PDA

Bekijk Volledige Versie : Wel of geen belasting betalen



Wouter
19/10/04, 18:58
Hoi,

Ik kon geein topic hier over vinden dus vandaar dat ik even een nieuwe open.

Ik heb vandaag van alles over belastingen zitten lezen en nu heb ik ook iets gelzen als je minder dan een x bedrag aan BTW aan de belasting moet afdragen dan zou je geen administratie hoeven te voeren. En dan zou ik dus ook geen echte administratie hoefen te voeren ?

Ik heb het idee dat als ik voor me zelf begin dat ik dan niet zo veel klanten in het begin zal hebben dus zou dit dan voor mij kunnen gelden ?

vanderhart
19/10/04, 19:01
Hier heb ik ooit eens contact over gehad met de belastingdienst.
Bedenk je hierbij dat je ook geen Belasting kan aftrekken omdat je het ook niet betaald.

Wouter
19/10/04, 19:46
Origineel geplaatst door vanderhart
Hier heb ik ooit eens contact over gehad met de belastingdienst.
Bedenk je hierbij dat je ook geen Belasting kan aftrekken omdat je het ook niet betaald.

Dat is wel een goeie...

Best4U
19/10/04, 20:21
Ik zou je aanraden om wel administratie bij te houden. Al is het alleen maar voor jezelf. Het is wel zo dat je per jaar minder dan €1300 euro per jaar aan btw betaald (als je niks bedrijfsmatig zou aanschaffen waar btw op zit is dit dus zo'n kleine 7000 euro aan omzet) je je btw niet hoeft te betalen. Je mag de betaalde btw dus wel aftrekken en de ontvangen btw kan je gewoon bijtellen bij de winst.
Hier moet dan dus nog wel inkomsten belasting over worden betaald.

Zuidberg
23/10/04, 20:10
Origineel geplaatst door Best4U
Ik zou je aanraden om wel administratie bij te houden. Al is het alleen maar voor jezelf. Het is wel zo dat je per jaar minder dan €1300 euro per jaar aan btw betaald (als je niks bedrijfsmatig zou aanschaffen waar btw op zit is dit dus zo'n kleine 7000 euro aan omzet) je je btw niet hoeft te betalen. Je mag de betaalde btw dus wel aftrekken en de ontvangen btw kan je gewoon bijtellen bij de winst.
Hier moet dan dus nog wel inkomsten belasting over worden betaald.
De exacte bedragen kun je hier (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=46934) vinden. Ik was er laatst ook naar op zoek :)

wdekreij
23/10/04, 22:05
Origineel geplaatst door Best4U
Ik zou je aanraden om wel administratie bij te houden. Al is het alleen maar voor jezelf. Het is wel zo dat je per jaar minder dan €1300 euro per jaar aan btw betaald (als je niks bedrijfsmatig zou aanschaffen waar btw op zit is dit dus zo'n kleine 7000 euro aan omzet) je je btw niet hoeft te betalen. Je mag de betaalde btw dus wel aftrekken en de ontvangen btw kan je gewoon bijtellen bij de winst.
Hier moet dan dus nog wel inkomsten belasting over worden betaald.

Dat is wel mooi want ik kom daar (vooral in het 1e jaar) toch niet aan. En inderdaad, administratie bijhouden voor jezelf lijkt me nooit verkeerd. Is voor jezelf overzichtelijk en je weet maar nooit waar het goed voor kan zijn.

sillysicko
02/11/04, 18:34
al is het alleen maar om je abonnementen op tijd te factureren. Een sluitende boekhouding is verplicht ook als je geen miljoen omzet draait. Als de belasting komt controleren hang je

alex[nl]
02/11/04, 23:52
Los van of je het moet afdragen moet je het afaik wel degelijk administreren ... (hoe weet je anders tot welk bedrag je bent gekomen?).... Dus een KvK cq BTW # lijkt me wel degelijk handig .. .

radon
04/11/04, 00:15
Sure thing chicken wing. Je moet wel kunnen bewijzen dat je minder dan een bedrag X hebt verdiend. Mijn moeder heeft dit onlangs toevallig aan de belastingdienst gevraagd.

