PDA

Bekijk Volledige Versie : DataCentra



Management_PC
12/10/04, 18:40
Beste Webhostingtalkers.
Dit topic zal vast en zeker al vaker voor gekomen zijn maar ik ben op dit moment opzoek naar een duidelijk overzicht.

Daarom nogmaals naar welke datacentra gaat jou voorkeur uit ?
En waarom ?

Als je dat datacentra een aantal sterren zou moeten geven hoeveel sterren zou dit datacentra krijgen ?

Geef het datacentra een ster tussen de 1 en de 4.

Reageer alleen op een datacentra als je ook werkelijk ervaring met dat datacentra hebt.

Ik zal alle datacentra's die genoemd worden in dit bericht zetten en het gemiddeld aantal sterren berekenen en deze er achter zetten.

Zo komen wij dus tot de conclusie welk datacentra de meeste waardering heeft.

Alvast bedankt

------------

Topic starter hoort te beginnen dus bij deze.

Redbus - 3 Sterren - Dit omdat het datacentra erg proffesioneel opgesteld is alleen de security niet altijd even goed is.

GlobalSwitch - 4 Sterren - Dit omdat uit mijn opzichte alle aspecten in dit datacentra voldoende zijn.

-----------
Totaal

Dit lijstje zal telkens geupdate worden door mij , het gemiddelde komt er achter te staan

Gemiddelde beoordeling

Redbus - 3,35 Sterren

Global Switch - 3,525 sterren.

Telecity2 - 3,25 Sterren

LCL Diegem - 2,8 sterren

LCL Antwerpen - 2,6 sterren

NovaXess - 3,5 sterren

Schuberg Philis - 3,7 sterren

Wedare - 3,15 sterren

Interxion - 1,8 sterren

Dennis
12/10/04, 18:48
TeleCity 2 - 4 Sterren - Goed datacentrum, goed bereikbaar telefonisch, geen klachten over. Engineers willen altijd even helpen e.d. :)

Base
12/10/04, 19:36
Redbus - 3 sterren.. In het weekend zit er soms niemand aan de balie, en kan je dus aan de deur wachten.

PriorWeb
12/10/04, 19:40
LCL Diegem (BE) 3 sterren, Pro: enorm flexibel - contra: geen redundant dieselsetup
IX (BE) Pro: technisch (airco/generator) perfect - contra: aanmeldingen duren lang, mmr kabels durven lang duren, stroeve omgang met salespersoneel

Management_PC
12/10/04, 19:47
Origineel geplaatst door PriorWeb
LCL Diegem (BE) 3 sterren, Pro: enorm flexibel - contra: geen redundant dieselsetup
IX (BE) Pro: technisch (airco/generator) perfect - contra: aanmeldingen duren lang, mmr kabels durven lang duren, stroeve omgang met salespersoneel


Zou je IX nog een aantal sterren willen geven dan verwerk ik deze ook in bovenstaande post.
Er staan namelijk geen sterren bij.

idServe
12/10/04, 20:43
Leuk initiatief om alles bij elkaar te zetten, maar kun je misschien niet beter datacenters allemaal apart beoordelen op verschillende aspecten?

Bijvoorbeeld:
Redbus
- Bereikbaarheid: X sterren
- Beveiliging: X sterren
- Aanmelden (access): X sterren
- Behulpzaamheid: X sterren
etc.
=========
Gemiddeld: X/4 sterren

Dit zou naar mijn inziens een beter overzicht geven van alle datacenters (maar ja, wie ben ik ;)).

Rick L.
12/10/04, 21:00
Vooruit dan maar ;)

Redbus
- Bereikbaarheid: 4 sterren (vlakbij station Sloterdijk)
- Beveiliging: 4 sterren (alles is goed in orde qua beveilging, soms zelfs te goed)
- Behulpzaamheid: 4 sterren (Personeel is vriendelijk en is meestal erg behulpzaam).

Is gemiddeld dus 4 sterren ;)

luser
12/10/04, 21:14
Misschien ook alleen mensen laten antwoorden die het kunnen vergelijken met andere datacentra's, mensen die nog maar in 1 binnen zijn geweest denken ook dat het het van het is.

Dennis
12/10/04, 21:17
TeleCity 2
- Bereikbaarheid: 2 sterren (zeer slecht met de trein, goed met de auto, weinig parkeerplaatsen, maar er was in ons geval altijd 1 vrij)
- Beveiliging: 4 sterren (perfect imo)
- Aanmelden (access): 4 sterren (tjah, duurt ff 1min, maar het systeem is goed)
- Behulpzaamheid: 3,9 sterren (jammer, dat ze die ene keer niet een reboot wilden doen in Leaseweb-datacentrum. Verder super!)

XF-RICK
12/10/04, 23:49
GlobalSwitch
- Bereikbaarheid: Goed gelegen nabij Metrostation, overvloed openbaar vervoer, echter wel TE veel parkeerplaatsen. 4 Sterren
- Beveiling: Vriendelijke maar opdringerige beveiliging, het checken wat je aan het doen bent valt niet zo goed. 3 Sterren
- Aanmelden: Wordt snel verwerkt, echter soms krijgen ze accessrequests niet binnen. Nu 24/7 accesscard gekregen. Normaal +/- 5 min. 3 Sterren
- Behulpzaamheid: Zijn altijd wel behulpzaam, als je iets vraagt dan doen ze moeite. 4 Sterren.

Gemiddeld: 3.5 Sterren

Redbus
- Bereikbaarheid: Op loopafstand van station sloterdijk, stukje lopen. Met de auto goed bereikbaar. 3 Sterren
- Aanmelden: Wordt snel verwerkt, soms weleens wachten totdat iemand achter de balie zit. Of het hek open doet. 3 Sterren
- Beveiliging: Dat is een puntje wat iets beter kan, beveiling op Redbus is soms wat laks, maar ben er toch aardig over te spreken. 3 Sterren
- Behulpzaamheid: Altijd behulpzaam, reboot is iedergeval geen probleem, zware doos helpen tillen ook niet. Die lift, jaja die is handig (NOT!). 4 Sterren

Gemiddeld: 3 Sterren

NovaXess:
- Bereikbaarheid: Slecht bereikbaar met openbaar vervoer, zoeken met de auto. Matige 2 sterren dus.
- Aanmelden: Wordt meteen geregeld, helemaal geen probleem als je een ID kaart vergeet, doen ze niet moeilijk over. MENSELIJK dus. 4 Sterren.
- Beveiliging: Zeer vriendelijk, denken met je mee. Helpen je ook als er iets moet gebeuren. 4 Sterren
- Behulpzaamheid: Ze helpen je als je dat vraagt, ze moeten dan wel tijd hebben, maar meestal hebben ze dat wel even voor je. Zijn aardige mensen, en doen hun best om het beste ervan te maken. 4 Sterren

Gemiddeld: 3.5 Sterren

:)

kilobit
13/10/04, 01:45
Ik heb een lijstje datacenters dus houd het wat korter per DC

Ik zou sterren kunnen geven, maar doe het niet omdat ze niks betekenen. (bijv: ik reis nooit met OV en vind carriers belangrijker dan remote hands oid) een persoonlijke interpretatie is niet correct om op te nemen in de statistieken.

Dus alleen een opsomming van positieve en negatieve punten

- Telecity 2 :
nadelen: bureaucratie, dure remote hands
voordelen: veel telco/IPT carriers, AMS-IX POP

- Telecity1:
nadelen: zie TC2 + duurdere footprints dan tc2.
voordelen: dichtbij Sara&nikhef dus makkelijk/goedkoop fibers naar telcos/carriers aldaar.

- Sara:
nadelen: dure footprints, weinig ruimte om uit te breiden, niet echt colo DC.
voordelen: veel telcos/IPT carriers + dichtbij TC1 & nikhef dus makkelijk/goedkoop fibers huren, AMS-IX POP.

- Nikhef:
nadelen: dure footprints, weinig ruimte om uit te breiden, spaghetti onder de vloer ((koper en glas), gelukkig sinds vorig jaar fibers in een boven duct), vloertegels met tapijt kan _echt_ niet. niet echt colo DC.
voordelen: veel telcos/IPT carriers, AMS-IX POP

- Novaxess:
nadelen: weinig carriers/telcos
voordelen: ik ben er nog maar 7 keer geweest, kan niet iets noemen dat echt uitblinkt..

