PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de catch bij een goedkope provider ?



zweef
15/11/04, 15:36
Hallo,

Helaas, ik ben een digibeet. En toch wil ik een website in de lucht houden.
Waarom?
Omdat ik dol ben op "dingen in de lucht houden".
Kijk maar eens op www.swellengrebel.info
Maar dat is beside the point.
Het punt is dat ik bij Host Save zit en dat iemand me vertelde dat ik voor een fractie van dat geld bij Lientje terecht kan.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Is er dan minder service? Is er dan minder garantie dat mijn site 24 uur per dag beschikbaar is?

Groeten,

Zweef

mguilmot
15/11/04, 15:40
Support is the catch ;)

Hosting voor 2x niks is praktisch nooit van dezelfde kwaliteit als hosting waar je voor betaalt. Je betaalt voor service aan klanten, betere infrastructuur, opgeleide mensen die weten waar ze mee bezig zijn, ...

1Mhosting
15/11/04, 15:49
Sorry hoor, maar daar gaan we weer. Wanneer ben je een goedkope host? En sinds wanneer is dat dan slechter.

Ik kan soms goedkoop inkopen en ik heb geen personeel de administratie doe ik zelf, ik zit in een goedkoop pand. Maar zoals jij het vertelt kan ik dan geen service geven.

Normaal reageer ik niet op dit soort topics, maar ik vindt dit geen stijl om dit op deze mannier neer te zetten. Als je kijkt op dit forum zijn hier heel erg veel topics over.

Wat ik kan adviseren is om op verschillende websites te kijken hoe men over een hoster denkt en alles zo uitzoeken. Kijk eens bij www.webhosters.nl of daar de naam bij staat en kijk dan wat de andere daarvan vinden.

Ik wens je heel erg veel succes met een keuze maken. Als tip zou ik zeggen vraag een offerte aan op dit forum. En als je dan een keuze hebt gemaakt even googlen. Kom je heelveel te weten.

ThePostman
15/11/04, 15:54
themaweb4u, je doet vast wel eens boodschappen bij verschillende supermarkten. Bij de LIDL zitten zeer sjaggie dikke vrouwtjes je te helpen en hoef je geen hulp van te verwachten. Je krijgt wel wat je wilt, maar het loopt niet zo soepel en goed als bij de adviezen en hulp die je bij de deka markt krijgt.

(Oh wat hou ik toch van die vergelijkingen met super markten :D)

1Mhosting
15/11/04, 15:57
Dus als nu eens alle buget hosters hun prijzen omhoog gooien dan bieden zei net zoveel service als de duurdere???

Er is trouwens wel duidelijk een verschil met de Lidl's, bij ons in Kaatsheuvel werken wel mooie vrouwen die je ook nog eens helpen.

Ik hou ook wel van vergelijken alleen gaat dat bij deze niet op Postman

mguilmot
15/11/04, 15:57
lol mooie vergelijking :p

ThePostman
15/11/04, 16:11
Origineel geplaatst door themaweb4u
Dus als nu eens alle buget hosters hun prijzen omhoog gooien dan bieden zei net zoveel service als de duurdere???

Er is trouwens wel duidelijk een verschil met de Lidl's, bij ons in Kaatsheuvel werken wel mooie vrouwen die je ook nog eens helpen.

Ik hou ook wel van vergelijken alleen gaat dat bij deze niet op Postman

Oh je kan zeker wel een vergelijking gebruiken. Prachtig dat je kaatsheuvel erbij haalt, dat blijkt wel weer dat niet iedere low-budget provider "minder van kwaliteit" is ;). De lidl hier wel, in kaatsheuvel niet, en dan moet je inderdaad naar meningen luisteren van huidige klanten.

zweef
15/11/04, 16:16
Dag themaweb4u

Bedankt voor je antwoord. Wat kost het mij om bij jou een domeinnaam te registreren en door te linken naar www.swellengrebel.info?
Krijg ik ook kwantumkorting als ik bijvoorbeeld 10 domeinnamen laat doorlinken?

Groeten,

Zweef

zweven en laten zweven ....

Triloxigen
15/11/04, 16:32
Hier mogen geen aanbiedingen geplaatst worden, alleen in de daarvoor bestemde fora.

Savvas
15/11/04, 16:34
Beste Zweef,

Maarten mag je hier helaas geen aanbieding doen. Als je persoonlijk even contact met hem opneemt of een vraag doet in het daarvoor bestemde forum. Dan kunnen de mensen je hier verder helpen.

Groet,

Savvas

1Mhosting
15/11/04, 17:03
@Zweef, Er zijn diversen mogelijkheden. Inderdaad kan ik jouw hier geen aanbieding doen.

@Savvas, Thanks

MediaServe
15/11/04, 17:09
Verschil tussen goedkope en dure webhosters is vaak een verschil tussen strategie en doelgroep.

Een goedkope webhoster heeft vaak een kleinere winstmarge, maar probeert zoveel mogelijk klanten te trekken om toch een lekkere winst te behalen. De doelgroep bestaat dan vaak uit particulieren en kleine bedrijfjes.

Als je een duurdere webhoster kiest, die heeft als doelgroep wat grotere bedrijven en serieuzere particulieren. Die heeft niet als doel om zoveel mogelijk klanten te scoren, maar die heeft liever wat minder klanten en dat ze allemaal heel erg tevreden zijn. Deze webhosters hebben vaak een hogere winstmarge en kunnen dus ook meer investeren en meer personeel houden.

Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd. Er zijn zat budget hosters die prima werk leveren. En er zijn ook genoeg dure hosts waar je liever geen zaken mee doet, ik doel dan vooral op de hele grote webhosters.

Conclusies kun je zelf wel trekken :)

zweef
15/11/04, 17:47
Beste Thomas,

Bedankt voor je advies. Heb je ook een lijstje met voorbeelden van de typen providers, die je opnoemt?

Groeten,

Zweef

[user]
15/11/04, 18:31
ik vind dat als je webhosting aanbied onder de 1 euro per 1GB en 50 a 100Mb webspace (bundel) aanbied. Dat je jezelf dan mag berekenen tot de budgethosters. Alles boven de 1 euro is een doorsnee prijs en alles boven de 2 euro per genoemde bundel is een high-end hoster.

DelTa
15/11/04, 21:49
Origineel geplaatst door [user]
alles boven de 2 euro per genoemde bundel is een high-end hoster.

Alles boven de 2 euro is high end??

No offence, maar jij hebt blijkbaar geen enkel verstand van deze markt..

Wat zijn de bedrijven die honderden of duizenden euros weggooien per maand? Behoren tot dezelfde klasse als de 3 euro per maand hosters?

