PDA

Bekijk Volledige Versie : Diefstal van copyrighted materiaal (website)



svbeek
24/10/04, 11:56
Vanmorgen kwam ik tot de ontdekking dat het bedrijf xxxx gebruikt maakt van gestolen grafisch materiaal en code in de vorm van de plaatjes en de layout van onze site. Ik heb contact gehad met de eigenaar van deze site, en deze zegt de site door een derde persoon te hebben laten maken, en niets te weten van deze gang van zaken. Deze persoon heeft is ook niet bereid de site offline te halen voor er een vervanger is, en weet niet op welke termijn dit zal zijn. Aangezien wij helemaal niet blij zijn met de diefstal van onze site, zien wij het gestolen materiaal liever vandaag dan morgen offline gaan. Daarom vragen we ons af wat voor juridische maatregelen we op korte termijn kunnen nemen tegen deze mensen.
Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk probleem, of wat tips?

Edit: bedrijfsnaam weggehaald voor de goede orde.

Sparkey
24/10/04, 12:07
En dit is jullie site: http://www.elexis.nl/

Ik zelf weet eigelijk niet wat voor juridische stappen je kan ondernemen, door het schaden van copyright wet.

Mischien dat je hier wat meer informatie kan vinden: http://auteursrecht.pagina.nl/
http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/internet/auteursrecht-website.php


// Edit, heb het zelf ook even doorgelezen, je kan hun webhost emailen en verzoek indienen om het gestolen content te laten verwijderen.

XS-24
24/10/04, 12:49
Ik denk eerder dat ze het zelf hebben gemaakt, ik zou (als ik iets liet maken) niet akoord gaan met deze fouten:

Lijntje onder "Nieuws/storingen" is duidelijk te kort en met de verkeerde kleur verlengt (donkerder).

Onderaan het plaatje wat niet werkt.

De lijn links loopt niet door (vanuit header).

Ga z maar door.

Luuc
24/10/04, 12:58
Origineel geplaatst door sity webhosting
Ik denk eerder dat ze het zelf hebben gemaakt, ik zou (als ik iets liet maken) niet akoord gaan met deze fouten:

Lijntje onder "Nieuws/storingen" is duidelijk te kort en met de verkeerde kleur verlengt (donkerder).

Onderaan het plaatje wat niet werkt.

De lijn links loopt niet door (vanuit header).

Ga z maar door. We denken niet allemaal zoals jou.. conslusie van niets dus. Niet op feiten gebasseerd, zo kun je altijd wel een reden bedenken.

AlfaHosting
24/10/04, 13:01
Ik weet niet meteen zeker of dit wel een schending is.

svbeek
24/10/04, 13:03
De reden doet er niet toe.

Ik ben er van overtuigd dat dit wel degelijk een schending is, aangezien er letterlijk plaatjes en code zijn gekopieerd. De layout ligt wat lastiger natuurlijk.

Bedankt voor de tips tot nu toe. De site draait op een server die bij widexs staat. Ik heb inmiddels contact met widexs opgenomen, aangezien dit waarschijnlijk ook een schendig is van de algemene voorwaarden van widexs. Hopelijk levert dat iets op.

ChemicalWH
24/10/04, 13:06
Origineel geplaatst door sity webhosting
Ik denk eerder dat ze het zelf hebben gemaakt, ik zou (als ik iets liet maken) niet akoord gaan met deze fouten:

Lijntje onder "Nieuws/storingen" is duidelijk te kort en met de verkeerde kleur verlengt (donkerder).

Onderaan het plaatje wat niet werkt.

De lijn links loopt niet door (vanuit header).

Ga z maar door.

de lijnen zijn te kort omdat die dus direct van die elexis.nl site komen. als je goed kijkt zie je dat de breedte van de eerste kolom op eliveld breder is dan die van elexis. omdat ze dus die lijntjes gewoon meegejat hebben sluit dit gewoon niet aan.

heel duidelijk gejat en verder niet veel aandacht aan besteed om het wat "persoonlijker" te maken.

svbeek, kun je niet gewoon even contact opnemen met je rechtsbijstand? Deze weten vast wel wat je kunt doet en of dat de moeite waard is.

Pinocchi
24/10/04, 14:02
Indien er vorderingen zijn dan horen we dat natuurlijk allemaal graag. Het is niet de eerste keer dat een dergelijk iets opduikt.

Op het moment dat dan duidelijk wordt hoe hier tegen op getreden kan worden dan is dat iets wat we allemaal mee kunnen nemen bij eenzelfde feit.

Dank alvast.

