PDA

Bekijk Volledige Versie : Stel je voor...



Ghumpie
28/10/04, 01:30
Geld speelt geen rol! Ik heb op dit ogenblik een server staan in Rotterdam die goed draait en opzich goede verbindingen bij we-dare.

Alleen ik wil graag het zeker voor het zekere en wil over de gehele linie een A-klas dienst aanbieden. Dus wat zou het ideaale (doch vrij reele) voorstel zijn voor een server waarop circa 150 domeinnamen op draaien? Ik heb zelf een hoge pet op van XS4ALL en het idee van gespreide DNS-servers in NL, BE en USA. Verder een 2e server altijd standby in hetzelfde rack zodat deze gelijk omkan bij een crash.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat is de ideale setting om je diensten aan te bieden?

Triloxigen
28/10/04, 09:43
2 identieke servers in 2 datacenters.
Dan 3 aparte nameservers in 3 aparte datacenters (hoeft niet persee in ander land).
Eventueel mail op andere server (misschien op NS2).

Dan zit je vrij safe :)

Overigens is xs4all erg goed voor de klanten.

XF-RICK
28/10/04, 13:00
2 servers in 2 verschillende datacenters, kan bijvoorbeeld in Amsterdam & Rotterdam zijn.

1 Dedicated DNS Server Datacenter 1
1 Dedicated DNS Server Datacenter 2
1 Dedicated DNS Server Datacenter US (Dedicated Server)

Mail kan je op beide bakken draaien, en dan MX records goed instellen, of zelfs aan load balancing doen. Maarja, dat is een beetje te veel van het goede.

Suc6,

empeetrois
28/10/04, 13:57
Het is dus de bedoeling 100% uptime proberen te halen?

Dan kun je het volgende doen wat perfect werkt uit eigen ervaring.

2 Webservers die continue repliceren
2 DNS servers waarbij de ttl enorm laag is ingesteld, dan een scriptje draaien dat je servers monitord en zodra er 1 down is de ip's automatisch naar de andere webserver zet.

Dit werkt echt perfect (zo werken wij ook) en kun je zelfs per storing een downtime van max 5 sec behalen!

Ghumpie
28/10/04, 14:22
Origineel geplaatst door empeetrois
Het is dus de bedoeling 100% uptime proberen te halen?

Dan kun je het volgende doen wat perfect werkt uit eigen ervaring.

2 Webservers die continue repliceren
2 DNS servers waarbij de ttl enorm laag is ingesteld, dan een scriptje draaien dat je servers monitord en zodra er 1 down is de ip's automatisch naar de andere webserver zet.

Dit werkt echt perfect (zo werken wij ook) en kun je zelfs per storing een downtime van max 5 sec behalen!

Klinkt goed, nu nog het perfect netwerk erbij en ik kan de hele wereld aan ;) jullie hebben dit dus ook al geruime tijd zelf draaien?

DNS kan alles direct doorsturen bij een downtime? Klinkt mooi...

Beyonder
28/10/04, 18:53
We hebben sinds kort een DNS-load balancing tool. Het is een zelfgeschreven stukje software dat:

- Aanvragers doorstuurt naar de server die het simpelste bereikbaar is vanuit de aanvragers netwerk

- Controleert of de servers bereikbaar zijn, indien een server niet bereikbaar is word deze niet doorgegeven aan de aanvrager.

Zoiets in conbinatie met minimaal twee fysiek en netwerk gescheiden DNS servers en webservers die elkaar synchen lijkt mij dat je uptime redelijk gegarandeerd is.

Dillard
29/10/04, 00:01
En, ga je deze onder de GPL uitbrengen ? :)

Beyonder
29/10/04, 09:14
Daar zijn nog geen plannen voor, maar wellicht is er al zoiets te vinden onder de GPL ? helaas is de link dood.

