PDA

Bekijk Volledige Versie : Centraal meldpunt (web)hosters



Wido
15/10/04, 19:50
Hallo,

De laatste tijd begin ik steeds meer verhalen op te pikken over malafide hosters, ze hebben een prachtige website met mooie verkoop praatjes maar even later heb je betaald voor gebakken lucht.

De hoster is niet meer te bereiken voor support, laks met regelen van zaken enz, enz.

Nu had ik het idee dat er een non-profit organisatie moet komen waar hosters zich bij kunnen aansluiten en dan een logo op hun site kunnen plaatsen.
Als mensen op die banner klikken worden ze doorgelinkt naar de website van deze organisatie en krijgen dan direct alle gegevens te zien van die hoster die bekend zijn bij de organisatie. Denk aan hierbij aan: adres, telefoonnummer, kvk nummer, btw nummer, sidn lid (ja/nee) enz, enz.

Zo kunnen mensen direct en kaf van het koren scheiden en kijken of de gegevens op de website van de hoster wel overeen komen met die bij de organisatie.

Nu zal je zeggen, wát kan deze organisatie aan doen? Klanten van een hoster kunnen als laatste redmiddel hun klachten deponeren bij de organisatie, worden dit er te veel over het zelfde aspect dan plaatst deze organisatie een bericht bij de betreffende hoster.

Als een iemand dan de gegevens van deze hoster opvraagt van de betreffende hoster kan deze direct de geschiedenis inzien.

Ook zou er op de site van deze organisatie achtergrond info te vinden moeten zijn, een paar punten waar een klant op moet letten tijdens het kiezen van een hoster.

Als alle Nederlandse hoster besluiten hier zich bij aan te sluiten dan "verplicht" je de meeste hosters zich hier wel bij aan te sluiten.

Elke hoster moet dan jaarlijks wel een klein bedrag betalen om de kosten van deze organisatie te dekken (personeel e.d.).

Ik heb er wel eens over gedacht deze organisatie zelf op te zetten, maar dat zou waarschijnlijk toch niet werken aangezien ik dan met scheven ogen wordt aangekeken daar ik zelf een hoster ben.

Wat zeggen jullie hiervan en hoeveel kans geven jullie het plan?

XS-24
15/10/04, 20:18
Lijkt me een goed plan.

Hostmerk is al doodgevroren..:(

Bestlevel
15/10/04, 20:27
Lijkt mij ook een erg goed plan ik ben ervoor.

Hostmerk verwacht ik eerlijk gezegd niet zoveel meer van.

Wido
15/10/04, 20:31
Bedankt voor de reacties, uiteraard moet er ook een soort "tegenprestatie" zijn. Hosters moeten bijvoorbeeld ook kunnen aankloppen als een andere hoster bijvoorbeeld bij een verhuizing express dwars zit.

Zijn er ook nog tips en suggesties (meer dan: "lijkt me een goed plan"?)

Mog
15/10/04, 20:43
nlip.nl is een dergelijke intiatief,
wat jij echter voorstelt is naar mijn idee vrijwel onhaalbaar.

ik denk dat het onmogelijk is om iedere hostingkleuter bij een dergelijke organisatie te kunnen betrekken, en als organisatie kun je enkel je eigen leden aanspreken.

zelfde verhaal als met dat hostmerk, het idee is goed maar ik zou me niet wagen aan de uitvoering, dit wordt gewoon onderschat.
Daarnaast hebben de meeste mensen hier wel betere dingen te doen, het is namelijk een non profit organisatie waar je hier over praat die er niet is om jouw biznuz te spekken.
Denk je dat al uberhaupt te kunnen combineren met je huidige functie b.v. ?
Een plan van deze schaal zul je tal van mensen voor moeten inzetten, die zullen betaald moeten worden door leden met als resultaat dat niemand zich er bij aansluit zoals ook bij de nlip het geval is.
Bij de nlip zit maar een kleine schare isp's wat bijna alleen access providers zijn van grotere schaal als de zwermen van goedkope hostingbedrijfjes die hier rondhangen.
Daarnaast zijn bij de nlip ook verschillende geldschieters betrokken.