AlfaHosting
24/10/04, 14:15
Er is ooit eens een geval geweest met een klant van ons die een gelijkende domeinnaam had gekozen en daarop een zelfde soort van site gezet en die daarbij nog eens grote gelijkenissen vertoonde.

Voor de rechtbank is hij dan voor de twee eerste gevallen wel veroordeelt, maar niet voor de gelijkende site. Daarom haalde ik het even aan dat het niet zo eenvoudig is.

ensermo
25/10/04, 03:16
Hoe komen ze eigenlijk aan de code? De sites zijn inderdaad identiek maar in PHP. PHP kan je toch niet zomaar kopieren van een server tenzij je een aantal rechten heb ? (of niet???)

Of is het een standard php script maar met hun eigen inhoud?

PeterT
25/10/04, 05:11
Origineel geplaatst door ensermo
Hoe komen ze eigenlijk aan de code? De sites zijn inderdaad identiek maar in PHP. PHP kan je toch niet zomaar kopieren van een server tenzij je een aantal rechten heb ? (of niet???)

Of is het een standard php script maar met hun eigen inhoud?

Het is gewoon HTML met een .php extensie; niet(s) dynamisch (aan).

Mannekino
25/10/04, 11:51
Ik vind het wel héél erg veel op elkaar lijken. Inspiratie kun je altijd ergens anders weghalen, maar dat is wel iets anders als een compleet ontwerp / concept overnemen, of zegmaar gewoon jatten.

Maar ik zou helaas niet weten welke (juridische) stappen je nu kunt ondernemen.

kilian
25/10/04, 12:20
Ze doen ook aan webdesign :)

Carl<n-media>
25/10/04, 12:36
De medewerker/eigenaar WilcoOnline (http://www.webhostingtalk.nl/member.php?s=&action=getinfo&userid=861) van Eliveld zit ook op dit forum.

snaaps
25/10/04, 15:05
vindt het nogal dom een website te jatten uit je eigen land!

jat er dan een uit verwegie stan!

®on
25/10/04, 16:22
Origineel geplaatst door snaaps
jat er dan een uit verwegie stan!
Lekkere instelling heb je :rolleyes:

slommy
25/10/04, 16:57
Beetje stom natuurlijk om een website te "Jatten" en dan nog webdesign aanbieden ook(zullen ze ook wel van een bestaande site wegplukken)

ik zou ook eerlijk gezegd niet weten wat voor juridische stappen je kan nemen, ik zou het wel graag willen weten, dus ik blijf zeker dit topic volgen.

Henky!
25/10/04, 22:48
Wij hebben dit ook wel eens meegemaakt. Van teksten die letterlijk werden gekopieerd door een concurrent tot gestolen afbeeldingen. Wat nogal eens helpt is een boze e-mail met forse dreigementen en woorden als rechter, merkbureau, Internic enzovoorts.

In bovenstaande voorbeelden heeft deze methode voor precies 50 procent succes gehad:-)

kodak
26/10/04, 00:48
Ik heb wel eens te maken met copyright schendingen. Hoewel een gang naar de rechtbank een optie is, is dat meestal niet de eerste stap.
De eerste stap die je genomen hebt is al heel goed, gewoon contact op nemen met het bedrijf en ze duidelijk maken dat ze naar jou mening je recht schenden. Een veel voorkomende eerste reactie is het afschuiven. Zorg er dus altijd voor dat je zeker weet dat je met de verantwoordelijke over de site te maken hebt. Dat is meestal heel wat anders dan de bouwer waar men zich achter verschuilt. De eigenaar van de site heeft de verantwoordelijkheid, daar moet je dus de druk leggen. Als ze de eerste keer niet willen luisteren gewoon de frequentie van lastigvallen opvoeren. Probeer ze te wijzen op hun verantwoordelijkheid en dat ze hun bouwer aansprakelijk kunnen stellen voor de schade voor het leveren van duidelijke wanprestatie. Helpt dat niet, ook de druk opvoeren. Formeel een aangetekende brief sturen en sommeren de layout onmiddelijk te verwijderen. Helpt dat nog niet, dan kan je gaan dreigen met juridische stappen (liefst in die aangetekende brief al doen). Maak dat dan ook waar door een advocaat in de arm te nemen en die de eerst volgende brief te laten versturen als ze niets doen. Ja, helaas kost je recht proberenn te halen geld, maar veel gevallen zijn rond deze stap al opgelost. Mocht het niet helpen en mocht je dan nog zin en geld over hebben dan kan je natuurlijk nog verder gaan met een daadwerkelijke stap naar de rechter. Bedenk dat een persoon die niet eerlijk bezig is vaak ook geen onbeperkte middelen heeft. Ze hebben niet voor niets werk overgenomen.
Succes!

