PDA

Bekijk Volledige Versie : Betalen per SMS



Ionstar
25/11/04, 03:34
Ik ben mij aan het orienteren op alternatieve betaal methodes. Vooral voor diensten die binnen Nederland afgenomen worden, lijkt het idee van "betalen per SMS" (via beltegoed/telefoon rekening) wel aantrekkelijk. Het is laagdrempelig en er hoeven geen acceptgiro's en dergelijk gestuurd te worden. Ik weet vanuit andere landen wel dat het kan maar hier heb ik er nog niet eerder iets over gezien. Is er binnen Nederland een bedrijf die dit aanbiedt, en zo ja is er (online) informatie over te verkrijgen?

Best4U
25/11/04, 04:20
Wij zijn er toevallig op dit moment druk mee bezig.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat het op het moment nog niet echt opschiet bij vodafone. Best jammer, want we hebben nog wel een aantal leuke ideeën om op de markt te brengen.

Als er meer nieuws is zal ik het hier posten.

Thiaz
25/11/04, 09:57
Mollie (http://www.mollie.nl/) doet dat, alleen ik denk niet dat je dat kan doen met bijv >50 euro.

Ionstar
25/11/04, 10:39
Bedankt voor de URL. Ik ben er net even wezen kijken, maar er lijkt daar toch wel erg veel aan de strijkstok te blijven hangen. Meer dan de helft van wat er binnen komt verdwijnt in de zakken van Mollie.. en dat is erg veel voor iets wat ik dan alleen als service naar de klant toe (en gemak voor mij) aanbied. Of zit ik die pagina's verkeerd te interpreteren?

roelio
25/11/04, 12:55
Origineel geplaatst door Adonis
Bedankt voor de URL. Ik ben er net even wezen kijken, maar er lijkt daar toch wel erg veel aan de strijkstok te blijven hangen. Meer dan de helft van wat er binnen komt verdwijnt in de zakken van Mollie.. en dat is erg veel voor iets wat ik dan alleen als service naar de klant toe (en gemak voor mij) aanbied. Of zit ik die pagina's verkeerd te interpreteren?

De telecom operators houden meer als de helft achter van het bedrag dat er via SMS afgerekend wordt, helaas.....


Roel

Ionstar
25/11/04, 13:12
Dat is misschien niet zo erg als het om minder dan een euro ofzo gaat, maar als een klant 10 euro of meer afrekent voor een dienst, waar ik als bedrijf het meeste werk en kosten aan heb, en zo'n telecom operator snoept daar meer dan de helft van af... dan snap ik wel waarom er zo weinig intresse in is. Het zou wat zijn wanneer een creditcard maatschappij meer dan 50% van elke transactie afsnoept. Dan is de wereld te klein (en geen bedrijf zal meer creditcards accepteren). En dat terwijl zo'n telecom operator eigelijk in dit geval eenzelfde dienstverlening biedt als zo'n creditcard maatschappij... namelijk het afwikkelen van transacties.

Ik moet eerlijk zeggen.. ik heb nooit zo'n belachelijke vorm van "gelegaliseerde diefstal" gezien. Maar oke, ze moeten toch ergens hun winsten vandaan halen. Zijn er wel bedrijven die een eerlijkere vorm van dienstverlening bieden op dit gebied? Aan de prijzen te zien valt er nog heel wat te concurreren in dit segment van SMS betalingen.

roelio
25/11/04, 13:18
Origineel geplaatst door Adonis
Dat is misschien niet zo erg als het om minder dan een euro ofzo gaat, maar als een klant 10 euro of meer afrekent voor een dienst, waar ik als bedrijf het meeste werk en kosten aan heb, en zo'n telecom operator snoept daar meer dan de helft van af... dan snap ik wel waarom er zo weinig intresse in is. Het zou wat zijn wanneer een creditcard maatschappij meer dan 50% van elke transactie afsnoept. Dan is de wereld te klein (en geen bedrijf zal meer creditcards accepteren). En dat terwijl zo'n telecom operator eigelijk in dit geval eenzelfde dienstverlening biedt als zo'n creditcard maatschappij... namelijk het afwikkelen van transacties.

Ik moet eerlijk zeggen.. ik heb nooit zo'n belachelijke vorm van "gelegaliseerde diefstal" gezien. Maar oke, ze moeten toch ergens hun winsten vandaan halen. Zijn er wel bedrijven die een eerlijkere vorm van dienstverlening bieden op dit gebied? Aan de prijzen te zien valt er nog heel wat te concurreren in dit segment van SMS betalingen.

Wij zijn zelf een bedrijf op dat gebied maar helaas kunnen we je ook geen andere tarieven bieden. Dit ligt echt bij de telco's, het verschilt per bedrijf wel een aantal cent maar dat maakt in dit geval niets uit.

Ik ben bang dat je toch vastzit aan de creditcard maatschappijen.

