PDA

Bekijk Volledige Versie : Server samenstellen



Thiaz
20/09/04, 12:13
Ik ben al een tijdje bezig een perfecte server in mekaar aan het zetten voor mijzelf, omdat vaak voorgebouwde servers niet altijd overal even goed zijn.
Ik heb daarbij de volgende onderdelen al in mijn "winkelmandje" zitten, en misschien dat jullie op/aanmerkingen weten aan de configuratie.

- Moederbord: Tyan S2875ANRF Tiger K8W (G-Lan, Sata) - 250 euro
- CPU's: 2x AMD Opteron 240 (S940, 1,4GHz, 1MB, Boxed) - 2x 200 euro
- Geheugen: 4x 512MB PC3200 DDR - 4x 70 euro
- Harde schijven: 2x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10.000rpm, 8MB, SATA) - 2x 100 euro
- Videokaart: Club3D Radeon 7000 32MB (goedkoop en snel te vervangen) - 20 euro

Totaal ~1050 euro
(Kabels ed zitten bij het moederbord, dingen zoals power cables heb ik dozen vol, dus dat is er allemaal al)
Budget 1400 tot 1500 euro.

Wat voor case moet ik hiervoor gebruiken, 1U of 2U?

En is het misschien niet beter om een Diamond 10 te kopen met 16MB cache?

Doeleinden worden database/web server, en dan zeer zware functies (zo veel mogelijk op 1 machine), I/O verkeersruimte is daarbij dus een vereiste.

XF-RICK
20/09/04, 12:15
Geheugen ECC? :)

Thiaz
20/09/04, 12:17
Origineel geplaatst door XF-RICK
Geheugen ECC? :)

Verrek je hebt gelijk, ondersteund elk moederbord ECC?

Edit: al hoewel, ECC is dat noodzakelijk voor een server die niet voor verhuur beschikbaar wordt gesteld? (ECC is bijna 2x zo duur namelijk)

Cliff
20/09/04, 12:20
Origineel geplaatst door Thiaz

- Harde schijven: 2x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10.000rpm, 8MB, SATA) - 2x 100 euro
- Videokaart: Club3D Radeon 7000 32MB (goedkoop en snel te vervangen) - 20 euro

En is het misschien niet beter om een Diamond 10 te kopen met 16MB cache?



Die zijn 7200 RPM ipv 10KRPM. Aangezien je server nogal wat random access verkeer gaat doen en niet al te veel sequentieel, kun je beter voor de 10KRPM schijf gaan, ondanks de grotere cache op de Maxtor.

Mannekino
20/09/04, 12:21
Nee, maar dat moederbord wat jij hebt moet je volgens mij voorzien van registerd ECC geheugen. En waarom ga je voor de K8W (Workstation) i.p.v. de K8S Pro. Ik heb zelf twee dual Opteron server allebei met een K8S Pro moederbord. Ik ben er héél er over te spreken.

Even een tip, vraag eens een offerte aan bij melrow.nl. Ik heb mijn servers daar ook gekocht en ze leveren goede kwaliteit servers. Ze leveren ook 1U opteron servers, dat was ook mijn laatste bestellingen daar alleen dan 244. Ze gebruiken Chenbro behuizingen. Hier een foto van me laatste opteron server: http://www.clanhost.nl/photo/IMG_2201.jpg

Thiaz
20/09/04, 12:22
Origineel geplaatst door Cliff


Die zijn 7200 RPM ipv 10KRPM. Aangezien je server nogal wat random access verkeer gaat doen en niet al te veel sequentieel, kun je beter voor de 10KRPM schijf gaan, ondanks de grotere cache op de Maxtor.

Dat is precies wat ik dacht, wat me ook opvalt is dat er geen 15k rpm schijven voor SATA bestaan? (althans niet in de T.net pricewatch)

Koster
20/09/04, 12:23
Origineel geplaatst door Thiaz


Dat is precies wat ik dacht, wat me ook opvalt is dat er geen 15k rpm schijven voor SATA bestaan? (althans niet in de T.net pricewatch) Die zijn er ook (nog) niet :)

Cliff
20/09/04, 12:24
Origineel geplaatst door Thiaz


Dat is precies wat ik dacht, wat me ook opvalt is dat er geen 15k rpm schijven voor SATA bestaan? (althans niet in de T.net pricewatch)

Omdat ze nog vrij prijzig zijn en dus vooral voor enterprise applications gebruikt worden. Wat dus weer neerkomt op SCSI en/of FC-AL. Iets wat overigens ook mijn voorkeur heeft voor een database server.