Rik
15/10/04, 20:50
Het is wel degelijk haalbaar.

Hostmerk is in zoverre "dood" dat de bedenkers toen niet meer allemaal "te vinden" zijn nu.. toevallig is er afgelopen maand bijna een bespreking geweest die door drukte is verzet.

Er wordt door meerdere mensen aan iets dergelijks gewerkt qua "brainen & opzetten"...

NLIP is geen onafhankelijk "keurmerk" wat dat betreft, en heeft ook belachelijke tarieven die totaal niet in vergelijking staan tot de kosten ervan...

Mog
15/10/04, 20:57
Origineel geplaatst door Rik
Het is wel degelijk haalbaar.

Hostmerk is in zoverre "dood" dat de bedenkers toen niet meer allemaal "te vinden" zijn nu.. toevallig is er afgelopen maand bijna een bespreking geweest die door drukte is verzet.

Er wordt door meerdere mensen aan iets dergelijks gewerkt qua "brainen & opzetten"...

NLIP is geen onafhankelijk "keurmerk" wat dat betreft, en heeft ook belachelijke tarieven die totaal niet in vergelijking staan tot de kosten ervan...

Ik heb ook niet gezegd dat het totaal onmogelijk is, maar ik moet de dag nog zien aanbreken dat de hele hostingmarkt continue compleet in kaart wordt gehouden, waarbij praktisch alle partijen aangesloten zijn.
Denk je alleen eens in hoeveel ongegronde of gegronde klachten over verhuizingen van domeinnamen binnenkomen, dat is bij de grotere partijen gewoon een complete dagtaak voor een personeelslid, dat is nog maar een tipje van de sluier voor een organisatie zoals wido die omschrijft.
Wat zou jou hostmerk dan exact inhouden en wat wordt wel behandeld en wat niet rik?
En wat zijn je gedachten exact over geldschieters en de bijdrage voor leden ?
Beide zullen nodig zijn wil je uberhaupt starten.

Triloxigen
15/10/04, 21:27
Hier is al een topic over.

1Mhosting
15/10/04, 21:56
Dit is een geweldig idee, en je kunt het dus al heel erg simpel opzetten door bijvoorbeeld al het een en ander aan te scherpen. Of dat je een lijst maakt van hosters met + en - punten.

Bijna elke branch heeft zo zijn eigen vereniging waar je bij aansluit of zelfs moet aansluiten. Bij drukkerijen kun je bijvoorbeeld bij de KPGM aansluiten en computer leveranciers hebben ook zoiets en ontwerpers hebben een vrijwillige vereniging.

Als op sites als webhosters en op webhostingtalk al zulke maatregelen worden genomen heb je al een begin. Het schrikt waarschijnlijk ook de 14 jarige af, ook als er dus een jurdische achtergrond bij komt kijken.

Als mensen aan zoiets gaan beginnen dan heb ik er wel oren na, om daar eens over te praten en dan ook daadwerkelijk zoiets opzetten.

Rik
15/10/04, 22:09
Origineel geplaatst door Mog


Ik heb ook niet gezegd dat het totaal onmogelijk is, maar ik moet de dag nog zien aanbreken dat de hele hostingmarkt continue compleet in kaart wordt gehouden, waarbij praktisch alle partijen aangesloten zijn.
Denk je alleen eens in hoeveel ongegronde of gegronde klachten over verhuizingen van domeinnamen binnenkomen, dat is bij de grotere partijen gewoon een complete dagtaak voor een personeelslid, dat is nog maar een tipje van de sluier voor een organisatie zoals wido die omschrijft.
Wat zou jou hostmerk dan exact inhouden en wat wordt wel behandeld en wat niet rik?
En wat zijn je gedachten exact over geldschieters en de bijdrage voor leden ?
Beide zullen nodig zijn wil je uberhaupt starten.

1) het is niet "mijn" Hostmerk, heb het balletje alleen opgeworpen en de eerste bespreking georganiseerd...

