PDA

Bekijk Volledige Versie : Wlan Hoedan?



VDMi
25/11/04, 15:41
Misschien niet helemaal het juiste forum, maar ik heb een vraag over wlan setup en ik wordt langzaam gek van routers, bridges en accespoints... zelfs bij de winkel kwamen ze er niet uit, en op het net vind ik alleen standaard setups...

Hier is wat ik wil.

Ik heb een netwerk (LAN 1) via een firewall -> modem aangesloten op het internet (WAN), werkt perfect, gast PC's prikken een kabeltje in de switch en gaan...

Nu wil ik een tweede netwerkje(LAN 2) zonder internetverbinding, maar met switch draadloos aansluiten op LAN 1, zodat ik kan internetten en de bestandserver van LAN 1 kan bereiken. Nu doe ik dat heel simpel door een kabeltje te leggen tussen de 2 switches en klaar... Maar ik wil draadloos.

Eventueel, zou ik ook graag een draadloze laptop overal kunnen gebruiken, maar dat is geen noodzaak.

De setup waar ze in de winkel mee kwamen:
LAN 1 ----- accesspoint
|
|
bridge


bridge
|
|
LAN 2

Wat ik niet snap (en wat niemand me tot dusver normaal heeft kunnen uitleggen) Waarom zou ik niet gewoon 2 accespoints incl. router nemen... deze elkaar laten detecteren, en bridgen? Dan kan ik toch precies wat ik wil? dus

LAN 1
|
|
accesspoint

accesspoint
|
|
LAN 2

en eventueel
laptop --- wlan-nic

Mooiste is als er gelijk ook een routertje inzit, zodat ik de switch van LAN 2 kan laten vervallen.

Wie kan me duidelijk uitleggen wat mijn opties zijn?

Carl<n-media>
25/11/04, 15:45
Waarom wil je twee routers gebruiken?

VDMi
25/11/04, 15:54
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Waarom wil je twee routers gebruiken?
Nergens om eigenlijk...
Het lijkt me handig om 1 netwerk device te hebben in LAN 2, in de setup van de winkel heb 1 switch en 1 wlan-eth-bridge. Lijkt me overbodig.

Dus mijn simpele geest denkt dan... accesspoint met meerdere aansluitingen = ap+router. Maar aangezien ik er zo langzamerhand niks meer van snap...

Carl<n-media>
25/11/04, 15:59
Dus als ik het goed begrijp staan beiden op een andere lokatie? Dan lijkt het mij handiger om een aantal computers via ethernet aan te sluiten en de andere computers via wlan. Tegenwoordig kunnen wlan routers al snelheden behalen van hoger dan 100 mbit.

VDMi
25/11/04, 16:06
is natuurlijk ook een optie...
Maar dan moet ik dus LAN 2 opheffen en voor iedere host een WLAN nic aanschaffen (zijn er 4 dus het valt mee).

De reden waarom ik het liever niet wil is dat LAN 2 een test lokatie is, waar o.a. wel eens servers in elkaar worden gezet. Dat betekend dus dat ik in een server tijdelijk een wlan-nic moet zetten om het net op te kunnen. (of natuurlijk weer een hoop gedoe om het netwerk via een pc te bridgen)

Mikey
25/11/04, 16:11
Hoe ver staan beide netwerken uit mekaar ?

VDMi
25/11/04, 16:16
kelder en 2e verdieping... metertje of 20 maximaal.. Lijkt me niet zo'n probleem dus.. want?