PDA

Bekijk Volledige Versie : supercomputer (cluster) ervaringen



Herr_Qn
17/11/04, 13:03
Ola :-)

Laatst kreeg ik een offerte aanvraag voor een 'supercomputer', dwz een cluster met zo'n 15-20servers erin.

Mijn idee was dus om een cluster te bouwen ongeveer als volgt:

Main node (server 1)
|
v
Giggabit switch
| | |
v v v
Ser2 Ser3 Ser4 etc...

Hardware matig is het allemaal niet zo spannend, alleen de software ben ik nog niet zeker over.

Ik zat te denken om met Beowulf cluster software de boel software matig aan elkaar te knopen, alleen ik heb geen idee hoe arbeidsintensief dit zal worden.

Iemand ervaring hiermee ?

mdf
17/11/04, 13:22
Ik weet dat IBM hier oplossingen voor heeft in combinatie met hun bladeservers. Misschien moet je even op hun website zoeken of contact met ze opnemen.

mguilmot
17/11/04, 13:25
Vrij simpel met openmosix :)

mguilmot
17/11/04, 13:26
http://openmosix.sourceforge.net is de url :)

svbeek
17/11/04, 15:11
clusterknoppix? ik zou sowieso zorgen dat je 'main' node geen single point of failure is..

veenman
17/11/04, 15:33
Ik zou heel erg opletten dat de keuze voor het systeem wat je kiest geen Single Points of Failure heeft, goed beheersbaar is en goede support op te verkrijgen is. Tevens moet je ook goed kijken naar disaster recovery en business continuity want dat is bij zulke systeem natuurlijke essentieel.

De TCO van een relatief groot cluster opgebouwd uit bovenstaande componenten dan bij een losse server of een klein clustertje.

Herr_Qn
26/11/04, 17:56
Bedankt voor jullie reacties :)