2) Over alle zaken (aanmelden, controle, keuring, controle, personele bezetting, kosten, enz enz) is al door een man of 20-30 gebrainstormd.
Dit is in wat Docjes verzameld.

De gehele opzet van zoiets is TE uitgebreid om zo"even" via een forum op te gaan zetten inderdaad, er is al veel werk verzet, maar wil het doorgezet worden dan is er nog veel werk nodig :)

het vinden van de juiste mensen bleek het grootste probleem.

Beyonder
16/10/04, 13:48
Eventueel ben ik zeker bereid om hiermee te helpen. Ik heb de juiste contacten en ben GEEN Nederlandse hosting firma.

Mannekino
16/10/04, 14:05
Kom op zeg Beyonder, nu ben je wel heel erg naïef bezig. Ik denk als jij je hiermee gaat bemoeien dat er zo al een x aantal bedrijven zijn die er dan niets meer mee te maken willen hebben. Daarmee bedoel ik een dergelijke organisatie erkennen als geldige een autoriteit.

En even een on-topic edit.

Ik denk dat zoiets niet makkelijk is om op te zetten, bedrijven moeten het zelf ook erkennen. Als een dergelijke organisatie een beoordelend karakter krijgt (klanten gaan beslissingen baseren op historie die opgebouwd is) dan moet het juridisch goed in elkaar zitten.

En ik heb hier indirect de resultaten van gezien wanneer zoiets niet goed is geregeld. Een site die waar mensen ervaringen kunnen plaatsen over hosters heeft een compleet bedrijf en alle ervaringen uit haar database verwijderd omdat de eigenaar van dat bedrijf ging dreigen met rechtzaken als dit zou blijven staan. Als particulier of non-profit organisatie zit je daar natuurlijk niet op te wachten.

Beyonder
16/10/04, 14:09
Hooguit een enkeling die nog een vete denkt te moeten volhouden :)

Tsirakos.nl
16/10/04, 14:37
Misschien om zoiets te combineren met een "hostings certificaat"?

Als je als goed hoster beschouwd word krijg je een certificaat die je op je site kan plaatsen of iets dergelijks.

Rik
16/10/04, 14:40
Origineel geplaatst door Tsirakos.nl
Misschien om zoiets te combineren met een "hostings certificaat"?

Als je als goed hoster beschouwd word krijg je een certificaat die je op je site kan plaatsen of iets dergelijks.

dat was de bedoeling idd...

Wido
16/10/04, 14:56
De bedoeling is dat elk lid een banner op zijn site heeft en daarmee doorlinkt naar bijv: deelnemer.php?id=134

Je krijgt dan van deelnemer 134 alle gegevens te zien die bekend zijn bij de organisatie.

De organisatie moet wel objectief zijn, als er 1x iemand komt klagen over een bedrijf dat hoeft dat niet direct in de historie, maar regent het klachten dan kunnen ze contact opnemen met de bijbehorende hoster en eens navragen wat er nu allemaal aan de hand is.

Dan kan er beslist worden een notitie te maken bij deze hoster.

Deze organisatie kan ook steekproeven doen bij hosters om te kijken of de zaakjes wel op order zijn.

Een keurmerk zou je hier ook direct aan kunnen koppelen, maar als er bij een Garage staat: Bovag lid, dan weten de meeste mensen genoeg :)

Zoiets moet ook gelden voor bedrijven die bij deze organisatie zijn ingeschreven.

Zo kunnen we hopelijk een hele hoop "rommel" opruimen in de hosting wereld.

ardjan
16/10/04, 15:06
Ik ben er wel positief over. Ik denk dat je alleen met een duidelijk overzicht van adresgegevens, KvK, telefoonnummer, email al een heel eind op weg bent.

De ervaringen/klachten van klanten zouden denk ik niet direct op de site moeten worden geplaatst, maar het 'keurmerk' moet zelf een soort beoordeling schrijven en aanpassen. Op die manier houdt je de informatie objectief en wordt iedereen gelijk beoordeeld.

Ik heb zelf geen hosting-bedrijf dus zou er best wel aan mee willen werken.