- InterXion 3 (Cessnalaan)
nadelen: duur, geen remote hands.
voordelen: niks bijzonders.

- InterXion 4 (Gyroscoopweg)
nadelen: duur, weinig verbindingen, geen remote hands
voordelen: ....

- Globalswitch:
nadelen: weinig IPT carriers, bemoeierige bewaking, bureaucratie, Oorverdovende scherpe herrie in colo. niet echt goedkoop.
voordelen: AMS-IX POP, veel ruimte, representatief.

- Redbus:
nadelen: (zeer?) weinig telcos/IPT carriers, standaard 8 amps per footprint.
voordelen: goedkope footprints, goedkope remote hands, ziet er leuk uit.


Voor de DC's waar blauwe overschoenen verplicht zijn een extra negatief puntje.

Disclaimer: Dit is niet een volledige lijst, just "top of my head" opsomming.

Voor mijn gevoel is de waardering die TS geeft aan de DC's niet correct. (al helemaal niet omdat waarderingen worden geteld van mensen die ervaring hebben met slechts 1 DC)

Alle DC's hebben voor en nadelen. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat de wensen en eisen zijn en vervolgens daarmee bepalen welk DC het meest geschikt is voor zijn apparatuur.

Rik
13/10/04, 02:05
Origineel geplaatst door kilobit
** KNIP **

Voor de DC's waar blauwe overschoenen verplicht zijn een extra negatief puntje.




Dat is natuurlijk onzin, hoe schoner de ruimte binnen hoe beter het voor je servers is natuurlijk he :S

Over Redbus nog:

vergeten jullie niet dat Redbus het enige (tot nog toe) datacenter is in Europa dat de Code voor Informatie Beveiliging (British Standard 7799) heeft gehaald :) (meer info) (http://www.gammassl.co.uk/bs7799/FAQs.html) (RB eigen release) (http://www.interhouse.net/media/releases/bs7799_nl.htm)

kilobit
13/10/04, 03:11
Origineel geplaatst door Rik



Dat is natuurlijk onzin, hoe schoner de ruimte binnen hoe beter het voor je servers is natuurlijk he :S

Over Redbus nog:

vergeten jullie niet dat Redbus het enige (tot nog toe) datacenter is in Europa dat de Code voor Informatie Beveiliging (British Standard 7799) heeft gehaald :) (meer info) (http://www.gammassl.co.uk/bs7799/FAQs.html) (RB eigen release) (http://www.interhouse.net/media/releases/bs7799_nl.htm)

Jouw opmerking is m.i. onzin.

Heb jij wel eens meer dan 50 servers (+rest infra) opgehangen in een DC met blauwe badmutsen? volgens mij niet. Die oversok dingen zijn gewoon een gevaar. Je schoenen hebben geen grip.Als je hoger dan 35u werkt en dus op een verhoging staat nog gevaarlijker. Een bijkomend nadeel is transpriratie (niet als je 30 min in een DC bent, maar als je voor een serieuze migratie/werkzaamheden > 3 uur in een DC bent wordt je niet vrolijk van die smerige blauwe sokken.

mbt netheid op de colovloer:
Wat denk je dat schoner is?
- colo met blauwe sokken die 1 keer per 12 maanden wordt gedweild?
- colo zonder overschoen policy die elke week wordt gedweild?
m.a.w. een colo is zo schoon als ze het zelf schoonmaken.

Als altijd bouwvakkers binnenlopen met modder en andere shit aan hun voeten zou ik hewt misschien kunnen begrijpen. Maar 99% van de bezoekers zijn computernerds die _nooit_ door de modder banjeren. (bovenstaande opmerkingen zijn overdreven om een punt te maken)

Ik heb in de afgelopen 7 jaar meer dan 1800 uur doorgebracht in datacenters, geloof me die dingen zijn kl*te/onzin.

tov redbus' british standard: Lijkt me niet relevant. ISO of andere internationaal erkende standaarden zijn belangrijker,

[edit]
Heb net wat meer gelezen ov er BS certificering
De BS cert lijkt enigzins gelieerd aan ISO.

btw:. wie weet waar de afkorting BS nog meer voor staat? (hint stieren en feces(grapje ;-))

Wat ik tot nog toe heb gelezen voldoet menig nederlands DC aan de BS7799 standaard, maar als ze die certificatie niet aanvragen/betalen krijgen zie die ook niet.

[edit2]
Misschien heb ik wat fel geantwoord op riks post, ik kan er gewoon niet zo goed tegen dat mijn (duidelijk als _persoonlijke_, maar wel gebaseerd op ruime ervaring ) mening wordt betiteld als onzin.

[edit 3, 4 5] spelfouten

Savvas
13/10/04, 08:01
Redbus Interhouse:
+ Aardig personeel
+ Mooie datavloer
+ Goed verzorgd center
+ Goedkope footprints
- Weinig carriers

Global Switch:
- Beveiliging mag je weleens met rust laten ;)
+ Goed verzorgt center
+ Veel doorgroei mogelijkheden
+ Een hoop carriers

Telecity 2:
+ Aardig personeel
+ Mooie datavloer
+ Goed verzorgd center
- Dure footprints
+ Een hoop carriers

royen99
13/10/04, 08:10
Origineel geplaatst door kilobit
Voor de DC's waar blauwe overschoenen verplicht zijn een extra negatief puntje.

Deze 'overschoenen' die jij bedoelt zijn waarschijnlijk ESD hoezen ter bescherming van de apparatuur.
Als ikzelf naar 'een' datacenter ga, en op de vloer moet zijn, heb ik ten alle tijden ESD schoenen aan, een ESD jas ligt altijd in de auto indien nodig.
In sommige datacenters (in elk geval die van KPN) is nl ook het dragen van een ESD jas verplicht.

Management_PC
13/10/04, 08:21
Zojuist de laatste sterren verwerkt.

Reinier v Eeden
13/10/04, 08:29
Origineel geplaatst door Rik



Dat is natuurlijk onzin, hoe schoner de ruimte binnen hoe beter het voor je servers is natuurlijk he :S

Over Redbus nog:

vergeten jullie niet dat Redbus het enige (tot nog toe) datacenter is in Europa dat de Code voor Informatie Beveiliging (British Standard 7799) heeft gehaald :) (meer info) (http://www.gammassl.co.uk/bs7799/FAQs.html) (RB eigen release) (http://www.interhouse.net/media/releases/bs7799_nl.htm)

Rik, het kpn cybercenter heeft deze licentie ook, kpn cybercenter heeft ook de licensties die amerikaanse banken eisen om binnen te komen..

Ook is het heel gewoon dat men maximaal 45 min op de datavloer is daar en dan de ruimte even verlaat iets ivbm lucht. Langer dan 45 min achter elkaar op een datavloer is ongezond!

Beyonder
13/10/04, 10:22
Overigens heeft Redbus tegenwoordig veel meer carriers dan voorheen.
Ook is het relatief goedkoop om een vlan te trekken tussen de datacentra, voor serieuze netwerkbouwers is het dus geen probleem.

Die blauwe oversokken zijn inderdaad ESD sloffen ;) En het is een groot pluspunt dat men die moet gebruiken.

Datacentra die ze niet verplicht stellen zouden de negatieve punten moeten krijgen.

KPN Cybercenter is geen carrier neutral facility, net zoals het Level(3) pakhuis;) dus deze cenhtra moeten buiten beschouwing blijven.

Maar hoe zit het met Wedare mensen???

Keuningen
13/10/04, 11:04
Ja en Shuberg Phillis...

TC2.. 2,5 sterren
SP.. 3,5 sterren

phreak
13/10/04, 11:57
Schuberg-Philis, Schiphol-Rijk


- Bereikbaarheid:

Redelijk te bereiken met openbaar vervoer, vrij makkelijk te vinden met de auto. Dus: 3.5 Ster

- Beveiliging:

Aanmelden geen probleem, alleen komt het na kantooruren toch wel eens voor dat de portier onvindbaar is, maar dat is even op de bel drukken en dan zijn ze er zo. Ze doen ook niet moeilijk als je eens je legitimatie vergeet. Dus: 4 Sterren

Aanmelden: 4 Sterren

Behulpzaamheid: Ze zijn wel behulpzaam, maar ligt eraan wie er zit, maar zo zou dat met alle datacentra gaan. Hiervoor geld 3 Sterren.

