PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen resellers gezocht



radon
28/10/04, 11:33
Hallo,

Ik wil reseller hosting gaan verkopen (wie niet). Ik heb eens uitgebreid zitten rekenen en nadenken hierover en ik kom een aantal grote gaten tegen in de kennis die ik hiervan heb, waardoor het moeilijk wordt de risico's, opbrengsten en tijdsinvestering in te schatten. Ik heb daarom een aantal vragen opgesteld. Hopelijk kan een aantal ervaren resellers mij helpen deze vragen te beantwoorden.

1. Hoeveel tijd besteed je gemiddeld per bestaande klant aan emails en (evt) telefoon beantwoorden? (10, 20, 30 minuten per klant per maand?).

2. Hoeveel houd je procentueel over aan het maandbedrag dat je vraagt voor een hostingaccount? Stel ik vraag 8 Euro per maand, dan gaat daar btw af, inkomstenbelasting en er moet betaald worden aan degene van wie ik het reselleraccount afneem. Ik gok dat ik uiteindelijk maar 40 a 45 % over houd aan het maandbedrag dat de klant betaalt. Is dat een goede schatting?

3. Hoe kwam jij aan klanten. Welke marketing heb je gebruikt en hoeveel klanten had je na een jaar?

4. Hoe heb jij je juridisch ingedekt tegen claims van klanten of derden?

5. Ben je verzekerd en zo ja, hoe?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Ruben

Jochem - Kameel
28/10/04, 11:48
1. Dit is heel moeilijk te zeggen, sommige soms wel meerdere uren per maand, andere hoor je niets van. Dit hangt ook af van je doelgroep.

2. Dat hangt er maar helemaal vanaf voor hoeveel je inkoopt?

3.Adverteren, en ogen openhouden ;)

4. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

5. zie bovenstaande

radon
28/10/04, 12:00
Hi Jochem,

1. Hoeveel klanten heb jij en hoeveel tijd besteed je (ongeveer) per maand aan het supporten van al jouw klanten? Zo kan ik een schatting maken van hoeveel tijd het ongeveer kost bij een x-aantal klanten.

2. Het percentage dat je overhoudt is niet echt afhankelijk van voor hoeveel je inkoopt toch? BTW is een percentage, belasting is een percentage en dus kan je wat je over houdt aan een maandbedrag voor een pakket ook als percentage uitdrukken. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Raptor
28/10/04, 12:52
Je kan het niet maar inkopen bij 1 bedrijf. Je kan lowbudget gaan en dan krijg je meer voor minder geld. Daardoor zal het percentage dat overblijft hoger zijn. :)

radon
28/10/04, 13:09
Mijn percentageverhaal wordt blijkbaar niet begrepen. Ik zal het omdraaien:

Hoeveel procent van het maandbedrag van een abonnement VERLIES je aan belastingen en btw? (Dit is dus niet afhankelijk van hoe duur je inkoopt, omdat het om PERCENTAGES gaat).

Mijn andere vraag staat ook nog: hoeveel tijd besteed je aan het ondersteunen van je klanten per maand en hoeveel klanten heb je?

Bedankt voor jullie reacties :)

WelleKe
28/10/04, 15:20
[quote]Mijn percentageverhaal wordt blijkbaar niet begrepen. Ik zal het omdraaien:

Hoeveel procent van het maandbedrag van een abonnement VERLIES je aan belastingen en btw? (Dit is dus niet afhankelijk van hoe duur je inkoopt, omdat het om PERCENTAGES gaat).[/quote}

Met alle respect, maar ik denk dat je het zelf niet zo goed begrijpt.

Om een percentage te krijgen moet je uitgaan van absolute bedragen (waar bereken je anders een % van?) dus maakt inkoop wel degelijk uit. Om het wat duidelijker te maken.

Inkoopprijs
+ Marge
+ BTW
---------------------
= Verkoopprijs consumenten

Die btw is 19% maar daar moet je niet echt mee gaan rekenen. In je boekhouding kun je het beste rekenen met prijzen die EXCLUSIEF btw zijn. Als je perse op een bepaalde consumentenprijs wilt uitkomen dan moet je dus de verkoopprijs delen door 1,19 om tot omzetprijs van jou te komen.

Hoeveel je overhoudt van een bepaalde verkoopprijs kun je dan dus uitrekenen aan de hand van wat je inkoopprijs is.

Andere belastingen staan daar weer helemaal buiten omdat dit van veel meer factoren afhankelijk is. Als jij een duurdere auto dan iemand anders rijdt dan is je marge lager, maar wat zegt dat dan? Dus je moet berekenen wat je per jaar wilt verdienen en op basis daarvan ga je verder met rekenen.