Rik
16/10/04, 15:11
Origineel geplaatst door ardjan
Ik ben er wel positief over. Ik denk dat je alleen met een duidelijk overzicht van adresgegevens, KvK, telefoonnummer, email al een heel eind op weg bent.

De ervaringen/klachten van klanten zouden denk ik niet direct op de site moeten worden geplaatst, maar het 'keurmerk' moet zelf een soort beoordeling schrijven en aanpassen. Op die manier houdt je de informatie objectief en wordt iedereen gelijk beoordeeld.

Ik heb zelf geen hosting-bedrijf dus zou er best wel aan mee willen werken.


De ontwikkelingen zijn wat betreft al een heel stuk verder, er waren al vrij veel conrete zaken duidelijk, werkwijze, aanmeldingsprocedures enz...
grote probleem blijft -> de juiste mensen...
Vorig jaar waren er ook 30 die wilde helpen, kwamen er 9 opdagen en bleef er uiteindelijk 4 man over waarvan er eentje spoorloos verdween :S...

Het kan alleen als het wordt gedaan middels een paar "zwaargewichten" in de IT sector, een paar lui met ballen en wat mensen met visie...

Maar hoe je die bij elkaar krijgt :)

Mog
16/10/04, 16:01
Origineel geplaatst door Rik



De ontwikkelingen zijn wat betreft al een heel stuk verder, er waren al vrij veel conrete zaken duidelijk, werkwijze, aanmeldingsprocedures enz...
grote probleem blijft -> de juiste mensen...
Vorig jaar waren er ook 30 die wilde helpen, kwamen er 9 opdagen en bleef er uiteindelijk 4 man over waarvan er eentje spoorloos verdween :S...

Het kan alleen als het wordt gedaan middels een paar "zwaargewichten" in de IT sector, een paar lui met ballen en wat mensen met visie...

Maar hoe je die bij elkaar krijgt :)

Dat is nou juist waar ik op duid je geeft zelf al aan hoe hopeloos de uitvoering is en zou worden, de plannen zijn vast heel mooi maar zie het maar eens voor mekaar te krijgen, mensen + tijd van deze mensen + geld zijn de 3 zaken die je niet zo makkelijk voor mekaar hebt.
Je ziet zelf hoeveel mensen er na de eerste stap al afhaken (mensen), moet je nagaan hoeveel er gaandeweg zouden stoppen omdat ze het met hun eigen zakenleven te druk hebben (tijd).
Daarnaast zullen deze mensen die er veel tijd in steken en op andere manieren meer geld kunnen verdienen, dus ze willen er wel genoeg aan willen overhouden (aannemende dat het proffesionele personen met een gezin zijn ipv pubers) (geld).

AlfaHosting
16/10/04, 16:36
Wat dan ook meteen kan meegepakt worden is het feit dat er ook 'klanten' bezig zijn met hosters proberen te bedotten. Ook dat zou handig zijn in een meldpunt.

AlfaHosting
16/10/04, 16:39
Ik weet dat er mensen in Nederland met zoiets bezig waren (hostmerk.nl). Zijn er misschien ook geinteresseerde hosters in Belgie om iets dergelijks voor Belgie op te zetten ?

VvS
18/10/04, 00:25
Ook ik zou wel willen 'helpen'. Ik ben zelf géén hoster, en ben op dit moment werkloos. Dus ik heb momenteel alle tijd.

Het belangrijkste wat men moet hebben is zowiezo een scripter en designer, want daar ben ik zelf nog mee bezig om het onder de knie te krijgen.

Maar ik zou er wel aan mee willen werken.

Ber|Art
18/10/04, 08:32
Het is precies zoals Rik zegt, het is erg moeilijk om een goede groep verstandige vrijwilligers op één plaats te krijgen en ze dan in zeer korte tijd allemaal één kant op te laten kijken. Toch wordt er binnenkort (weer) een poging gedaan om te inventariseren hoe verder te gaan. Want één ding is duidelijk, iedereen vind dat er iets moet komen om het kaf van het koren te scheiden. Met deze wetenschap moet het mogelijk zijn om aan de hand van een keurmerk de markt te verbeteren.

