PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gevraagd over dedicated situatie



Scorpion2k
01/10/04, 19:35
Ik had een vraagje over een maatregel die onze dedicated server host wil ondernemen. Het gaat over een bedrijfs die zeker niet klein is en toch wel redelijk wat huurders heeft. Het is dus niet zo dat ik het over een heb, die vet goedkoop is.

Vorige week hebben we een windows update uitgevoerd op de gehuurde dedicated machine die we gebruiken als clanserver. Er was ons uitgelegd dat we moesten zoeken voor een update met Baseline Analyzer want Windows Update werkte niet. Hij gaf aan dat we een directx update moesten uitvoeren wegens een beveiligingslek. De update was succesvol uitgevoerd en er moest een herstart uitgevoerd worden.

Zo gezegd zo gedaan, maar nu wil de server niet meer online komen. Ze zouden hem wel weer online brengen. 5 dagen later krijgen we opeens een rekening voor onze neus gepresenteerd. Tijdens dat gesprek werd ook duidelijk dat windows update niet werkte omdat het een illegale versie van windows was. Ook stond er volgens ons niet in de algemene voorwaarden dat we service kosten moeten betalen voor een update die misgaat.

Tevens vraag ik me ook af waarom we maandelijks meer betalen aan huur van de server. Mij stond bij dat je extra betaalt wegens dat windows licenties nodig heeft. Maar als zij illegale versies installeren voel ik me ook wel een beetje "genaaid".

Dus mijn vraag is, is het normaal servicekosten te berekenen hiervoor en mogen zij dat maken om ons op een illegale windows te zetten en is daar eventueel iets mee te doen?

NextIT
01/10/04, 19:49
Het is een slechte zaak van het bedrijf om jullie niet te informeren over de kosten die aan de update verbonden zijn. Maar het is zeker niet ongebruikelijk om hiervoor kosten te bereken. Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk, en hoe lang zijn ze er mee bezig geweest.

Dat van die illegale windows versie is wel heel wazig. Dat heeft jullie host er dus op geïnstalleerd? Dat kan natuurlijk echt niet, is wettelijk verboden uiteraard. Ik zou iedergeval een legale Windows versie eisen.

Genesisfm
01/10/04, 19:54
Ik zou meteen de deur dicht slaan en zeggen bekijkt het maar met je ellende.
Het lijkt erop dat tegenwoordig mensen blij moeten zijn met eventuele service die geleverd word.
Laat staan op welke manier dit word gedaan.

Veel suc6

Scorpion2k
01/10/04, 20:05
Ik denk dat hij lucht heeft gekregen van dit bericht. Of hij heeft een goed humeur.

Hij geeft ons nu opeens gelijk dat de update niet onze schuld was en dat er geen rekening meer zal komen en dat hij zsm een windows zal installeren met een licentie wegens geldgebrek.


Bedankt voor de aandacht en reacties iniedergeval!

Mikey
01/10/04, 20:36
Origineel geplaatst door Scorpion2k
Ik denk dat hij lucht heeft gekregen van dit bericht. Of hij heeft een goed humeur.

Hij geeft ons nu opeens gelijk dat de update niet onze schuld was en dat er geen rekening meer zal komen en dat hij zsm een windows zal installeren met een licentie wegens geldgebrek.


Bedankt voor de aandacht en reacties iniedergeval!

Beetje raar, geldgebrek :huh:

Koster
01/10/04, 23:57
Origineel geplaatst door Mikey


Beetje raar, geldgebrek :huh: Uhm, een legale windows 2003 licentie kost 12 euro vijftig. Geldgebrek of laks?

Mikey
02/10/04, 00:18
Origineel geplaatst door Koster
Uhm, een legale windows 2003 licentie kost 12 euro vijftig. Geldgebrek of laks?
:huh:

Genesisfm
02/10/04, 00:34
Hmmz geen provider waar ik kennis mee wil maken ;)
Zit ff te kijken op je site naar je server ip's, maar het is XS4ALL toch niet die zoiets voor elkaar krijgt?

Koster
02/10/04, 00:43
Origineel geplaatst door Mikey

:huh: spla: de enige legale windows licentie voor hosting/webhosting/diensten aanbieden aan anonieme derden. Draai je een gameserver/voiceservers/streaming server/webserver/etc, dan is de enige legale licentie de SPLA licentie. OEM/retail/etc etc is allemaal illegaal in dit geval.

