PDA

Bekijk Volledige Versie : After sales



henkvdberg
24/11/04, 10:31
Ik ben bezig met het optimaliseren van een aantal punten in ons bedrijf, een daarvan is aftersales.

Aftersales word vaak een beetje onderschat naar mijn inzien en ik wil het dan ook goed aanpakken, en nieuwe mogelijkheden creeren voor aftersales

Invulling tot op heden:
- er gaat af en toe een vertegenwoordiger naar de klanten en oudklanten

- we leveren accessoires die men kan gebruiken na het aankopen van ons product.

- We zijn bezig met het opzetten van een mailingsysteem, dit gaat tot nu toe alleen nog maar via de post.

- we zijn de website aan het optimaliseren.

Dit is mijn invulling tot op heden, ik ben van plan om iets te gaan doen met relatiegeschenken maar hoe ik dit ga invullen weet ik nog niet precies.

Mijn vraag aan jullie:
1- Welke aspecten van aftersales ben ik vergeten?

2- Welke aspecten zijn heel belangrijk en moet ik extra aandacht geven?

3- Ik wil met een relatiegeschenk gaan werken, maar niet afgezaagd met kerst zoals vele bedrijven doen, hebben jullie hier een idee voor?

Deimos
24/11/04, 10:49
Wat doet jullie vertegenwoordig precies? Kortom wat is zijn taak normaal, en wat bij (her)bezoek.

Relatiegeschenk doen wij met sinterklaas :). Verder zou je natuurlijk de dag kunnen kiezen dat het contract inging met d eklant. Nadeel is dat je bezig blijft en er geen structuur in zit.

henkvdberg
24/11/04, 11:35
We zijn te klein om een vertegenwoordiger langs te laten gaan om alleen maar contact te onderhouden, het is puur om wat aan te bieden of te verkopen.
Verder bezoeken/bellen we oud klanten of klanten waarvan we al een hele tijd niets meer van hebben gehoord.

Maar omdat we een klein bedrijf is moet alles zo goedkoop mogelijk blijven.

Deimos
24/11/04, 12:47
Origineel geplaatst door henkvdberg
We zijn te klein om een vertegenwoordiger langs te laten gaan om alleen maar contact te onderhouden, het is puur om wat aan te bieden of te verkopen.
Verder bezoeken/bellen we oud klanten of klanten waarvan we al een hele tijd niets meer van hebben gehoord.

Maar omdat we een klein bedrijf is moet alles zo goedkoop mogelijk blijven.

Pas in dit geval goed op, want klanten zien dit dan niet als afther-sales maar als sales. Immers willen ze zoveel mogelijk produkten slijten.

Wat het altijd goed doet is om gewoon eens langs te gaan bij grote klanten om daar te praten over mogelijke verbeteringen e.d. Kost je in eerste ionstantie tijd, maar de klant bouwt een relatie met je op en gaat je "vertrouwen". En dat is precies de band die je wilt me een klant.

Ipv. verkoper - klant verhouding.

henkvdberg
24/11/04, 13:05
Oke, dat is punt 1 maar er zijn meer zaken dan vertegenwoordigers in aftersales, hebben jullie hier nog enkele goede suggesties voor?

henkvdberg
25/11/04, 11:51
?

Best4U
25/11/04, 12:23
Volgens mij heeft rik dit ook al een keer gezegd, maar het verhaal van het verjaardagskaartje sturen werkt echt heel goed en klanten kunnen dit zeer waarderen.

Het kost je een postzegel, maar je krijgt er een hoop waardering voor terug.

gesp
25/11/04, 16:40
Origineel geplaatst door Best4U
Volgens mij heeft rik dit ook al een keer gezegd, maar het verhaal van het verjaardagskaartje sturen werkt echt heel goed en klanten kunnen dit zeer waarderen.

Het kost je een postzegel, maar je krijgt er een hoop waardering voor terug.

Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor een kerst- en nieuwjaarsgroet.

Best4U
25/11/04, 16:42
Origineel geplaatst door gesp


Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor een kerst- en nieuwjaarsgroet.

Ja, klopt. Maar ik denk dat een verjaardag meer persoonsgebonden is dan de algemene kerst- en feestdagen.

henkvdberg
26/11/04, 14:53
Verjaardag is persoonlijker, maar moet je hier wel achter komen, en als je het bij de een doet moet je het eigenlijk bij iedereen doen

Jamai
26/11/04, 20:25
Ik vraag zelf geen geboortedatum aan de klanten, maar een kerstkaart ga ik vast en zeker versturen :)

zb-anna
29/11/04, 19:37
Wat dacht je van:

1. Bellen zodra iemand een webhosting neemt bij je, bedank die persoon, vertel hem wat over je service. Vraag of er nog iets niet duidelijk is en of je daarmee kan helpen.

2. Maak een leuke nieuwsbrief en mail die regelmatig naar je klanten.

3. stuur ze leuke dingen met je bedrijfsnaam erop.

Wees gewoon eerlijk, maak het je klanten duidelijk dat je waardering hebt voor hun business.