Rik
18/10/04, 09:45
Origineel geplaatst door BerArt
Het is precies zoals Rik zegt, het is erg moeilijk om een goede groep verstandige vrijwilligers op één plaats te krijgen en ze dan in zeer korte tijd allemaal één kant op te laten kijken. Toch wordt er binnenkort (weer) een poging gedaan om te inventariseren hoe verder te gaan. Want één ding is duidelijk, iedereen vind dat er iets moet komen om het kaf van het koren te scheiden. Met deze wetenschap moet het mogelijk zijn om aan de hand van een keurmerk de markt te verbeteren.

@ BerArt
Helemaal mee eens !

@ Mog:
Juist omdat het opgezet moet worden met/door mensen uit de branche, mensen die er JUIST niet achter staan omdat ze er 'iets' mee zouden kunnen verdienen.
Juist doordat ze met hun 'zaken' een inkomen hebben is het voor de oprichting van een keurmerk evt niet nodig die lui een belachelijk hoog salaris te geven (om maar een voorbeeld te noemen).

Triloxigen
18/10/04, 10:20
Ik wil ook best meehelpen als vrijwilliger en zit zit in de business.

Ht belangrijkste is naar mijn idee de manier van testen en keuren.
Hoe wil je dit aan gaan pakken en zorgen dat het niet gekeurd wordt op 1 enkele ervaring.

galious
18/10/04, 10:28
Ik zit niet (meer) in de hostingbusiness. Afhankelijk van mijn verwachtingen omtrent de haalbaarheid (op basis van een forumdiscussie is dit moeilijk in te schatten) wil ik best een steentje bijdragen.

Martin

V. Kleijnendorst
18/10/04, 10:37
Ik denk dat er in het geval van Hostmerk een hand in eigen boezem gestoken moet worden. Nu wordt er voorgedaan dat een paar mensen zijn afgehaakt en dat er daardoor een kleine vertraging is opgelopen.

Als je naar het persbericht en de initiatieven daarna kijkt, is het hele Hostmerk gewoonweg ongeloofwaardig.

Daar waar mensen interesse toonden werd er gewoonweg niet gereageerd.

Elk nieuw initiatief wordt 'tegengehouden' met het argument dat Hostmerk al in een vergevorderd stadium is, er gebeurt alleen gewoon niets.

Mikey
18/10/04, 11:17
Origineel geplaatst door Beyonder
Hooguit een enkeling die nog een vete denkt te moeten volhouden :)

ok :D :W:

<
Misschien dat rik de notulen van de eerste bespreking kan verspreiden, zo heeft iedereen al een klein idee wat er gebeurt is, en misschien kan iemand anders het touw opnieuw in handen nemen.

ConceptDesign
18/10/04, 14:08
erg goed plan, dan kunnen mensen is zien of ze wel echt kwaliteit krijgen, want veel mensen gaan er gewoon met het geld vandoor

Grumpy
18/10/04, 14:44
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors
Ik denk dat er in het geval van Hostmerk een hand in eigen boezem gestoken moet worden. Nu wordt er voorgedaan dat een paar mensen zijn afgehaakt en dat er daardoor een kleine vertraging is opgelopen.

Als je naar het persbericht en de initiatieven daarna kijkt, is het hele Hostmerk gewoonweg ongeloofwaardig.

Daar waar mensen interesse toonden werd er gewoonweg niet gereageerd.

Elk nieuw initiatief wordt 'tegengehouden' met het argument dat Hostmerk al in een vergevorderd stadium is, er gebeurt alleen gewoon niets.
Nogal kort door de bocht.

Het is een stichting voor consumenten. Wil je geloofwaardig overkomen moet het geheel niet opgestart zijn door tig hosters.

Dat geldt ook voor degenen die hier nu allemaal zich hebben aangeboden. Het vinden van hosters die mee willen helpen is niet het probleem. Juist het vinden van mensen die er niets mee te maken hebben is een probleem.