Schuberg-Philis is het datacenter van o.a. AboveNet/MFN. En er zit momenteel alleen LeaseWeb bij., een hele nette locatie.

Ik geef overall voor Schuberg-Philis: 4 Sterren

Beyonder
13/10/04, 12:13
Quote: " Ze doen ook niet moeilijk als je eens je legitimatie vergeet. "

Ik vind dat weer een nadeel, voor je het weet doen ze niet zo moeilijk als een ex-klant van je zijn legitimatie vergeet, hij heeft een bekend gezicht, komt binnen en doet schade aan je apparatuur of steelt iets mee.

Dan is het opeens geen voordeel meer toch ? ;)

Doe mij maar strenge beveilging. Op de lijst en legitimatie is erin, anders no way. Ook meldingen van apparatuur brengen en halen lijkt mij zeer gewenst.

Geloof me maar, er zijn voldoende personen die zo nu en dan een switchje meestelen of een APC of zelfs complete servers.

phreak
13/10/04, 12:19
@Beyonder

Klopt, maar als je er 4 dagen/nachten in de week aanwezig bent weten ze ook onderhand wie dat je bent. En er is nog altijd zoiets als een closed camera cicruit, dus alles wat er gedaan word word gefilmd, ook bij binnenkomst...

Beyonder
13/10/04, 12:34
En toch ken ik gevallen waarbij er apparatuur ontvreemd was uit de colocatieruimte ! ondanks die geweldige camera bewaking hier en daar:)

Rik
13/10/04, 12:58
Goed... voordat het WEER te ver gaat.....

Graag anderen met reacties/punten :)

ProServe
13/10/04, 13:13
Origineel geplaatst door Beyonder
KPN Cybercenter is geen carrier neutral facility, net zoals het Level(3) pakhuis;) dus deze cenhtra moeten buiten beschouwing blijven.
Maar hoe zit het met Wedare mensen???
Eeeh, waarom mag We-dare wel mee doen, als je carrier neutral facilities zoekt? Zelfde met SBP..

Ook wel apart dat er mensen + en - punten qua aantallen carriers geven, terwijl ze niet eens een eigen netwerk hebben, of zelf zaken doen met een DC.

Deimos
13/10/04, 13:16
RedBus:
- Bereikbaarheid: 4 sterren, indien nodig te lopen vanaf Sloterdijk in 10 minuutjes.
- Beveiliging: 2 sterren, aantal spreken amper nederlands. Vaak is personeel nergens te vinden als je dan belt kan het gerust nog een tijd duren.
- Aanmelding: 2 sterren, 15 minuten of langer aan de balie wachten is geen uitzondering. Vaak kunnen ze de aanmelding niet vinden wanneer je netjes een aantal dagen van te voren aangeeft dat je langskomt.
-Behulpzaamheid: 3 sterren, duurt soms wat lang. Heb bijv ene keer 15 min mogen wachten voor er een kabinet werd opengemaakt.
- Faciliteiten: 2 sterren, geen gratis koffie. En ranzige keuken, vaak zijn de toiletten ook niet netjes en brand het licht er niet.

Telecity 2:
- Bereikbaarheid: 3 sterren, makkelijk met de auto. Iets lastiger met het OV, maar lopen vanaf Bijlmer / Bullewijk is te doen.
- Beveiliging: 4 sterren, zeer behulpzaam. Aanmelding is zo geregeld je krijgt een access id die je even moet noemen. Geen id bij mag je terug naar huis, tenzij de suite eigenaar telefonisch toestemming geeft om binnen te komen.
- Aanmelding: 4 sterren, nog nooit hoeven wachten.
-Behulpzaamheid: 4 sterren, als je een hd / cdrom / floppy of wat dan ook nodig hebt zijn ze niet beroerd om even iets uit hun eigen pc te slopen.
Faciliteiten: 4 sterren, gratis koffie, thee, cup-a-soup. Gebruik van magnetron koelkast etc.

Globalswitch:
- Bereikbaarheid: 2 sterren, makkelijk met de auto. Bijna niet te doen met het OV.
- Beveiliging: 3 sterren, ze staan zeer dicht op je als je aan t werk bent. Vind ik niet zo fijn als ik root wachtwoorden aan het intikken ben.
- Aanmelding: 2 sterren, geregeld mogen wachten. Of dat aan mijn contactpersoon lag weet ik niet. Wel heeft de bedeiliging geregeld over onze aanmelding heen gekeken. Als we ze dan verzochten nog eens in de map te kijken zat die er vaak wel in.
-Behulpzaamheid: onbekend sterren, Geen ervaring mee.
- Faciliteiten: 3 sterren. Gratis koffie / thee. Ams-IX build out ruimte is vaak één grote rotzooi.

luser
13/10/04, 13:43
Origineel geplaatst door ProServe

Eeeh, waarom mag We-dare wel mee doen, als je carrier neutral facilities zoekt?



Omdat je bij we-dare in rotterdam carriers zoals c&w, iparix, interoute, versatel, ... kan afnemen. Zie graffix...

Koster
13/10/04, 13:55
Origineel geplaatst door luser



Omdat je bij we-dare in rotterdam carriers zoals c&w, iparix, interoute, versatel, ... kan afnemen. Zie graffix...
WeDare
- Bereikbaarheid: 1 ster - alleen per auto, met de bus kan je maar enkele keren op een dag en de laatste bus vertrekt rond 18:00 oid
- Beveiliging: 2 ster - 75% van de keren zit er iemand die je kent en dan gaat het goed, maar soms kom je van die mensen tegen:


IK: server is uitgevallen, mag ik naar binnen
Bewaker: nee, je moet je 24 uur van te voren aanmelden
IK: ??
Bewaker: jep, pech gehad, maar regels zijn regels
IK: Whitelist, bel ze eens op, etc etc
Bewaker: nee, regels zijn regels
IK: bel ik zelf wel.... (dit duurt dus bijna een kwartier)

Tijdens kantooruren verzorgd WeDare zelf de toegang, dan loopt alles perfect
- Aanmelden (access): 4 sterren, mailtje/telefoontje en alles is goed
- Behulpzaamheid: 4 sterren, de ene keer wat sneller dan de andere keer, maar altijd vriendelijk en correcte hulp
=========
Gemiddeld: 10/4 = 2,5 sterren

Overigens moet ik wel opmerken dat de beveiliging nu een stuk beter is zoals WeDare zelf aangeeft, maar ik wil toch even afwachten of het zo blijft en of er nog wat veranderd :)

We Dare
13/10/04, 14:13
Origineel geplaatst door Koster

WeDare
- Bereikbaarheid: 1 ster - alleen per auto, met de bus kan je maar enkele keren op een dag en de laatste bus vertrekt rond 18:00 oid
- Beveiliging: 1 ster - 75% van de keren zit er iemand die je kent en dan gaat het goed, maar soms kom je van die mensen tegen:


Wij waren zelf in het begin ook niet te spreken over de beveiliging (welke overigens voor het hele pand is), vaak waren er misverstanden mbt. tot het access beleid omdat 1. Er geen duidelijke whitelist in was geleverd door een bepaalde klant. 2. Omdat er veel roulatie was onder het dienstdoende personeel.
Op dit moment zit er een vaste ploeg en zijn de whitelisten door onze klanten op orde gebracht waardoor problemen zoals bovenstaand niet meer mogelijk zijn.
Wat betreft bereikbaarheid per bus kan ik weinig over zeggen, ik kom zelf met de auto en de parkeergelegenheid is prima, daarnaast zitten we op 5 minuten loopafstand van Schiedam Centraal (Trein).
Voor mensen met een helicopter of vliegtuig zitten we ook nog eens op 5 minuten rijden vanaf Rotterdam Airport ;).

We Dare is overigens qua datacenter wel degelijk carrier neutral, in principe huren klanten alleen een rack bij ons, daarnaast hebben ze de keuze of ze van We Dare transit gebruik willen maken dat ze een andere carrier te kiezen.
Hier zijn geen verdere restricties aan gebonden.

