PDA

Bekijk Volledige Versie : Werk uitbesteden



Evilarlos
21/10/04, 23:38
Beste mede WHTers,

Ik zit met een probleem. Ik heb een gedeelte van mijn werk uitbesteed aan iemand anders. Namelijk sommige technische werkzaamheden aan de server. Momenteel is dat nog op persoonlijke basis maar ik ben eigenlijk op zoek naar de beste manier om dit te doen. Het is zo weinig uur dat het niet waard is om er een vast dienstverband van te maken. Tevens brengt dit een hoop administratie met zich mee zoals belastingen, verzekeringen en andere financieële zaken waarmee of ik of hij een hoop geld (en tijd) kwijt zou zijn.

Wat raden jullie aan dat ik doe?
- Vast dienstverband en er een hoop geld aan kwijt zijn wat ik niet heb.
- Freelance met opdrachten die ik hem geef en voor betaal, en hoe zit het financieëele verhaal hierbij?
- Persoonlijk houden, ik betaal hem zelf ipv dat het via het bedrijf gaat.
- Als je iets anders weet dan mag dat natuurlijk ook. Wel wil ik graag weten hoe het financieële verhaal hierbij zit.

Mischien dat andere mensen hetzelfde probleem hadden en er een goede oplossing voor hebben gevonden.

The MAzTER
21/10/04, 23:48
0 uren contract

en voor zulke dingen heb je een boekhouder ;)

Evilarlos
22/10/04, 00:03
Klopt, behalve dan dat ik die niet heb aangezien ik voorlopig nog geen winst draai.

Ik zal eens gaan kijken wat een nul uren contract inhoud. Het lijkt me dat je dan nog steeds loonbelasting etc moet betalen.

Evilarlos
22/10/04, 00:04
Is het niet handiger als we op freelance basis werken en dat hij mij rekeningen stuurt voor de gewerkte tijden?

oscar
22/10/04, 00:21
freelancers vind ik makkelijker dan 0-uren contract
gewoon 1 factuur per maand.

zit wel meer risico aan freelance opdrachten als hij niet als ondernemer wordt beschouwd, dan moet jij toch nog gak premies en IB gaan inhouden, dan kun je net zo goed 0-uren contract doen.

oscar

veenman
22/10/04, 00:23
Zover ik weet mogen 0-urencontracten niet meer, je moet dacht ik minimaal 4 uur per maand uitbetalen!

Evilarlos
22/10/04, 00:26
Ik wil absolut geen loonbelastinf, verzekeringen en andere premies gaan inhouden. Ik wil alleen het werk laten doen en hem er voor betalen. Het lijkt mij dat hij dan dus ondernemer voor de BTW moet zijn. En btw moet af gaan dragen.

Bij een 0 uren contract met een maandelijkse loon van 20 euro blijft er namelijk niks meer over. Dat is juist het probleem. En als hij als ondernemer geld dan blijft er voor hem mischien nog wel wat over.

BTW wat is het gemiddelde vergoeding die ik hem zou moeten geven? Hij heeft ervaringn (5 jaar) en een opleiding.

Digitux
22/10/04, 00:27
En niet iedereen kan zomaar freelanden.

Moet je eens nalezen wat het UWV/GAK en de belastingdienst van freelancers eisen, ik denk dat deze persoon daar dan ineens geen interesse in heeft.

Evilarlos
22/10/04, 00:34
Dat weet ik het kost of hem of mij te veel tijd en geld. Mischien dat we het beter persoonlijk kunnen houden.

veenman
22/10/04, 00:39
Je zou ook via een uitzendbureau kunnen werken. Er zijn goede zeer goede en goedkope uitzendbureau's die je kan gebruiken om alle administratieve zorgen van personeel en je uit handen te nemen.

Hiervoor betaal je tussen de 15 en 30 procent bovenop het uurtarief van de persoon in kwestie, daarvan worden dan alle sociale lasten betaald door het uitzendbureau.

Evilarlos
22/10/04, 00:55
Dat is natuurlijk ook een goed idee. Ik heb een beetje zitten kijken en heb er wel een paar gevonden (payroll of ziets) maar weet iemand een goede?

cridea
22/10/04, 10:37
Wij hebben goede ervaringen met http://www.p-lease.nl

UbErZ
22/10/04, 11:18
Ik heb zelf goede ervaringen met payroll.