Voor de belastingschalen kun je surfen naar www.szw.nl volgens mij, maar zeker bij de belastingdienst.

radon
28/10/04, 17:46
Ik leg het zelf niet goed uit, sorry. Wat jij zegt klopt helemaal.

Ik bedoelde hoeveel procent belasting + btw ongeveer is.

Stel dat ik 10 Euro per maand incl. btw vraag voor een abonnement, dan levert dat 10 * 12 = 120 per jaar op.

Daar gaat nog belasting (x %) en btw (19%) vanaf. Uiteindelijk trek ik dus op zijn minst x% + 19% van de consumentenprijs af. Ik gok dat dit bij elkaar uitkomt op zo'n 50-55 %. Klopt dat een beetje? Of is belasting zo variabel dat je het eigenlijk alleen per individueel geval kan uitrekenen?

Ik laat een hoop dingen buiten beschouwing hier hoor, maar ik neem aan dat dit de grootste dingen zijn die je moet betalen. Verzekeringen, afschrijvingen, etc, dat is de volgende stap. Ik heb me ingeschreven voor de startersdag van de KVK om daarover meer te leren.

Als er nog iemand wil vertellen hoeveel tijd hij/zij kwijt is aan het helpen van klanten dan hoor ik het graag (svp ook het aantal klanten vermelden).

Beyonder
28/10/04, 18:05
Ik ga even uit van een eenmanszaak:

Belasting is per persoon variabel. Het hangt af van je belastingtarief (35, 50 of 60%) en belastingschaal. Dit is weer afhankelijk of jij bijverdienste buiten je onderneming hebt en dergelijke. Vraag het e.e.a. goed na bij je boekhouder en de belastingdienst.

Om eerlijk te zijn denk ik dat indien je goed wilt ondernemen break/even de komende jaren al een hele prestatie is, meestal gaat er juist geld in een onderneming voordat het terug komt, dat noemen we ook wel: investeren.

Voor marketing adviseer ik je pakweg 8000 - 10000 euro te besteden.

Verder een zakelijke bankrekening ( met tarieven), verzekeringen (rechtsbijstand en aansprakelijkheidsverzekering als minimum), advocaat / juridisch adviseur voor o.a. opstellen van je contracten en AV. Kosten KvK, boekhouder!! etc.

Als je daarmee klaar bent neem je een goed reseller account, ga zeker niet voor "de goedkoopste" je zult zien dat als je een reseller account neemt bij een bedrijf met goede prijzen, reputatie en een clue dat je daar in de toekomst veel plezier van hebt (kijk ook eens voor de grap bij netwerkstoringen / onderbrekingen) .

Veel succes. start met het schrijven van een plan!

Jochem - Kameel
29/10/04, 00:07
Origineel geplaatst door radon
Hi Jochem,

1. Hoeveel klanten heb jij en hoeveel tijd besteed je (ongeveer) per maand aan het supporten van al jouw klanten? Zo kan ik een schatting maken van hoeveel tijd het ongeveer kost bij een x-aantal klanten.


Ik geef liever niet het preciese aantal klanten dat wij hebben zomaar vrij.

Maar als voorbeeldje, gisteren heb ik rond de 40-45 mailtjes zitten sturen, vandaag maar 5-7.

Hoeveel tijd daarin gaat steken hangt natuurlijk ook af van hoe je met je klanten omgaat, je kunt vaak met 1 zin antwoorden, je kunt het ook uitgebreid aanpakken en het zo duidelijk mogelijk maken.

radon
29/10/04, 13:26
Beyonder, 8000 a 10000 aan marketing is echt een hoop! Ik denk dat ik minder kan besteden aan marketing, omdat ik een website heb met zo'n 6000 pageviews per dag die over internet, breedband en netwerken gaat. Deze zou mooi als permanente advertentieplaats kunnen dienen voor mijn hostingbedrijf. Ik heb daarnaast nog een ander marketing 'idee' waarvan ik uit ervaring weet dat het heel goed werkt en wat geen geld kost (wel een hoop tijd en moeite), maar WAT precies, dat ga ik niet verklappen :P

Ik was inderdaad niet van plan voor de goedkoopste te gaan. Ik heb mijn oog laten vallen op een aantal grotere hosters die bekend staan om goede service.


Jochem - Kameel, ik zou graag wat meer willen weten over jouw zaak. Ik stuur je even een email.

