PDA

Bekijk Volledige Versie : Politiek denkt alleen maar aan zichzelf?



xserve
09/11/04, 17:26
Twee DDoS'ers overheidssites opgepakt

Door de politie zijn vanmorgen twee personen opgepakt die ervan worden verdacht begin oktober gedurende enkele dagen computeraanvallen op verschillende overheidssites te hebben gepleegd. Dit heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Den Haag bevestigd.

De aanvallers, die middels DDoS'es (Distributed Denial Of Service) sites van de overheid platlegden, noemden zichzelf leden van de 0x1fe-crew. Door hun actie lagen sites als Overheid.nl en Regering.nl enkele dagen plat. Later werd ook het weblog Geenstijl.nl het doelwit nadat daar het telefoonnummer (op één cijfer na) van één van de DDoS'ers geplaatst was.

Het zag er lang naar uit dat er niets tegen de aanvallers gedaan zou worden. Anderhalve week geleden werd echter bekendgemaakt dat er toch juridische stappen zouden volgen tegen Eric de Vogt, één van de verdachten. Hij zou waarschijnlijk een schadeclaim van enkele tienduizenden euro's tegemoet kunnen zien.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/48133

--------

Dit las ik zojuist en het eerste wat in me opkomt is "denkt de politiek alleen maar aan zichzelf?". Regelmatig hoor ik dingen over DDoS attacks op Nederlandse hosters zoals Leaseweb bijvoorbeeld. Ik neem aan dat zei ook aangifte daarvan doen of de mogelijkheden daarvan bekeken hebben. Ik heb zo gevoel dat er dan door overheidsinstellingen (politie en Justitie) niks aan gedaan wordt. Ik weet niet of dit echt zo is maar zo'n gevoel heb ik.

En nu worden er overheidssites aangevallen en wordt gelijk alles op alles gezet om de daders te pakken te krijgen. Komt dat omdat deze 'verdachte' uit Nederland komen en aanvallers van webhosters meestal uit het buitenland dat ze er niks tegen kunnen doen, of is dit iets van eigen sites eerst?

Wat is jullie mening hierover?

vanderhart
09/11/04, 17:31
Als je het nieuws had gevolgd dan was je mening anders,
De overheid wou namelijk eerst geen actie ondernemen.
Toen kwam er scherpe kritiek en nu eindelijk dan ...........

veenman
09/11/04, 17:58
Ik ben het helemaal met vanderhart eens, eindelijk doen ze eens wat, eindelijk pakken ze die gasten op. In dit geval is het trouwens ook zo dat het bekend was wie er achter zaten normaal weet je dat nooit of je kan het met geen mogelijkheid bewijzen dat ze het gedaan hebben.

Digiover
09/11/04, 18:59
Zie http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=418746#post418746
Het is geen strafrechterlijke vervolging...

vanderhart
09/11/04, 19:03
Origineel geplaatst door Digiover
Zie http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=418746#post418746
Het is geen strafrechterlijke vervolging...


Dan klopt niet denk ik zomaar, aangezien ze tot vrijdag zelfs geen contact mogen met hun ouders ;)

Digiover
09/11/04, 19:21
Origineel geplaatst door vanderhart



Dan klopt niet denk ik zomaar, aangezien ze tot vrijdag zelfs geen contact mogen met hun ouders ;)

Ah, http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/002881.html

Het Openbaar Ministerie bevestigt dat er acties tegen de DDossers zijn ondernomen, maar wil in het belang van het onderzoek tot vrijdag geen enkele mededeling over de zaak doen. Vrijdag zal het tweetal worden voorgeleid aan de rechter-commissaris, tot die tijd is elk contact met de buitenwereld -ook voor ouders- afgesneden voor de ddos-kaboutertjes.

Dit lijkt wel op een strafrechterlijke vervolging :D.
Maar natuurlijk komt dit veel en veel te laat... *sigh*

vanderhart
09/11/04, 19:25
Origineel geplaatst door Digiover


Ah, http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/002881.html


Dit lijkt wel op een strafrechterlijke vervolging :D.
Maar natuurlijk komt dit veel en veel te laat... *sigh*


;) :D Tja beter laat dan nooit, mogen nog vele arrestaties vericht worden en die PIEP kotertjes stoppen wel met dosse, want dan worden ze bang.

WH-Tim
09/11/04, 19:30
Perfect, gaat er toch nog íéts goed hier in nederland :)

vanderhart
09/11/04, 19:34
Origineel geplaatst door WH-Tim
Perfect, gaat er toch nog íéts goed hier in nederland :)


Gaat wel meer goed,
Maar vele dingen worden niet bij de kern aangepakt.