RackSystems
13/10/04, 14:22
Schuberg Philis
- Bereikbaarheid: 4 sterren, Vlak bij schiphol en er stopt een bus naast het gebouw.
- Beveiliging: 2 sterren, vaak maar 1 persoon aanwezig en volgens mij zijn dit studenten.
- Aanmelding: 4 sterren, krijg netjes een nummer en kan altijd gelijk doorlopen na het zetten van een krabeltje.
-Behulpzaamheid: 4 sterren, als je maar ESD sloffen over je schoenen doet doen ze alles voor je:P
- Faciliteiten: 4 sterren, via leaseweb hebben we koffie/thee/soep en er zijn werkplekken waar je even kan inprikken met laptop om tot rust te komen:) Er is ook 1 pc aanwezig voor het geval dat iemand geen laptop heeft.

Telecity 2:
- Bereikbaarheid: 2 sterren, makkelijk met de auto. Met het OV moet je een stukje lopen.
- Beveiliging: 4 sterren, Ze zijn zeer behulpzaam altijd genoeg mensen aanwezig.
- Aanmelding: 3 sterren, gaat redelijk vlot nooit lang wachten. Ze krijgen er 3 omdat dit bij schuberg nog een stukje sneller gaat.
-Behulpzaamheid: 3 sterren, nooit veel nodig gehad, maar als het nodig is om gebruik te maken van de loading bay / lift dan duurt dit een kwartiertje maar dan wordt je ook wel goed geholpen.
Faciliteiten: 4 sterren, gratis koffie, thee, cup-a-soup. Gebruik van magnetron koelkast etc.

Globalswitch:
- Bereikbaarheid: 2 sterren, makkelijk met de auto. Moeilijk te bereiken met het OV
- Beveiliging: 3 sterren, Ze nemen het hier soms te serieus en komen echt bij je staan. En om het halfuur wordt er nog eens gekeken of alles nog goed gaat.
- Aanmelding: 2 sterren, vaak wachten, weet niet of dit aan netholding lag of globalswitch, maar er raakt ook nog wel eens een aanmelding kwijt...
-Behulpzaamheid: 3 sterren, ze helpen wel, maar volgens mij worden ze er niet echt blij van.
- Faciliteiten: 3 sterren. Eerst was het een rotzooi in build-out, maar sinds de nieuwe kantine is het mooi en hebben ze een redelijk aanbod qua eten/drinken. Kantine ziet er trouwens strak uit:)

Conclusie:
Schuberg Philis: 3.6
Telecity 2: 3.1
Globalswitch: 2.6

Ik heb het nu zo beoordeeld, maar er zijn natuurlijk ook andere dingen waar ik naar kijk. Want Schuberg heeft weinig carriers maar dit is niet voor iedereen interessant want als je ISP ook connections heeft naar andere POP's en hier ook verbinding heeft met andere carriers is er niks aan de hand.

luser
13/10/04, 14:44
@Koster: Dan heb ik toch andere ervaringen:
We-dare:
- Bereikbaarheid: 4 sterren - auto leuk via de ring, als je met de trein komt is het ook maar 5min stappen.
- Beveiliging: 3 sterren - als je toekomt buiten kantooruren gewoon ff de bewaker bellen, dan krijg je toegangspasje. Tijdens kantooruren gewoon ff langs het we-dare kantoor.
- Aanmelden: 4 sterren, we-dare beschikt over een webinterface waar je je aanmeldingen direkt kan op ingeven.
- Behulpzaamheid: 4 sterren - zeer goede hulp, ook als je problemen hebt na de kantooruren.
- Faciliteiten: 4 sterren - prachtige ruimtes, plaats voor je koffers met werkgrief enz...

Telecity II:
- Bereikbaarheid: 2 sterren, met auto gaat het (de 1ste keer heel lang moeten zoeken).
- Beveiliging: 4 sterren, ze begeleiden je mooi naar de juiste suite etc...
- Aanmelden: 4 sterren zeer vlot, 1x misgelopen maar was binnen 5min rechtgezet.
- Behulpzaamheid: 3 sterren, vriendelijk
- Faciliteiten: 4 sterren - koffie, soep enz,... mooie ruimtes, goede airco's ( laatste tijd hoor ik andere dingen), noodstroom zoals het hoort.

Interxion:
- Bereikbaarheid: 3 sterren, iets verder als je van het station sloterdijk komt dan redbus maar zeker nog te doen. Met de auto is het ook niet lang zoeken en parking is beschikbaar.
- Beveiliging: 1 ster, gewoonweg een ramp.
- Aanmelden: 1 ster, duurt een eeuwigheid en komt meestal niet goed.
- Behulpzaamheid: 3 sterren - als je isp is niet bereikbaar is ofzo proberen ze hem te contacteren, op vragen krijg je altijd vriendelijk antwoord.
- Faciliteiten: geen koffie, geen degelijke plaats om te werken. 1 ster.

globalswitch:
- Bereikbaarheid: 4 sterren, 200meter van een metrostation.
Parking voor auto is meer dan beschikbaar.
- Beveiliging: 4 sterren, vriendelijk personeel, je hebt vaste site rules die ze ook aanhouden.
- Aanmelden: 4 sterren, Heb al gehad dat de aanmelding was vergeten door een ISP maar meestal is het op minder dan 5min gergelt.
- Behulpzaamheid: 4 sterren - Als je problemen hebt met zware kasten ofzo helpen ze je graag uit de nood, ze verwachten wel dat je het vriendelijk vraagt.
- Faciliteiten: 4 sterren - nette workingstage met power, nette datavloeren, geen problemen met de powerfeeds,...

redbus:
- Bereikbaarheid: 3 sterren, Parking voor auto is beschikbaar, maar staat soms vol :), niet ver van het station.
- Beveiliging: 4 sterren, vriendelijk personeel (heb er verder niet veel ervaring mee).
- Aanmelden: 4 sterren, Als je isp alles op orde heeft gebeurt dit zeer vlot.
- Behulpzaamheid: -geen ervaring mee-
- Faciliteiten: 4 sterren - nette datavloeren

LCL Diegem:
- Bereikbaarheid: 3 sterren, met auto goed te doen (nooit echt druk dus parking is beschikbaar), +-10min te voet van het station diegem.
- Beveiliging: Geautomatiseert toegangssysteem met 24/7 bewaking remote, 2 sterren.
- Behulpzaamheid: -geen ervaring mee-
- Faciliteiten: 3 sterren - nette datavloer, iets oudere generator, 6x airco.

LCL antwerpen:
- Bereikbaarheid: 3 sterren, met auto ideaal, alleen is er bijna nooit parking dus moet je op straat staan (op het terrein zelf achter het gebouw moet je 5euro betalen) +-10min te voet vanaf het eerst beste busstation (bussen rijden tot 2h snachts).
- Beveiliging: Geautomatiseert toegangssysteem (ahv van sms de deuren openen) met 24/7 bewaking remote, 2 sterren.
- Behulpzaamheid: -geen direkte ervaring mee-
- Faciliteiten: 3 sterren - nette datavloer, meerdere airco's, alleen klein.

Conclusie:
- We-dare: 3,8
- Telecity II: 3,4
- Interxion: 1,8
- Globalswitch: 4
- Redbus: 3,75
- LCL Diegem: 2,6
- LCL Antwerpen: 2,6

Blurp
13/10/04, 14:53
goh je komt nog eens ergens :)

luser
13/10/04, 15:01
Damn, valt me nu ook pas op. Dan vraag je je af waarom je nooit thuis bent ;)

Management_PC
13/10/04, 18:14
Laatste sterren verwerkt.

ProServe
13/10/04, 18:50
Origineel geplaatst door luser
Omdat je bij we-dare in rotterdam carriers zoals c&w, iparix, interoute, versatel, ... kan afnemen. Zie graffix...
Carrier neutral is wat mij betreft een DC wat geen bandbreedte levert onder hun eigen naam. We-Dare en SBP doen dat wel.

luser
13/10/04, 19:08
Interxion doet dit ook... (heb ooit een offerte gehad waar ze ook mbitjes op staan hadden...), same voor telecity.

mihosnet
13/10/04, 19:15
Redbus ook.

ProServe
13/10/04, 20:04
Origineel geplaatst door luser
Interxion doet dit ook... (heb ooit een offerte gehad waar ze ook mbitjes op staan hadden...), same voor telecity.
Op welk AS dan?

mihosnet
13/10/04, 20:21
Interxion: 31651, 12666
Redbus: 21078, 5562, 24938, 31155
Telecity: 28817, 15830, 12600

host3000
13/10/04, 22:05
Origineel geplaatst door ProServe

Carrier neutral is wat mij betreft een DC wat geen bandbreedte levert onder hun eigen naam. We-Dare en SBP doen dat wel.

