PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe trend: pure dedicated gameservers? Ervaringen?



[LS]Leodavinci
30/09/04, 20:42
Een paar maanden geleden moest onze Nederlandse provider voor BF1942 Desert Combat helaas stoppen met de service... kosten wogen niet langer op tegen de kosten.
We hadden daar een zeer mooie prijs van 100 euro voor een 32 spelers public, naar heel lang gezoek naar een Nederlandse vervanger kwam ik dedicated gameserveraanbieders tegen in heel Europa.

Uiteindelijk hebben we een maand een zogenaamde twinserver getest by digitalservers.co.uk
Zij bieden een 2600 AMD XP, 1024 2700 RAM, met LINUX of windows aan voor slechts 112 euro per maand (SSH, traffic inclusief). Hier kan je twee games op hosten (public).

Ik vraag me af of dit een nieuwe trend is? Gaan gamehosting providers nu steeds meer dedicated boxes verhuren...
Op zich een aardige ontwikkeling...

Welke gamer wil er niet volledige controle hebben op de games die hij/zij speelt? Je hoeft ook niet langer op patches te wachten of aanvragen te doen voor maps... die installeer je zelf.

De ervaringen die wij na een aantal maanden hebben zijn prima, we kunnen zo een andere mod installeren en druk maken om de Gigabytes aan traffic hoeven we ook niet. Als we er een keer niet uitkomen staan er altijd mensen standby op IRC of email.

Koster
30/09/04, 20:49
Wij doen dat inderdaad met onze dedicated servers ook, bepaalde games vragen ook net iets meer, en bepaalde games zijn bijvoorbeeld alleen via RADMIN te beheren.

Traffic inclusief doen we wel, maar niet onbeperkt, je krijgt 150 GB bij de server per maand (tegen lage prijzen natuurlijk uit te breiden).

phreak
30/09/04, 20:58
Ook deze service bieden wij vanaf heden aan. Net als Koster ook geen unlimited en/of FUP. Maar een redelijk groot blok dataverkeer.

MikeN
01/10/04, 01:37
Tja, hardware wordt steeds goedkoper en het beheer steeds makkelijker. Games worden steeds zwaarder enzo. Dan kom je al snel op dedicated servers uit :)

(Verder zullen klanten met een dedicated server veel minder snel gaan klagen over lagproblemen met de server (niet verbinding ofzo), aangezien het dan duidelijk is dat het aan hun config ligt 8)7 )

jeffrey
01/10/04, 10:15
Waar ik dus op doelde:

de prijs van een grote public gameserver is tegenwoordig bijna gelijk aan een dedicated server.

Beyonder
01/10/04, 12:06
Sorry maar kunnen jullie de klantenwerving achterwege laten? :)

[LS]Leodavinci
01/10/04, 18:06
gezien jullie reacties lijkt het me een duidelijke trend... maar...waarom zijn er nog nauwelijks NL aanbieders?

prijs van traffic hier te hoog ?! ivm duitsland en UK ?!

Genesisfm
01/10/04, 19:51
Ik zie dit echter wel als een trend.
Vooral als je het volgende rekensommetje maakt:

Een public 12 slots server kost tegenwoordig rond de 53 euro per maand.
Teamspeak a 12 user 15 euro per maand.
En een private (train) server 12 slots a 23 euro per maand.

Dit even snel bij elkaar tellen 53 + 15 + 23 = 91 euro per maand.
En dan heb je nog maar 2 servers.

Pak je een dedicate server dan ben je het volgende kwijt:

Rond de 100 euro per maand (2x Intel xeon of een 3.6 gig intel met HT + 1 gig ram + 200 gig bandwith)
Hier kun je als voorbeeld het volgende op draaien:

4x 12 slots (of meer !!!) public server + Teamspeak
Met als voordeel dat je weet dat je server niet overboekt en zelf je server onder controle hebt!.
Ook heb je als voordeel dat het makkelijker is om mappen en configuratie bestanden te beheren.
1 nadeel is dat je verstand moet hebben van servers (beveiligingen / updates / etc).

Kortom voor de mensen die een beetje technisch zijn is het vrij simpel om met een server om te gaan (wie heeft er tegenwoordig geen kennis meer van computers.....).

Ik zie ook in mijn eigen gaming wereldtje dat steeds meer mensen overstappen naar een dedicate server.
Enne de mensen die het niet doen hebben meestal een budget probleem ;)

Koster
01/10/04, 23:55
Origineel geplaatst door Genesisfm
Ik zie dit echter wel als een trend.

Rond de 100 euro per maand (2x Intel xeon of een 3.6 gig intel met HT + 1 gig ram + 200 gig bandwith)
?
Leg uit: waar kan ik dat huren voor die prijs, dan neem ik er meteen 10 :)

Genesisfm
02/10/04, 00:24
Hey Koster misschien ben ik wat overdreven geweest met de cpu specificatie maar als je de volgende link eens bekijkt kom je toch aardig in de buurt ;)

http://www.ipxserver.de/content/ds/index-ds.php?seite=105200210
Ps ik wil geen reclame maken maar deze provider heeft naar Nederland toe toch een vrij goede peering (tenminste toch vrij goede ervaringen mee ;))


Enne een duo xeon is tegenwoordig ook niet zo duur meer (dedicate)
Ik denk kwa prijs ongeveer gelijk als de 3.2 gig intel met HT.