Succes

Roel

Jamai
25/11/04, 13:34
Zijn er wel bedrijven die een eerlijkere vorm van dienstverlening bieden op dit gebied

Je hebt hier niet te maken met bedrijven die hier vervangen kunnen worden. Het is een ware monopolie-positie. Als jij de klanten van Telfort wilt laten SMSen naar een shortcode, dan moet Telfort dat inschakelen. Kost je vele duizenden euro's per jaar en per SMSje ook nog eens de helft van de consumentenprijs.
Als je daar niet mee akkoord gaat dan heb je gewoon pech, Telfort is de enige die dat aan haar klanten kan bieden. Je kunt er dus niet omheen, het is ronduit schandalig maar zit niets anders op!

Ionstar
25/11/04, 13:53
Toch vreemd dat die mobiele telecom aanbieders al jaren lopen te klagen dat onze voormalige vaste telefonie monopolist, KPN hun belachelijke prijzen rekent en wat al niet meer... terwijl ze het vervolgens bij hun eigen afnemers nog eens "dunnetjes" over doen. Misschien moet het alom verguisde Opta ook daar eens naar gaan kijken. Maar eigelijk snijden die telecom operators zichzelf in de vingers door hun business op deze manier te ondermijnen. Wanneer ze gewoon een percentage vergelijkbaar met creditcard maatschappijen (die ook al duur gevonden worden) aanbieden, dan zullen er meer bedrijven geinteresseerd zijn en is uiteindelijk de schaal en dus de uiteindelijke winst voor die telco's groter.

roelio
25/11/04, 14:05
Origineel geplaatst door Adonis
Toch vreemd dat die mobiele telecom aanbieders al jaren lopen te klagen dat onze voormalige vaste telefonie monopolist, KPN hun belachelijke prijzen rekent en wat al niet meer... terwijl ze het vervolgens bij hun eigen afnemers nog eens "dunnetjes" over doen. Misschien moet het alom verguisde Opta ook daar eens naar gaan kijken. Maar eigelijk snijden die telecom operators zichzelf in de vingers door hun business op deze manier te ondermijnen. Wanneer ze gewoon een percentage vergelijkbaar met creditcard maatschappijen (die ook al duur gevonden worden) aanbieden, dan zullen er meer bedrijven geinteresseerd zijn en is uiteindelijk de schaal en dus de uiteindelijke winst voor die telco's groter.

Dat ben ik inderdaad helemaal met je eens, dit zou ideaal zijn voor kleine betalingen. Maar ja tot die tijd zullen we braaf moeten doen wat de telco's willen.

Frangkje
26/11/04, 01:43
Je kunt het ook natuurlijk via 090x nummers doen, de maandelijkse kosten hiervan zijn (veel) lager, en de kickback veel hoger. Verder kun je bij een XX cent per minuut gesprek het gesprek net zo lang laten duren als je wilt en zo het te betalen bedrag net zo hoog maken als je zelf wilt, en is het dus in tegenstelling tot SMS ook voor bedragen van boven de 1,50 te gebruiken.

Jamai
26/11/04, 21:22
Wat Frangkje hier zegt is inderdaad een veel beter alternatief. Het is volgens mij best mogelijk om een 09xx lijn op te zetten voor een x aantal cent per minuut (max 0,80 geloof ik, wie weet hier meer van!?!?) en automatisch op te laten hangen na zoveel minuten, als de klant zijn pakket betaald heeft.

Nadeel is wel dat je dan ook weer een deel kwijt bent aan kosten (maar *veel* minder dan bij reversed billing-SMSjes!!! Scheelt echt behoorlijk!) en dat je je klanten moet helpen herinneren dat ze elke maand moeten bellen. Ook zul je fatsoenlijke IVR op moeten (laten) zetten zodat je ziet wie er betaald heeft e.d.

Frangkje
26/11/04, 21:25
En uiteraard bieden wij dit kant en klaar aan ;) Incl. het automatisch ophang systeem als de betaling afgerond is. Eventueel kan ik (nadat dit topic verplaatst is, of je een nieuwe op de daarvoor bestemde plaats geopend hebt) een offerte voor je opstellen hiervoor.

@Jamai, maximale voor NL is inderdaad 80 cent per minuut / 1,30 per gesprek.

Ionstar
27/11/04, 01:09
Ik zie dat niet echt zitten... wat als de klant de verbinding met de lijn verliest, dan heeft hij niet het volledige bedrag betaalt en zul jij (of ik als het mijn klant is) moeten uitzoeken hoeveel hij of zij nou echt betaald heeft. Een "per gesprek" tarief zou dan beter zijn, maar daar zal ook wel een limiet aan zitten neem ik aan.

Frangkje
27/11/04, 05:45
Aan een 'per gesprek' zit in Nederland een limiet van EUR 1,30.
Hoe er omgegaan wordt met het 'verliezen' van de lijn kun je bij het programmeren van een 090x systeem natuurlijk zelf kiezen. Wij hebben het bijvoorbeeld zo gemaakt dat als je een 090x nummer 200 seconden moet bellen en je na 100 seconden ophangt je gewoon nog een keer met dezelfde pincode kunt bellen voor de resterende (100) seconden.

electric
27/11/04, 12:53
voor PPC, PPM, en sms betaal oplossingen kan je terecht bij www.pxs.nl