Carrier neutraal is housing zonder verplichte (monopolie) connectie.

R__D
13/10/04, 23:03
Valt me op dat grafix hier eigenlijk bijna niet in voorkomt :)

--Bereikbaarheid : 4 sterren. Prima te bereiken met de auto, ligt langs de "snel"weg , de ring dus en met de trein kom je netjes in schiedam centraal. 5 mins lopen of ff met de treintaxi vanaf centraal
--Beveiliging : 2 sterren. De beveiliging van het pand zelf vind ik ronduit waardeloos, omdat je zo door kan lopen. Daarentegen is het datacentre wel redelijk beveiligd. Zonder code en sleutel kom je d'r gewoon niet in :) Als je een volledig rack afhuurt krijg je code + sleutel , like me
--Aanmelden : 2 sterren. Als je als normale co-locater met 1 of 2 servers daar bent, moet je altijd bellen met grafix zelf, afspraakje maken etc.
--Behulpzaam : 4 sterren. Het is jammer dat je niet meer kan geven want hun service e.d. is echt subliem. Ik heb geen ervaringen met andere DC's maar ik denk dat er weinig zijn met zulke service!

Totaal sterren : 12 / 4 = 3 sterren

Hun datavloer is niet altijd even netjes maar het is prima ingedeeld. Genoeg werkruimte om een defecte server te reanimeren, en d'r staan 2 pc's om normaal gebruik van te maken, om bijv. een nieuwe linux distro binnen te slurpen.

Het netwerk is NU ronduit vlot! Begin wat probleempjes gehad met lag, ping timeouts etc. maar dat is gelukkig allemaal verleden tijd. Wat ik wel vaak kreeg te horen is dat "ik de enige was met dat soort problemen" maar dankzij mij ( blijkbaar ) is het netwerk wel 10x beter gaan draaien. Laatst hebben ze een darkfiber 4gbit/s, en een 1gbit/s interoute EXTRA live gekregen.

Al met al vind ik grafix echt een aanrader. Niet al te groot maar toch prima DC'tje!

-Edit-

Vergeet er nog bij te vermelden dat ze in R'dam 2 ruimtes hebben en op Telecity 1 en 2 hebben ze allebei een ruimte.

kilobit
14/10/04, 01:39
Origineel geplaatst door ProServe

Carrier neutral is wat mij betreft een DC wat geen bandbreedte levert onder hun eigen naam. We-Dare en SBP doen dat wel.

shuberg philis is authorised reseller van abovenet. Beide bedrijven zijn strikt gescheiden.

management van X heeft niks te zeggen over bedrijfsvoering van Y.

Volgens dezelfde redenering izou eweka onderdeel zijn van bbned omdat ze bbned dsl verkopen.

ProServe
14/10/04, 10:06
Origineel geplaatst door kilobit
shuberg philis is authorised reseller van abovenet. Beide bedrijven zijn strikt gescheiden.
management van X heeft niks te zeggen over bedrijfsvoering van Y.

Niet? Wat raar dan:
Amsterdam, January 27, 2003 - Metromedia Fiber Network (MFN ICN BV) in the Netherlands has broken away from its American parent company.
en:
The management team of the new organization is made up by Pim Berger (Managing Director), Gerwin Schuring (Sales Director) and Philip Dries (Director of Operations).

Goh, waar zullen ze die SBP naam nou vandaan hebben? :)



Volgens dezelfde redenering izou eweka onderdeel zijn van bbned omdat ze bbned dsl verkopen.
Euh, Eweka heeft geen DC?

ProServe
14/10/04, 10:08
Origineel geplaatst door R__D
Valt me op dat grafix hier eigenlijk bijna niet in voorkomt :)
Vergeet er nog bij te vermelden dat ze in R'dam 2 ruimtes hebben en op Telecity 1 en 2 hebben ze allebei een ruimte.
Klopt, vandaar dat ze er ook niet tussen staan. Het gaat om datacenters, niet om hosters.

Management_PC
14/10/04, 14:30
Inderdaad, proserve ik neem aan dat jullie toch wat ervaring hebben zouden jullie mischien eens in sterren willen uit willen drukken wat jullie van de datacentra's waar jullir erarning mee hebben vinden ? ...

frankske
14/10/04, 15:28
Hmm, ik ben het met een aantal punten oneens.

InterXion (BE - Zaventem):
- Bereikbaarheid: met auto: 4 sterren: dicht bij de ring, dicht bij de E40 (wel kans op file). Zeer grote parking, gratis en bewaakt.
- Beveiliging: 24/7 security guard onsite, camera's, sterke omheining met video-aanmelding. 5 sterren.
- Behulpzaamheid: van de guards: groot, de sales manager is soms nogal opdringerig! 2 sterren
- Faciliteiten: 4 sterren: ruimte genoeg, BNIX pop, > 20 carriers, dect phones die je kan gebruiken (GSM binnen is verboden), redundante stroom en airco. Alleen vaak duur: dure rackspace, zeer dure MeetMeRoom (+/- 600 eur voor een kabeltje van je rack naar de MMR).


LCL Diegem en LCL Antwerpen: paar puntjes rechtzetten:
- "blauwe schoentjes" in LCL Diegem verplicht, MAAR: het zijn al 2 jaar dezelfde of zo :) maw: geen nieuwe schoentjes zoals in TC2, maar schoentjes die al vaak door anderen gedragen zijn. Soms maak ik me de bedenking dat de zool van mijn schoenen properder is dan die overschoentjes :)
- er is geen 24/7 camera bewaking! Er zijn 24/7 camera's, maar die gaan gewoon rechstreeks op disk, die worden niet gemonitored door een bewakingsfirma. Ik denk zelfs dat die in LCL Antwerpen nog niet geinstalleerd zijn.
- Bereikbaarheid LCL Diegem: +/- zelfde als InterXion. Alleen is de parking wat kleiner en niet bewaakt of afgesloten, maar is daar niet echt een probleem. LCL Antwerpen is relatief goed bereikbaar (als je niet via de Antwerpse ring moet). De dure parking is wel ferm minpunt.
- LCL Antwerpen: toegangsprocedure via sms: kost je 2 eur om binnen te gaan.
- Voordeel van LCL Antwerpen is dat het zeer goedkoop is.
- Nadeel aan beide: je betaalt je stroom afzonderlijk!

R__D
14/10/04, 17:46
Origineel geplaatst door ProServe

Klopt, vandaar dat ze er ook niet tussen staan. Het gaat om datacenters, niet om hosters.

Ah k :) De real mean DC's ;)

luser
14/10/04, 18:02
@frankske: SMS is 1euro per keer (wat idd nog altijd duur is).

fusehost
14/10/04, 18:57
1 eur om te zenden, 1 voor de return sms

luser
14/10/04, 19:05
Hmz hoezo krijg jij return sms?

fusehost
15/10/04, 10:32
Ja, een bevestiging dacht ik?

luser
18/10/04, 00:18
Jah ook gehad vandaag, ff mailtje gestuurt dat 2euro wat teveel is voor toegang ;)

UPDATE:

LCL Antwerpen: Voor de parking is er nu in de ruimte een bakje met coins, 1tje pakken en je kan er gratis uit.

frankske
18/10/04, 11:54
Aha, interessant :) Waar staat dat bakje? Gewoon in de colo-ruimte?

luser
18/10/04, 17:19
Ergens boven de exit knop.

eigeel
19/10/04, 15:44
leuk al die lijstjes, is er ook iemand die een volledige lijst heeft van alle datacenters in nederland?

wd4u
22/10/04, 22:41
Novaxess (#easynet)

- Bereikbaarheid: 3 sterren, met auto gaat het (de 1ste keer heel lang moeten zoeken). met de ov geen idee wel een bushalte in de buurt
- Beveiliging: 4 sterren,
- Aanmelden: 4 sterren zeer vlot, 1 x problemen met pasjes werd na 5 min verholpen.
- Behulpzaamheid: 3 sterren, vriendelijk heb je geen laptop bij je mag je ff op de pc van die gasten daarzo geen probs.
- Faciliteiten: 4 sterren - Gratis koffie, soep enz,...

totaal verders geen problemen mee gehad ondertussen al 6 x geweest .

kodak
22/10/04, 22:53
Origineel geplaatst door wd4u
Novaxess (#easynet)

- Bereikbaarheid: 3 sterren, met auto gaat het (de 1ste keer heel lang moeten zoeken). met de ov geen idee wel een bushalte in de buurt

Vanuit het westen ronduit slecht bereikbaar. Bus sluit niet goed aan op het andere openbaar vervoer, zelfs zo slecht dat het met de metro nog sneller is als je vanaf het dichtstbijzijnde metrostation nog 16 minuten moet lopen.