MediaServe
15/11/04, 21:55
Bedankt voor je advies. Heb je ook een lijstje met voorbeelden van de typen providers, die je opnoemt?Ik heb geen lijstje, er is überhaupt geen lijst van alle hosters. Als je een hoster hebt uitgekozen, dan kun je op dit forum of op www.webhosters.nl vinden hoe gebruikers denken over die webhoster. Verder kun je naar de prijs kijken zoals [user] zegt:
ik vind dat als je webhosting aanbied onder de 1 euro per 1GB en 50 a 100Mb webspace (bundel) aanbied. Dat je jezelf dan mag berekenen tot de budgethosters.Dit is een aardige indictie.
Alles boven de 1 euro is een doorsnee prijs en alles boven de 2 euro per genoemde bundel is een high-end hoster.Ben ik het niet mee eens :)
DE PRIJS ZEGT NIET ALLES!
Ervaringen van gebruikers heb je eigenlijk veel meer aan. Zoals Introweb of ActiveISP vind ik geen kwaliteit hosters. Je wordt behandeld als een nummer en service is ver te zoeken.

VDMi
16/11/04, 13:17
Probleem met deze markt is dat je nooit weet wat het kennis niveau is van de hoster.

Iedereen die apache aan de praat krijgt denkt tegenwoordig hoster te kunnen worden. Dat kan ook wel, maar service hoef je bij deze bedrijven natuurlijk niet te verwachten. Daarnaast kan ook nog eens iedere malloot een reseller account openen en zich kleurenblind gaan verkopen.

Als ik nu een hosting account zou moeten afsluiten zou ik een lijstje met vragen sturen naar de hosters. Ik zou kiezen tussen de eerste drie die normale nederlandse antwoorden terugsturen.
Vragen als waar staan de servers, welk netwerk, extra kosten, ben je reseller, welk OS, iser een SLA.... etc...

Je brengt je auto toch ook naar een garage (die wel (duur) of geen (goedkoop) merkdealer is) en niet naar de groentenboer?

[user]
16/11/04, 13:27
je mag er dan toch wel vanuit gaa bij mijn indicatie dat je meer service en kwaliteit krijgt bij een duurdere host.

Redundante oplossingen bijvoorbeeld.

os2lover
17/11/04, 17:11
Als de duurdere host tenminste dan ook zijn geld gebruikt om daarin te investeren, en niet enkel om zijn zakken te vullen.

Als je een duurdere neemt, zou ik dus ook wel es aan hem vragen, wat hij juist gedaan heeft om zijn hosting zo redundant mogelijk te houden.

Websspace
18/11/04, 20:26
Bij goedkopere webhosters is de winstmarge vaak gewoon lager (lees: realistischer). En toch leefbaar. Sommige duurdere webhosters willen ofwel snel rijk worden, ofwel denken ze zeker dat het nog altijd 1999 is?

Wido
18/11/04, 22:27
Origineel geplaatst door Websspace
Bij goedkopere webhosters is de winstmarge vaak gewoon lager (lees: realistischer). En toch leefbaar. Sommige duurdere webhosters willen ofwel snel rijk worden, ofwel denken ze zeker dat het nog altijd 1999 is?

Mag ik me hier deels bij aansluiten?

Dat realistischer wil ik niet direct zeggen aangezien je niet kan zeggen wat voor een netwerk ze hebben.

Je kan ook een dure host hebben met 24/7 support. (dus echt 24/7 reactie op mail)

Maar ik ben het verder met je eens.

eMiz0r
18/11/04, 22:53
Je brengt je auto toch ook naar een garage (die wel (duur) of geen (goedkoop) merkdealer is) en niet naar de groentenboer?

Wat een idiote vergelijkingen komen er weer langs in dit topic. Jij vraagt toch ook geen webhosting aan in een sigarenwinkel? Dát is een vergelijking. Lekkere onderbouwing..

Nee, goedkope en dure hosts vallen niet duidelijk van elkaar te onderscheiden. Zoals os2lover al aangaf: een budgethoster kan tevreden zijn met een gematigd loon, zolang hij maar rond komt. Evenals een dure host pas blij is met die ene dikke mercedes voor de deur van de 3e villa in Monaco aan het strand tussen de leuke dames.

Kwaliteit valt niet aan de prijs af te meten in de webhostingbranche (supermarkten kún je gewoon niet vergelijken met webhosting, 2 compleet van elkaar verschillende bedrijfstakken en situaties). Het enige wat je op dit moment kunt doen is bij collega's, familie en vrienden vragen wat de beste keus volgens hen is (wellicht raden zij hun eigen provider aan) of ervaringen van andere klanten te vergelijken op: http://www.webhosters.nl/perserv.php.

Wat de catch bij een goedkope provider is? Een mix van:

- Slim inkopen
- Minder hoge eisen stellen aan inkomen
- Gesitueerd zijn in een goedkope locatie (in de Randstad is de huur enorm hoog in tegenstelling tot het platteland)
- De hostingzaken op orde hebben, gevolg: weinig supportmails en telefoontjes, minder personeel nodig en dus goedkoper uit
- Minder investeren in marketing
- Verantwoord oversellen
- ach.. er zijn nog ZOveel factoren.

zweef
19/11/04, 12:29
Nogmaals,

Geweldig bedankt voor alle info!

Zweef

TSG-Hans
19/11/04, 12:47
De catch bij goedkope providers is heel simpel.

In 9 van de 10 gevallen betreft het hosters van rond de 18 jaar, die niet geleerd hebben hoe een kost- en verkoopprijs te bepalen. Ze storten zich in een markt en denken alleen te kunnen concurreren op prijs. Uiteindelijk als zo'n hoster aardig wat klanten heeft aangetrokken, komt hij in de knel. Want, zijn marges zijn te laag om personeel aan te nemen. En heeft hij simpelweg te weinig tijd om voldoende support te bieden. Gevolg, klagende klanten, negatieve verhalen, etc. Ook voor zo'n hoster gaat de lol van zijn eigen bedrijf er dan vanaf. Immers, dag en nacht werken voor lage marges houd een keer op.

Wido
19/11/04, 15:06
Origineel geplaatst door STABLE
De catch bij goedkope providers is heel simpel.

In 9 van de 10 gevallen betreft het hosters van rond de 18 jaar, die niet geleerd hebben hoe een kost- en verkoopprijs te bepalen. Ze storten zich in een markt en denken alleen te kunnen concurreren op prijs. Uiteindelijk als zo'n hoster aardig wat klanten heeft aangetrokken, komt hij in de knel. Want, zijn marges zijn te laag om personeel aan te nemen. En heeft hij simpelweg te weinig tijd om voldoende support te bieden. Gevolg, klagende klanten, negatieve verhalen, etc. Ook voor zo'n hoster gaat de lol van zijn eigen bedrijf er dan vanaf. Immers, dag en nacht werken voor lage marges houd een keer op.

