PDA

Bekijk Volledige Versie : Druk bezocht forum, wat heb ik nodig?



Omega
28/11/04, 01:21
Wij draaien al een tijdje een forum (phpBB). Nu telt dit forum niet zoveel leden (ongeveer 100 members). Met het dataverkeer valt het ook zeer mee, ongeveer 4.5gb per maand. Wij hebben een Virtual hosting pakket die aan deze cijfers ruim voldoet.

Nu zijn wij bezig om een nieuw forum optezetten (vBulletin). Dit forum moet een zeer professioneel forum gaan worden. Het forum zal binnen een korte tijd een explosieve groei aan members gaan krijgen (hoe dat gaat gebeuren is niet echt belangrijk voor mijn vraag hier maar dat het gaat gebeuren staat vast). Ook willen wij de gebruikers een klein beetje ruimte geven (+/- 5mb) om foto's te uploaden (PhotoPost PHP Pro).

Om onszelf hierop voortebereiden willen wij weten wat we nu het beste kunnen doen.

Wij dachten zelf aan een dedicated server. Is deze keus overkill voor een druk bezocht forum?

Wij hebben zelf geen ervaring met een zeer druk bezocht forum en weten dus ook niet wat voor hardware of pakket we nodig hebben. Echter willen we wel een pakket/hardware hebben die dit makkelijk aan kan (ook voor de toekomst).

Alle tips zijn welkom!

luser
28/11/04, 02:21
Als je een professioneel forum wilt worden is een eigen server (colo of dedi) zeker geen overbodige luxe. In het begin kom je vast toe met een Celly en 512ram, later kan je altijd naar betere hardware gaan.

Anestheologist
28/11/04, 02:41
Ik zou pas maar overschakelen als de kosten van je reseller pakket maar gelijk komen met een dedicated server.
Een deftige dedicated + eventueel managed kost je snel wat. Dus zolang het niet nodig is zou ik de overstap niet doen.

//edit: mocht je binnen afzienbare tijd enorm wat members bijkrijgen dan kan je nog steeds overschakelen, dedicated worden meestel binnen paar dagen/ week(en) geleverd.

WebSiteNet
28/11/04, 08:03
hmmm, wat toevallig. Dit bericht kwam ik ook al tegen op phpbb.nl alleen werd er daar niks gezegd over vBulletin.....


Als je budget groot genoeg is kan je het als beste doen. Je kan dan nog altijd andere mensen (voor geld) gaan hosten, maar een bedrijf starten kan je beter niet met een dedi doen. Daar moet ik een kanttekening bij maken, mensen hosten als bedrijf levert met alleen een dedi denk ik niet zo veel op, omdat de kosten te groot zijn.

Als je ermee een bedrijf hebt/wilt starten moet je ook de belastingdienst en kvk een bedfragje betalen...........

Het ligt er geheel aan hoe groot je forum is, maar het zal lang duren voordat je uit de shared groeit! IK zou gewoon met een provider bespreken wat je situatie is en of het mogelijk is om snel naar een dedi over te stappen.

Kurtje
28/11/04, 14:00
Origineel geplaatst door Omega
Wij draaien al een tijdje een forum (phpBB). Nu telt dit forum niet zoveel leden (ongeveer 100 members). Met het dataverkeer valt het ook zeer mee, ongeveer 4.5gb per maand. Wij hebben een Virtual hosting pakket die aan deze cijfers ruim voldoet.

Nu zijn wij bezig om een nieuw forum optezetten (vBulletin). Dit forum moet een zeer professioneel forum gaan worden. Het forum zal binnen een korte tijd een explosieve groei aan members gaan krijgen (hoe dat gaat gebeuren is niet echt belangrijk voor mijn vraag hier maar dat het gaat gebeuren staat vast). Ook willen wij de gebruikers een klein beetje ruimte geven (+/- 5mb) om foto's te uploaden (PhotoPost PHP Pro).

Om onszelf hierop voortebereiden willen wij weten wat we nu het beste kunnen doen.

Wij dachten zelf aan een dedicated server. Is deze keus overkill voor een druk bezocht forum?

Wij hebben zelf geen ervaring met een zeer druk bezocht forum en weten dus ook niet wat voor hardware of pakket we nodig hebben. Echter willen we wel een pakket/hardware hebben die dit makkelijk aan kan (ook voor de toekomst).

Alle tips zijn welkom!

