PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat voor hardware?



royen99
23/10/04, 18:43
Beste,

Ons is gevraagd een site te hosten op een dedicated machine (met backup server).. wegens de (door de klant opgegeven) verwachting van de site zitten we te puzzelen wat voor machines dit moeten worden...

Verwachting bezoekers aantal (enkele weken na lancering)
2.000.000 unieke bezoekers p/maand
Traffic: 2.5 TB p/maand

Site maakt gebruik van html/php/mysql (cms systeem)

P4's ? of moeten dit zwaardere servers worden in de trend van Xeon of Opteron?

Iemand enige ervaring met dit soort aantallen ?

Mannekino
23/10/04, 21:03
Phew, dat is niet niks zeg :D. Mijn eerst ingegeving is aparte servers voor de database en webserver. Database server Opteron based met 64-bit Linux OS (Zelf gebruik ik Gentoo) een grote hoeveelheid aan intern geheugen en een RAID 5 of 10 array zou geen overbodige luxe zijn.

Voor de webserver kan een snelle single processor machine wel volstaan denk, volledig ingericht als webserver en daar ook voor geoptimaliseerd. AMD Opteron is leuk speelgoed :P. Ik ga me derde AMD Opteron server volgende week bestellen :). Bevallen me tot nu toe erg goed.

luser
23/10/04, 21:20
Gentoo werkt ideaal op een opteron, stabiel en krachtig.

Misschien denken aan 2 webservers ipv 1tje, kwestie als er is iets de geest opgeeft....

royen99
23/10/04, 22:19
Dat zou de ideale oplossing zijn idd.. uiteraard afhankelijk van het budget van de klant.

webserver met aparte database server, en dat twee maal. Maar dat zijn dus 4 machines a xxx euro. (klant vroeg initieel 2 servers).

Uitgaande van seperate web en database servers, opteron dus voor sql, en P4's dus voor webserver?

(op de opterons zou dan in elk geval RH enterprise 3.0 gaan draaien, amd64 uitvoering uiteraard).

Mannekino
23/10/04, 22:27
Waarom overweeg je Gentoo niet voor de AMD Opteron machine?

royen99
23/10/04, 22:58
Minder ervaring met Gentoo. Tot dusver 2 maal wat systeempjes geinstalleerd ermee puur voor test doeleinden en wat ervaring.

Redhat ken ik al sinds versie 4.2, en dus een heel stuk bekender ermee. Als er een opteron komt voor puur databases, dan is gentoo een optie (kaal systeem wat alleen mysql hoeft te draaien).
Voor de webserver (apache en alle rambam erom heen) toch liever redhat puur omdat daar meer kennis van aanwezig is.

gerelateerd vraagje.. in hoever is 1 opteron (1.6Ghz / 2.2Ghz) te vergelijken met P4's ? (puur qua performance voor web/sql)

wv-
23/10/04, 23:09
Origineel geplaatst door royen99

2.000.000 unieke bezoekers p/maand

Dus amper 0.77 bezoekers per seconde. Een normaal systeem zou dit moeten kunnen trekken. Php cache en mysql cache kunnen in elk geval wat helpen voor betere performance.

Gentoo zou ik in elk geval afraden, het is leuk om thuis als systeem te hebben, want alle packages zijn up-to-date. Helaas gaat alles uptodate en stabiliteit vaak niet samen en dus zou ik eerder kiezen voor een distributie als debian GNU/Linux of Freebsd 4.x.

royen99
23/10/04, 23:23
Origineel geplaatst door wv-


Dus amper 0.77 bezoekers per seconde.

Dat zijn unieke bezoekers, dus geen page hits of terugkerende bezoekers.
Let wel: dit is de verwachting van de klant, in hoeverre dit inderdaad wordt behaald is nog af te vragen.

En zoals ik al zei, redhat ken ik al vele jaren en kan alles blindeloos vinden. *BSD is opzich wel (iets) stabieler, maar voor ons lastiger te beheren.
Gentoo is wel een optie voor de sql server, hier komt dus nagenoeg niks op te draaien behalve core os en sql (en uiteraard wat security zaken). Geen uitheemse pakketten.

luser
24/10/04, 02:35
AMD64 moet je al freebsd 5.x gebruiken, heb het gedaan en een crash om de 10min is niet echt handig.

Echte 100%tige SMP AMD64 support heb ik tot nu alleen in gentoo gezien.

brambi
24/10/04, 02:46
Origineel geplaatst door royen99

P4's ? of moeten dit zwaardere servers worden in de trend van Xeon of Opteron?

Iemand enige ervaring met dit soort aantallen ?

Dat hangt van veel factoren af. Hoeveel statische content er is, hoe groot je database, het aantal queries dat het CMS nodig heeft om een pagina te genereren, wat voor queries dat zijn updates of selects enz...

Aangezien de site zoveel bezoekers heeft, ben je wel van één ding zeker: zorg dat je een goed failover systeem hebt als er wat mis gaat.

De systeemeisen zou je kunnen proberen te bepalen door een testconfiguratie op te zetten en een aantal benchmarks te laten lopen.