Goh, wat kan jij zaken toch lekker eenzijdig bekijken zeg.

[user]
19/11/04, 15:10
ik vind het niet eenzijdig. in 9 van de 10 gevallen klopt dit gewoon. 10% doet het dus wel goed, ik denk niet dat zoveel zal schelen...

cridea
19/11/04, 15:12
Ik vind het ook eenzijdig, net alsof er 2 typen hosters zijn:

zij die 6 euro per jaar rekenen voor een domein en zij die 15 euro rekenen voor een domein (getallen zijn uiteraard als voorbeeld, je snapt wat ik bedoel)

Daartussen en daarboven zit ook nog een brede waaier aan verschillende hosters.

Wido
19/11/04, 15:13
Alle goedkope hosters worden lekker over 1 kam geschoren, maar de hosters die dan hun zaken wel op orde hebben en wél hun best doen het zaakje goed te hebben draaien worden weer aangezien als nog zo'n goedkope hoster.

Dat vind ik erg jammer.

maarja, de slechte verprutsen het altijd voor de goede.

Triloxigen
19/11/04, 15:19
Goedkoop is leuk als je overweg kan zonder support, uiteraard bieden de meeste wel wat support. Maar verwacht geen uitgebreide informatie. Want dat kunnen ze ook re-eel niet betalen voor 1,- per maand.

Duur zegt verder ook niks, ik heb klanten die uit onvrede zijn weggegaan bij grote hosting maatschappijen omdat je daar behandeld wordt als numemrtje ALS je behandeld wordt teminste.

Het is echt afhankelijk per bedrijf, goedkoop of duur. Je kunt in beide gevallen een miskoop maken.

Websspace
19/11/04, 15:32
Origineel geplaatst door Triloxigen
Goedkoop is leuk als je overweg kan zonder support, uiteraard bieden de meeste wel wat support. Maar verwacht geen uitgebreide informatie. Want dat kunnen ze ook re-eel niet betalen voor 1,- per maand.

Doe het dan eens. Stel ons een mail, met een ingewikkelde vraag. Anoniem of zo.

support@websspace.com

Ik wacht af :)

TSG-Hans
19/11/04, 15:39
Origineel geplaatst door Websspace


Doe het dan eens. Stel ons een mail, met een ingewikkelde vraag. Anoniem of zo.

support@websspace.com

Ik wacht af :)

Ik stel een vraag hier: ;)

Volgens de site bieden jullie 100% uptime garantie. Ik ben erg nieuwsgierig met behulp van welke configuratie en netwerk jullie dat kunnen waarmaken?

Triloxigen
19/11/04, 15:44
Origineel geplaatst door Websspace


Doe het dan eens. Stel ons een mail, met een ingewikkelde vraag. Anoniem of zo.

support@websspace.com

Ik wacht af :)

Dat heeft werkelijk niks met de ingewikkeldheid of niet te maken..

Maar voor 1,- per maand kun jij niet klanten via de 5 uur per maand (die zijn er zat) telefonisch te woord staan...

Of je gunt jezelf geen salaris :p


M.a.w. Met uitgebreid bedoel ik niet ingewikkeld maar veel en vaak :)

Wido
19/11/04, 16:01
Dit loopt toch weer uit op een wellus/nietus verhaaltje, de ene zegt dat goedkoop hosten niet mogelijk is en dat de support zal zuigen e.d.

Ik zal me hier dan verder ook niet meer in mengen.

Websspace
19/11/04, 16:11
Origineel geplaatst door Triloxigen


M.a.w. Met uitgebreid bedoel ik niet ingewikkeld maar veel en vaak :)

Als jij elke klant veel en vaak support moet geven, dan is er bij jou iets mis, niet bij mij.

In het begin is vaak support nodig, en dat maakt idd afbreuk aan een deel van onze winst, maar die klant wordt toch snel geholpen (via telefoon, chat of e-mail). Dat is een investering voor later, als hij tevreden verder kan.

Websspace
19/11/04, 16:14
Origineel geplaatst door STABLE


Volgens de site bieden jullie 100% uptime garantie. Ik ben erg nieuwsgierig met behulp van welke configuratie en netwerk jullie dat kunnen waarmaken?

Systeem: Intel Dual Xeon 2.8 Ghz, 2 GB RAM
Netwerk: Leaseweb

(vanaf morgen toch)

Maar het systeem en netwerk maken niet zoveel uit. Wij hebben vooral een goeie server administrator, die ervoor zorgt dat alles blijft draaien.

OS updates en security fixes zijn er natuurlijk ook, maar dat is vantevoren aangekondigde en noodzakelijke downtime, die telt niet mee voor de garantie.

os2lover
19/11/04, 16:28
En als Leaseweb weer een DDoS krijgt, dan gaat daar je 100% uptime-garantie..

Websspace
19/11/04, 16:31
Dat klopt. Dan krijgen de klanten geld terug.

Triloxigen
19/11/04, 16:31
Origineel geplaatst door Websspace


Als jij elke klant veel en vaak support moet geven, dan is er bij jou iets mis, niet bij mij.

In het begin is vaak support nodig, en dat maakt idd afbreuk aan een deel van onze winst, maar die klant wordt toch snel geholpen (via telefoon, chat of e-mail). Dat is een investering voor later, als hij tevreden verder kan.

Nee, er is niks mis met mij en met jou.

Niet iedereen zijn zo 'nerdy' als wij (om het zo even te zeggen).

Ik heb veel (eigenlijk bijna alleen maar) klanten met een (eigen) bedrijf, deze besteden hosting uit om de simpele reden dat ze er geen verstand van hebben en hun bedrijf vaak niet groot genoeg is voor een IT afdeling.
Ze hebben diverse problemen, van instellingen voor email (hoe dat moet, faq's zijn vaak onbekend), tot het uploaden van beastanden ed.
Een grote diversiteit van problemen, wat voor ons zo logisch is is voor hun totaal onbekend (vragen die zo simpel zijn dat ik ze nu eigenlijk niet eens kan bedenken ;)).




Origineel geplaatst door Websspace
OS updates en security fixes zijn er natuurlijk ook, maar dat is vantevoren aangekondigde en noodzakelijke downtime, die telt niet mee voor de garantie.

Ja, zo kan ik het ook ;)

TSG-Hans
19/11/04, 16:35
Origineel geplaatst door Websspace
Dat klopt. Dan krijgen de klanten geld terug.

