PDA

Bekijk Volledige Versie : Router



Kurtje
08/10/04, 12:37
Geachte,

Momenteel ben ik bezig met onderzoeken wat de kosten voor aanleg van een geheel eigen netwerk zal bedragen. Hierbij dus alles, ook transits en router aanschaf.

Kan iemand mij een goede router (merk en type) aan bevelen en eventueel wat goede winkels noemen?



Bij voorbaat dank,

InstantXs
08/10/04, 13:04
Juniper
Kan je eventueel bij Imtek aanschaffen

Beyonder
08/10/04, 13:31
Juniper M5 met paar leuke uplinks poorten (gebruikt) ongeveer 7000 euro tot 12000 euro eenmalig (is EOL dus je moet rekening houden met dure licentie aanschaf voor software als extra kosten). Indien je het kunt betalen ga dan voor M7i :)

Tweede router kan M5 zijn maar ook zebra doos, als je goedkoop wil gaan zebra doos, pakweg 1200 euro eenmalig.

Coreswitches, 2000 euro ieder eenmalig.

BGP administrator, pakweg 300 euro/maand niet hot stand by en Euro 500,- per maand hot standby per router.

Commitments aan twee transit uplinks, vaste kosten Euro 700,- per maand ( 2 x 5 mbit).

Connectie naar peering link, Euro 200,- per maand voor 100 mbit als je goed shopped.

Huur ruimte apparatuur 300 euro/maand

Prijzen natuurlijk ex BTW.

Voor pakweg deze kosten heb je een eigen netwerk dat wel aardig in elkaar zit.

GlobalEurope
08/10/04, 15:05
Je kan ook gewoon ook een router huren/leasen bij een bedrijf.

Kurtje
09/10/04, 12:15
Welke winkels kunnen we van op aan, en zijn er andere mogelijkheden voor de uplinks?

Welke uplinks zijn goed ? Of nodig, natuurlijk. behalve NL-IX en AMS-IX

Beyonder
09/10/04, 14:15
Allereerst zijn NL-IX en AMS-IX niet nodig als je niet een hoge volume dataverkeer doet (zeg 10 mbit of meer 95%) en zeker niet als je doelgroep buiten Nederland zit.

Zodra je veel Nederland verkeer hebt (kun je berekenen met netflow) en zodra het rendabel is kun je denken aan een peering link. Ik zelf zie het nut niet in van NL-IX (met nl transit) EN AMS-IX met volledige peers. Ik zou zelf voor AMS-IX gaan, gezien NL-IX een wanna-be Exchange is die bovendoen veel verkeer verkoopt als transit.

Daarom zijn serieuze partijen zoals Proserve en Trueserve er al vertrkken.

Het lijkt er overigens op dat je onvoldoende kennis van zaken hebt om te denken aan een eigen netwerk. Neem gewoon een consultant of netwerkbeheerder in dienst met kennis van zaken.

Blurp
09/10/04, 14:23
Of ga gewoon bij een partij staan die je eventueel kan begeleiden

Beyonder
09/10/04, 14:31
Als je een eigen netwerk wil bouwen, wil je niet bij "een partij staan" ik ga er even vanuit dat ze onafhankelijk willen werken, waarom zou je anders een eigen netwerk willen bouwen? :)

Kurtje
09/10/04, 15:29
Ik vraag jullie dit omdat op dit moment we zitten opgezadelt met problemen van een ander bedrijf waar we nu onze machine hebben staan. Dit bedrijf kan er ook weinig aan doen, maar het is natuurlijk lullig dat we zitten opgescheept met andermans problemen.

Op dit moment heb ik ook contact met een systeembeheerder en ik heb zelf een opleiding gedaan (ICT beheer) maar dit is uiteraard in de praktijk wel wat anders dan een eigen netwerkje en ik heb geen idee hoe het zit met eigen transits. Dit zijn niet dingen die je leert op scholen als het ROC, maar alleen in de praktijk.

Als ik luister naar andere dan hoor ik dat ze aangevelen om 2 x 5MBIT transits te nemen (naar eigen keuze). Ik vind dit leuk klinken maar heb in de praktijk geen ervaring hierin, dus ik vraag het jullie.

Daarbij, ik kan zelf ook wel wat leuke merken bedenken (Cisco.. 3com..) maar in de praktijk zou ik niet weten welke goed te gebruiken zijn op dit gebied.

Beyonder
09/10/04, 15:34
Vertel me niet dat je een eigen netwerk wil opzetten voor een paar machines!

Coloceer die gewoon bij een goede partij. Zodra je leuk aantal verkeer doet (20mbit+ 95%) dan praten we weer eens ;)

Er zitten hier trouwens niet veel partijen met een eigen netwerk of enige ervaring hierin. Ik schat maximaal 10 WHT members hebben ervaring hierin, natuurlijk zijn dit soort adviezen die zo diep gaan niet gratis meer.

Globaal kunnen we iets aangeven, maar als je een spcifiek plan wil, neem dan gewoon iemand van hier tgeen betaling in dienst om een dergelijk plan voor je uit te werken.

WHT.nl is voornamelijk een verzameling reseller hosts en hosts die servers huren of coloceren. Daar is niks mis mee, maar eigen netwerk bouwen is gewoon een ander soort klus.

Kurtje
09/10/04, 15:54
Jammer dat altijd al het advies geld moet kosten, zelfs als het niet zo heel diepgaand is. Welliswaar, ook begrijpelijk. Ik zoek het wel op andere manieren uit..