V. Kleijnendorst
18/10/04, 16:15
Origineel geplaatst door Grumpy
Het vinden van hosters die mee willen helpen is niet het probleem. Juist het vinden van mensen die er niets mee te maken hebben is een probleem.

Moet je nog even nakijken of ik hoster ben en of ik me aangemeld heb. Mijn motivatie was juist een slechte ervaring met een webhoster en mijn betrokkenheid in het verleden bij de bovag (avl). Qua opzet en structuur natuurlijk volledig gelijk.

ExOrDuS
28/10/04, 15:10
Ik vloog in eerste instantie door deze topic heen, en dacht mm daar zit wat in... na het nogmaals grondig gelezen te hebben dacht ik..

"Count me in"

Dennis
28/10/04, 15:21
Klinkt goed, zoiets wilde hostingwise.nl ook doen, maar hier is niet veel van gekomen.

Dus, goed idee. Ik wil best als webhoster op deze pagina staan, maar meehelpen aan het eigenlijke concept, dat niet.

Rik
28/10/04, 15:28
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors
Ik denk dat er in het geval van Hostmerk een hand in eigen boezem gestoken moet worden. Nu wordt er voorgedaan dat een paar mensen zijn afgehaakt en dat er daardoor een kleine vertraging is opgelopen.

Als je naar het persbericht en de initiatieven daarna kijkt, is het hele Hostmerk gewoonweg ongeloofwaardig.

Daar waar mensen interesse toonden werd er gewoonweg niet gereageerd.

Elk nieuw initiatief wordt 'tegengehouden' met het argument dat Hostmerk al in een vergevorderd stadium is, er gebeurt alleen gewoon niets.


1) We doen niet VOOR of er mensen hebben afgehaakt, dat is zo :huh:

2) Wij hebben geen toegang meer omdat die site/nieuwsbrief door PaulMatthijs beheerd werd,en we weten allemaal hoe het daarmee is afgelopen.

3) Wij houden NIETS tegen, moedigen elk initiatief aan, gaf alleen aan dat er al hoop besproken/uitgewerkt was , dat evt meegenomen kan worden in een eventuele verdere opzet.


Zoals Grumpy al aangaf, beetje kort door de bocht.

PlugInInfo
28/10/04, 16:17
Origineel geplaatst door DennisCitus
Klinkt goed, zoiets wilde hostingwise.nl ook doen, maar hier is niet veel van gekomen.

Dus, goed idee. Ik wil best als webhoster op deze pagina staan, maar meehelpen aan het eigenlijke concept, dat niet.

Hostingwise.nl bestaat niet, ik neem aan dat je mijn website hostwise.nl bedoelt (toch eens wat aan het vergroten van naamsbekendheid doen). Inderdaad ik heb ook eens nagedacht over een manier om het kaf van het koren te scheiden, maar helaas hiervoor heb ik niet de middelen. Bovendien zijn mensen die zich hiervoor zouden willen inzetten zijn zeer zeldzaam.

Jammer dat Hostmerk nooit van de grond gekomen is. Ik merk net als Wido dat het aantal malafide bedrijfjes met de dag toeneemt.

eMiz0r
28/10/04, 19:16
Hostwise heeft een strakke website, heeft al bepaalde naamsbekendheid. Waarom niet een samenwerking zoeken in plaats van allemaal verschillende initiatieven te starten?

Beyonder
28/10/04, 19:27
Hostwise laat hosting providers adverteren. Met andere woorden ongeschikt voor een keurmerk.

Rik
28/10/04, 19:27
Origineel geplaatst door eMiz0r
Hostwise heeft een strakke website, heeft al bepaalde naamsbekendheid. Waarom niet een samenwerking zoeken in plaats van allemaal verschillende initiatieven te starten?

Zucht...

Zie punt 3 van mijn vorige post :)...


PS: een strakke site heeft niets met het doel te maken natuurlijk :)

IT-worX
28/10/04, 19:38
Mjah laat in BE ook ma zo n meldpunt komen dan...

Bestlevel
28/10/04, 20:38
Het probleem is gewoon dat zoiets opzetten gigantisch veel tijd en energie kost.