XF-RICK
23/10/04, 21:54
Origineel geplaatst door kodak


Vanuit het westen ronduit slecht bereikbaar. Bus sluit niet goed aan op het andere openbaar vervoer, zelfs zo slecht dat het met de metro nog sneller is als je vanaf het dichtstbijzijnde metrostation nog 16 minuten moet lopen.

Metrostation? Waar dan? Zoja, zou ik weleens willen weten waar die zit dan. :)

Ijsbox
24/10/04, 12:57
Origineel geplaatst door XF-RICK


Metrostation? Waar dan? Zoja, zou ik weleens willen weten waar die zit dan. :)

misschien het ondergrondse ns station op schiphol? alhoewel dat lijkt me meer dan 16minuten lopen...

XF-RICK
24/10/04, 13:01
Ik denk dat hij EasyNet DC en NovaXess door elkaar haalt. NovaXess is wel van de EasyNet Group, maar draagt voorlopig nog de naam NovaXess.

:)

wd4u
25/10/04, 00:37
als je bij de dc kom zie je alleen easynet hoor
en ik ben nog nooit met ov dr heen geweest dus kan dr niks over zeggen komt altijd met de auto dr heen

Andrew
25/10/04, 11:11
Klopt is compleet Easynet geworden geloof ik. Met openbaar vervoer vind ik het ook nog wel aardig bereikbaar, bus 191 geloof ik vanaf station Schiphol, bus gaat elk half uur.

XF-RICK
25/10/04, 11:36
Origineel geplaatst door Andrew
Klopt is compleet Easynet geworden geloof ik. Met openbaar vervoer vind ik het ook nog wel aardig bereikbaar, bus 191 geloof ik vanaf station Schiphol, bus gaat elk half uur.

Ok, ben er al een tijdje niet geweest vandaar. ;)

DG-Hosting
30/10/04, 01:47
Origineel geplaatst door Beyonder
Geloof me maar, er zijn voldoende personen die zo nu en dan een switchje meestelen of een APC of zelfs complete servers.

Dat kan ik beamen!!

We waren eens aan het werk in het datacenter (TC2) toen een andere persoon ons vroeg of we even konden helpen, hij moest namelijk een server uit het rack ahel (4U) die bovenin hangde en hij was alleen.
(dit was dus ook een "gast" die in dezelfde ruimte was als wij)

"geen probleem meneer, we helpen U wel even", samen met mijn collega helpen we die man even de server uit het rach te halen, hij bedankte ons en ging.

Toen wij ons werk gedaan hadden gingen wij ook.

De dag (of 2dagen) erna kregen we een telefoontje of we ons wilden melden bij het datacenter, dus erheen en wat blijkt....

Jawel die "meneer" die mocht daar helemaal niet zijn en het was zeer zeker niet zijn server. Ons werd om uitleg gevraagd omdat wij ook op de beveiligings beelden te zien waren.
Na uitleg en getuigen bij de politie was de zaak voor ons gedaan, we hebben nooit gehoort of ze die man gepakt hebben.

Zo zie je maar het gebeurd dus echt!!

Mijn punten:

Level 3:
Bewaking: streng
Personeel: afstandig
Bereikbaarheid: goed (met auto)
Prijzen: duur
3 sterren

TC1
Bewaking: redelijk
Personeel: zeer vriendelijk, zeer gemoedelijk sfeer
Bereikbaarheid: goed, lig op een afgesloten terrein.
Prijzen: duur
3,5 sterren

TC2
Bewaking: goed, altijd iemand aanwezig
Personeel: normaal, behulpzaam
Bereikbaarheid: redelijk, goed bereikbaar weinig tot geen parkeer gelegenheid
Prijzen: duur
3,5 sterren

Meer ervaring heb ik niet met DC's, momenteel hebben we een eigen DC(tje) dus zullen er geen ervaringen meer bijkomen vermoed ik.

smurf
02/03/05, 08:59
Datacenters Nederland vs. België 3 - 6

Onze ervaringen beperken zich tot Schuberg Philis en InterXion in Brussel.

Wat meteen opvalt is het schaalverschil, Brussel lijkt plots petiterig. De bedrijfjes hier zijn veel kleinschaliger hun netwerken komen amper boven de paar 100 Mbits, wat natuurlijk minder nodig is met een beperkter klantenbestand.

Prijs: NL is met zijn grote partijen met megabits aan dumpprijzen uiteraard koploper maar de multigigabit netwerken zijn niet noodzakelijk beter dan de kleine belgische. De kleine netwerkjes bij ons zijn naar mijn ervaring minder storingsgevoelig dan de grotere in Nederland en ook Frankrijk.

Wat is het met die schoentjes? De vloer in SBP lag er vuiler bij dan deze in IX waar je ze niet nodig hebt (misschien omdat er in INterXion een mat ligt die bij het binnengaan het "vuil" opvangt. (moeten systeembeheerders dan zo vaak door de modder lopen? ).

Qua security vergelijkbaar, de mevrouw in Nederland was wel iets knapper dan het "zwaargebouwde" IX mannenbastion. In IX zijn ze sneller bereid tot een praatje. Ben je lang bezig en ze doen hun rondje in het datacenter dan zijn ze ook vaak in to een praatje. (In Nederland worden we aangekeken alsof we van een andere planeet komen. ).

De 'vloer' leek in Nederland constant bemand door heel jonge werknemers . Als we hen aanspreken krijgen we steeds te horen dat ze maar op stage zijn. Om een probleem op te lossen moeten ze dan ook nog 2 anderen bijhalen. Zo hebben we lang mogen wachten op de vervanging van een defecte switch. Niemand wist waarheen. Ik vraag me af wie de support doet waar je een goeie 50 euro per half uur voor betaalt... Ik hoop in elk geval dat het geen personen zijn op stage met beperkte kennis van commando's en dergelijke.

In InterXion is er bijna nooit iemand te bespeuren. Heb je hulp nodig dan moet u zich wenden tot het personeel van het bedrijf. Met 2 aanbieders hebben we daar uitstekende ervaringen mee (hoewel de ene reeds overkop is), vijsje nodig? Hup pak aan. Oei niet genoeg stekkers op de verdeeldoos, verdeeldoosje erbij. Defecte switch zonder aarzelen vervangen door eigen materiaal. Personeel staat er niet 'dwaas' bij te kijken maar helpt je tot bij het versleuren van servers . Dit is pas service, je bent in Belgie een klant en geen nummertje.


Schaal: NL 1 - BE 0
Prijs: NL 1 - BE 0
Kwaliteit: NL 0 - BE1
Properheid: NL 0 - BE1
Security: NL1 - BE1
Klantvriendelijkeheid: NL0 - BE1
Kundigheid Personeel: NL0 - BE1
Hulpvaardigheid Personeel: NL0 - BE1


COnclusie: Het prijsverschil rechtvaardigt niet meer de verhuis naar NL. Er zijn degelijke 'kleine' aanbieders in België waar je beter af bij bent. Het bespaart je ook nog ritjes van 2 uur.

Rik
02/03/05, 09:05
Origineel geplaatst door smurf
Datacenters Nederland vs. België 3 - 6

Onze ervaringen beperken zich tot Schuberg Philis en InterXion in Brussel.

Wat meteen opvalt is het schaalverschil, Brussel lijkt plots petiterig. De bedrijfjes hier zijn veel kleinschaliger hun netwerken komen amper boven de paar 100 Mbits, wat natuurlijk minder nodig is met een beperkter klantenbestand.