Ofwel een keer een downtime door bijv. een ddos of crash, en je betaalt alle klanten hun geld terug? Dat kun je toch geen gezonde bedrijfsvoering noemen.

wdv
19/11/04, 16:40
Origineel geplaatst door Triloxigen


Origineel geplaatst door Websspace
OS updates en security fixes zijn er natuurlijk ook, maar dat is vantevoren aangekondigde en noodzakelijke downtime, die telt niet mee voor de garantie.
Ja, zo kan ik het ook ;)

Volgens mij is dat redelijk gebruikelijk..

eMiz0r
19/11/04, 16:53
Origineel geplaatst door STABLE


Ofwel een keer een downtime door bijv. een ddos of crash, en je betaalt alle klanten hun geld terug? Dat kun je toch geen gezonde bedrijfsvoering noemen.

En jij hebt enige inzage in de financïen van Websspace? Ik denk dat je toch eerst beter wat onderzoek kan doen voordat je absurde conclusies trekt.

veenman
19/11/04, 17:59
Origineel geplaatst door STABLE


Ofwel een keer een downtime door bijv. een ddos of crash, en je betaalt alle klanten hun geld terug? Dat kun je toch geen gezonde bedrijfsvoering noemen.
Ooit van risico management gehoord? Simpel sommetje zou kunnen zijn per jaar verwachten wij een bepaald aantal minuten ongeplande downtime, daardoor verwacht je dat je dan volgens je contractuele verplichting een bepaald bedrag aan je klanten moet terugbetalen, dat is dus je schade. En dat risico zou je zelfs tegen betaling kunnen overdragen aan een ander bedrijf genaamd een verzekeringsmaatschapij. En de geschatte schade is dan het jaarlijks verlies op deze clausule van hun overeenkomst met hun klanten.

Ik begrijp niet wat hier mis mee zou moeten zijn, ondernemen is risico nemen.

eMiz0r
19/11/04, 19:16
Ik begrijp niet wat hier mis mee zou moeten zijn, ondernemen is risico nemen.

Mooie afsluiter, want zo zit het maar net :)

TSG-Hans
19/11/04, 20:13
Origineel geplaatst door skunkah

Ooit van risico management gehoord? Simpel sommetje zou kunnen zijn per jaar verwachten wij een bepaald aantal minuten ongeplande downtime, daardoor verwacht je dat je dan volgens je contractuele verplichting een bepaald bedrag aan je klanten moet terugbetalen, dat is dus je schade. En dat risico zou je zelfs tegen betaling kunnen overdragen aan een ander bedrijf genaamd een verzekeringsmaatschapij. En de geschatte schade is dan het jaarlijks verlies op deze clausule van hun overeenkomst met hun klanten.

Ik begrijp niet wat hier mis mee zou moeten zijn, ondernemen is risico nemen.

Een hostingprovider die 100% uptime garandeert weet niet waar die mee bezig is, vooral niet als er sprake is van slechts een server. Op basis daarvan geld terugbetalen aan je klanten bij downtime is heel onverstandig. En wanneer er dan nog sprake is van zulke lage marges, kan je toch echt niet spreken over risico management.

cridea
19/11/04, 20:23
Het is denk ik ook een verschil in definitie van het woord "garantie".

Iets garanderen waarvan je van te voren weet dat het niet haalbaar is, is naar mijn mening "not done"

[user]
19/11/04, 20:38
betaal je dan iedereen een euro terug? want dan zijn de kosten niet het terugbetalen maar het werk van het terugstorten van het geld..

chester
19/11/04, 21:47
Origineel geplaatst door STABLE
De catch bij goedkope providers is heel simpel.

In 9 van de 10 gevallen betreft het hosters van rond de 18 jaar, die niet geleerd hebben hoe een kost- en verkoopprijs te bepalen. Ze storten zich in een markt en denken alleen te kunnen concurreren op prijs. Uiteindelijk als zo'n hoster aardig wat klanten heeft aangetrokken, komt hij in de knel. Want, zijn marges zijn te laag om personeel aan te nemen. En heeft hij simpelweg te weinig tijd om voldoende support te bieden. Gevolg, klagende klanten, negatieve verhalen, etc. Ook voor zo'n hoster gaat de lol van zijn eigen bedrijf er dan vanaf. Immers, dag en nacht werken voor lage marges houd een keer op.

Touché. Voordeel; we kunnen ze overnemen.

Ik vraag me af of mensen hier wel eens een rekensommetje maken...zo tussen de bedrijven door;

- dataverkeer;
- Kosten server/afschrijving;
- Huur ruimte;
- Gebruikte netwerk/land;
- reparatiekosten;
- verzekeringen;
- belasting;
- salaris;
- kantooruitrusting, boekhoudsoftware + updates;

etc etc.

2 euro p/m? Denk eens even na. Je hebt hier niet met een serieus bedrijf te maken, maar iets in de trend van 'serieuze hobbïst' en dan ben ik nog positief.

...Tenzij...je een dergelijk bedrijf kunt vinden met...ff gauw rekenen, minimaal 7500 klanten/domeinen?

Tada, hier je antwoord op het prijsverschil.

Hoe maken jullie dit soort threads toch 'onzinnig' lang ;)

eMiz0r
19/11/04, 22:05
De truc zit hem in HOE je de berekening maakt.

Deze goedkope hostingbedrijven krijgen (mits ze de zaken op orde hebben) gigantisch veel aanmeldingen per maand (geen tientallen, minimaal honderdtallen). Betalingen geschieden per jaar en vooraf.

Laten we eens uitgaan van zeg 300 klanten per maand. Je hebt hostingpakketten variërend van 1 tot 10 euro. Gemiddeld bestelt een klant voor 4 euro per maand aan hosting + domein a 48 euro per jaar en betaald per jaar.

300 x 48 is = ? Juist ja, 14.000 euro omzet per maand. Daar kun je prima je zaken van op orde krijgen. En natuurlijk maak je een risico door op deze manier te gaan rekenen, maar hey ondernemen is risico nemen toch?

7500 klanten kun je pas van rondkomen zeg je? 7500 delen door 12 is 625 betalende klanten per maand. 625 maal 48 euro is 30.000 eurootjes per maand aan omzet. En hier kan je moeilijk van rondkomen?!?!

[user]
19/11/04, 23:03
Ik ben overigens nog altijd van mening dat je van 1 euro per maand geen een klant kan helpen. In het voorbeeld zijn er 3600 klanten. Ik ben van mening dat je met 750 klanten per helpdeskmederwerker wel aan een max zit (een erg hoog max). Dus dan zou je 5 medewerkers nodig hebben voor de helpdesk en in de verloren uurtjes misschien facturatie. En 2 personen voor het serverbeheer o.i.d.