Keuningen
04/11/04, 11:13
Neem een accountant!

Xerious
05/11/04, 18:27
Origineel geplaatst door Keuningen
Neem een accountant!

Betaal jij? ;)

Bedankt, ik vroeg me dit ook al enige tijd af.

Hostfinity
05/11/04, 18:29
Origineel geplaatst door Xerious


Betaal jij? ;)

Bedankt, ik vroeg me dit ook al enige tijd af.

die betaald zichzelf opzich weer makkelijk terug.

Xerious
05/11/04, 19:42
Origineel geplaatst door Hostfinity


die betaald zichzelf opzich weer makkelijk terug.

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe jij je bedrijf runt. Kleine bedrijven hebben over het algemeen geen accountant nodig, en licenties voor goede boekhoudsoftware zijn op de lange duur goedkoper volgens mij.

XBL
06/11/04, 09:43
Origineel geplaatst door alex[nl]
Los van of je het moet afdragen moet je het afaik wel degelijk administreren ... (hoe weet je anders tot welk bedrag je bent gekomen?).... Dus een KvK cq BTW # lijkt me wel degelijk handig .. . Er bestaan wel regels over dat je geen administratie hoeft bij te houden. Hier moet je echter kunnen aantonen dat je nooit een hoge omzet gaat draaien... Echter, dan mag je geen 'echte' facturen uitdraaien, en geen btw vragen, meen ik. Het is voor mij alweer een tijdje dat ik dat heb gelezen :).

Jochem

alex[nl]
06/11/04, 21:09
@Jochem ..
Dat klopt volgens mij wel, MAAR dan mag je idd ook geen BTW op je factuur vermelden, en komt het op 'inkomen uit overig' oid op je belastingaanslag (die je dus wel moet invullen) ... Daarnaast dan ook geen KvK etc, en dus ook geen eventuele startersregelingen (waar je aanspraak op mag doen) ...

XBL
06/11/04, 22:09
Kvk inschrijving moet wel gewoon hoor, je bent immers wel een onderneming. Echter ben je het niet voor de belastingdienst. Of je bent het wel voor de belastingdienst, maar heb je vrijstelling van administratie ofzo. Het is gewoon stom, aangezien het ook niet 'vertrouwelijk' staat tegenover mogelijke klanten (bedrijven, met name), vind ik dan.

Jochem

WH_xixion
09/11/04, 23:02
Als je gewoon een btw# aanvraagt, en je houdt alles netjes bij, kan het ook nooit verkeerd gaan...
Idd, als je geen btw etc aanslaat en terug vraagt, moet je de hele meut op de belasting aanslag briefje van je loonbelasting vermelden. Dan wordt het bij je belastbaar vermogen geteld, en dan ga je dus wel ziek worden... (mits je redelijk draaid natuurlijk...)

SebastiaanCitus
10/11/04, 19:02
Neem een KVK + BTW nummer. Het is namelijk zo dat je hier het eerste jaar flink aan kunt verdienen zelfs. Wanneer je namelijk kunt 'aantonen' dat je meer dan 1223 (daar zat het in de buurt)uur per jaar bezig bent met je bedrijf heb je recht op een Zelfstandigenaftrek en een Startersaftrek. Dit kun je van je inkomsten aftrekken.

Voorbeeld:
Je hebt in 2004 1500 EUR verdient. Je moet hierover normaal zo'n 35% belasting betalen. Maar, omdat jij netjes je administratie bijhoudt, kom jij op een verlies van ongeveer (1500-4000-1000) 3500 EUR. Hier kun je dus 35% van TERUG krijgen, zonder dat je ooit een cent hebt betaald!

InfInIte
10/11/04, 20:21
Waar haal je die 4000 en die 1000 van daan als ik vragen mag?
En hoe moet je die uren bij houden? is een 'simpel' excel sheetje met per week een urenoverzicht voldoende of moet dat anders bijgehouden worden?

®on
10/11/04, 20:41
Volgens mijn accountant voldoet een simpele agenda al met daarin de vermelding van de gemaakte uren.