Je zet dit niet even in een maandje op.

veenman
28/10/04, 20:54
Wat er nodig is tegen malafide hosters en om goede hosters zichzelf te kunnen onderscheiden is een onafhankelijke organisatie waarbij hosters zichzelf kunnen aansluiten mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen (certificering).

Het belangrijkste hierbij is dat het de belofte waarmaakt zodoende zouden er verschillende 'certifcerings profielen' kunnen worden gemaakt van bijvoorbeeld low-budget hoster tot 100% redudant full managed hoster.

Technisch gezien zou ik een soort van Certificate Authority die gebruikt worden om SSL certificaten uitgeeft maar via bijvoorbeeld een popup weergeeft dat zij garanderen dat de hoster in kwestie lid van hun is, adres weergeeft, het type provider/certificering en de waarborgen die daarmee gemoeid zijn. Hier moet dan ook een mogelijkheid komen om direct zaken die niet kunnen aan de Certificate Authority te melden en er moet ook een centraal meldpunt op de site van bovengenoemde komen. Indien er een klacht komt en deze wordt gegrond verklaard zal de hoster hierop worden aangesproken, eventueel (openbaar) worden berispt en in het ergste geval de certificering/lidmaatschap worden ingetrokken.

Het idee wat ik heb dat het betrouwbaar, duidelijk en ook weer niet te
complex moet zijn en iedereen en dan zeker de consument het moet begrijpen.

PlugInInfo
28/10/04, 21:37
Origineel geplaatst door Beyonder
Hostwise laat hosting providers adverteren. Met andere woorden ongeschikt voor een keurmerk.

Even wat rechtzetten. Beyonder raakt een “gevoelig” punt. HostWise is geen bedrijf en streeft daarmee geen commerciële doelen na. De website is mijn hobby. De banners die op de website staan zijn een zeer kleine vergoeding voor de enorme hoeveelheid tijd die ik in de website steek. Misschien klinkt dit vreemd in de oren van veel mensen, maar ik heb nooit gedacht aan een website zoals webhosters of webselect. Op deze websites staan veel te veel rommel en zijn door het aantal banners gebruikersonvriendelijk. HW is voor de consument en dat zal zo blijven! Ik heb mij nooit laten leiden door adverteerders!

Kortom: Als men denkt een serieuze samenwerking met HW ben ik zeker bereid de banners aan de kant te doen.

Dillard
28/10/04, 23:30
Even aanhaken in deze topic:

Als een van de mede-initiatiefnemers van hostmerk zal ik erkennen dat we inderdaad een aantal maanden radiostilte hebben gehad. En ja, het initiatief was bijna op sterven na dood. Waarom? Niet omdat er geen behoefte meer is aan een onafhankelijk keurmerk (alleen maar groter geworden juist m.i.), maar omdat een aantal mensen afhaakte vanwege zakelijke of prive-beslommeringen, waardoor de continuiteit stokte. Een maand of twee geleden zijn een aantal leden van hostmerk weer begonnen met het opnieuw oppakken van de plannen.

Een eerste bijeenkomst moest op het laatste moment afgelast worden, maar ik heb de afgelopen weken alvast wel enkele "bilateraaltjes" gehad met enkele mensen, omdat al heel veel uitgedacht is (organisatie, structuur, certificering, testprocedure e.d.). Binnenkort gaan we hier met een klein clubje (man of 5) over verder praten. We kiezen er voor dit moment voor om de club bewust klein te houden, omdat hoe groter de groep direct betrokkenen is, hoe minder slagvaardig het geheel wordt.

Uiteraard moet het initiatief niet alleen door "hosters" gedragen worden (omdat dat weinig objectief zou zijn), en zijn allerlei voorzorgsmaatregelen genomen om een democratisch en transparant geheel te kunnen vormen en hiermee de neutraliteit te kunnen waarborgen.

Overigens hebben we er bewust voor gekozen om deze recentelijke ontwikkelingen niet bekend te maken (en dat zullen we ook blijven doen), totdat we daadwerkelijk iets concreets kunnen voorleggen. Dan verhoogt ook de geloofwaardigheid van het project en dat is in ons aller belang.