BGPDNS
by André Oppermann
Method and a protocol for doing AS-less and PI IP-less server multi-homing with multiple ISP's by assigning multiple IP's to the customers servers and using the topology information contained in the global BGP routing table to sort the multiple DNS resource records by nearest first relative to the requestor. Includes patches for DJBDNS tinydns and Zebra bgpd.

Myrdhin
29/10/04, 10:46
Origineel geplaatst door empeetrois

2 DNS servers waarbij de ttl enorm laag is ingesteld....

.... en kun je zelfs per storing een downtime van max 5 sec behalen!
Volgens mij snap jij niet welke impact dit heeft op het hele caching gebeuren van het DNS systeem. Deze lage refresh tijden zorgen voor nogal wat verkeer. Caching werkt hierdoor gewoon niet. Elke DNS server die records opvraagt vanaf jouw DNS server is verplicht deze om de bv. 5 seconden te refreshen als ze opnieuw worden opgevraagd.

Het is dat de registries geen controle meer uitvoeren na registratie anders waren er een hoop domeinen bij jou die niet meer werken wegens een te lage TTL....

Wat jij nodig hebt is een load balancer die netjes de verzoeken bij de juiste server afleverd als er 1 down gaat. Mocht je het goedkoop willen doen kan het ook met iptables onder Linux. Je maakt gebruik van NAT (geen PAT) om je externe IP adressen om te schrijven naar de IP adressen op je server met welke je connectie wilt hebben. Gaat er 1 down dan verander je het IP adres in de iptables configuratie.

Beyonder
29/10/04, 11:33
Daarbij komt dat veel access providers de TTL van de hoster simpelweg negeren en een fixed eigen TTL voeren voor elke uitgevoerde request.

vince
29/10/04, 11:50
Misschien is dit iets voor je: http://www.simplefailover.com/

Myrdhin
29/10/04, 12:16
Voor de TS:
Rust je servers uit met een RAID oplossing en 1 extra disk. Zorg ervoor dat je 1 server altijd op spare hebt staan. De RAID oplossing dekt uitval van de harddisk, de extra disk bevat altijd een exact kopie van het systeem welke elke nacht ververst wordt en je spare server kun je gebruiken als het server chassis het begeeft, disks (natuurlijk uitgevoerd in makkelijke sledes) overzetten en klaar.

Mocht alles uitvallen kun je de spare server vanaf een van de backups (interne 3e disk of externe backupserver) weer operationeel maken.

Beyonder
29/10/04, 12:36
Prachtig, maar TS zoekt ook een oplossing voor als de netwerkaanbieder zijn netwerk onbereikbaar is.

galious
29/10/04, 12:42
Origineel geplaatst door empeetrois
2 Webservers die continue repliceren
2 DNS servers waarbij de ttl enorm laag is ingesteld, dan een scriptje draaien dat je servers monitord en zodra er 1 down is de ip's automatisch naar de andere webserver zet.


Waarom de ttl op 5 sec instellen. Moderne browsers krijgen toch gelijk een lijstje van mogelijk IP's door en als het eerste IP niet werkt binnen een bepaalde gaat de browser toch automatisch door naar het volgende IP? Alleen de eerste connectie duurt dan wat langer als normal.

Bijkomend voordeel is de loadbalancing welke dit gelijk impliciet in zich heeft.

Ik dacht tenminste dat browsers zo werkten (misschien is dit wel alleen zo in mijn idee)

Aloha,

Martin


PS. Welk replication filesystem gebruik je?

Myrdhin
29/10/04, 13:12
Origineel geplaatst door Beyonder
Prachtig, maar TS zoekt ook een oplossing voor als de netwerkaanbieder zijn netwerk onbereikbaar is.
Toch even beter lezen:


Alleen ik wil graag het zeker voor het zekere en wil over de gehele linie een A-klas dienst aanbieden.

Bij mij bestaat de gehele linie naast het netwerk ook uit de servers.

Overigens: al was de informatie niet relevant voor de TS, de andere lezers doe ik er wellicht een plezier mee.