Prijs: NL is met zijn grote partijen met megabits aan dumpprijzen uiteraard koploper maar de multigigabit netwerken zijn niet noodzakelijk beter dan de kleine belgische. De kleine netwerkjes bij ons zijn naar mijn ervaring minder storingsgevoelig dan de grotere in Nederland en ook Frankrijk.

Wat is het met die schoentjes? De vloer in SBP lag er vuiler bij dan deze in IX waar je ze niet nodig hebt (misschien omdat er in INterXion een mat ligt die bij het binnengaan het "vuil" opvangt. (moeten systeembeheerders dan zo vaak door de modder lopen? ).

Qua security vergelijkbaar, de mevrouw in Nederland was wel iets knapper dan het "zwaargebouwde" IX mannenbastion. In IX zijn ze sneller bereid tot een praatje. Ben je lang bezig en ze doen hun rondje in het datacenter dan zijn ze ook vaak in to een praatje. (In Nederland worden we aangekeken alsof we van een andere planeet komen. ).

De 'vloer' leek in Nederland constant bemand door heel jonge werknemers in Nederland. Als we hen aanspreken krijgen we steeds te horen dat ze maar op stage zijn. Om een probleem op te lossen moeten ze dan ook nog 2 anderen bijhalen. Zo hebben we lang mogen wachten op de vervanging van een defecte switch. Niemand wist waarheen. Ik vraag me af wie de support doet waar je een goeie 50 euro per half uur voor betaalt... Ik hoop in elk geval dat het geen personen zijn op stage met beperkte kennis van commando's en dergelijke.

In InterXion is er bijna nooit iemand te bespeuren. Heb je hulp nodig dan moet u zich wenden tot het personeel van het bedrijf. Met 2 aanbieders hebben we daar uitstekende ervaringen mee (hoewel de ene reeds overkop is), vijsje nodig? Hup pak aan. Oei niet genoeg stekkers op de verdeeldoos, verdeeldoosje erbij. Defecte switch zonder aarzelen vervangen door eigen materiaal. Personeel staat er niet 'dwaas' bij te kijken maar helpt je tot bij het versleuren van servers . Dit is pas service, je bent in Belgie een klant en geen nummertje.


Schaal: NL 1 - BE 0
Prijs: NL 1 - BE 0
Kwaliteit: NL 0 - BE1
Properheid: NL 0 - BE1
Security: NL1 - BE1
Klantvriendelijkeheid: NL0 - BE1
Kundigheid Personeel: NL0 - BE1
Hulpvaardigheid Personeel: NL0 - BE1


COnclusie: Het prijsverschil rechtvaardigt niet meer de verhuis naar NL. Er zijn degelijke 'kleine' aanbieders in België waar je beter af bij bent. Het bespaart je ook nog ritjes van 2 uur.

:D daarom hou ik zo van die Belgische humor...

Een aantal zaken zullen opgaan, voor het grootste idee is het best wel kolder om op 2 DC's af te gaan,en het dan vervolgens NL- BE te noemen.
Helaas is het nog altijd zo dat de ontwikkelingen in NL nu eenmaal'iets' sneller gaan waardoor we altijd 'iets' voor zullen lopen op dit soort gebieden... dat je uiteindelijke uitkomst 3-6 is vindt ik daarom wel erg scheef...

smurf
02/03/05, 09:25
Mijn eerste zin is dan ook:

"Onze ervaringen beperken zich tot Schuberg Philis en InterXion in Brussel."

(is dus zeer relatief, maar IX is zeker voor België ongeveer het beste DC dat er is.)

De voorsprong daar twijfel ik echt niet aan, amsterdam is dan ook het grootste internetverkeersknooppunt van Europa dacht ik, Brussel is enkel het knooppunt van België hé :)

Bovengenoemde zaken zijn een afweging tussen 2 plaatsen / aanbieders waar we colo afnemen :).

MediaServe
02/03/05, 09:32
Origineel geplaatst door smurf
Datacenters Nederland vs. België 3 - 6
COnclusie: Het prijsverschil rechtvaardigt niet meer de verhuis naar NL. Er zijn degelijke 'kleine' aanbieders in België waar je beter af bij bent. Het bespaart je ook nog ritjes van 2 uur. Sinds wanneer gaat het hier om Nederland vs. België :huh:

Als je nou ervaring hebt met twee datacentra, geef dan gewoon de plus en minpunten aan van beide, maar maak er geen wedstrijd van ;)

Domenico
02/03/05, 09:59
Origineel geplaatst door smurf
De voorsprong daar twijfel ik echt niet aan, amsterdam is dan ook het grootste internetverkeersknooppunt van Europa dacht ik, Brussel is enkel het knooppunt van België hé :)

Dat zouden ze willen in Amsterdam maar de grootste ter wereld is nog altijd de London Internet Exchange (LINX) en de laatste keer dat ik het gechecked heb ligt Engeland nog altijd in Europa. ;)

smurf
02/03/05, 10:01
Maakt de post iets leuker toch, niet?

Ik wil het nog eens schrijven zonder die dingetjes erbij hoor :)

XF-RICK
02/03/05, 10:03
Ligt eraan wat je grootste noemt, volgens mij heeft AMS-IX wel meer leden, en een groter bereik door de wereld heen.

;)

Rik
02/03/05, 10:06
Origineel geplaatst door Domenico


Dat zouden ze willen in Amsterdam maar de grootste ter wereld is nog altijd de London Internet Exchange (LINX) en de laatste keer dat ik het gechecked heb ligt Engeland nog altijd in Europa. ;)


Dacht ut wel :)

Komt hier veel meer samen als in de UK meen ik...

Triloxigen
02/03/05, 11:12
En het snelste netwerk ligt in Twente als ik me niet vrgis :)

Dennis
02/03/05, 11:26
The London Internet Exchange Ltd. (LINX) is the largest and most successful Internet exchange point in Europe with a world-class reputation for quality, performance and technical excellence.
:D:D:D Die Engelsen kunnen er ook wat van :p

Leuke topic trouwens dit.

https://stats.linx.net/cgi-pub/aggregate-day
http://www.ams-ix.net/cgi-bin/ams-ix-traffic-stats?log=totalalltraffic&&png=daily
Welk merk zijn die bakken van de AMS-IX eigenlijk?

Zie trouwens plaatje van LINX... performance? Hebben ze net een downtime van een uur achter de rug?

superior-is
02/03/05, 13:37
Origineel geplaatst door DennisCitus
http://www.ams-ix.net/cgi-bin/ams-ix-traffic-stats?log=totalalltraffic&&png=daily
Welk merk zijn die bakken van de AMS-IX eigenlijk?


Staat netjes uitgelegd op: http://www.ams-ix.net/technical/

We Dare
02/03/05, 15:06
Origineel geplaatst door DennisCitus


https://stats.linx.net/cgi-pub/aggregate-day
http://www.ams-ix.net/cgi-bin/ams-ix-traffic-stats?log=totalalltraffic&&png=daily



Zoals je dus kan zien is de AMS-IX qua Exchange verkeer een stukje groter dan de LINX.
In het totaal grafiekje van de LINX zie je ook het verkeer van de Private Interconnects (de point-to-points over de LINX switches) dit is dus geen verkeer welke in het peering lan wordt verstuurd.

Thafusion
02/03/05, 16:39
Origineel geplaatst door We Dare


Zoals je dus kan zien is de AMS-IX qua Exchange verkeer een stukje groter dan de LINX.
In het totaal grafiekje van de LINX zie je ook het verkeer van de Private Interconnects (de point-to-points over de LINX switches) dit is dus geen verkeer welke in het peering lan wordt verstuurd.

Zie je hier vooral goed :https://stats.linx.net/cgi-pub/aggregate-year

NWO
10/03/05, 19:03
Ik las het 1 en ander hier, maar ik ben benieuwd als er ook Data Centers zijn in Twente (of in de buurt) die het aankunnen om gameservers te hosten.. Alvast bedankt voor de tips!

Danger
10/03/05, 21:41
ken er niet zo veel echt uit ervaring..

Deltaned
10/03/05, 22:36
Mijn mening over We Dare te Rotterdam
- Bereikbaarheid:
Perfect met de auto (de reden on te verhuizen van A.dam naar We Dare)
Van klanten geen opmerkingen ontvangen over OV maar uit eigen "lokatie bekendheid" goed te noemen (BUS en TREIN)
Totaal 4 sterren

- Beveiliging:
De laatste maanden positief. Soms een "verdwaalde dwaas" aan het werk maar er is een vaste ploeg die de zaak erg serieus neemt.
Totaal 3 sterren.