Savvas
26/10/04, 07:48
Ik heb me hier even stil gehouden maar nou noemen jullie Wilco ook en dat vind ik niet kloppen. Wilco heeft het ontwerp uitbesteed en kreeg dit opgeleverd. Dat betekend dus dat de designer degene was die het rippen deed.

Ik kan me voorstellen dat Wilco nu even op een rijtje moet zetten wat die gaat doen. Kijk het even aan, de heren hebben al contact gehad, ik denk dat het wel goed komt.

maxnet
26/10/04, 17:05
- eigenaar van de site een aangetekende brief sturen waarin je ze sommeert de website onmiddelijk te verwijderen.
- bij de hosting provider melden dat de content onmiskenbaar onrechtmatig is en eveneens verzoeken de site ontoegankelijk te maken.

Neferu
26/10/04, 21:54
Het zou ook anders kunnen zijn....
Je ript de site van eliveld.com, geeft het wat andere kleurtjes, je eigen logo en zet bovenaan:
"Website elexis.nl gelanceerd (12 maart 2004)
Op 12 maart jongstlede hebben ............."
En zo kun je dan net doen of jij eerder was
:p
Maar dat zal wel niet want als je saait al vanaf 12 maart 2004 draait zul je best wel in de gelegenheid zijn geweest om "jongstlede" op de juiste manier te spellen en te wijzigen in jongstleden :D
Kan mij trouwens niet voorstellen dat je dat tekstje 7 maanden laat staan.

Neferu
26/10/04, 22:10
Overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat hier wederom weer eens een spelletje conculega zwartmaken aan de gang is. :mad:

svbeek
26/10/04, 22:28
Ik heb nog nooit contact gehad met de eigenaar van eliveld voor ik achter deze diefstal kwam. Zelfs nog nooit van zijn bedrijf of hemzelf gehoord. Als je goed kijkt zie je ook dat hij bijvoorbeeld de kleuren van de linkjes niet veranderd heeft (zijn nog steeds rood), de breedte van de kolommen op eliveld.com niet klopt, en deze site heeft voordat we hem lanceerden al eens voor commentaar op dit forum gestaan, toch wel het ultieme bewijs dat het materiaal ons eigendom is.

Guust
26/10/04, 23:01
www.andringa-design.nl ongeveer hetzelfde ook... Wie jat nu van wie? :D

Neferu
26/10/04, 23:11
Origineel geplaatst door svbeek
Ik heb nog nooit contact gehad met de eigenaar van eliveld voor ik achter deze diefstal kwam. Zelfs nog nooit van zijn bedrijf of hemzelf gehoord. Als je goed kijkt zie je ook dat hij bijvoorbeeld de kleuren van de linkjes niet veranderd heeft (zijn nog steeds rood), de breedte van de kolommen op eliveld.com niet klopt, en deze site heeft voordat we hem lanceerden al eens voor commentaar op dit forum gestaan, toch wel het ultieme bewijs dat het materiaal ons eigendom is.
Ik ben mij een andere mening toegedaan. Maar die hou ik voor de goede orde nog maar even voor mij.
Besef wel dat je nu iemand openlijk beschuldigd hebt van diefstal door deze topic te starten en dit te uitten terwijl zijn naam in dit topic uitdrukkelijk genoemd wordt. Dit is sowieso al in strijd met de wet op privacy.
Voor de Nederlandse wet is bewijslast noodzakelijk om aan te tonen dat iemand een diefstal heeft gepleegd. Vervolgens ga je daarmee naar de betreffende instanties en doe je aangifte. Dat is de gang van zaken en niet zomaar in het wilde weg rondbazuinen op een openlijk forum dat iemand kennelijk jouw saait heeft gestolen. Zoals jij dat nu doet is zwartmakerij en stemmingmakerij en daar kun je flink mee in de problemen mee geraken.

//Edit: typo

Neferu
26/10/04, 23:25
Origineel geplaatst door Guust
www.andringa-design.nl ongeveer hetzelfde ook... Wie jat nu van wie? :D Hahahaha :W:

svbeek
27/10/04, 00:01
Ik heb zijn naam hier nooit gepost, en ik heb ook nooit de intentie gehad hem zwart te maken, misschien moet ik het url van zijn site dan maar verwijderen. Ik wil weten wat mijn mogelijkheden zijn om te zorgen dat die site offline gaat, en dat is me tot nu toe nog niet gelukt..

Tevens ben ik nu tot de ontdekking gekomen dat er nog een ander bedrijf het zelfde heeft gedaan, dat me ook alles behalve blij maakt.
Wat deze bedrijven doen is geld verdienen met gestolen materiaal, dat vind ik gewoonweg ASOCIAAL!