PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil NL-IX <> AMS-IX



Glenn
24/09/04, 18:50
Beste mensen,

Steeds vaker duikt de naam NL-IX als internet exhange op. Nu is mijn vraag, wat is het verschil tussen die twee? Heeft NL-IX een heel eigen internetknooppunt gerealiseerd of hebben ze gewoon een aantal lijntjes lopen met AMS-IX? Deze vraag zit me al een tijd dwars ;)

s2software
24/09/04, 19:17
De NL-IX is een geheel apart knooppunt.

Glenn
25/09/04, 10:52
Hmm okee, lijkt me nogal een behoorlijke investering.

Zoiah
25/09/04, 10:56
Origineel geplaatst door Glenn
Hmm okee, lijkt me nogal een behoorlijke investering.

Een IX is zo duur als je het zelf maakt. Veel IXen op de wereld zijn niet meer dan een enkele (of twee, voor redundantie) switch. :)

Triloxigen
25/09/04, 13:45
Je hebt wel meer IX'en hoor..
GN-IX bijvoorbeeld :)

Cybafish
25/09/04, 14:31
Op de AMS-IX zitten meer partijen aangesloten en de AMS-IX heeft voornamelijk daarom een betere naam. Verder weinig verschil met de NL-IX.

lifeforms
25/09/04, 15:59
Op AMS-IX zitten veel meer providers, wil je alleen met veel partijen peeren dan heb je daar meer aan.

De NL-IX zit daarentegen in alle datacenters en biedt ook interessante extra diensten aan zoals OpenPeering en CityLAN.

Wij doen vooral zaken met NL-IX vanwege die extra diensten die ze leveren, ze zijn hier zeer flexibel in. De extra peering mogelijkheid op de NL-IX is zeker welkom, maar alle groten zitten ook op de AMS-IX. Het is wel prettig voor redundancy (met een aantal interessante partijen peeren we op beide exchanges).

NLISP
28/09/04, 15:49
Die extra diensten levert de ams-ix net zo goed. Vlanning en dergelijke tussen 2 locaties is ook leverbaar bij amsix. De reden waarom vele hoofdzakelijk kleine bedrijven voor nl-ix kiezen is prijs. Een poortje (gig) op nlix kost 250 euro per maand waar de amsix 1200 euro rekent. Maar dan komt punt 2, amsix heeft alle grote partijen waar je (als je er mee peert) tenminste ook wat aan hebt.