PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows Hosting; Een goede cursus is het halve werk



Stayfan
23/11/04, 18:47
Hallo,

Als ICT-service bedrijf willen wij onze klanten binnenkort (een echt vaste tijdsbepaling hebben we nog niet) een hostingoplossing aanbieden.

Maar, we willen niet zomaar overal instappen. Daarom hebben wij 1 persoon die deze taak opzich wil nemen.

We willen gaan werken op Windows, met onze eigen hardware.

Nu komen de vragen :P.

- Zijn er forumleden met goede ervaringen wat betreft Windows Hosting cursus(sen)?
- Wat is het voordeel van een datacenter, m.a.w. waarom zou ik niet gewoon in onze TD-ruimte een server met een mooie lijn (100mBit) neerzetten?
- Met welke specs (hardware) zit je goed tot 50 klanten?
- Waar ligt volgens jullie het omkeerpunt wat betreft het omschakelen tussen resellen en zelf providen.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen :).

Nitroserve
23/11/04, 19:31
Ik heb zelf windows op mijn servers staan.

ten eerste een 100Mbit lijn is echt heel erg duur, een datacentrum is echt een heel stuk goedkoper.
Over cursussen kan ik u niet veel vertellen, geen ervaring mee.

Of de hardware 50 klanten gaat trekken hangt af hoeveel bezoekers het gaat trekken.
En voor een reseller kies je als je er zelf weinig omkijken naar wilt hebben.

XBL
23/11/04, 22:26
In een datacenter heb je ook nog eens alle faciliteiten als noodstroomvoorzieningen, extra veiligheid wie er naar binnen mag (is de bedoeling), brandveiligheid stuk hoger etc.

Verder hangt het aantal klanten wat je aankan, zoals Nitroserve al zegt, af van wat voor sites het zijn. Zijn het persoonlijke pagina's, test dingen en hier en daar wat 'zware' dingen, kan je makkelijk af met simpele Pentium 4 (wij draaien nu tijdelijk op een Celeron 2,6ghz zonder problemen (load avarages per dag onder de 0.50)).

En een reseller pakket? Tja, wij zijn overgestap toen wij merkte dat de groei redelijk regelmatig was en we uit ons resellpakket groeide. Maar we hadden het ook eerder kunnen doen, of helemaal niet als reseller moeten beginnen... hangt allemaal af hoe je je bedrijf wilt runnen, wat je toekomst plannen zijn etc.

Mijn windows ervaring gaat overigens niet verder dan standaard desktop gebruik (geen servers dus).

Jochem

AlexanderOnline
24/11/04, 17:28
Nog een tip, misschien moet je zelf ff een servertje thuis zettenm er er een paar weken mee werken met win2003, zo krijg je wat ervaring. Verder heeft Microsoft Press (en natuurlijk andere uitgevers) heeel veel goede boeken, ook resource boeken om iets in op te zoeken. Want ga er van uit, dat zo'n curus veel geld kost, en je moet niet van 1 iemand afhankelik zijn en er zelf niks van weten (die persoon is ook wel eens op vakantie enzo )
Succes!

veenman
24/11/04, 18:06
Ik zou ook aanraden om een eigen servertje met windows 2003 thuis te gaan draaien en het liefst 2 of meer waarmee je een soort netwerkje vormt. Verder is een cursus een goede optie alleen heel erg duur en je zou er ook voor kunnen kiezen om enkel boeken te lezen, en dat kost je bijna niks .. ik zie dat topicstarter in Veenendaal zit en de komende dagen is en ik weet toevallig dat er vanaf morgen in Nieuwegein wat, een enorme boekenbeurs is waar je splinternieuwe boeken voor 80% van de orginele prijs kan kopen..

Stayfan
24/11/04, 23:48
Als we het over Windows hosting hebben, welke OS van Windows wordt dan het meest gebruikt? Ik dacht toch aan Windows Webserver 2003?

Cursussen kosten inderdaad veel geld, echter is dit geen probleem in ons bedrijf (klinkt arrogant, maar duidelijk).
Zijn er dus mensen die ervaringen hebben met een bepaalde cursus?

Een tijdje testen op een servertje is een goed idee.

