PDA

Bekijk Volledige Versie : [Juridisch] contracten verplicht laten ondertekenen of eerder pro forma?



axel
19/10/04, 15:58
Beste leden

Ik had een juridische vraag:

Is het als webhosting provider (in NL) verplicht een contract per klant te laten ondertekenen en in bezit te hebben of geldt zoals in belgie dat de klant de voorwaarden, het contract en dergelijke gewoon per mail krijgt pro forma en dat betaling als voldoende geacht wordt?

Graag reactie.

Triloxigen
19/10/04, 15:59
Verplicht is het niet.
Maar bij het invullen van een formulier kun je een vakje maken dat aangevinkt moet worden.
Dit is ook geldig als goedkeuring van de algemene voorwaarden...

axel
19/10/04, 16:04
Kan de klant in kwestie dit later dan bv niet ontkennen?
Bijkomende vraag: wat is het voordeel dat je je algemene voorwaarden laat deponeren bij de kvk, zijn dan alle klanten afgestemd op die voorwaarden; dienen deze dan nog steeds als kopie in de mail geplaatst te worden of niet?

Alvast bedankt.

maxnet
19/10/04, 18:30
De AV moet je altijd ter beschikking stellen, ongeacht of ze gedeponeerd zijn.
Bij domeinregistratie ook alle aanvullende voorwaarden (voorwaarden SIDN, etc.)

De klant kan altijd ontkennen, ook bij een contract. Het "bewijsmateriaal" is hooguit wat beter.

zb-anna
19/10/04, 18:39
Wij verwerken de AV in onze contracten, zodat er geen misverstand ontstaat of een klant al dan niet de AV heeft gezien.

AV moet gewoon voorzien worden van een handtekening.

axel
19/10/04, 18:39
Maar het is wettelijk om geen ondertekend exemplaar te eisen van de klant en gewoon een contract (en alle andere relevante documenten) mee te sturen in de aankoopmail?

Alvast bedankt.

lifeforms
19/10/04, 19:08
Ik heb me laten adviseren dat het (in Nederland) niet verplicht is om de algemene voorwaarden ondertekend terug te vragen, maar het is wel verplicht om de voorwaarden bij de offerte te voegen.

Je zou dan iets kunnen schrijven bij het handtekening-gedeelte als "U verklaart de bijgaande Algemene Voorwaarden te hebben gelezen en verklaart hiermee akkoord te gaan."

Natuurlijk geeft het zelf bewaren van de ondertekende AV wel extra zekerheid: het wordt dan veel moeilijker voor een klant om te betwisten dat hij het eens is met de AV.

MediaServe
19/10/04, 21:09
Je zou dan iets kunnen schrijven bij het handtekening-gedeelte als "U verklaart de bijgaande Algemene Voorwaarden te hebben gelezen en verklaart hiermee akkoord te gaan."Als het gaat om een digitale aanmelding:
Ik heb mij ooit laten vertellen dat dit in Nederland alleen rechtsgeldig is als de gehele algemene voorwaarden in het formulier verwerkt zijn. Dus geen link, maar een textarea mag wel :)

Triloxigen
19/10/04, 22:36
Origineel geplaatst door axel
Kan de klant in kwestie dit later dan bv niet ontkennen?
Bijkomende vraag: wat is het voordeel dat je je algemene voorwaarden laat deponeren bij de kvk, zijn dan alle klanten afgestemd op die voorwaarden; dienen deze dan nog steeds als kopie in de mail geplaatst te worden of niet?

Alvast bedankt.

Je moet het natuurlijk ok wel zo maken dat een formulier niet werkt als het niet aangevinkt is ;)