R__D
04/10/04, 09:20
Origineel geplaatst door [LS]Leodavinci
gezien jullie reacties lijkt het me een duidelijke trend... maar...waarom zijn er nog nauwelijks NL aanbieders?

prijs van traffic hier te hoog ?! ivm duitsland en UK ?!

Ik denk dat nauwelijks het verkeerde woord is :) D'r zijn wel degelijk dedicated hosters hier in NL Wij zitten in Rotterdam, en moet zeggen dat de data steeds goedkoper wordt :) ( lees: in een half jaar € 50,- goedkoper ) waardoor wij met sommige dedicateds zelfs FUP aan kunnen bieden

Rik
04/10/04, 12:21
Origineel geplaatst door Genesisfm
Hey Koster misschien ben ik wat overdreven geweest met de cpu specificatie maar als je de volgende link eens bekijkt kom je toch aardig in de buurt ;)

http://www.ipxserver.de/content/ds/index-ds.php?seite=105200210
Ps ik wil geen reclame maken maar deze provider heeft naar Nederland toe toch een vrij goede peering (tenminste toch vrij goede ervaringen mee ;))


Enne een duo xeon is tegenwoordig ook niet zo duur meer (dedicate)
Ik denk kwa prijs ongeveer gelijk als de 3.2 gig intel met HT.

Ahum, wel een setup van 249,- euro... waarmee je al bijna een kwart van zo'n server "betaald" ...

verder hebben Gamers niets aan een "vrij" goeie peering... die willen continu een goeie peering...

Het is verder niet voor niets dat er zeer veel Engelsen, Noren, Zweden, en ook Duitsers, huren bij NL Gamehosters...
In die landen zijn de Gameservers vaak veel duurder als hier..

[LS]Leodavinci
04/10/04, 18:37
Origineel geplaatst door R__D


Ik denk dat nauwelijks het verkeerde woord is :) D'r zijn wel degelijk dedicated hosters hier in NL Wij zitten in Rotterdam, en moet zeggen dat de data steeds goedkoper wordt :) ( lees: in een half jaar € 50,- goedkoper ) waardoor wij met sommige dedicateds zelfs FUP aan kunnen bieden

ooh, sorry... weet dat er gewone dedicated aanbieders zijn, maar zie nog weinig bedrijven die zich echt ook op de gameservermarkt richten en de juiste ondersteuning verlenen hiervoor..

Genesisfm
04/10/04, 18:58
Origineel geplaatst door Rik


Ahum, wel een setup van 249,- euro... waarmee je al bijna een kwart van zo'n server "betaald" ...

verder hebben Gamers niets aan een "vrij" goeie peering... die willen continu een goeie peering...

Het is verder niet voor niets dat er zeer veel Engelsen, Noren, Zweden, en ook Duitsers, huren bij NL Gamehosters...
In die landen zijn de Gameservers vaak veel duurder als hier..

Ik zeg een vrij goede peering omdat ik zelf niet goed kan beoordelen of dat de peering daadwerkelijk goed is.
Dit om de reden dat mijn isp (@HOME nooit nemen :P) een erg onstabiele verbinding levert.

De tijden dat ik hem heb kunnen gebruiken (ivm mijn isp) waren na 23.30 uur en toen was de verbinding optimaal!
Verder is de setupprijs vrij hoog. Maar ik denk dat daar altijd over te praten valt zoals bij de meeste providers onder ons ;)
Tenminste ik heb echt het ideei dat alles omtrent hosting een grote marktplaats is, en dat je het best kan bellen voor de beste aanbiedingen ;)

whistler
16/10/04, 21:16
Ik denk dat de voorkeur voor een dedicated server niet zozeer gaat om makkelijk maps toe te voegen of vanwege ssh toegang (maps toevoegen is net zo makkelijk te doen via ftp). De belangrijkste voordelen zijn dat je geen last hebt van een ander zijn game die in een loop is gegaan en cpu tijd begint te vreten ten koste van de andere games op die box. Ook de mogelijkheid om zelf van game te kunnen wisselen is een plus punt van een dedicated server.

Je ziet nu ook steeds meer dat clans méér dan 1 spel draaien omdat er momenteel een aantal zeer populaire games zijn, dan kom je voor de keuze te staan, een tweede shared box of overstappen op een dedicated server.

Zelf ben ik voor een half jaar geleden ook gaan kijken naar een dedicated server maar ik moet zeggen dat een dedicated server met 50 Gb traffic heel leuk is... maar niet als je een tweede game op het ding gaat draaien want dan loopt je traffic behoorlijk uit de hand heb ik begrepen. In zo'n geval kies ik dus voor twee shared boxen zonder datalimiet of een fup, maar in géén geval voor een rekening achteraf die je weer bij de clan leden terug moet zien te halen.

Het is al lastig genoeg om op tijd van 30 mensen hun deel van de kosten van een server binnen te krijgen, laat staan als je ook nog eens een (variabele) rekening voor meerverbruik van traffic er achteraan krijgt.

[LS]Leodavinci
17/10/04, 18:18
traffic is idd best wel irritant, maar daarom dus naar een UK boer gegaan www.digitalservers.co.uk ... daar krijg je dus "twinserver" of dedicated box en hoef je je niet druk te maken om de Gb' tjes