PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanbieden onder de prijs



jeffrey
18/09/04, 10:28
Beste mensen,

het valt me de laatste tijd op dat veel bedrijven prijzen aanbieden voor bijvoorbeeld colocation / dedicated servers waarbij ik mij afvraag wat de maandelijkse winst zal zijn voor het bedrijf.

vaak worden er al geen setupkosten meer gerekend en zijn de maandelijkse lasten ook nog eens erg laag.

dit is ook een van de redenen dat de hostingbedrijfjes achter elkaar uit de grond komen zetten.

hoe denken jullie hierover?

ikki_paha
18/09/04, 10:40
Ik heb eerlijk gezecht het gevoel dat er wat minder bedrijven komen dan een aantal maanden geleden.

Alleen stimuleert de prijs tegenwoordig wel om eerder een bedrijfje te beginnen.

dsigning
18/09/04, 10:42
Als ik even naar ons zelf kijk, wij bieden ook tegen zeer scherpe prijzen colocatie en dedicated servers aan maar, zorgen altijd voor een redelijke winstmarge. Er hangt een hoop van de inkoop prijzen af en van de hoogte van de winstmarge.

Wel moet je er altijd rekening mee houden dat je ook je onkosten hebt zoals: kantoor, verzekeringen, internet aansluiting, mobiele telefoon vervoer e.d.

De winstmarge is afhankelijk van een hoop dingen, iemand die het erbij doet naast zijn werk/studie kan het goedkoper aanbieden doordat hij/zij andere inkomsten heeft naast de hosting wereld.

Samuel
18/09/04, 10:51
Origineel geplaatst door jefje
Beste mensen,

het valt me de laatste tijd op dat veel bedrijven prijzen aanbieden voor bijvoorbeeld colocation / dedicated servers waarbij ik mij afvraag wat de maandelijkse winst zal zijn voor het bedrijf.

vaak worden er al geen setupkosten meer gerekend en zijn de maandelijkse lasten ook nog eens erg laag.

dit is ook een van de redenen dat de hostingbedrijfjes achter elkaar uit de grond komen zetten.

hoe denken jullie hierover?

Wat mij vooral opvalt is dat vele Colocation en Dedicated prijzen leveren aan onmogelijke prijzen. Voorbeeld 500GB met 2U voor nog geen €30 ... Dan gaat de Colocated er gewoon vanuit dat de klant de volle 500GB niet gaat opgebruiken .

Dit kan wel zijn dat dit niet zo is, maar mij lijkt het niet de juiste instelling om van uit te gaan ...

ikki_paha
18/09/04, 11:21
Ik vind dat zware markt verpesting

cridea
18/09/04, 12:04
Er zijn hier al heel veel topics over naar mijn idee, hoewel die meestal over shared hosting gingen.

Ik wil nog wel even kwijt dat er altijd onverwachte uitgaven kunnen en zullen komen, en ik vraag me af waar bedrijven die met een lage winstmarge werken dat van denken te betalen.

Ik denk bijvoorbeeld aan schadeclaims.

Triloxigen
18/09/04, 12:15
Je hebt wel gelijk.
Maar kijk eens naar de supermartken..
De AH is duurder, maar heeft nog steeds de meeste omzet en klanten.

Met hosting is dat precies hetzelfde, niet iedereen is op zoek naar budget hosting/colocatie.

eMiz0r
18/09/04, 13:01
AH verloor enorm veel klanten aan prijsvechters als Edah. Waarom denk je dat ze nu zo gigantisch aan het stunten zijn? Zover ik weet is AH zeker niet meer de duurste.

Triloxigen
18/09/04, 13:06
Origineel geplaatst door eMiz0r
AH verloor enorm veel klanten aan prijsvechters als Edah. Waarom denk je dat ze nu zo gigantisch aan het stunten zijn? Zover ik weet is AH zeker niet meer de duurste.

Volgens mij is hun omzet niet drastisch gedaald, en ze hebben het er zelf naar gemaakt...
Ik denk dat hosters ook wel slim genoeg zijn om niet mee te doen aan zoiets.

