per jaar, zeg 25 Gb voor het hele jaar. Rond februari wordt er dan 20 Gb verbruikt, en die 5 Gb voor de rest van het jaar.

Kurtje
30/11/04, 11:04
Over het algemeen knijpen we een oogje dicht bij bovenstaand voorbeeld. De klant moet in principe niet gestraft worden voor eenmalig (of weinig voorkomend) overschreiden van dataverkeer.

Zo nu en dan, bij echt overmatig gebruik, brengen we dat alsnog in rekening.

Sjoerd
30/11/04, 11:10
maar puur op de berekening van lange baan... Ik zelf vind dat je pas kan meten over een jaar... niet per maand, zomer is algemeen veel rustig en winter over algemeen veel drukker.

Xerious
30/11/04, 11:34
Het hangt er natuurlijk vanaf, het gaat lastig als de klant een paar maanden 5 gig verbruikt en dan ineens 30 gig voor 2 maanden ofzo.
Met harde limieten werken blijft overzichtelijker voor de klant, je kan wel aanbieden de limiet van maand tot maand te bekijken. Dat was ons plan tenminste :P

Sjoerd
30/11/04, 12:02
tuurlijk moet je richtlijnen instellen, ben ik het zeker mee eens. Maar zou je als het augustus is de klant 4 x 5 gig traffic laten betalen ( bekijk je per maand) of zou je terugkijken naar history van iemand en pas als september weer 25 gig is beginnen met in rekening brengen en dan 5 gig teveel (langere termijn).

TSG-Hans
30/11/04, 12:30
Er zijn ook telefoonabonnementen waarbij je NIET de belminuten naar de volgende maand kan meenemen.

Kurtje
30/11/04, 12:36
Origineel geplaatst door STABLE
Er zijn ook telefoonabonnementen waarbij je NIET de belminuten naar de volgende maand kan meenemen.

Ja.. en ? Wat is dat nou voor loze opmerking dan :s

HBCS
30/11/04, 13:43
ik ben het met KURTJE eens

TSG-Hans
30/11/04, 13:50
Origineel geplaatst door Kurtje


Ja.. en ? Wat is dat nou voor loze opmerking dan :s

Als je goed de post van TS zou lezen is dat helemaal geen loze opmerking. Jouw post daarentegen is absoluut geen nuttige bijdrage in deze thread.

®on
30/11/04, 13:55
Origineel geplaatst door Sjoerd
Hoe gaan jullie om met een klant..
Ik bedoel hiermee:
Stel een klant heeft een pakket met 500 MB en 20 Gig traffic. Hij heeft een jaar contract hiervoor afgesloten. Stel dit doet hij in januari. Hij haalt de eerste maanden jan t/m april 15 Gig ipv 20 gig traffic. Vervolgens haalt hij in de maanden mei t/m aug. 25 gig traffic. Laat je de klant 4 x 5 gig traffic extra betalen of maak je een balans met voorgaande maanden?
Het contract lijkt me duidelijk: ja, ik factureer. Maar nee, niet pas na 4 maanden. Ik neem contact op met de klant en probeer een goede afspraak te maken, waarbij ik niet iedere maand hoef te factureren, en de klant ook blij mee is (bijv. een upgrade)

connect4all
30/11/04, 13:59
In principe doen wij het zo:
De klant gebruikt het dataverkeer per maand, wat overblijft is weg.
Wij willen wel indien de klant meerdere pakketten heeft lopen het dataverkeer optellen en zo de klant het voordeel te gunnen.
Ik denk dat het niet goed zal zijn en niet bij te houden zal zijn als je datverkeer gaat latem meenemen.

SebastiaanCitus
30/11/04, 18:00
Je kunt met dataverkeer moeilijk gaan rekenen zoals met telefoonabbonementen, je bent op den duur namelijk dief van je eigen portomonnee, want wanneer je dus uit het voorbeeld met carnavalsverenigingen die maanden zelf meer dataverkeer verbruikt dan toegestaan moet je zelf ook een rekening betalen aan je leverancier.

Wij zijn alleen niet kinderachtig dat wij bij 1 GIG overschrijding al direct factureren.

Mr. Snooby
30/11/04, 18:18
Aangezien wij FUP hanteren met een globale limiet, grijpen wij pas in bij een overschreiding van zo'n 500%. Maar meenemen, zeker niet, toegestane dataverkeer per maand is x aantal GB, dus hij mag elke maand x aantal GB verbruiken en niet meer.

veenman
30/11/04, 19:02
In het contract dat je afsluit met je telecomprovider aangevuld via de algemene voorwaarden staat hoe het het geregelt is met het meenemen van belminuten die niet gebruikt zijn naar de volgende maand(en).

Als er in je hosting contract en/of algemene voorwaarden niks over staat vermeld dan is het dus zo dat je zaken die in een bepaalde maand niet verbruikt zijn niet kan meenemen naar de volgende maand(en).