PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie RaQ's



yourwish
13/11/04, 17:32
Inmiddels ben ik in het bezit van 3 verschillende Cobalt RaQ's.

Hiervoor neem ik dus 3x 1U ruimte af bij een co-locator.

Nu heb ik gehoord dat je de RaQ's ook aan elkaar kunt koppelen (omdat er 2 netwerkkaartjes inzitten) zodat je ook maar één uplink naar de switch nodig hebt. Dit zou mij aanzienlijk veel besparen.

Hoe gaat dit precies in zijn werk? De servers moeten namelijk natuurlijk wel allemaal hun eigen publieke ipnummer houden.

cyberpoint
13/11/04, 17:43
De twee netwerkaansluitingen zitten erin om naar twee verschillende netwerken te gaan. Binnen een datacenter bied de netwerk beheerder meestal de mogelijkheid om naar twee verschillende kasten een kabel te leggen (tegen meerkosten). Als er dus één switch mee stopt heb je een reserve uplink Het lijkt mij niet verstandig, al het überhaupt al kan, om maar één uplink voor drie servers te nemen. Als server 1 er mee stopt doe de andere twee het ook niet meer.

yourwish
13/11/04, 18:12
Uiteraard begrijp ik dat het absoluut niet de meest logische en veilige optie is.

De situatie zal alsvolgt worden:
De server waar ook de klanten hun virtuele hostings hebben zal worden aangesloten op de switch.
De twee overige servers (1 testserver en 1 server van een klant met minimaal gebruik) zullen dan worden doorgelust

Maar hoe gaat dit in zijn werk en wat moet ik hiervoor instellen?

mdf
13/11/04, 18:26
Wordt leuk spelen met het commande route lijkt me :)

animana
13/11/04, 21:28
Cobalts hebben verschillende subnets nodig op elke interface. Dus dan gaat jouw truuk niet lukken helaas. Wel als een andere range tot de mogelijkheden zou behore.

Maar waarom ga je niet voor een alternatief als bv Efinity? Dan kun je met 1 nieuwe volstaan en ben je dus maar 1U kwijt en je houdt dezelfde cobalt-interface + dat je er resellerfunctionaliteit etc bij krijgt.
Als je je 3 raq 4's verkoopt moet je er toch minimaal 750-900 euro kunnen krijgen.

Nog een idee; bestaan er geen switches in de vorm van pci-kaarten? Dan heb je ook maar 1 uplink nodig.

ivs
13/11/04, 22:38
Ik ben geen expert maar volgens mij zijn die cobalt raq's toch veel korter als dat het gemiddelde cabinet lang is? Dus waarom hang je achter je cobalt niet gewoon even een kleine switch?

animana
14/11/04, 10:09
Omdat veel colo-providers dan beginnen te steigeren plus dat je dan externe voeding nodig hebben.

En hoe wil je deze dan erachter "hangen"? Of je hebt een rackmountable nodig of je gaat lopen prutsen met een houtje-touwtje oplossing. Beide zijn niet aan te raden in een volle (shared) kast ivm airflow en de kans dat er per ongeluk iets mis gaat indien men in de kast bezig is.

Vandaar het idee van een pci-switchje. Misschien is zoiets helemaal niet zo moeilijk te maken van een oud vier-poorts hubje.
Als de voeding maar overeenkomt met iets wat de cobalt kan leveren. Geen idee of er vrije voedingspoort is op het moederboard.

Weppel
14/11/04, 19:41
Origineel geplaatst door animana
Omdat veel colo-providers dan beginnen te steigeren plus dat je dan externe voeding nodig hebben.

En hoe wil je deze dan erachter "hangen"? Of je hebt een rackmountable nodig of je gaat lopen prutsen met een houtje-touwtje oplossing. Beide zijn niet aan te raden in een volle (shared) kast ivm airflow en de kans dat er per ongeluk iets mis gaat indien men in de kast bezig is.

Vandaar het idee van een pci-switchje. Misschien is zoiets helemaal niet zo moeilijk te maken van een oud vier-poorts hubje.
Als de voeding maar overeenkomt met iets wat de cobalt kan leveren. Geen idee of er vrije voedingspoort is op het moederboard.

Er zijn 4-poorts hubs in PCI uitvoering op de markt, deze waren vooral vroeger (3-4 jaar geleden) erg in trek voor thuisnetwerkjes. Tegenwoordig zijn deze nieuw niet meer te krijgen, dus dat word 225miljoeneuro.nl of ebay.nl afspeuren!

yourwish
17/11/04, 01:05
maar goed, de tweede netwerkkaart gebruiken die erin zit is dus geen optie....

animana
17/11/04, 10:06
Niet als je ip's uit dezelfde range blijft gebruiken.
Wel als je dus een ip uit de local range gebruikt en de "voormalige" externe ip's aan de hoofdraq koppelt. Dan moet je vervolgens de ip's routen naar de raqs in het "lokale" netwerk.

jeffrey
17/11/04, 11:13
Maar iedere colo provider levert toch standaard een uplink naar de switch mee? dus het lijkt me niet dat daarop bespaard zal worden, je zult waarschijnlijk gewoon voor de 3U rackspace en het dataverkeer moeten betalen.

xtreme2490
07/12/04, 17:57
Ik heb 2x 1u server op 1 uplink naar switch door in 1 van de servers een pci netwerk switch (4port) te steken.
Heb ik ongeveer 6 mnd. geleden gekocht in België bij Tridis.
Kijk eens op www.tridis.be