Zelf heb ik ook weleens acties, maar die baseer ik niet op conculega's, puur op wat haalbaar is voor het bedrijf.
En volgens mij doet bijna iedere hoster dat.

ikki_paha
18/09/04, 13:32
Origineel geplaatst door Triloxigen


Volgens mij is hun omzet niet drastisch gedaald, en ze hebben het er zelf naar gemaakt...
Ik denk dat hosters ook wel slim genoeg zijn om niet mee te doen aan zoiets.

Zelf heb ik ook weleens acties, maar die baseer ik niet op conculega's, puur op wat haalbaar is voor het bedrijf.
En volgens mij doet bijna iedere hoster dat.


BEn ik niet met je eens.
Sommige hosters willen en zullen altijd onder de geboden prijzen gaan zitten.

Triloxigen
18/09/04, 13:44
Origineel geplaatst door ikki_paha



BEn ik niet met je eens.
Sommige hosters willen en zullen altijd onder de geboden prijzen gaan zitten.

Ja, dat is ook zo.
Maar de ander gaat er niet verder op in door daar weer onder te zitten..
Ik wilde zeggen dat er geen oorlog komt ;)

empeetrois
18/09/04, 14:01
Ik denk dat veel hosters geen rekening houden dat ze "later" misschien wel een eigen kantoor (nodig) hebben... dit moet eigenlijk ook allemaal meegenomen worden in de prijs, echter doen volgens mij veel bedrijfjes dit niet waardoor ze (extreem) lage prijzen bieden. Met slechts een winstmarge van 20 % of in die trend. Ook personeels kosten kunnen ze volgens mij op die manier er nooit uitkrijgen.

ikki_paha
18/09/04, 14:21
Er zijn ook genoeg bedrijfjes die dat helemaal niet als bedoeling hebben.En dan doel ik vooral op jongeren van tegenwoordig.
Die starten het op en stoppen er mee.

Carl<n-media>
18/09/04, 17:48
Origineel geplaatst door eMiz0r
AH verloor enorm veel klanten aan prijsvechters als Edah. Waarom denk je dat ze nu zo gigantisch aan het stunten zijn? Zover ik weet is AH zeker niet meer de duurste.
Nee hoor, lees dit maar eens: http://nu.nl/news.jsp?n=384903&c=30.

atservers
18/09/04, 18:10
gaat dit nu over ah of over aanbiedingen die zelfs onder de prijs liggen?

Let wel op het moment je een aanbieding doet dat je wel degelijk aan de winstmarge moet denken, of aan de toekomstige winstmarge.

Kijk als je nu een pakket verkoopt waar je geen winst op maakt maar wel op de vorige of volgende dan kan je winst al zo guw oplopen tot 200% terwijl deze pakketten over het algemeen zelfs nog goedkoop zijn in de verhouding van....

Dus "spelen" met paketten kan altijd zonder onder de prijs te zitten. bv een klant heeft een pakket die niet buiten het andere pakket kan, en je maakt geen winst op het ene, dan zorg je er wel voor dat je op het andere pakket we degelijk winst maakt.

Mr. Snooby
18/09/04, 19:00
Wij hebben standaardprijzen die onder de kosten voor ons liggen. De verhuizing naar ons van een .NL domeinnaam bijv. kost €2, dat is dik onder de kosten voor ons.

Koster
18/09/04, 19:02
Origineel geplaatst door Mr. Snooby
Wij hebben standaardprijzen die onder de kosten voor ons liggen. De verhuizing naar ons van een .NL domeinnaam bijv. kost €2, dat is dik onder de kosten voor ons. Dus jullie maken verlies op een verhuizing?

Dennis
18/09/04, 19:05
Origineel geplaatst door Mr. Snooby
Wij hebben standaardprijzen die onder de kosten voor ons liggen. De verhuizing naar ons van een .NL domeinnaam bijv. kost €2, dat is dik onder de kosten voor ons. Als jij vind dat je voor zulke dingen ook 10min van een uurloon (E50) kunt bereken, dan heb je gelijk. Ik vind dat je gewoon moet accepteren dat je op domeinverhuizingen verlies maakt. Maar what's the problem? Bij verhuizingen naar je toe help je, en bij verhuizingen weg laat je het de andere webhoster opknappen. Wordt je toch alleen beter van? Wat boeien die 10min nou?