DelTa
25/11/04, 00:46
Origineel geplaatst door Stayfan
Cursussen kosten inderdaad veel geld, echter is dit geen probleem in ons bedrijf (klinkt arrogant, maar duidelijk).
Zijn er dus mensen die ervaringen hebben met een bepaalde cursus?

Ervaren personeel heb je sowieso nodig.. Ook wanneer je een cursus gaat volgen, aangezien je bij een cursus geen of weinig ervaring op kan doen..

Je kan evt. kijken naar de MCP/MCSE cursussen..

Overigens is Windows 2003 geadviseerd. LEt er wel op dat er verschillende versies zijn.. Web Edition, Standard etc.

AlexanderOnline
25/11/04, 10:17
Windows 2003 is gewoon het Windows Server OS, (natuurlijk waren er wel voorgangers, maar je moet de nieuwste nemen). Er zijn idd veel verschillende versie's, met ook veel verschillende prijskaartjes. Het hangt er van af waarvoor de server wordt ingezet. Meer hierover kun je op de website van Microsoft vinden, met ook tabellen om de versies te vergelijken.
Naast de cursus zou ik ook een boek kopen, een resource boek als naslagwerk en eventueel een boek als aanvulling op de cursus.
Heb je enige ervaring met Windows server? Zonee, dan zou ik zoiezo zelf eens Win2003 verkennen (bijv met de 180 dagen trial).
Ik neem aan dat je basiskennis al hebt, over de werking van het internet (DNS, etc)? Das nl .wel zo handig ;)

Over de hardware vraag: Het ligt er aan, zoals XBL al zei, waarvoor je 'm inzet. Over het algemeen vraagt Windows eenzwaardere server dan Linux en varianten. Met name het RAM, wordt minimaal 786 MB aangeraden door MS, dus 1 a 2 GB is geen slechte keuze. De processor hangt er een beetje van af wat je ermee doet, het hoeft niet gelijk een Dual Xeon te zijn, een P4 3 ghz is ook best goed!

Het voordeel van reseller is dat je er niet veel werk van hebt, maar groot nadeel is dat je het niet zelf in de hand hebt en afhankelijk bent van anderen.

Stayfan
25/11/04, 16:16
Bedankt voor je post, Alexander.

We hebben hier alles van Microsoft in huis.

Wat moet ik nou draaien om te alvast wat te wennen aan Windows Hosting?

Windows 2003 Web server?

AlexanderOnline
25/11/04, 17:30
Tis volgens mij ongeveer het zelfde, de een ondersteuind meer dan de ander enzo
Voor een vergelijking: http://www.microsoft.com/netherlands/windowsserver2003/productinformatiewindowsserver2003.aspx kijk gewoon ff op de site rond :)

Stayfan
25/11/04, 20:30
Alexander, wederom bedankt voor je post.
Ik zocht al wat rond op de MS-site helaas is hij zo overvol dat ik dit overzicht niet ben tegengekomen :).

Ik zal morgen even een Windows 2003 Web server klaar maken om wat te prutsen :). We hebben ook een hele zooi CD's met Resource guid's moet wel lukken dus.

Mochten er nog mensen zijn die goede cursussen hebben gevolgt, post het dan :P.

AlexanderOnline
25/11/04, 22:55
Graag gedaan :) Ja idd de site van MS is zo groot dat je dingen lastig vind. Bij die windows server gedeelte vind je ook Demo's (Flash filmjes) over onderwerpen in Win2003, dat is misschien wel leuk.
Oja, laat ff weten of win2003 je een beetje bevalt :)
(Waar gaje de server eigelijk voor inzetten, gewoon hostig of ook andere dingen?)

Stayfan
25/11/04, 23:20
Niet alleen hosting :). Het word uiteindelijk een totaalpakket voor de wat grotere bedrijven.

Zou je me de link willen geven naar die Flash filmpjes?

dotnetjunkie
26/11/04, 07:47
Stayfan, dan moet je duidelijk niet met de Windows Webserver Edition experimenteren/leren maar met de standard edition, vroeg of laat zal je immers Active Directory of SQL Server nodig hebben!

LightMan
28/11/04, 18:21
waarom ad voor hosting?

AlexanderOnline
28/11/04, 21:22
@Stayfan:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/demos/default.mspx
Maareh, hoeveel ervaring heb je in hosting/netwerken?