Dat zijn 7 personeelsleden, een redelijk salaris voor een medewerker is 2000 euro per maand en voor een beheerder 3000 euro? Dat zou al 16000 euro zijn.

Dus dan heb je 16000 euro kosten per maand aan personeel.
3600 klanten ( 300 klanten per server?) is 12 servers. 10Mbit dataverkeer? 10mbit is misschien 750 per maand. 12 servers ( 750 euro aanschaf, gaan twee jaar mee = 32,50 per maand per server excl. defecten.)

dat is 1140 (390+750) euro per maand voor de servers en dataverkeer. Een controlpanel kost zo'n 15 euro per maand per server. dus dat is 180 euro erbij.

Dan kom je op de volgende kosten per maand om alleen je klanten van dienst te zijn:

16000 personeel
1140 voor de servers
180 voor een control panel.

totaal:
€ 17.320

Dan heb je nog anderen kosten:

Kantoor om je personeel te huisvesten ( 1500 euro per maand ongeveer)
Telefoon,internet,fax verbindingen 250 euro per maand.
PC's voor de werknemers ( aanschaf 500 euro, gaan 3 jaar mee komt neer op 100 euro per maand)
En dan nog de gaswaterlicht a 150 euro per maand

Totaal: 2.000 euro.
daar bovenop de 17.320

komt op een totaal van 19.320 euro kosten per maand. Eenmalige kosten van de inrichting buiten beschouwing gelaten.

LET OP: ik ben van minimale bedragen uitgegaan voor servers,PC's,Mbits enz enz.

Mijn mening is:

1 Euro hosting is mogelijk, alleen dan moet de grote en de functies van het pakket wel overeen komen met de prijs. Voor 1 euro kan je bijvoorbeeld 500MB dataverkeer verwachten 10MB webspace en een beperking op email , mysql en subddomeinen.

Maar als een budget hoster 5000MB dataverkeer , 100MB webspace en geen of een groot limiet op subdomeinen, emailboxen en mysql databases geeft. Dan ben je al snel door je servers heen..

mihosnet
19/11/04, 23:08
Origineel geplaatst door eMiz0r
De truc zit hem in HOE je de berekening maakt.

Deze goedkope hostingbedrijven krijgen (mits ze de zaken op orde hebben) gigantisch veel aanmeldingen per maand (geen tientallen, minimaal honderdtallen). Betalingen geschieden per jaar en vooraf.

Laten we eens uitgaan van zeg 300 klanten per maand. Je hebt hostingpakketten variërend van 1 tot 10 euro. Gemiddeld bestelt een klant voor 4 euro per maand aan hosting + domein a 48 euro per jaar en betaald per jaar.

300 x 48 is = ? Juist ja, 14.000 euro omzet per maand. Daar kun je prima je zaken van op orde krijgen. En natuurlijk maak je een risico door op deze manier te gaan rekenen, maar hey ondernemen is risico nemen toch?

7500 klanten kun je pas van rondkomen zeg je? 7500 delen door 12 is 625 betalende klanten per maand. 625 maal 48 euro is 30.000 eurootjes per maand aan omzet. En hier kan je moeilijk van rondkomen?!?!

Omzet is iets anders dan winst... Met een omzet berekening kan je dus niet berekenen of je wel of niet kan rondkomen.

[user]
19/11/04, 23:09
Origineel geplaatst door mihosnet


Omzet is iets anders dan winst...

Dat is wat ik in een vrij lange berekening duidelijk probeerde te maken ;)

mihosnet
19/11/04, 23:15
:)

i3d
19/11/04, 23:21
Nog nooit zoveel onzin gelezen in een topic.
Misschien nemen die 1-euro-hosters wel genoegen met een winstmarge van 30%, wat maakt jullie dat uit? Ze werken alleen en als ze een paar honderd euro per maand verdienen vinden ze dat mooi meegenomen. Er is markt voor en de klanten accepteren het risico dat de bedrijfjes komen en gaan en dat de website wel eens eruit kan liggen doordat het technisch beheer niet inhouse gebeurd maar net als de rest allemaal is uitbesteed, wat overigens niet per definitie slecht hoef te zijn.
Het is mijn inziens pas kwalijk als de leverancier een verstoorde relatie heeft met deze budgethoster, genoeg topics van te vinden op dit forum. Servers die lang downliggen, geen afspraken gemaakt, etc etc. Dit is en was echter telkens de keuze van de budgethoster, zij zijn namelijk het risico aangegaan door producten af te nemen zonder een vorm van SLA. Lijkt me moeilijk uit te leggen aan je klanten als de server lange tijd down is en je zelf er weinig aan kan doen (immers, uitbesteed).
Zonder de naam te noemen, ik kan me nog een hele stroom aan klanten van onze Belgische vriend OB herinneren die plots op dit forum kwamen omdat de heer OB ze had afgesloten en het er heftig aan toe ging in de communicatie tussen de partijen. Honderden websites die offline waren, leverancier die geen moeite deed en tientallen resellers die hun geld als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen.
Tja, dan heb je als budgethost een financiele strop omdat jij het risico bent aangegaan en nu flink in de buidel mag gaan tasten om een nieuw resellerpakket ergens te gaan zoeken. Om maar niet te spreken over de ontevreden klanten die op dat moment het moeten doen met een hele oude backup, als er al een backup gemaakt was.

Ondernemen is risicomanagement, heers je in risicomanagement, dan ben je succesvol.

eMiz0r
19/11/04, 23:21
Origineel geplaatst door [user]
Heel verhaal

Zal ik je berekeningen nu even naar de werkelijkheid trekken (dus zoals het in de praktijk is ;)).

Met 5 man personeel 3600 klanten bedienen kan prima. Zorgen dat je een uitgebreide FAQ hebt, een handleiding waar klanten zich in kunnen verdiepen zodra zij hosting aanschaffen. Stap voor stap uitleggen, scheelt je 50% van de supportmailtjes en telefoontjes. Personeel voor serverbeheer hebben we niet nodig, je brengt een server eenmaal in de lucht en zorgt vervolgens dat deze up to date blijven. Dat is geen fulltime job bij max. 3600 klanten.

Je wilt dat je bedrijf op jonge mensen draait (wellicht minder ervaring, maar vaak meer kennis dan de "oude garde" en belangrijk: goedkoper). Minimum loon ligt op 1200 euro bruto, dus laten we zeggen 1500 euro bruto. Dat is een heel net inkomen. 7500 euro in totaal.

12 servers voor 3600 klanten, prima. 10 Mbit traffic is te weinig (!) voor de hostingpakketten die menig budgethoster levert. Je mag gerust richting de 30 Mbit gaan denken a 750 euro per maand incl. een 46U rack.