HBCS
22/10/04, 11:19
ik zou een met de kvk gaan praten die kunnen je perfekt helpen
hebben ze bij mij ook gedaan en kost niets

WelleKe
22/10/04, 13:53
persoonlijk betalen is natuurlijk niet legaal, maar goed dat gebeurt wel meer (schoonmaakster bijvoorbeeld)

Als je het via het uitzendbureau is mijn ervaring dat je wel flink wat meer kwijt bent dan 15-30% op het bruto loon. Ten eerste zijn er nog de werkgeverslasten die je moet betalen en ten tweede vragen de meeste uitzendbureaus toch een hogere vergoeding.

Reken op minstens factor 1,5 oplopend tot 2 (dus 2 keer brutoloon)

Bij mijn weten is een 0 uren contract nog altijd toegestaan. Die flexibiliteit kun je gebruiken. Alleen moet je beseffen dat een medewerker wel rechten kan opbouwen. Dus als jij hem iedere maand 10 uur werk biedt en je wilt hem onstlaan dat zul je toch al snel een maand nog die 10 uur door moeten betalen.

Maar goed, genoeg opties dus ;)

Anestheologist
22/10/04, 14:16
Geef hem het minimaal contract (4 uur per maand ligt dit).
Daar zal je ongeveer 30-70 € aan kosten bovenop zijn loon moeten betalen, nuja verder doe er dan nog mee wat je wilt he :wink:

Bestlevel
22/10/04, 14:34
Huur een freelancer in die jij gewoon per opdracht uitbetaald.

Evilarlos
22/10/04, 14:48
Ik heb iig een hoop opties gehoord. En ik denk dat ik eens bij de KvK langs ga. Bedankt voor de hulp.

Want met een totaal inkomen van mijn bedrijfje van ongeveer 100 euro per maand (-70 voor server en 20 voor andere zaken) kan ik niet echt nog eens 70 euro aan de belasting kwijt :P

veenman
22/10/04, 15:22
Origineel geplaatst door WelleKe
persoonlijk betalen is natuurlijk niet legaal, maar goed dat gebeurt wel meer (schoonmaakster bijvoorbeeld)

Als je het via het uitzendbureau is mijn ervaring dat je wel flink wat meer kwijt bent dan 15-30% op het bruto loon. Ten eerste zijn er nog de werkgeverslasten die je moet betalen en ten tweede vragen de meeste uitzendbureaus toch een hogere vergoeding.

Reken op minstens factor 1,5 oplopend tot 2 (dus 2 keer brutoloon)

Bij mijn weten is een 0 uren contract nog altijd toegestaan. Die flexibiliteit kun je gebruiken. Alleen moet je beseffen dat een medewerker wel rechten kan opbouwen. Dus als jij hem iedere maand 10 uur werk biedt en je wilt hem onstlaan dat zul je toch al snel een maand nog die 10 uur door moeten betalen.

Maar goed, genoeg opties dus ;)
Als je iemand bij een regulier uitzendbureau inhuurt dan betaal je meestal 150% tot 250% van het netto-salaris dat de uitzendkracht ontvangt. Echter indien je het uitzendbureau enkel gebruikt om je personeel uitbetalen dan is het bij een groot aantal uitzendbureau's mogelijk om 115% tot 130% te betalen. Daarnaast verschilt het ook van bureau tot bureau wat je betaald. Ik zou gewoon informeren en hier en daar een offerte aanvragen.

Evilarlos
22/10/04, 15:28
Wel leuk want ik ben op 2 verschillende fora tot dezelfde oplossing gekomen :) Is die 115 tot 130 % eigenlijk van het bruto of netto salaris?

veenman
22/10/04, 15:34
Origineel geplaatst door Evilarlos
Wel leuk want ik ben op 2 verschillende fora tot dezelfde oplossing gekomen :) Is die 115 tot 130 % eigenlijk van het bruto of netto salaris?
Bruto moet je denk ik vanuit gaan.

Beyonder
22/10/04, 18:15
Persoonlijk uitbetalen is zwartwerken, indien hij als freelancer aan de slag gaat zijn er inderdaad veel eisen PLUS hij zal zelf belasting moeten gaan betalen.

Zo te horen betaal je hem niet voldoende om het lonend te maken om zichzelf in te schrijven bij de KvK als zelfstandig ondernemer.

Hij heeft een opleiding en 5 jaar ervaring, dus je loopt wel even het risico dat hij binnenkort werk gaat doen voor een ander bedrijf tegen een beter tarief.

BTW je moet ervoor zorgen dat je je bedrijf zo opbouwd dat je personeel gewoon kunt uitbetalen in plaats van allerlei vage constructies bedenken;) dit is het grote probleem van alle budget hosting bedrijven, ze calculeren zichzelf en personeel gewoon niet mee in de prijs die zijn klanten rekenen.

snaaps
22/10/04, 19:24
gewoon zwart doen!