Jeroenn
09/11/04, 22:22
Goede zaak dat er eindelijk wat aan gedaan wordt en dat de overheid het niet links laat liggen zoals ze eigenlijk van plan waren. Wellicht dat hiermee de eerste stap gezet kan worden, nu hopen dat dit dan ook een goed vervolg zal krijgen.

Jeroen

Henky!
09/11/04, 23:32
Origineel geplaatst door vanderhart



;) :D Tja beter laat dan nooit, mogen nog vele arrestaties vericht worden en die PIEP kotertjes stoppen wel met dosse, want dan worden ze bang.

Rustig aan mensen.

Dat de overheid nu eindelijk eens wat doet aan Ddossers is natuurlijk mooi. Maar twee opmerkingen:

Wat als het inderdaad een politieke actie was tegen het regeringsbeleid? Zoals ik al eerder schreef, als je Hoogovens door middel van staking een dag plat mag leggen omdat je het ergens niet mee eens bent dan mag je in deze moderne tijd ook de regerings site plat leggen.

En nogmaals, naar mijn mening ligt de grootste fout bij de regering zelf. Die hebben schijnbaar ICT-ers in dienst die dat platleggen niet kunnen voorkomen en zelfs bijna een complete week toe moeten staan. Ik bedoel maar, als er iemand de gevangenis in moet......

Ten tweede. Ik ben een oude kraker. Daarom weet ik hoe de overheid zomaar en ongegrond over kan gaan tot "vele arrestaties". Mensen die onschuldig tot 8 maanden in de gevangenis werden gegooid. Nee, mijn vertrouwen in de overheid is niet zo groot

Digiover
10/11/04, 07:34
Origineel geplaatst door Henky!
Wat als het inderdaad een politieke actie was tegen het regeringsbeleid? Zoals ik al eerder schreef, als je Hoogovens door middel van staking een dag plat mag leggen omdat je het ergens niet mee eens bent dan mag je in deze moderne tijd ook de regerings site plat leggen.

Jij hebt absoluut geen idee waarover je het hebt he?

Henky!
10/11/04, 12:43
Origineel geplaatst door Digiover


Jij hebt absoluut geen idee waarover je het hebt he?

Ik doe ik elk geval moeite. Heel wat beter dan het plaatsen van lege, zinloze opmerkingen waar geen mens wat aan heeft. Laf vind ik dat.

Domenico
10/11/04, 13:56
Ontopic blijven!!!

Digiover
10/11/04, 14:52
Origineel geplaatst door Henky!


Ik doe ik elk geval moeite. Heel wat beter dan het plaatsen van lege, zinloze opmerkingen waar geen mens wat aan heeft. Laf vind ik dat.

Mijn lege, in jouw ogen zinloze, opmerking heeft meer waarde dan jouw opmerking met foute argumenten.
Hoogovens wordt stil gelegd door haar werknemers. Deze werknemers krijgen niet uitbetaald loon door de vakbond waar zij bij aangesloten zijn betaald.
De DDoSsers zijn alles behalve in dienst bij de Regering, veroorzaken meer schade en overlast dan de schade en overlast aan de getroffen websites (remember "I only replaced index.html", bandbreedte verbruik over meerdere netwerken, enz).

Werknemers hebben het recht om te staken. De DDoSsers zijn daarintegen zijn gewone criminelen die hard aangepakt moeten worden

Henky!
10/11/04, 15:22
Origineel geplaatst door Digiover


Mijn lege, in jouw ogen zinloze, opmerking heeft meer waarde dan jouw opmerking met foute argumenten.
Hoogovens wordt stil gelegd door haar werknemers. Deze werknemers krijgen niet uitbetaald loon door de vakbond waar zij bij aangesloten zijn betaald.
De DDoSsers zijn alles behalve in dienst bij de Regering, veroorzaken meer schade en overlast dan de schade en overlast aan de getroffen websites (remember "I only replaced index.html", bandbreedte verbruik over meerdere netwerken, enz).

Werknemers hebben het recht om te staken. De DDoSsers zijn daarintegen zijn gewone criminelen die hard aangepakt moeten worden

Ah, eindelijk argumenten.

Zoals al gezegd ben ik het met je eens zolang het om de eerbare hoster gaat. Maar hier werd een regerings site platgelegd, met wellicht een politiek doel.

Das het verschil