Thiaz
20/09/04, 12:34
Origineel geplaatst door Mannekino
Nee, maar dat moederbord wat jij hebt moet je volgens mij voorzien van registerd ECC geheugen. En waarom ga je voor de K8W (Workstation) i.p.v. de K8S Pro. Ik heb zelf twee dual Opteron server allebei met een K8S Pro moederbord. Ik ben er héél er over te spreken.

Even een tip, vraag eens een offerte aan bij melrow.nl. Ik heb mijn servers daar ook gekocht en ze leveren goede kwaliteit servers. Ze leveren ook 1U opteron servers, dat was ook mijn laatste bestellingen daar alleen dan 244. Ze gebruiken Chenbro behuizingen. Hier een foto van me laatste opteron server: http://www.clanhost.nl/photo/IMG_2201.jpg

Ziet er leuk uit inderdaad, en waarom dat moederbord, nou omdat ik eigenlijk niet zo heel veel ervan eis (dual ondersteuning, aantal geheugensloten, en SATA aansluting), het hoeft van mij niet echt supersnel te zijn, als het maar zijn doel bereikt (volledige SATA/Mem snelheid).

En daarbij vind ik een dual opteron geen workstation meer ;)

Ik zal ook eens even op die site rondneuzen, maar ik heb toch altijd het gevoel dat je zoiets beter zelf kan doen, in plaats van anderen het in elkaar laten zetten.

@Cliff, SCSI is gewoon ver over mijn budget heen, als je kijkt naar een fatsoenlijke SCSI adapter, en dan een aantal snelle schijven, maar je hebt gelijk, alleen moet je wel weten, dat hierop geen databases >16 gb komen te staan.

Ahead-IT
20/09/04, 12:50
Enkele tips:
1. Tyan 8KW is geen serverboard
2. Tyan 8KW is niet gemaakt voor in een rackmount te plaatsen
3. Tyan 8KW MOET registered ECC geheugen hebben, anders werkt het niet
4. Laat een server samenstellen of koop op zijn minst een barebone. Zeker als het om een 1/2U AMD systeem gaat.

Thiaz
20/09/04, 12:59
Origineel geplaatst door VIPIT
Enkele tips:
1. Tyan 8KW is geen serverboard
2. Tyan 8KW is niet gemaakt voor in een rackmount te plaatsen
3. Tyan 8KW MOET registered ECC geheugen hebben, anders werkt het niet
4. Laat een server samenstellen of koop op zijn minst een barebone. Zeker als het om een 1/2U AMD systeem gaat.

Ik zag je link in je signature, welk moederbord wordt er geleverd in jullie Dual systeem? (http://www.ahead-it.be/shop.php?onderdeel=5161) met de bovengenoemde cpu's, geheugen en harde schijven?

En dat van rackmount ready moet ik overheen hebben gekeken, moederbord valt bij deze om die redenen af :)

Edit: K8S Pro dus, ook weer overheen gelezen.

Mannekino
20/09/04, 13:04
K8S Pro is the way to go :P.

Ahead-IT
20/09/04, 13:07
Wij gebruiken ook barebones, een AMD 1/2U systeem zelf samenstellen is om problemen vragen. In een 1U Tyan barebone worden de CPU's 40 a 45°, doordat er gebruik gemaakt wordt van airducts, passieve koelers etc. .

Thiaz
20/09/04, 13:12
Mijn nieuwe samenstelling is nu dit:

- Moederbord: Tyan S2882G3NR Thunder K8S Pro (Vga, 2x G-Lan, Sata) - 500 euro
- CPU's: 2x AMD Opteron 240 (S940, 1,4GHz, 1MB, Boxed) - 2x 200 euro
- Geheugen: 4x 512MB PC3200 DDR ECC - 4x 100 euro
- Harde schijven: 2x Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10.000rpm, 8MB, SATA) - 2x 100 euro

Totaal: 1500 euro, valt nog mee dus.

Iemand een goede suggestie voor een bijpassende rackmount?

