PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw



Freak2k4
03/10/04, 13:39
Wanneer ben je einenlijk verplicht om een BTW nummer aan te vragen?

®on
03/10/04, 13:58
Info (http://kb.emailbelastingdienst.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=84,E=0000000000108759796,K=2138,Sxi=14,Case=ob j(2422))

En tsjaa: even deze pagina toevoegen aan je bookmarks http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/index.htm

Zenda
03/10/04, 14:02
Dit was ook mijn vraag toen ik mijn bedrijf starten. Ik heb contact opgenomen met de Belastingdienst. Zij vertelde mij dat je een formulier moet invullen over je bedrijf en je inkomsten. Door middel van dit formulier bepalen ze of je BTW plichtig bent.

Het invullen van zo'n formulier is niet verplicht. Als je inkomsten niet groot zijn (denk aan €2000,- op jaarbasis) is het niet noodzakelijk om een BTW nr. te hebben.

In je facturen spreek je gewoon niet over BTW.

Stefan Mensink
03/10/04, 14:32
Zijn onder je klanten ook bedrijven, dan zien die natuurlijk graag de BTW op de factuur uitgespecificeerd, zodat ze het af kunnen trekken.

Triloxigen
03/10/04, 14:53
Origineel geplaatst door Stefan Mensink
Zijn onder je klanten ook bedrijven, dan zien die natuurlijk graag de BTW op de factuur uitgespecificeerd, zodat ze het af kunnen trekken.

Dat is echt zo'n zinloze opmerking :D:D
Je kunt het aftrekken als het erbij word gerekend.
Maar als heet niet berekend mag worden waarom zouden ze het dan af willen trekken?

Zenda
03/10/04, 15:20
Inderdaad.
Ze kunnen het alleen aftrekken als er BTW gerekend wordt. Heb je geen BTW nr. kan er ook geen BTW gerekend worden waardoor het bedrijf niets terug kan vragen ;)

Mathieu
03/10/04, 15:41
Trouwens, ze vroegen mij dat ook..
Maar je kan toch niet weten hoeveel omzet je zal maken hé.

En trouwens, ik denk dat het niet gaat over 2000EUR inkomsten, maar omzet.

Stefan Mensink
03/10/04, 16:06
Nuja. Het probleem is dat je wel alles inclusief BTW moet inkopen, en die BTW dan zelf niet kan aftrekken. Koop voor 1 euro in, verkoop voor 2. Dan betaal je 1,19, en ontvang je 2. Je loopt dus 19 ct 'mis'. Of zie ik dit verkeerd?

Erik H.
03/10/04, 16:17
Origineel geplaatst door Stefan Mensink
Nuja. Het probleem is dat je wel alles inclusief BTW moet inkopen, en die BTW dan zelf niet kan aftrekken. Koop voor 1 euro in, verkoop voor 2. Dan betaal je 1,19, en ontvang je 2. Je loopt dus 19 ct 'mis'. Of zie ik dit verkeerd?

Dat lijkt mij ook.

Mathieu
03/10/04, 16:50
Inderdaad.

Zenda
03/10/04, 19:34
Alleen al het BTW gebeuren neemt ook tijd in beslag. En staat die €0,19 daarvoor in verhouding :P

Ik zelf heb geen BTW nr. en heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad!

®on
03/10/04, 19:53
Origineel geplaatst door Zenda
Het invullen van zo'n formulier is niet verplicht. Als je inkomsten niet groot zijn (denk aan €2000,- op jaarbasis) is het niet noodzakelijk om een BTW nr. te hebben.
Oh? Sinds wanneer is dat het geval? :rolleyes:


BTW berekenen over uw omzet

U begint met de verkoop van uw producten of het verrichten van uw diensten. U krijgt uw eerste opdrachten. Of de eerste klanten komen uw winkel binnen. Kortom: uw onderneming gaat draaien, u maakt omzet. Over die omzet moet u omzetbelasting berekenen. Omzetbelasting is beter bekend als BTW.

Zenda
03/10/04, 19:58
Klopt. De Belastingdienst vertelde mij dat als het om kleine omzetten gaat het wel door de vingers wordt gezien.

Freak2k4
03/10/04, 20:19
Ik heb wat zitten op zoeken en vond dit:

Bedraagt je omzet maximum 5.580 EUR excl. BTW, dan kan je gebruik maken van de vrijstellingsregel en moet je geen BTW aangeven. Je moet geen BTW aanrekenen, maar kan zelf ook geen BTW aftrekken. Je moet ook in dat geval je BTW status laten activeren.

(Ik woon in belgië, dit is dus voor belgen)

Stefan Mensink
03/10/04, 20:27
Origineel geplaatst door Zenda
Alleen al het BTW gebeuren neemt ook tijd in beslag. En staat die €0,19 daarvoor in verhouding :P

Ik zelf heb geen BTW nr. en heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad!

Welnu, het is niet die EUR 0,19, maar de grofweg 16% die je daardoor zelf duurder bent. Dus op elke 1000 euro die je omzet is het 160 euro. Ik neem aan dat je dat wel de moeite vindt.

Wat voor werk heb je met het BTW-gebeuren eigenlijk? Een beetje systeem rekent deze rommel automatisch voor u door.

Zenda
03/10/04, 20:34
Ja, het systeem rekent alles wel door. Het zijn gewoon kleine moeites die in sommige gevallen niet nodig zijn.
En voor de nog wat kleinere bedrijven, zullen deze echt niet aankopen doen van €1000,-. Althans, daar ga ik vanuit ;)

Het is tenslotte ook hoe je er zelf over denkt. Ik heb gekozen om het niet te doen.

ddepuydt
03/10/04, 22:13
In België is het zo dat wanneer je je ondernemingsnummer aanvraagt je een BTW vrijstelling kan aanvragen. Dat kan alleen voor hele kleine ondernemingen die een jaaromzet kleiner dan 5 577.6 EURO hebben.

