PDA

Bekijk Volledige Versie : Kopen van een particulier



S2S-Robert
30/09/04, 14:21
Ik kan van een particulier iets kopen wat ik voor mijn bedrijfsvoering nodig heb, maar aangezien dit een particulier is krijg ik hier geen btw bon / factuur voor. Hoe ga ik dit in hemelsnaam boeken?

Ik heb al zitten denken om een handgeschreven briefje ofzo te maken waarop hij zijn handtekening zet dat ik voor het genoemde bedrag bij hem spullen heb gekocht. Dan kan ik weliswaar m'n BTW niet terugvorderen (die is ook nooit afgedragen nl.) maar dan kan ik het wel als kostenpost boeken.

Sounds like a good plan?

Triloxigen
30/09/04, 14:27
Ja, je kunt het gewoon inboeken maar dan zonder BTW percentage.
Logischerwijs kun je daarover ook geen BTW terug vragen :)

webbed
30/09/04, 18:50
Een particulier mag gewoon een factuur uitschrijven, alleen geen btw rekenen. Aangezien er geen btw wordt gerekend, hoef je ook niets af te dragen. De factuur kan je gewoon gebruiken voor je administratie en als kosten aftrekken.

NextIT
30/09/04, 20:38
Gewoon even vragen of hij even een briefje maakt met daarop zijn gegevens en wat hij precies heeft geleverd. Vervolgens de factuur met het "nul" BTW tarief boeken.

Anestheologist
01/10/04, 02:37
Inderdaad, maar wel opletten dat je niet teveel van die zaakjes in de boekhouding zitten hebt, de inspectie kan hier knap lastig over doen. Maar verder is het legaal als het zelden van toepassing is ;)

Dus gebruik met verstand :)

Best4U
01/10/04, 02:53
Ja, zo'n factuur is dus gewoon prima te gebruiken bij de inkomsten belasting, maar niet bij de omzetbelasting :)