Servers is een apart verhaal, maar laten we het op jouw manier doen: afschrijving maandelijks begroten a 390 euro. Control paneltje 20 euro per maand: 240 euro.

Kom ik op:

€ 7500
€ 750
€ 390
€ 240
----- +
€ 8880

Andere kosten:

Kantoor voor 5 man: 50 vierkante meter red je je prima mee. 150 euro per maand incl. gas, water en licht per vierkante meter is een dure ruimte, maar laten we er van uit gaan dat je in het centrum van de stad gevestigd bent in een luxe pand. Maandelijks: 625 euro.

Telefoon, internet, fax verbindingen 250 euro per maand. Agree :)

Totale kosten:

€ 8880
€ 625
€ 250
----- +
€ 9755

Inkomsten:

3600 klanten, betalingen geschieden per jaar. Gemiddelde inkomsten per klant (even uitgaande van mijn eigen berekening hier boven): 48 euro. Aantal betalende klanten per maand: 300 (x48) = 14400 euro.

Heb je nog zo'n kleine 5000 euro per maand over wat je aan extra kosten kunt uitgeven (netto bedragen overigens) of om een budget op te bouwen.

Geloof me, budgethosting is helemaal niet zo slecht als jullie denken. Maar je kunt ook weinig anders verwachten van mensen die minder ver dan de neus lang is kijken?

eMiz0r
19/11/04, 23:24
i3d, wat jij nu aanhaalt zijn fouten van webhosters. Onder andere door foute leveranciers aan te trekken. Dat heeft weinig met budget, inkomsten of uitgaven te maken. Dat heeft te maken met ergens een dienst af gaan nemen zonder te onderzoeken hoe betrouwbaar een partij is. Dat is gewoon een kwestie van een domme fout maken, wat wil aangeven dat je niet weet wat je doet.

[user]
19/11/04, 23:29
Origineel geplaatst door eMiz0r


Zal ik je berekeningen nu even naar de werkelijkheid trekken (dus zoals het in de praktijk is ;)).

Met 5 man personeel 3600 klanten bedienen kan prima. Zorgen dat je een uitgebreide FAQ hebt, een handleiding waar klanten zich in kunnen verdiepen zodra zij hosting aanschaffen. Stap voor stap uitleggen, scheelt je 50% van de supportmailtjes en telefoontjes. Personeel voor serverbeheer hebben we niet nodig, je brengt een server eenmaal in de lucht en zorgt vervolgens dat deze up to date blijven. Dat is geen fulltime job bij max. 3600 klanten.

Je wilt dat je bedrijf op jonge mensen draait (wellicht minder ervaring, maar vaak meer kennis dan de "oude garde" en belangrijk: goedkoper). Minimum loon ligt op 1200 euro bruto, dus laten we zeggen 1500 euro bruto. Dat is een heel net inkomen. 7500 euro in totaal.

12 servers voor 3600 klanten, prima. 10 Mbit traffic is te weinig (!) voor de hostingpakketten die menig budgethoster levert. Je mag gerust richting de 30 Mbit gaan denken a 750 euro per maand incl. een 46U rack.

Servers is een apart verhaal, maar laten we het op jouw manier doen: afschrijving maandelijks begroten a 390 euro. Control paneltje 20 euro per maand: 240 euro.

Kom ik op:

€ 7500
€ 750
€ 390
€ 240
----- +
€ 8880

Andere kosten:

Kantoor voor 5 man: 50 vierkante meter red je je prima mee. 150 euro per maand incl. gas, water en licht per vierkante meter is een dure ruimte, maar laten we er van uit gaan dat je in het centrum van de stad gevestigd bent in een luxe pand. Maandelijks: 625 euro.

Telefoon, internet, fax verbindingen 250 euro per maand. Agree :)

Totale kosten:

€ 8880
€ 625
€ 250
----- +
€ 9755

Inkomsten:

3600 klanten, betalingen geschieden per jaar. Gemiddelde inkomsten per klant (even uitgaande van mijn eigen berekening hier boven): 48 euro. Aantal betalende klanten per maand: 300 (x48) = 14400 euro.

Heb je nog zo'n kleine 5000 euro per maand over wat je aan extra kosten kunt uitgeven (netto bedragen overigens) of om een budget op te bouwen.

Geloof me, budgethosting is helemaal niet zo slecht als jullie denken. Maar je kunt ook weinig anders verwachten van mensen die minder ver dan de neus lang is kijken?

Je kan mensen niet eeuwig op minimul loon laten werken. 50 vierkante meter voor 7 personeelsleden met allemaal een eigen bureau ? je hebt denk ik toch zo'n 10 vierkante meter per medewerker nodig. Dus dat is 70 vierkante meter. Je betaald dan zeg maar voor 100 vierkante meter excl. gas water licht totaal wel 1500 euro per maand. Gas water licht 150 a 250 per maand. En dan zit je echt niet zo heel bijzonder.

In de berekening zit nog niet verwerkt, een support systeen en/of klanten systeem. Een telefooncentrale systeem (met 7 medewerkers wel zo prettig) aanschaf meubelen en opbergruimte nog niet meegenomen. De verzekeringen enz enz. Je gaat het echt niet redden met 15.000 per maand als je alles netjes bij elkaar optelt.

eMiz0r
19/11/04, 23:30
Belastingen zitten bij het bruto loon in, evenals de totale kosten voor de werkgever. Heb je zelf personeel in dienst zodat je wat je nu zegt ook daadwerkelijk met enige ervaring roepen kan? Ik heb het idee van niet.

PS: excuses dat ik af en toe fel kan reageren trouwens, maar veel mensen roepen hier wat zonder dat ik echt het idee krijg dat ze weten hoe het wérkelijk in elkaar steekt.

Voorbeeldje: per werknemer minimaal 10 vierkante meter kantoorruimte? Waar bazeer je dat nu weer op dan. Hangt hélemaal af van hoe je je kantoor inricht. Ik kan je vertellen dat 50 vierkante meter voor 5 man personeel prima werkt.

Je personeel wordt te duur? Huur je nieuwe mensen in. De ICT is weer in opbloei, personeel ligt er op opgeraapt te worden.

[user]
19/11/04, 23:30
Origineel geplaatst door mihosnet
Ik bemoei me verder niet met deze berekeningen, jullie vergeten wel wat dingen.

1. Brutoloon is niet wat het de werkgever kost. De werkgever betaald meer dan het brutoloon.
2. Belastingen.

Ik heb niet gezegd dat ik alles al meegenomen hebt. En bruto loon = wel wat de werkgever betaald.