Voorkeur aan 1U, incl slim-cd, in het zwart, en de voeding meot uiteraard ook de boel kunnen voorzien van genoeg stroom :)

@Vipit, 40 a 45 graden is niet waarvan ik zeg "goh das warm" , als ik naar de huidige AMD server kijk met ~60 graden, en die houdt het toch al een tijdje.

Niet dat ik nu zeg dat het goed voor ze is hoor, je zal wel gelijk hebben, maar als ik er 2 jaar over doe voordat ik een nieuwe nodig heb, dan is warmte niet het grootste probleem.

Ahead-IT
20/09/04, 14:07
Thiaz: ik zal het even anders voorstellen. Een AMD Opteron is niet zoals een AMD XP gemaakt op op 70° te werken. De "die-temperature" ligt een stuk lager dan bij een AMD XP die 95° mag worden. Daarenboven, verliest de Opteron performance en stabiliteit op 70°.

Zonder een aangepaste voeding, rackmount en koeling kom je er niet ... en terug, ik spreek uit ervaring en niet een how-to geschreven door een 15 jarige dat te lezen was op google ;)

MediaServe
20/09/04, 16:08
Zou met een losse videokaart, 2 raptor schijven en 2 AMD processoren een 1U kast niet te krap zijn (vanwege de hitte)? Helemaal als die in een datacentre tussen 2 andere kachels komt te hangen.

Ik heb hier geen ervaringen mee, maar wellicht kan VIPIT hier op reageren :)

MartijnE
20/09/04, 20:23
Origineel geplaatst door MediaCreations
Zou met een losse videokaart, 2 raptor schijven en 2 AMD processoren een 1U kast niet te krap zijn (vanwege de hitte)? Helemaal als die in een datacentre tussen 2 andere kachels komt te hangen.

Ik heb hier geen ervaringen mee, maar wellicht kan VIPIT hier op reageren :)

dat wilde ik ook net weten:)
was zelf ook rondneuzen voor een dual opteron + raptor disks.

Ahead-IT
20/09/04, 20:55
Hangt er van af hoe de airflow loopt. In SOMMIGE Procase's zal het lukken, andere niet, een Chieftec zeker niet...
Hiervoor betaat dus geen ja/nee antwoord.

Schaap
20/09/04, 21:31
Ik hoor hier altijd:
"In een chieftec kast lukt het niet."
en
"In een chenbro kast lukt het zonder enig probleem."

Maar kan mij nu iemand even het verschil uitleggen tussen de Chieftec 1U 19" http://chieftec.de/?page=products_big&id=91&k_id=3&language=en

en de Chenbro RM114 bvb?
http://www.chenbro.com.tw/product/product.jsp?p=3&s=301&pid=37

Die 2 zien er hetzelfde uit namelijk..


En vergelijk nu aub die Chieftec niet met een case van €300 ...

Ahead-IT
20/09/04, 21:39
Schaap: je moet de richting volgen van de airflow. Vanaf als je bijvoorbeeld actieve CPU koelingen hebt, zal de performace nooit 100% zijn. In Supermicro rackmounts is dit wel het geval, alle lucht die er in gezogen wordt, gaat er onmiddelijk uit.

Een 1U Opteron systeem zonder airduct, veel geluk zou ik zeggen! (even voor de duidelijkheid, een videokaart maakt geen of amper verschil)

MartijnE
20/09/04, 21:49
ik heb zelf een supermicro dual xeon + 2x scsi 10000 rmp disks, die bevalt heel erg goed.
alleen ben nu wat rond neuzen voor een Opteron systeem.

een dual Opteron zijn die ook in een supermicro 1u case te bouwen?

Mog
20/09/04, 21:53
Origineel geplaatst door Schaap
Ik hoor hier altijd:
"In een chieftec kast lukt het niet."
en
"In een chenbro kast lukt het zonder enig probleem."

Maar kan mij nu iemand even het verschil uitleggen tussen de Chieftec 1U 19" http://chieftec.de/?page=products_big&id=91&k_id=3&language=en

en de Chenbro RM114 bvb?
http://www.chenbro.com.tw/product/product.jsp?p=3&s=301&pid=37

Die 2 zien er hetzelfde uit namelijk..