SPLA kost 12,50 per maand voor windows 2003

Scorpion2k
02/10/04, 18:54
Inderdaad erg apart dan ja. Want wij betalen ook maandelijks 20 euro meer ofzo per maand omdat we windows hebben. Denk dat ze een investering hebben gedaan zonder dat te kunnen betalen.

Beyonder
02/10/04, 19:09
I ga er dus vanuit dat het een relatief klein bedrijf is met weinig huurders itt wat de poster origineel neerzet een bedrijf met veel huurders.

Ook leuk als er een BREIN controle plaatsvind gezien dan het bedrijf gelijk wel kan inpakken.

iPlex
02/10/04, 19:14
Origineel geplaatst door Beyonder
I ga er dus vanuit dat het een relatief klein bedrijf is met weinig huurders itt wat de poster origineel neerzet een bedrijf met veel huurders.

Ook leuk als er een BREIN controle plaatsvind gezien dan het bedrijf gelijk wel kan inpakken.


Brein komt eerst met waarschuwingen geloof ik,
Dan moet je alles verwijderen dat niet legaal verkregen is.
Daarna komen ze terug, heb je dan alsnog geen legale versies dan krijg je een fikse boete.

R__D
04/10/04, 13:40
Origineel geplaatst door Scorpion2k
.... Zo gezegd zo gedaan, maar nu wil de server niet meer online komen. Ze zouden hem wel weer online brengen. 5 dagen later krijgen we opeens een rekening voor onze neus gepresenteerd. Tijdens dat gesprek werd ook duidelijk dat windows update niet werkte omdat het een illegale versie van windows was. Ook stond er volgens ons niet in de algemene voorwaarden dat we service kosten moeten betalen voor een update die misgaat.

Tevens vraag ik me ook af waarom we maandelijks meer betalen aan huur van de server. Mij stond bij dat je extra betaalt wegens dat windows licenties nodig heeft. Maar als zij illegale versies installeren voel ik me ook wel een beetje "genaaid".


Ik kan me zeer goed voorstellen dat je je genaaid voelt ! Als ik jou was zou ik het hier ook niet bij laten zitten. Betalen voor een "legale" maar een "illegale" krijgen is zowieso al strafbaar! Dit is echt niet normaal.. Hoop dat je hier wat aan kan doen. Zulke hosters zijn en mogen niet hosten..

Nucleus
18/10/04, 17:16
Ik geef je volkomen gelijk: als je specifiek extra betaalt voor een windows licentie, dan hoort deze legaal te zijn.

Dus op basis daarvan vind ik dat de rekening die je gepresenteerd hebt gekregen, onterecht is.

Moest die licentie wel prima in orde zijn, dan zou ik het maar normaal vinden dat een ISP kosten aanrekent als een klant iets verkeerd doet op een server, zelfs al is het een dedicated server.

Best was het natuurlijk geweest als de ISP op voorhand een inschatting had gemaakt en expliciet je akkoord had gevraagd.


Mvg,
David

LeaseWeb
20/10/04, 02:28
Origineel geplaatst door Beyonder
I ga er dus vanuit dat het een relatief klein bedrijf is met weinig huurders itt wat de poster origineel neerzet een bedrijf met veel huurders.

Ook leuk als er een BREIN controle plaatsvind gezien dan het bedrijf gelijk wel kan inpakken.

heheh...

BREIN is een afkorting van Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland.

Ik vindt MS licenties niet bepaald "entertainment"

Bedoel je misschien BSA (http://www.bsa.org/netherlands/) ?

XF-RICK
20/10/04, 10:41
Origineel geplaatst door LeaseWeb


heheh...

BREIN is een afkorting van Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland.

Ik vindt MS licenties niet bepaald "entertainment"

Bedoel je misschien BSA (http://www.bsa.org/netherlands/) ?

Zomaar een gok dat je ook Microsoft op je dak krijgt mochten ze erachter komen.

;)

jeffrey
20/10/04, 10:49
Ik snap uberhaupt niet dat bedrijven een illegale windows versie op een dedicated server installeren.

om zulke zaken te voorkomen verzorgen wij altijd de technische updates, dan zullen daar nooit conflicten over ontstaan.