- Aanmelden (access):
Zeer goed, middels E-mail of telefoon tijdens kantoortijden.
Buiten kantoortijden via We Dare systeem, hier heb ik echter geen (meer)toegang toe na interne verhuizing van kasten.
Bij twijfel wordt ik door We Dare gebeld (ook op zondag) voor een bevestiging.
Totaal aantal sterren 4 stuks.

- Behulpzaamheid:
Positief, ZEER positief. Helaas is er onlangs 1 medewerker onlangs vertrokken, deze dacht echt even met je mee. Als je een reboot request heb wordt deze binnen 2 minuten uitgevoerd en wordt indien er een probleem is met het opstarten ook even gekeken wat dit probleem is.
Informatie voorziening kan wel beter. Laatste werkzaamheden zijn wel ERG laat aangekondigd (6 uur maximaal) echter de downtime is niet waargenomen door de monitor (check elke 5 min via extern DC in A.dam) en de werkzaamheden zijn WEL uitgevoerd.
Kortom, totaal aantal sterren: 4

Voor het totaal zou ik We Dare toch 4 sterren geven.
De beveiliging van het gehele pand is "niet alleen" van We Dare derhalve wil ik het ook niet aan alleen We Dare aanrekenen.

shuyg
11/03/05, 09:13
Origineel geplaatst door extra-hosting
Ik las het 1 en ander hier, maar ik ben benieuwd als er ook Data Centers zijn in Twente (of in de buurt) die het aankunnen om gameservers te hosten.. Alvast bedankt voor de tips!

NDIX (Enschede Internet Exchange) zit in het oude gebouw van de Nederlandse bank. Daar zitten ook Echelon en Virtu.

In Hengelo zit Introweb.

Verder heeft de UT natuurlijk leuke faciliteiten en heeft misschien A1 nog het een en ander in Twente.

AlexanderOnline
11/03/05, 19:41
Mijn mening over Redbus, ben er nog maar een keer geweest, dus mijn eerste indruk.

Bereikbaarheid:
Vanuit A'dam Sloterdijk even lopen (wel zwaar met zon server :P) Het was even zoeken, maar ff gevraagd aan een portier van een kantoor gebouw.
Beveiliging:
Prima, legitimatie werd gechecked.

Aanmelden:
aanmelding was niet binnen, KDIS gebeld en een half uur later geregeld. Mijn collega had dit een maand later ook toen hij even ging, ik weet niet of het aan Redbus lag of aan KDIS. We mochten met de telefoon bellen, aardig!

Behulpzaamheid:
We waren nog nooit in een DC geweest, we moesten in het andere gebouw zijn, een medewerker vroeg of ie even mee zal lopen, en hij heeft ons even de weg gewezen, dat was fijn.

Algemene indruk:
Goed, alleen een beetje rommelige indruk. Volges mij waren ze aan het verbouwen, bij het andere gebouw waren ze aan het timmeren. De receptie zag er kaal uit, en er stonde her en der dozen, alsof ze net ingetrokken waren.

Prima, waarschijnlijk binnekort naar de XS4ALL crazy colo night bezoeken, even kijken hoe het daar is.

jinxedworld
12/03/05, 00:05
SIG Telehousing in Groningen:

Bereikbaarheid:
Tsja, het is vlak achter mij, dus Het is zeker bereikbaar! Maar het zit vlakbij de ringweg rondom groningen, en vanaf de ring is het bijna 1 rechte weg naar het DC toe, dus dat zit wel snor :)

Beveiliging:
Goed, Securicor zit volgens mij inhouse, dus genoeg beveiliging. Ook een ID moeten laten zien toen ik binnenkwam.

Aanmelden:
Even bellen, en het was geregeld!

Behulpzaamheid:
De eerste keer hebben de jongens van Adix ons de weg gewezen en het een en ander uitgelegd. Daarna is het ook wel duidelijk.

Algemene indruk:
Uitstekend! Colo M (waar ik access toe heb) ziet er goed verzorgd uit, mooie ruimte, veel werkruimte voor als je nog wat moet schroeven. Pico bello geregeld dus.

robinnet
22/04/05, 20:13
Zijn er al beoordelingen van Iqaris en schuberg-phillis?

froggie
12/05/05, 14:45
Origineel geplaatst door robinnet
Zijn er al beoordelingen van Iqaris en schuberg-phillis?
Om het topic nog een beetje leven in te blazen. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met iQaris. SBP staan er al genoeg tussen zou ik zeggen.

Danger
12/05/05, 15:41
Redbus:
Redbus krijgt van mij geen goed cijfer vanwegen de hoge temperatuur op de datavloer van cyberkom. De beveiling is best slecht. je gaat aan de receptie naast iemand staan en loopt zo met hem mee door de deuren richting rack.

2,4

Linkup:
Koel datacenter, Lekker netwerk, Goede beveiliging, en een stoere Reinier :D
Voor gameservers raad ik dit DC aan.

3,5

==============================================
p.s: deze post hierbenden is niet van mij, volgens mij ben ik gehacked


Danger
Gameservers

Geregistreerd: Dec 2004
Berichten: 160

Branche: Gameservers
Deelnemer SIDN: nee
KvK nr.: Binnekort
Locatie: Buggenum
ken er niet zo veel echt uit ervaring..


__________________

s.vossen
13/05/05, 19:58
Origineel geplaatst door Danger
Redbus:
Redbus krijgt van mij geen goed cijfer vanwegen de hoge temperatuur op de datavloer van cyberkom. De beveiling is best slecht. je gaat aan de receptie naast iemand staan en loopt zo met hem mee door de deuren richting rack.

2,4

Hoge temperatuur (20-21 graden) valt op zich nog wel mee. De beveiliging mag wat aan gedaan worden. Je loopt er zo zonder aanmelding zelfs nog wel naar binnen. Controle op in en uitgaande goederen is er ook niet. Het 2e gebouw kan iedereen met je meelopen zonder dat ze je achterna komen.



iQarus
Koel datacenter, Lekker netwerk, Goede beveiliging, en een stoere Reinier :D
Voor gameservers raad ik dit DC aan.

3,5


Prima DC. Zeker wat betreft beveiliging. Ondanks dat ik niet aangemeld was, maar wel op de white-list sta kwam ik er toch niet in. Ik kon voor het hek blijven wachten en contact zoeken met Linkup. Zeker een pluspunt!

Ic3man
13/05/05, 20:08
Origineel geplaatst door s.vossen
Ik kon voor het hek blijven wachten en contact zoeken met Linkup. Zeker een pluspunt!

Mjah, ik zou ook een gat in de lucht springen als ik voor een hek moest blijven wachten :cool:

s.vossen
13/05/05, 20:10
Origineel geplaatst door Ic3man


Mjah, ik zou ook een gat in de lucht springen als ik voor een hek moest blijven wachten :cool:

Je snapt wel wat ik bedoel.

Het moet niet zo zijn dat wanbetalers etc zomaar naar binnen kunnen omdat ze bv. de beveiliging kennen zoals het in Redbus wel eens gaat.

flen
13/05/05, 20:14
Origineel geplaatst door s.vossen


Je snapt wel wat ik bedoel.

Het moet niet zo zijn dat wanbetalers etc zomaar naar binnen kunnen omdat ze bv. de beveiliging kennen zoals het in Redbus wel eens gaat.

Als er niet correct is aangemeld kom je ook bij Redbus niet zomaar binnen?

Is mij anders nog niet gelukt hoor.

s.vossen
13/05/05, 20:19
Origineel geplaatst door flen


Als er niet correct is aangemeld kom je ook bij Redbus niet zomaar binnen?

Is mij anders nog niet gelukt hoor.

Mij wel ;) Zo ook koffie halen in het 1e gebouw in het 'keukentje', flinke fout van de security. Ik had NIKS in dat gebouw te zoeken. Wij stonden in dat gebouw ernaast.

Ik denk dat ik nu ondanks dat ik er niet meer sta nog wel naar binnen kom.

repsaj
13/05/05, 20:38
Zo ook koffie halen in het 1e gebouw in het 'keukentje' >> je had er dus wel wat te doen, koffie drinken :)