En vergelijk nu aub die Chieftec niet met een case van €300 ...

ervanuitgaande dat we over de chieftec
110 praten;

- De chieftec is lager (een beetje raid kaart maakt al contact met de bovenplaat!)
- De chieftec heeft minder standaard fans.
- De chieftec is voorzien van een belachelijk harddisk opstelling.

Ahead-IT
20/09/04, 21:55
Origineel geplaatst door MartijnE
een dual Opteron zijn die ook in een supermicro 1u case te bouwen?
Nee. Het enige wat ik aanraad is een Tyan barebone kopen.

MediaServe
20/09/04, 22:43
Origineel geplaatst door VIPIT

Nee. Het enige wat ik aanraad is een Tyan barebone kopen. Of je systeem laten bouwen en testen door een serverboer :)

Mannekino
20/09/04, 23:43
Vraag gewoon bij een aantal bedrijven een offerte aan en vergelijk de prijzen en ervaringen van klanten van die bedrijven. Ik heb mijn twee Opteron servers www.melrow.nl vandaan, kwaliteit van afwerking is dik in orde ik heb een 2U en een 1U dual Opteron systeem. In de 1U zit dus een airduct en een stel grote heatsinks. Tot nu toe nog geen problemen gehad met de servers.

MennoZ
21/09/04, 10:32
Ik heb ook zo'n soort server besteld. Als ik nu dus die hitte verhalen lees, begin ik te twijfelen of ik het wel goed gedaan heb. Weet iemand misschien of dit goed is ? (Als het in deze thread kan).

(1x)Tyan Thunder K8S Pro
(2x)AMD Opteron 242 -, Boxed
(2x)Nexus Technology SAP-8024 Server Cooler Passive AMD K8 Koper
(2x)Kingston ValueRam PC2700, 333 MHz, -, 2,5, 1024 MB
(1x)Samsung 3,5 inch diskette station Zwart
(2x)Western Digital Caviar Special Edition 120 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
(1x)Samsung SD-616 OEM, Zwart
(1x)Antec 2U20ATX300XPR

Ahead-IT
21/09/04, 10:38
In een 2U lukt het misschien wel wat beter. Mocht het echt niet lukken, gebruik dan de standaard actieve koelers ipv de passieve die je nu gebruikt.

MennoZ
21/09/04, 10:46
Ja ik denk dat het wel moet lukken met die passive koelers. Hier een link naar de specificaties > http://www.nexustek.nl/sapseries.htm

Als het dan echt niet kan. Zitten bij die AMD Boxed actieve koelers?

MediaServe
21/09/04, 11:34
Die harde schijf zou ik een andere voor kiezen.

If you want a drive as quiet and cool as possible it's still Seagate you should go for. The big loser in this roundup is Western Digital Caviar SE that has the worst performance in almost all the tests.
De beste schijf voor een server is op dit moment de Hitachi 7k250 serie (afgezien van de raptor natuurlijk).
http://www.nordichardware.com/reviews/storage/2004/SATA_ROUNDUP/index.php

Thiaz
21/09/04, 13:39
Origineel geplaatst door MennoZ
Ja ik denk dat het wel moet lukken met die passive koelers. Hier een link naar de specificaties > http://www.nexustek.nl/sapseries.htm

Als het dan echt niet kan. Zitten bij die AMD Boxed actieve koelers?

Bij de boxed edition zit er een koeler bij.
Niet dat die altijd even goed is :)

svbeek
21/09/04, 14:03
De nieuwere raptor (74 gig) schijnt ook beter te presteren dan de 36 gig, misschien kan je die beter kiezen.

MennoZ
22/09/04, 15:12
Arg, dit is echt erg.
Het tyan K8S Pro board, past niet in de 2u antec kast :(
Nu moet ik denk ik maar andere kast aanschaffen ?

Ahead-IT
22/09/04, 17:28
Origineel geplaatst door MennoZ
Arg, dit is echt erg.
Het tyan K8S Pro board, past niet in de 2u antec kast :(
Nu moet ik denk ik maar andere kast aanschaffen ?
Ik vraag me af waarom mensen steeds mijn goeie raad negeren...

MennoZ
22/09/04, 19:53
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Ik vraag me af waarom mensen steeds mijn goeie raad negeren...

Ik had er nog niet overgelezen! Heb nu een Procase E-ATX Case. Dat past teminste wel :P