Je moet de distributie kiezen waarmee je het best overweg kunt. Als je met zo'n dingen bezig bent is het belangrijker dat je de distro goed kent dan dat je iets meer of minder performantie hebt. De belangrijkste distributies hebben nu wel een variant voor opteron. 'Desktop' distributies hebben wel het nadeel dat ze minder lang getest zijn dan de echte server distributies. Ze worden ook niet zo lang ondersteund.

Bram.

fusehost
24/10/04, 10:13
Origineel geplaatst door royen99
Beste,

Verwachting bezoekers aantal (enkele weken na lancering)
2.000.000 unieke bezoekers p/maand
Traffic: 2.5 TB p/maand

Site maakt gebruik van html/php/mysql (cms systeem)

Iemand enige ervaring met dit soort aantallen ?

Met die 2 miljoen heb je niet echt een goed getal. Wat je moet hebben is effectieve pagehits. Wat ook belangrijk is, is de scheiding tussen statische content en dynamische (db-gerelateerde) content.

Waar ik zou op letten:
- Voor de DB server(s): doorvoer naar de disks, en snelle disks. Heel belangrijk. Neem hardware raid. Neem Raid 1 of 10. Neem SATA of indien de prijs het aankan SCSI. Voorzie hot-spares. Ook genoeg geheugen. Ik zie iedereen hier komen aanzetten met Opteron machines, maar ik zou eerder gaan naar gewone processors, maar meerdere, en desnoods dit load-balancen over 2 systemen.
- Voor de webserver: multiprocessor machine met genoeg RAM.
- Voor OS: minimaal OS, geen toeters en bellen. Zaken waarvan je weet dat ze stabiel zijn en hoge druk aankunnen.

Alles hangt natuurlijk af wat de klant er tegenaan wil gooien. Je kan beginnen met een 2-server setup (DB en web), en dit evalueren. Als de DB te zwaar belast wordt, extra DB-machine. Als de PHP-scripting te zwaar is, extra webserver.

Dit zijn allemaal echter gewone richtlijnen, om een meer correct beeld te hebben heb je effectief aantal hits en de spreiding statisch/dynamisch nodig, en de grootte van de DB (zijn het enkel logins die opgezocht moeten worden, of wordt het een discussieforum waar elke pagina enkele 100'den rijen uit een DB van enkele miljoenen moet halen?)

royen99
24/10/04, 11:50
Origineel geplaatst door fusehost
Met die 2 miljoen heb je niet echt een goed getal. Wat je moet hebben is effectieve pagehits. Wat ook belangrijk is, is de scheiding tussen statische content en dynamische (db-gerelateerde) content.

Tsja.. de site zelf is nog in ontwikkeling en zou pas over 2 a 3 weken live moeten gaan. verhouding static/dynamic is (bij ons) niet precies bekend (we moeten nog een extra keer met klant rond te tafel gaan zitten). Wel is bekend dat er een bestaand CMS systeem wordt gebruikt (naar verwachting mambo).


Origineel geplaatst door brambi
De belangrijkste distributies hebben nu wel een variant voor opteron. 'Desktop' distributies hebben wel het nadeel dat ze minder lang getest zijn dan de echte server distributies. Ze worden ook niet zo lang ondersteund.

Vandaar RH enterprise 3 of Gentoo. Er is meer kennis aanwezig van RH dan voor Gentoo, maar gezien er weinig speciaals op hoeft te draaien zal het in dat geval weinig uitmaken. Naast core os enkel apache/php/mysql (plus standaard services als ftp/ssh etc).
RH heeft een speciale AMD64 versie van RHE3, die zal niet veel onderdoen voor Gentoo schat ik.


Origineel geplaatst door fusehost
Dit zijn allemaal echter gewone richtlijnen, om een meer correct beeld te hebben heb je effectief aantal hits en de spreiding statisch/dynamisch nodig, en de grootte van de DB (zijn het enkel logins die opgezocht moeten worden, of wordt het een discussieforum waar elke pagina enkele 100'den rijen uit een DB van enkele miljoenen moet halen?)

Aangezien er een bestaand (open source) cms pakket wordt gebruikt zal de complexiteit van de database wel meevallen schat ik.

Na alle replies beetje hebben gelezen en ingewerkt zijn, heb ik een beetje een idee bij de voor te stellen setup.

Initieel:
1 P4 als 'main' webserver
1 AMD Opteron database server
1 'spare' opteron die kan dienen als webserver of als database server indien 1 van bovenstaande uitvalt.

Uiteraard wel alle uitgevoerd met (hotswap) raid. Na verloop van tijd is wel te zien of de machines het goed doen qua performance en kan een en andere altijd nog worden vervangen door zwaardere machines als het budget het toelaat.

En uiteraard alles goed op papier zetten, zodat je niet na (bv) 2 maanden met die machines blijft zitten als het bezoekers aantal 5% blijkt te zijn als wat de klant verwacht en plotseling ook maar 5% wil betalen :)

Enlightenment
04/11/04, 11:46
MySQL (en Apache) presteert vele malen beter op AMD Opterons. Als je dan ook nog van 64-bits modus kan profiteren onder Linux of FreeBSD, dan is dat een mooie keus.

Dual Opteron is vrij goed betaalbaar, met 4GB geheugen ofzo, voor de database server.