Wanneer je deze regeling aanvraagt (en krijgt) schrijf je facturen uit ZONDER BTW, en kan je de BTW op aankoopfacturen NIET recupereren.

Je verliest dus idd de BTW op je aankopen en de enige winst die daar tegenover staat is een vermindering van de papierberg die je elk kwartaal moet doorworstelen. (géén btw aangifte, geen btw listing, enz ...)

Stefan Mensink
03/10/04, 22:19
Origineel geplaatst door Zenda
Ik zelf heb geen BTW nr. en heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad!

U heeft dan ook geen KVK-nummer, dus ik neem aan dat u niet serieus diensten aanbiedt. KVK in aanvraag? U bedoelt zeker dat u nog niet naar de KVK bent geweest en een halfuurtje later met uw uittreksel naar buiten wandelde?

Overigens moet je als bedrijf sowieso je administratie bijhouden, of je nu BTW-plichtig bent of niet. Dus veel extra werk kan het nauwelijks zijn.

Een beetje bedrijf geeft per jaar toch vast wel meer dan 1000 euro uit, dunkt me....

Best4U
04/10/04, 01:25
Het is bij de btw vooral zaak om goed te kijken naar de mogelijkheden die de fiscus je bied.

Zo kan het voor een startende ondernemer zeer voordelig zijn om je wel aan te melden voor de omzetbelasting als je bijv €1000,- per jaar af moet dragen aan de fiscus.

Dit is vanwege de vermindering voor kleine ondernemers, dit houd in dat je wel btw mag aftrekken en vragen aan je afnemers, maar niks hoeft af te dragen. Het bedrag mag dan niet hoger zijn dan 1.345. Tot 1.883 moet je een klein gedeelte afdragen en daarboven weer de complete ''hap''.

Maar als je dus als startende ondernemer aan het eind van het jaar op de 1400 euro aan af te dragen btw zit, dan doe je een investering van 55 euro aan btw en dan steek je de rest van de btw gewoon in eigen zak.

Dit geld overigens in Nederland. Ik weet niet hoe het is geregeld bij onze zuiderburen.

Zenda
04/10/04, 07:07
Origineel geplaatst door Stefan Mensink
U heeft dan ook geen KVK-nummer, dus ik neem aan dat u niet serieus diensten aanbiedt.

Een beetje bedrijf geeft per jaar toch vast wel meer dan 1000 euro uit, dunkt me....

Ik sta op het punt een dezer dagen naar de KvK te stappen.

Tuurlijk komt een beetje bedrijf boven de €1000,- per jaar uit. Ik ook. Ik heb gewoon gekozen om dat nog niet te doen. Misschien later wel !

Best4U
04/10/04, 09:17
Origineel geplaatst door Zenda


Ik sta op het punt een dezer dagen naar de KvK te stappen.

Tuurlijk komt een beetje bedrijf boven de €1000,- per jaar uit. Ik ook. Ik heb gewoon gekozen om dat nog niet te doen. Misschien later wel !

Dat hoeft helemaal niet in de startfase (wanneer je meer moet investeren) zo te zijn hoor Zenda, aangezien je de btw van de investeringen af kunt trekken van de btw van de inkomsten.

Zenda
04/10/04, 16:58
Achja... veel van dit onderwerp weet ik ook niet. Dit was alleen wat ik toevallig hierover wist.

Zodra ik bij de KVK kom, zal ik het hier ook nog over hebben.

Best4U
04/10/04, 18:59
Dat maakt verder ook niet uit :D Hier kan je in ieder geval al veel leren als je wilt ;)

Jochem - Kameel
04/10/04, 19:38
Bij de KVK navragen is natuurlijk een optie.

Ook zou je kunnen kijken of je de belastingkrant (speciaal vor de startende ondernemer) of het handboek ondernemen wilt aanschaffen.

Maak ook bijvoorbeeld eens een afspraak bij een bank (misschien de bank waar je prive ook bij bent als je daar vertrouwen in hebt) voor te praten over een zakelijke rekening en eventueel een verzekeringspakket bij de bank.

Pepco
04/10/04, 22:30
Elk bedrijf, wat zich inschrijft bij KVK Nederland is BTW (bruto op de toegevoegde waarde) plichtig. De Belastingdienst bepaalt, of uw btw-afdracht per kwartaal / jaar gerealiseerd moet worden, afhankelijk van uw inkomsten. In beginsel (bij het officieel starten) kunt u dit zelf aangeven bij het aanvragen van een BTW nummer. Bij deze intake geeft u immers uw verwachte inkomsten op voor dat jaar.
Op iedere factuur vermeld u de btw 0% - 6% - 19% c.q. "verlegd" afhankelijk van de branche (het is nooit anders geweest jammergenoeg).
Mochten de inkomsten tegenvallen (vermeld in de eindbalance), krijgt u bericht van De Belastingdienst, dat uw BTW b.v. binnen 1 jaar moet worden ingevuld op betreffend formulier.
Inkomstenbelasting, premie ziekenfonds etc... vult u 1 x per jaar in.
Deze belasting, die geheven wordt (ongeveer 45%) over het inkomen van 1 jaar is tevens afhankelijk van de omzet van dat jaar.
Tot hoeverre u vrij bent van deze afdracht kunt u vinden op www.belastingdienst.nl.
De "mazen" zijn er altijd.