Ik heb zelf een website waar men gratis fora kan aanvragen. Momenteel draaien er ongeveer 1500-2000 actieve fora op met een dataverkeer van minder dan 50 gig per maand.

Dit loopt als een trein, met dit als voorbeeld zou ik dus zeggen dat Dedicated een grote overkill is.

Ik zou gewoon virtual blijven, misschien uitbreiden naar reseller. Maar dedicated zou (althans op dit moment) geen optie zijn.

Je kunt altijd kijken naar een goedkope oplossing, goede vergelijking of anders door een aanvraag te plaatsen in het daarvoor bestemde forum.

superzooi
28/11/04, 17:08
ik draai een phpBB2 forum, en heb een eigen dedi bak.
Voorheen was dat een Celeron 2,4Ghz maar niet voldoende, nu zitten we op een P4 2,8Ghz 1Gb ram.
Reden dat we dedi wilden was om alles zelf in de hand te hebben, geen zin in hosters die 3 dagen doen over een storing cq aanpassing.
Forum verbruikt rond de 300Gb in de maand en heeft 2000 Leden.

Voor ons zeker geen overkill, zoek maar een pakket voor dit gebruik, duurder dan een eigen dedi :)

Glenn
28/11/04, 17:31
Offtopic:
300Gb per maand? Heb je Gzip niet aanstaan dan?

superzooi
28/11/04, 18:06
jawel, op level 9, maar k heb een scala aan films eropstaan van 1 tot 100Mb, dus dan trekt ie wel wat he ;)

Kurtje
28/11/04, 18:39
Origineel geplaatst door superzooi
ik draai een phpBB2 forum, en heb een eigen dedi bak.
Voorheen was dat een Celeron 2,4Ghz maar niet voldoende, nu zitten we op een P4 2,8Ghz 1Gb ram.
Reden dat we dedi wilden was om alles zelf in de hand te hebben, geen zin in hosters die 3 dagen doen over een storing cq aanpassing.
Forum verbruikt rond de 300Gb in de maand en heeft 2000 Leden.

Voor ons zeker geen overkill, zoek maar een pakket voor dit gebruik, duurder dan een eigen dedi :)

Ja, als je over films gaat praten.. dat maakt het wel wat anders. De fora zelf doen bijna niets wat de server écht zwaar belast.

neographikal
28/11/04, 22:07
Origineel geplaatst door Kurtje


Ja, als je over films gaat praten.. dat maakt het wel wat anders. De fora zelf doen bijna niets wat de server écht zwaar belast.

De films leechen kost zonodig nóg minder power, een beetje data uitspugen.... Een dual Opteron 250 pompt er over de localhost interface bij 16GB/s uit (niet dat je zo'n netwerkverbinding ooit kan betalen :D files komen dus direct uit het memory in dit geval en worden geserveerd door Tux)

Omega
28/11/04, 23:07
Bedankt voor alle antwoorden!

We hebben besloten om voor een dedicated server te gaan. Nu alleen nog een goede en betrouwbare host vinden.

Waar moeten we opletten naast de hardware specificaties en dataverker. Wat zijn eigelijk zaken welke we zeker nodig hebben?

Kurtje
28/11/04, 23:55
Origineel geplaatst door Omega
Bedankt voor alle antwoorden!

We hebben besloten om voor een dedicated server te gaan. Nu alleen nog een goede en betrouwbare host vinden.

Waar moeten we opletten naast de hardware specificaties en dataverker. Wat zijn eigelijk zaken welke we zeker nodig hebben?

Goede support is belangrijk voor een dedicated server..

Hardware;
- Fatsoenlijke CPU
- Passend geheugen

In de beginfase zou een goedkopere Celeron 2.4 Ghz met 512 ram al prima voldoen.

Begin met 50 gigabyte dataverkeer, uitbreiden kan altijd (anders maak je misschien onnodige investering)

glenndeman
29/11/04, 00:28
Een combinatie zoeken tussen prijs en kwaliteit is erg belangrijk. Je wilt neem ik aan goede kwaliteit maar niet te veel betalen. Kijk eens bij Safe2Surf, ik heb daar nu een reselleraccount (binnenkort co-locatie) en ben erg te spreken over ze :)

Kurtje
29/11/04, 12:08
Zoals ik ook al zei, Dedicated kost je veel te veel voor dit (vrij kleine) project.

Kijk eens naar mijn bovenstaande bericht als vergelijking, dan snap je dat dedicated totaal nutteloos is

Omega
29/11/04, 12:44
Er komt zowiezo nog een website bij.