Mr. Snooby
18/09/04, 19:10
Origineel geplaatst door Koster
Dus jullie maken verlies op een verhuizing?

Ja.

@ Dennis

Ik begrijp je niet helemaal.

Dennis
18/09/04, 19:25
Origineel geplaatst door Mr. Snooby

Ja.

@ Dennis

Ik begrijp je niet helemaal. Ik neem aan dat je toch over de kosten aan tijd had en dat jullie maar slechts 2euro daarvoor vragen?

Mr. Snooby
18/09/04, 20:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Ik neem aan dat je toch over de kosten aan tijd had en dat jullie maar slechts 2euro daarvoor vragen?

Nee, voor de totale verhuizing rekenen wij €2. (dus incl. kosten van de verhuizing en kosten aan tijd).

Dennis
18/09/04, 20:24
Origineel geplaatst door Mr. Snooby


Nee, voor de totale verhuizing rekenen wij €2. (dus incl. kosten van de verhuizing en kosten aan tijd). En inclusief de verlenging van een jaar die je ook minstens 6euro kost?

Cybafish
18/09/04, 20:31
Gezonde mentaliteit die je daar hebt Snooby ;)

s2software
18/09/04, 20:51
Origineel geplaatst door DennisCitus
En inclusief de verlenging van een jaar die je ook minstens 6euro kost? Ja.

V. Kleijnendorst
18/09/04, 22:00
Origineel geplaatst door Cybafish
Gezonde mentaliteit die je daar hebt Snooby ;)


Wel eens mobiele telefoons gezien voor € 0,-?
Precies dezelfde werkwijze. Ga je toch eens met je eigen bedrijfvoering bezig houden in plaat van kritiek op elk ander te hebben.

cridea
18/09/04, 22:12
Origineel geplaatst door empeetrois
Ik denk dat veel hosters geen rekening houden dat ze "later" misschien wel een eigen kantoor (nodig) hebben... dit moet eigenlijk ook allemaal meegenomen worden in de prijs, echter doen volgens mij veel bedrijfjes dit niet waardoor ze (extreem) lage prijzen bieden. Met slechts een winstmarge van 20 % of in die trend. Ook personeels kosten kunnen ze volgens mij op die manier er nooit uitkrijgen.

Dit heb ik in een ander topic ook al eens opgemerkt, met name hoe je dit dan aan je klanten verkoopt als opeens je prijzen met tientallen procenten omhoog moeten.

Reactie was toen dat je klanten dan toch mooi een paar jaar hebben kunnen profiteren...

Gratis verhuizen kun je zien als "welkomstkado".
Overigens heb je hetzelfde met gratis setupkosten. Ook eenmalig werk waar de meesten niets voor rekenen.

ivs
18/09/04, 22:19
Even af gezien van de het feit of er partijen zijn die onder de kost prijs verkopen (lijkt me sterk, lage winst marge ok maar er geld bij leggen dat is wat anders).

Er zijn volgens mij een aantal partijen die zelf diensten inkopen tegen een erg scherpe prijs en die vervolgens ook weer verkopen tegen een scherpe prijs. Hier is op zich niks mis mee alleen er schuilt volgens mij wel een gevaar in namelijk:

Wat als de leverancier van de verkopende partij failliet gaat?
Op dat moment zit de leverancier met een probleem hij moet zijn verplichtingen aan zijn klanten blijven nakomen dus moet hij zijn diensten opnieuw inkopen. Gezien het feit dat de verkopende al heel scherp inkocht is de kans groot dat hij nu voor een hogere prijs zal moeten inkopen. Hij moet echter wel aan de bestaande klanten blijven leveren tegen de oude prijs wat zal leiden tot een lagere of zelfs negatieve winst marge. Als de verkoper dit niet kan compenseren zal het faillissement van zijn leverancier ook wel eens zijn faillissement kunnen betekenen.