Heb je nog specifieke vragen: neem gerust even contact met me op.

Dillard

sillysicko
02/11/04, 18:29
Wellicht is het een idee om de SIDN, of een partij die al een grootmacht is op internetgebied, de controlerende partij te laten zijn. De SIDN doet alleen in domeinnamen, dus dat zou geen belangenverstrengeling zijn.

Eventueel ben ik bereid om bij te staan bij de scripting en ontwerp van de website.

Ik neem aan dat de bedoeling is om een set gedragregels op te stellen, die best practice en standardisering in de hand moet werken. Uiteraard wel met de vrijheid van eigen bedrijfsvoering. Als dit gekoppeld wordt aan een klein bedrag (zeg 50 euro per jaar) is er ook een klein reclamebudget om het als keurmerk in de markt te zetten, zeker als de sidn ook participeert.

Als er gewoon een paar regels op het gebied van helpdesk en dergelijke opgesteld wordt, zou de internetwereld hier al bij gebaat zijn, en die regels kunnen altijd aangescherpt en uitgebreid worden.

Wij zijn een webdesignbureau dat puur een server beheert om voor haar klanten een degelijke hosting te realiseren, zonder al te extreme kosten.

Mocht het zo ver komen, laat maar weten.

Bestlevel
03/11/04, 10:02
Met een bijdrage van 50 euro komt zo`n keurmerk niet ver. Er zal toch geld beschikbaar moeten komen om mensen bekend te maken met het keurmerk.

IT-worX
03/11/04, 10:51
Mocht dit keurmerk ooit van de grond komen, zou ik graag mee willen helpen om hetzelfde in België op te zetten, eventeel in samenwerking met de NL collega's?

Dillard
03/11/04, 16:00
Origineel geplaatst door sillysicko
Wellicht is het een idee om de SIDN, of een partij die al een grootmacht is op internetgebied, de controlerende partij te laten zijn. De SIDN doet alleen in domeinnamen, dus dat zou geen belangenverstrengeling zijn.



Ik heb niet het idee dat de SIDN hierin interesse zal hebben. Mijn ervaring is dat ze zich puur richten op hun taak en vooral elke vorm van partijdigheid willen vermijden. Uiteraard zijn we wel bezig om ze te polsen, maar ik heb niet de verwachting dat daar veel uit gaat komen.

Dillard
03/11/04, 16:02
Origineel geplaatst door PPaul
Met een bijdrage van 50 euro komt zo`n keurmerk niet ver. Er zal toch geld beschikbaar moeten komen om mensen bekend te maken met het keurmerk.

Inderdaad. Het keurmerk gaat verder dan alleen maar het uitvaardigen van een aantal richtlijnen maar zal ook daadwerkelijk een ieder die het keurmerk wil gaan voeren, doorlichten om te zien of er aan een aantal zaken voldaan wordt (deze worden bekendgemaakt, zodra ze definitief vaststaan).

Met € 50 euro zullen we deze kosten nooit kunnen dekken, dus dit bedrag zal iets hoger komen te liggen.

AlfaHosting
03/11/04, 19:32
Origineel geplaatst door IT-worX
Mocht dit keurmerk ooit van de grond komen, zou ik graag mee willen helpen om hetzelfde in België op te zetten, eventeel in samenwerking met de NL collega's?

We willen daar voor Belgie ook steeds aan meewerken.

Dillard
03/11/04, 23:02
Origineel geplaatst door IT-worX
Mocht dit keurmerk ooit van de grond komen, zou ik graag mee willen helpen om hetzelfde in België op te zetten, eventeel in samenwerking met de NL collega's?

Meedenken zal zeker geen probleem zijn, maar eerst NL maar eens opstarten :D

e-creative
04/11/04, 11:03
Goed idee

AlfaHosting
04/11/04, 14:13
Als er Belgen zijn die zin hebben om iets dergelijks op te richten mogen me altijd contacteren op contact@thefast.be ...