Ik wil de gebruikers ook ieder tussen de 5 en 10mb ruimte geven om foto's te plaatsen op de server. Ik denk toch dat het enig dataverkeer genereert.

En waarom is het totaal nutteloos? Waarom draaien de grotere fora bijna allemaal dedicated?

Kurtje
29/11/04, 12:53
Grote fora (dan denk ik aan deze site, helpmij.nl enz) zullen meer onafhankelijkheid willen naarmate de fora groeien. Als jij in startfase zit wil je denk ik niet 100 euro per maand betalen voor een server die amper wat uitvoert.

Dataverkeer zal het best nemen maar je kunt altijd nog upgraden, kijk eerst eens of het werkt en mensen het echt gaan gebruiken? Kan het me namelijk haast niet voorstellen.

superzooi
29/11/04, 20:29
Ik gebruik momenteel 15GB aan ruimte, rond de 150MB (120.000 berichten) aan database, rest zijn foto's en films.
Als je een 'groot' forum hebt zul je moeten aan dedi, ik vind nog steeds het handigste dat ik alles in de hand heb ;)

sander815
30/11/04, 09:06
Origineel geplaatst door Glenn
Offtopic:
300Gb per maand? Heb je Gzip niet aanstaan dan?

waar doe ik dat ? aanzetten?

Kurtje
30/11/04, 10:28
Origineel geplaatst door superzooi
Ik gebruik momenteel 15GB aan ruimte, rond de 150MB (120.000 berichten) aan database, rest zijn foto's en films.
Als je een 'groot' forum hebt zul je moeten aan dedi, ik vind nog steeds het handigste dat ik alles in de hand heb ;)

Precies, onafhankelijkheid. Maar dat is pas van waarde als je weet hoe het werkt en je een GROTE site hebt (zoals dat van jou)

Gzip aanzetten moet je in apache dioen, kijk even via google er is enorm veel over te vinden. Mod_Gzip

neographikal
30/11/04, 10:33
Voor die webruimte heb je een stel hd's nodig die van wanten weten (Raptors of scsi schijven als er veel gebruik van wordt gemaakt) maar qua cpu-power kost dat verder amper power. De cpu-power gaat meer in het genereren van de pagina's zitten (php die op files staat te kauwen) en in mindere mate in de dbaseserver. Maar voor het serveren van wat files heb je echt geen dikke bak nodig.

sander815
30/11/04, 11:09
Origineel geplaatst door Kurtje


Gzip aanzetten moet je in apache dioen, kijk even via google er is enorm veel over te vinden. Mod_Gzip

ja, ik d8 dat phpbb dat zelf kon
Genereert dit niet erg veel load op de server?

neographikal
30/11/04, 11:26
Origineel geplaatst door sander815


ja, ik d8 dat phpbb dat zelf kon
Genereert dit niet erg veel load op de server?

Het zorgt wel voor een stukje extra load, maar het kan je ongeveer een factor 15 aan bandbreedte schelen ;)

sander815
30/11/04, 11:55
hmhm, toch maar eens bekijken dan...iemand die een goede howto bij de hand heeft?

Kurtje
30/11/04, 12:38
Origineel geplaatst door sander815
hmhm, toch maar eens bekijken dan...iemand die een goede howto bij de hand heeft?

Gebruik de ZOEK functie en google. Er is enorm veel over te vinden zoals ik al zei.

Jochem - Kameel
30/11/04, 13:31
Voor een goed overzicht van dedicated servers is het waarschijnlijk ook handig om hier in het aanbiedingen forum een topic te plaatsen, je kunt dan prima vergelijken en vragen stellen over dingen aan specifieke hosters.

Omega
01/12/04, 11:56
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
Voor een goed overzicht van dedicated servers is het waarschijnlijk ook handig om hier in het aanbiedingen forum een topic te plaatsen, je kunt dan prima vergelijken en vragen stellen over dingen aan specifieke hosters.

Dat zal ik gaan doen! Bedankt voor alle replies.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een managed en een unmanaged dedicated server? Wat zijn de voor en nadelen en voor welke kan ik het best gaan?

Omega
02/12/04, 01:03
Origineel geplaatst door Omega
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een managed en een unmanaged dedicated server? Wat zijn de voor en nadelen en voor welke kan ik het best gaan?

Ik heb hiervoor een apart topic geopend:

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=60941