Nettoloon is wat de werknemer ontvangt.

i3d
19/11/04, 23:31
Over die berekeningen, je kan het ook berekenen zoals het in de praktijk is ipv theoretisch zoals het bij de high-end hosters gaat.

Voor het gemak ga ik ervanuit dat domeinen tegen kostprijs worden verkocht.
500 klanten a 1,50 per maand gemiddeld
El-Cheapo dedicated server met 0,0 SLA a 70 euro per maand
750 euro minus 70 euro = 680 euro per maand aan winst.

Ga er maar vanuit dat de rest zo gaat:
- support via website en mobieltje
- leven van de cashflow
- dataverkeer inclusief in de ded. server
- Kosten server/afschrijving zijn er niet
- Huur ruimte - woont bij mama thuis
- Gebruikte netwerk/land - inclusief bij ded. server
- reparatiekosten - inclusief bij ded. server
- verzekeringen - niet
- belasting - kleinondernemersregeling = geen btw afdragen
- salaris - leven van de cashflow
- boekhoudsoftware + updates - excel sheetje is gratis, software is illegaal

Klinkt hard, is hard, maar de enige logische verklaring waarom elke 12-16 jarige plost webhoster is geworden. Zo zijn er enkele bedrijven die zo zijn begonnen en toch een leuk bedrijfje momenteel hebben lopen. Ik noem een PCextreme, vind ik juist hartstikke leuk dat ze zo zijn begonnen en hebben laten zien dat dit wél kan en wél succesvol is. En ga er maar vanuit dat zij een hoop stront over zich heen kregen van de oude garde toen ze zijn begonnen. Dezelfde oude garde die momenteel nog hardnekkig volhoudt dat het onmogelijk is. Ach, niet elk bedrijf heeft een directeur die in een mercedes moet rijden en een kantoor in het centrum van de stad, sommige mensen zijn gewoon al blij als ze zien dat hun bedrijf jaarlijks 100% groeit.

In de gamehost markt werden wij ook zo behandeld: goedkoop, kan geen kwaliteit zijn, etc etc. Ondertussen is het moment wel bereikt dat wij een van de grootsten van de Benelux zijn terwijl Mr High-End nu "al 10 klanten" heeft en hopelijk dit jaar "de 1000 euro omzet" gaat halen.

i3d
19/11/04, 23:33
Origineel geplaatst door eMiz0r
i3d, wat jij nu aanhaalt zijn fouten van webhosters. Onder andere door foute leveranciers aan te trekken. Dat heeft weinig met budget, inkomsten of uitgaven te maken. Dat heeft te maken met ergens een dienst af gaan nemen zonder te onderzoeken hoe betrouwbaar een partij is. Dat is gewoon een kwestie van een domme fout maken, wat wil aangeven dat je niet weet wat je doet. Ik lees de topictitel, de topicstart en geef hier antwoord op. Over die onzin berekeningen heb ik net een andere post geplaatst.
Origineel geplaatst door [user]


Ik heb niet gezegd dat ik alles al meegenomen hebt. En bruto loon = wel wat de werkgever betaald.

Nettoloon is wat de werknemer ontvangt. Nee hoor, jij hebt ofwel nooit loon uitbetaald ofwel nooit een loonstrookje gezien.

Origineel geplaatst door [user]


Zo'n berekening kan je niet serieus nemen. En met zo;n berekening krijg je ook nooit 3600 klanten.
Anders lezen we de post eens door.
Anders is het ook leuk om de praktijk te bestuderen in plaats van de theorie.

[user]
19/11/04, 23:33
Origineel geplaatst door i3d
knip

Zo'n berekening kan je niet serieus nemen. En met zo;n berekening krijg je ook nooit 3600 klanten.

veenman
19/11/04, 23:33
Origineel geplaatst door [user]


Ik heb niet gezegd dat ik alles al meegenomen hebt. En bruto loon = wel wat de werkgever betaald.

Nettoloon is wat de werknemer ontvangt.
Tel daar bij op sociale en ziekenfonds premies ...

eMiz0r
19/11/04, 23:34
Origineel geplaatst door i3d
Ik lees de topictitel, de topicstart en geef hier antwoord op. Over die onzin berekeningen heb ik net een andere post geplaatst.

Ik maak ook fouten :D Negeer die post dan maar.

eMiz0r
19/11/04, 23:35
Origineel geplaatst door skunkah

Tel daar bij op sociale en ziekenfonds premies ...

Mijn god... die zitten in het bruto loon. Lesje management & organisatie nodig?

[user]
19/11/04, 23:35
Origineel geplaatst door skunkah

Tel daar bij op sociale en ziekenfonds premies ...

Vandale:

bru·to·loon (het ~)
1 loon zonder aftrek van sociale lasten, kortingen enz. => brutosalaris

TSG-Hans
19/11/04, 23:36
Origineel geplaatst door i3d
Nog nooit zoveel onzin gelezen in een topic.
... Belgische vriend OB ...


Naar mijn indruk ben jij momenteel zelf ook slachtoffer van je eigen succes. Je bent goedkoop en goed, trekt veel klanten aan, en nu kun je niet meer de support geven door gebrek aan tijd. Het kan geen toeval zijn dat er verschillende topics zijn geweest over dat i3d moeilijk bereikbaar was.

NB Geen flame, maar een reactie op 'Belgische vriend' :)

i3d
19/11/04, 23:36
Origineel geplaatst door [user]


Vandale:

bru·to·loon (het ~)
1 loon zonder aftrek van sociale lasten, kortingen enz. => brutosalaris Sorry hoor, maar bekijk eens een loonstrookje.

Bruto-loon is wel degelijk anders dan de kosten die de werkgever kwijt is aan de medewerker.

Origineel geplaatst door STABLE


Naar mijn indruk ben jij momenteel zelf ook slachtoffer van je eigen succes. Je bent goedkoop en goed, trekt veel klanten aan, en nu kun je niet meer de support geven door gebrek aan tijd. Het kan geen toeval zijn dat er verschillende topics zijn geweest over dat i3d moeilijk bereikbaar was.

NB Geen flame, maar een reactie op 'Belgische vriend' :) Slachteroffer van eigen succes? Dat zal kloppen, echter is daar snel verandering in gebracht. Ik kan me overigens ook goed herinnen dat driekwart van de "i3d klacht" topics op WHT van één en dezelfde clan/klant kwamen. En niemand maakt het mij nu meer wijs dat wij niet bereikbaar zijn, we zijn het maar liefst op 9 manieren!

eMiz0r
19/11/04, 23:37
Origineel geplaatst door [user]


Vandale:

bru·to·loon (het ~)
1 loon zonder aftrek van sociale lasten, kortingen enz. => brutosalaris

:P



Over die berekeningen, je kan het ook berekenen zoals het in de praktijk is ipv theoretisch zoals het bij de high-end hosters gaat. enz. enz.