Dit scenario kan ook plaats vinden als de leverancier besluit om zijn prijzen te verhogen.

Mr. Snooby
18/09/04, 22:24
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors



Wel eens mobiele telefoons gezien voor € 0,-?
Precies dezelfde werkwijze. Ga je toch eens met je eigen bedrijfvoering bezig houden in plaat van kritiek op elk ander te hebben.

Gaat dit over mij?

V. Kleijnendorst
18/09/04, 22:26
Origineel geplaatst door Mr. Snooby


Gaat dit over mij?

Nee, juist over anderen die graag kritiek leveren op andermans bedrijfsvoering.

AlfaHosting
18/09/04, 22:29
Persoonlijk denk ik dat het aan elke hoster afzonderlijk is om zijn prijzenstelling te bepalen. Tenslotte weet je niet het einddoel dat hij wil bereiken met bepaalde taktieken of prijzen.

Zelf hebben we altijd een gezonde winstmarge genomen op onze pakketten en niet meegedaan aan de "1 euro" hosting rage. Uiteindelijk kan een bedrijf daar niet op overleven. Dat kunnen alleen studenten.

Mensen die op zoek gaan naar hosting zullen heus wel weten dat ze geen 24 uur support kunnen verwachten bij een student die een zakcent wil bijverdienen.

Maar tegelijk beseffen ze ook wel dat ze geen honderden euro's moeten uitgeven om dat wel te krijgen.

Ieder moet zijn keuze's maken ... er zijn al zoveel onderwerpen over geweest. Gun elkaar een plaatsje in de zon :)

Cybafish
18/09/04, 23:45
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors



Wel eens mobiele telefoons gezien voor € 0,-?
Precies dezelfde werkwijze. Ga je toch eens met je eigen bedrijfvoering bezig houden in plaat van kritiek op elk ander te hebben.

Volgens mij haal je nu de term kritiek door elkaar met een paar andere woorden. Het is een discussie over aanbiedingen doen onder de kostprijs, niet een topic waarin we allemaal het aanbieden onder de kostprijs aanprijzen.

Ik heb inderdaad wel "gratis" telefoons gezien. Het enige verschil tussen die telefoons en de manier waarop Snooby zijn spulletjes regelt is dat de mobiele provider keiharde contracten afsluit met zijn klanten en daarop flink verdient. E-dentify rekent 12 euro per jaar voor een hosting pakket met 10GB dataverkeer.

Is dat laatste gezond voor je bedrijf? You tell me...

V. Kleijnendorst
19/09/04, 00:03
Origineel geplaatst door Cybafish
Is dat laatste gezond voor je bedrijf? You tell me...

Ik zal het je niet vertellen en jij hoeft het mij niet te vertellen.
Dat is aan E-dentify om te beslissen; dat hoeft een concurrent ze echt niet te vertellen.

En nu ga je vertellen dat je geen concurrent bent omdat je een heel andere markt aanboort

Spijkers
19/09/04, 00:07
Ik vind dat je ook moet bekijken, aan welke doelgroep richt je jezelf.
Je hebt hosters die liever veel geld verdienen, met aan grote proffesionele ondernemingen colocatie te verhuren, waardoor je een enorm grote winstmarge hebt.
Je hebt dan ook weer bedrijven die aan particulieren gaan verhuren, of aan zeer kleine bedrijven, meestal een kleinere winstmarge.

Wat ik dus bedoel, onder de prijs aanbieden kan nooit, maar hier op WHT kom je vrijwel nooit een hoster tegen die grote proffesionele bedrijven zal hosten. Dus ik zou je horizon verleggen, en eens even gaan kijken wat andere mensen aanrekenen. Het zijn tenslotte een paar hosters die zeer laag in prijs aanbieden.

jinxedworld
19/09/04, 00:10
@ spijkers:


hier op WHT kom je vrijwel nooit een hoster tegen die grote proffesionele bedrijven zal hosten


Mag ik vragen waar je deze kennis vandaan haalt?

empeetrois
19/09/04, 00:49
Origineel geplaatst door Spijkers

Wat ik dus bedoel, onder de prijs aanbieden kan nooit, maar hier op WHT kom je vrijwel nooit een hoster tegen die grote proffesionele bedrijven zal hosten. Dus ik zou je horizon verleggen, en eens even gaan kijken wat andere mensen aanrekenen. Het zijn tenslotte een paar hosters die zeer laag in prijs aanbieden.

