PDA

Bekijk Volledige Versie : duplex



tomrulkens
04/11/04, 12:01
hey guys,
ik begin me nou een beetje te intresseren voor het netwerp gebeuren.
maar ik weet het verschil niet tussen half- en full duplex

kan iekand me dit goed uitleggen

alvast bedankt

tom

WebBizz
04/11/04, 12:07
Full-duplex data transmission means that data can be transmitted in both directions on a signal carrier at the same time. For example, on a local area network with a technology that has full-duplex transmission, one workstation can be sending data on the line while another workstation is receiving data. Full-duplex transmission necessarily implies a bidirectional line (one that can move data in both directions).

Half-duplex data transmission means that data can be transmitted in both directions on a signal carrier, but not at the same time. For example, on a local area network using a technology that has half-duplex transmission, one workstation can send data on the line and then immediately receive data on the line from the same direction in which data was just transmitted. Like full-duplex transmission, half-duplex transmission implies a bidirectional line (one that can carry data in both directions).

Mikey
04/11/04, 12:57
Met andere woorden theoretisch kun je met Full duplex 200Mbit halen.

XS-24
04/11/04, 13:15
Nee.

Volgens mij is het zo dat je met een half-duplex verbinding alleen kan zenden of ontvangen, dus niet beide tegelijk. Met full-duplex kan je zenden en ontvangen tegelijk.

Radio=half-duplex
Telefoon=full-duplex

Heb het engels niet gelezen maar dit komt van mijn electro opleiding :).

::EDIT::

Voorbeeld radio is fout :)

Dit moet zijn portofoon, je kan pas wat terug zengen/zeggen als de ander de knop los laat :)

Ic3man
04/11/04, 14:14
Met halfduplex kan je inderdaad maar 1 ding tegelijk, zenden of ontvangen.

100mbit halfduplex is dus 100mbit verzenden + ontvangen.

100mbit fullduplex is 100mbit verzenden en 100mbit ontvangen tegelijk. (dus eigenlijk 200mbit, en dit is in praktijk goed te halen.)

Met fullduplex hebben uploaders dus ook geen last van downloaders (en omgekeerd)