Beyonder
29/10/04, 13:35
Online adverteren werkt tegenwoordig steeds minder, zoals je weet, mensen krijgen een bijna speciale "skill" om banners en advertenties te negeren op Internet.

Echter leuke en unieke marketing ideeen zijn zeer belangrijk, probeer je idee!! het kan wellicht geen kwaad. WHT is een manier om bekend te worden maar zeker niet _de_ manier om klanten te werven.

Klanten op WHT gaan vaak voor de goedkoopste aanbieding, aanbieders op WHT zijn weinig creatief en adverteren er maar op los zonder met hun prospect te zoeken naar datgene wat de klant nodig heeft. Stukje consultancy kan dus alvast je marketing zijn.

En let wel: Humor verkoopt :)

®on
29/10/04, 13:49
Origineel geplaatst door Beyonder
Klanten op WHT gaan vaak voor de goedkoopste aanbieding, aanbieders op WHT zijn weinig creatief en adverteren er maar op los zonder met hun prospect te zoeken naar datgene wat de klant nodig heeft. Stukje consultancy kan dus alvast je marketing zijn.
Hulde voor de man die lulde! Kijk het aanbiedingen forum maar na ;)

radon
29/10/04, 14:01
Origineel geplaatst door Beyonder
En let wel: Humor verkoopt :) [/B]
Zat van het gezeik? Host bij Radon en word slapend rijk! :P


Ik was niet van plan WHT te gebruiken als advertentieplaats.

Nog een vraag: ik twijfel of ik op mijn site zal vertellen dat ik een reseller ben. Ik denk dat ik het wél ga vertellen, omdat ik eerlijkheid en duidelijkheid een belangrijk goed vind. Bovendien kan een beetje webmaster via een traceroute zelf wel uitvinden waar zijn site echt gehost wordt. Meningen hierover?

Rick L.
29/10/04, 14:08
Origineel geplaatst door radon

Nog een vraag: ik twijfel of ik op mijn site zal vertellen dat ik een reseller ben. Ik denk dat ik het wél ga vertellen, omdat ik eerlijkheid en duidelijkheid een belangrijk goed vind. Bovendien kan een beetje webmaster via een traceroute zelf wel uitvinden waar zijn site echt gehost wordt. Meningen hierover?

Aan de ene kant: eerlijkheid is erg belangrijk! Het is natuurlijk in alle gevallen het beste om eerlijk te zijn tegenover je klanten. Maar om niet te vertellen dat je reseller bent, valt naar mijn mening ook niet onder het kopje "liegen".

Het nadeel als je dit vertelt (en het bedrijf waar je reseller van bent noemt), is dat klanten ook daar gaan kijken. Misschien zijn ze goedkoper en er zijn altijd mensen die van mening zijn dat ze producten beter ergens rechtstreeks kunnen inkopen dan dat er nog een bedrijf tussen zit.

Heeft heeft dus zowel voordelen als nadelen, maar als je de nadruk op eerlijkheid wil leggen, zou ik wel aanraden om het op je website te vermelden.

radon
29/10/04, 14:12
Ja, ik ga voor duidelijkheid/transparantie (darn, ik lijk wel een politicus). Ik wil niet dat mensen er later achter komen dat ze bij een tussenpersoon hosten, dat is over het algemeen goed voor gefronste wenkbrauwen denk ik. (Ik zou ze even fronsen in elk geval).

Wat prijzen betreft: ik denk wel dat ik mijn abonnementen goedkoper in de markt kan zetten dan degene van wie ik mijn hosting afneem. Maar om dat zeker te weten moet ik een uitgebreide analyse maken van de kosten en baten en dat komt nadat ik bij de KVK startersdag geweest ben.

Beyonder
29/10/04, 14:15
Je moet het dan ook zo brengen: Terwijl onze partner "Superior" de server in uitstekende staat houdt, regelmatig update en ervoor zorgt dat alle zaken technisch in orde zijn zorgen wij voor een uitstekende service naar u toe.

Eerlijk, duidelijk en heeft niet gelijk het predikaat: Reseller.

PS: superior is compleet willekeurig voorbeeld.

Je hoeft geen klanten te trekken op basis van je lage prijs, je wil klanten die bij je hosten vanwege de goede service en uptime.

superior-is
29/10/04, 15:36
Reseller zal voor de meeste mensen ook maar een abstract begrip zijn. Een 'partner' is echter weer heel helder en kan verschillende zaken betekenen.

Grappig voorbeeld Beyonder. ;)

radon
29/10/04, 19:19
Goed voorbeeld inderdaad. Bedankt. Als ik nog vragen heb horen jullie het wel weer. :)