Kan ik me volledig bij aansluiten i3d. En het leuke is dat die gasten een nog veel hogere winstmarge halen want.. geen personeel, kantoor en de rest van de lijst :)


Sorry hoor, maar bekijk eens een loonstrookje.

Bruto-loon is wel degelijk anders dan de kosten die de werkgever kwijt is aan de medewerker.

Heb de exacte cijfers helaas ergens anders liggen, maar brutoloon en het geld wat de werkgever daadwerkelijk kwijt is scheelt niet zo gek veel met elkaar. Geen honderden euro's.

TSG-Hans
19/11/04, 23:38
Origineel geplaatst door eMiz0r


Mijn god... die zitten in het bruto loon. Lesje management & organisatie nodig?

Jij hebt een lesje nodig:

brutoloon x 160% = werkgeverskosten :)

eMiz0r
19/11/04, 23:39
Origineel geplaatst door STABLE


Jij hebt een lesje nodig:

brutoloon x 160% = werkgeverskosten :)

Zou ik toch een beter administratiekantoor gaan zoeken die wél juiste berekeningen voor je kunnen maken ;) Of doe je dit zelf? Of... heb je geen ervaring met het "werkgeven"?

veenman
19/11/04, 23:44
Om een einde te maken aan deze offtopic discussie, rechtstreeks van de site van de kamer van koophandel: http://assets.kvk.nl/assets/GroeiendOndernemen/productassets/Watkostpersoneel.pdf
Uit de PDF brochure:

De loonkosten zijn voor een
werkgever circa 30% hoger dan het brutoloon dat
een werknemer ontvangt.

mihosnet
19/11/04, 23:45
Origineel geplaatst door [user]


Ik heb niet gezegd dat ik alles al meegenomen hebt. En bruto loon = wel wat de werkgever betaald.

Nettoloon is wat de werknemer ontvangt.

Dus niet. Zie hierboven. Ook wel werkgeversdeel genoemd. Komt bovenop het bruto loon.

"Belastingen zitten bij het bruto loon in, evenals de totale kosten voor de werkgever. Heb je zelf personeel in dienst zodat je wat je nu zegt ook daadwerkelijk met enige ervaring roepen kan? Ik heb het idee van niet."

Kan ik duidelijk in zijn: Ja.

eMiz0r
19/11/04, 23:50
Origineel geplaatst door skunkah
Om een einde te maken aan deze offtopic discussie, rechtstreeks van de site van de kamer van koophandel: http://assets.kvk.nl/assets/GroeiendOndernemen/productassets/Watkostpersoneel.pdf
Uit de PDF brochure:


Is inkomenafhankelijk. Een hoger loon = hoger werkgeversdeel (bovenop het bruto loon).

mihosnet
19/11/04, 23:53
Blijft er bij dat je fout zat.

[user]
19/11/04, 23:54
Goed oke, maar dat onderbouwt alleen maar mijn standpunt dat je van 1 euro per maand geen goede diensten kan leveren.

eMiz0r
19/11/04, 23:55
Een wat meer uitgewerkte berekening van de totale kosten van een werkgever:

http://www.salarisinfostartpagina.nl/berekening_loonkosten_2003.htm



Blijft er bij dat je fout zat.

Klopt, was ff iets te onzorgvuldig.

veenman
20/11/04, 00:00
Wat opzich wel grappig is, als je nou 0 support levert aan je klanten of via enkel via webtickets en misschien extra een 0900 nummer a 45 tot 70 cent per minuut dan is het best te doen denk ik om voor 1 euro per maand te hosten zolang je genoeg klanten hebt.

eMiz0r
20/11/04, 00:05
Origineel geplaatst door skunkah
Wat opzich wel grappig is, als je nou 0 support levert aan je klanten of via enkel via webtickets en misschien extra een 0900 nummer a 45 tot 70 cent per minuut dan is het best te doen denk ik om voor 1 euro per maand te hosten zolang je genoeg klanten hebt.

En dat is wat ik nou probeer te zeggen. Budgethosting is niet helemaal niet bij voorbaat een kansloze markt. Je moet het alleen zo weten aan te pakken dat je je klanten tevreden houdt en ondertussen er van leven kan. Miljoenen zul je er nooit meer verdienen.

veenman
20/11/04, 00:07
Helemaal waar inderdaad, aan support zou je flink kunnen verdienen zelfs. Dit soort manier van geld verdienen vergelijk ik weleens met David Beckham, die gast verdiend honderden miljoenen door reclame spotjes, en andere reclame uitingen. En met voetbal verdiend hij amper 16 miljoen per jaar. Voetbal is zijn 'core business' en hij verdiend er voor hem wisselgeld mee, maar het geeft hem de mogelijkheid om honderden miljoenen te verdienen met dingen die eigenlijk bijzaken zijn.

[user]
20/11/04, 00:29
jullie vergeten dat je de klanten ook moet behouden.

eMiz0r
20/11/04, 00:56
Doe je toch ook als je zorgt dat de uptime hoog is en je vriendelijk tegen je klanten bent? Klantvriendelijkheid is notabene gratis!

veenman
20/11/04, 01:03
Helemaal met eMiz0r eens. Daarnaast is het ook zo dat je support als het ware apart verkoopt via een 0900 nummer. En eventueel via een ticket systeem online kan de klant altijd storingen altijd gratis melden.

Renesite
25/11/04, 15:54
De catch is de prijs, ik word altijd keigoed geholpen als ik een vraag heb over een goedkope host, maar bij mijn duurdere host die ik nu heb word ik netzo goed geholpen, ook bij de host van een kennis van me waar ik alles doe, alleen misschien is de kwaliteit anders, zoals de plek waar je server staat voor het geval als er iets gebeurd, staat hij ergens in Amsterdam en woont de hoster zelf in Delfzijl, en moet hij er bij voor iets moet je toch op minstens 3 uur downtime rekenen, heeft hij mensen in dienst die dichtbij zitten en binnen no-time werk kan verrichten, etcetera.
Ook moet je letten op het verstand van hosters, no offence maar sommige hosts snappen feitelijk de ballen van iets.

Ik vind het voordeel dat je kan rekken bij goedkope hosters, ik vind ze schappelijk, ik heb laatst eens bij een duurdere gekeken, maar daar miste ik een mysql database en die kost 12 euro extra, en bij goedkopere zitten ze er toch bij.
Maar is het een goedkopere of is het gewoon een slim iets??

(Mijn visie :-))