Beyonder
09/10/04, 15:56
Hoe je een netwerk moet bouwen en waar je het beste in kunt kopen etc is juist zeer diepgaande en belangrijke infromatie. Geloof me maar dat de betere inkopers ongeveer 60% lagere prijzen hebben. ;)

luser
09/10/04, 15:59
Je kan een eigen netwerkje bouwen ahv van een zebra en 2 transits, alleen zullen je mbit prijzen hoger liggen ;)

Dennis
09/10/04, 16:01
Origineel geplaatst door Kurtje
Jammer dat altijd al het advies geld moet kosten, zelfs als het niet zo heel diepgaand is. Welliswaar, ook begrijpelijk. Ik zoek het wel op andere manieren uit.. Dan moet je iets specifiekere vragen stellen.

Ik heb er nog wel 1:
Welke overwegingen moet je maken bij het kiezen van een transit-provider? Welke transit-providers hebben jullie blacklisted?

Beyonder
09/10/04, 16:04
Transit providers die toestaan om een IP te blackholen zijn bijvoorbeeld zeer aan te raden, is mooi als je een DDOS hebt.

Kurtje
09/10/04, 16:56
Welke overwegingen moet je maken bij het kiezen van een transit-provider?
Goede vraag, ben heel benieuwd.. iedereen zegt weer wat anders.

Maar ook, waarom zou ik een Juniper kopen en geen 3com? of cisco? ik noem maar een dwarsstraat maar waarom is dat merk zo goed?

therealchrizz
09/10/04, 17:07
Juniper heeft zich aardig bewezen qua routing, Cisco wordt wat meer gebruikt door de zakelijke markt als ISP's/colocators. 3COM heeft zich in de routingmarkt absoluut nog niet bewezen, de producten die zij branded leveren zijn origineel ontwikkeld en op de markt gezet in Azie door Huawei, en zijn met name gericht op zakelijke gebruikers/netwerken.

Vergelijk voor de aardigheid de specs eens van de diverse routers en switches (backplane, features, aantal slots, management mogelijkheden) en laat eens een aantal sales reps. langskomen van de diverse firma's; ik denk dat je dan het beste beeld kan vormen.

Als je slechts 10-20 Mbit aan traffic gaat draaien zouden 2 of 3 Zebra/Quagga units een goede optie zijn om de starten, je zou dan altijd nog een Juniper M5 ofzo bij kunnen plaatsen.

kilobit
13/10/04, 02:35
Origineel geplaatst door Kurtje

Goede vraag, ben heel benieuwd.. iedereen zegt weer wat anders.

Maar ook, waarom zou ik een Juniper kopen en geen 3com? of cisco? ik noem maar een dwarsstraat maar waarom is dat merk zo goed?

Welke transits het beste zijn ligt aan je verkeersprofiel:
- Als je veel gaming verkeer hebt is latency belangrijk, latency is weer afhankelijk van waar je klanten zitten.
- Als latency niet uitmaakt uitmaakt lijkt me dat prijs een primaire beslissingsfactor is.

Over het algemeen zijn tier1 transits absoluut aan te raden. ( wel wat duurder)
Telefonica en Telia zijn de enige tier1 transits die gebaseerd zijn in europa.

mbt L3 hardware: Cisco = enige echte, Junper doet hard zijn best. aantal aspecten beter dan cisco., de rest van de HW producenten is gewoon _k*t_ voor serieuze L3 zaken.

Beyonder
13/10/04, 10:24
Kilobit: Level(3) zit evengoed in Europa, alle Tier-1 providers zijn gewoon aanwezig in Europa anders waren het geen Tier-1 providers;)

Je bedoeld waarschijnlijk dat ze oorspronkelijk uit Europa komen? lijkt me niet terzake doen.

Overigens moeten we dat hele Tier-1 maar eens herzien, gezien de Tier-1 helemaal niet zo Tier-1 zijn als ze doen voorkomen, ze hebben nog steeds geen Settlement free peering in Centraal/Oost Europa, Rusland, grote delen van Azie en Afrika.

Kilobit: Cisco de enige echte? geheel onzinnig :) Juniper is vele malen beter. Elk router product van Juniper verslaat het Cisco router product in dezelfde prijsklasse als het gaat om routering voor Internet Providers.

Verder zou ik het volgende niet Juniper of Cisco product bepaald niet Ongeschikt noemen voor L3 routering

http://www.cwnt.com/html/products/arane1.htm

Keuningen
13/10/04, 11:08
Arane ziet er liev uit!

Eigen netwerk wordt pas bij 100 Mbit boeiend toch?

Beyonder
13/10/04, 12:10
Natuurlijk word het pas bij een flink verbruik boeiend. Maar ik denk dat veel webhosters een beetje kijken naar een eigen netwerk omdat dit statusverhogend werkt.

Probleem is, klant boeit het geheel niet, als het maar werkt :)

Blurp
13/10/04, 12:14
Charlotte's Web Networks was voor zover ik weet gestopt met hun productielijn.

Beyonder
13/10/04, 12:17
Het was slechts een voorbeeld. Er zijn alternatieven voor Juniper en Cisco routers.

kilobit
14/10/04, 01:48
Origineel geplaatst door Beyonder
Het was slechts een voorbeeld. Er zijn alternatieven voor Juniper en Cisco routers.

Er zijn m.i. geen alternatieven voor serieus gebruik.

Als jij die wel weet hoor ik ze graag..

luser
14/10/04, 01:52
Extreme networks (wel een blackdiamond, een alpine gaat met bgp al op zijn limit), foundry (netiron, bigirons), riverstone (8000 / 8600, voor 2 full views met wat peers geen prob),...