Lease web is idd een hele kleine hoster ;) en proserve is ook een kleine eenmanszaak ;) en zo zijn er nog wel een aantal op te noemen.

Maar dat zie je dan meteen terug in de prijzen... die mensen moeten wel hun kantoor kosten betalen en heel de mikmak.

Anestheologist
19/09/04, 01:40
Ik denk niet dat ik hier al bedrijven gezien heb die onder hun prijs aanbieden. Laag wil niet zeggen onder de prijs, lagere winstmarges wel.
Maar dat ligt eraan tot welke doelgroep je je richt!

Natuurlijk kan iemand die geen specifieke extra kosten heeft een lagere prijs hanteren, maar daarvan wakker liggen zou ik niet doen, voor elk wat wils er zijn klanten die hoge bedragen willen betalen wat iemand anders aanbied voor 1 €. Maar dat is de bedrijfswereld nu eenmaal, aldi is ook goedkoper dan Delhaize bv, zijn ze daarom minder goed? volgens mij niet ze doelen gewoon op een andere markt.

Wat ik erger vind zijn bedrijven die ten opzichte van hun klanten de draak steken. Als iemand heel goedkoop is maar toch kwaliteit kan bieden naar zijn doelgroep heb ik daar geen probleem mee, maar iemand die zijn klanten verwaarloosd vind ik véél erger dan goedkopere hosts.

Rik
19/09/04, 01:49
Origineel geplaatst door Spijkers


Wat ik dus bedoel, onder de prijs aanbieden kan nooit, maar hier op WHT kom je vrijwel nooit een hoster tegen die grote proffesionele bedrijven zal hosten......


Zie je best wel HEEL erg fout hoor, zijn er zelfs die zich PUUR op het MKB richten....

Verder komt ongeveer 99% van de Hostingbranche wel hier,alleen zijn er een hoop bedrijven die niet/zo goed als niet/of met privé naam, posten op WHT... volgen doen ze het allemaal hoor ;)

Anestheologist
19/09/04, 02:02
Origineel geplaatst door Rik



Zie je best wel HEEL erg fout hoor, zijn er zelfs die zich PUUR op het MKB richten....

Verder komt ongeveer 99% van de Hostingbranche wel hier,alleen zijn er een hoop bedrijven die niet/zo goed als niet/of met privé naam, posten op WHT... volgen doen ze het allemaal hoor ;)

Klopt, net zoals jij niet kan bevestigen welke "grote" klanten de hostingbedrijven hebben.

XBL
19/09/04, 11:06
Origineel geplaatst door Samuel
Dan gaat de Colocated er gewoon vanuit dat de klant de volle 500GB niet gaat opgebruiken .

Dit kan wel zijn dat dit niet zo is, maar mij lijkt het niet de juiste instelling om van uit te gaan ... Wat is hier fout aan? Overselling komt zeer vaak voor. Het hangt totaal af van je klanten. Heb je particulieren die gewoon een servertje willen om mee te klooien: overselling heel goed mogelijk, omdat ik inschat dat je klant gemiddeld nog niet eens 100gb gebruikt. Heb je grote bedrijven die elke maand tegen de 500gb aan zitten en soms zelfs er overheen gaan, dan is overselling natuurlijk af te raden.

Dit is ook een voorbeeld van bedrijfvoering.

Jochem

Triloxigen
19/09/04, 11:23
Origineel geplaatst door Rik



Zie je best wel HEEL erg fout hoor, zijn er zelfs die zich PUUR op het MKB richten....


Ik denk dat de helft hier zich vooral op het MKB richten, maar dat ze geen probleem hebben om een particulier te hosten.

Geld iig ook voor mij :)

Cybafish
19/09/04, 11:31
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors


Ik zal het je niet vertellen en jij hoeft het mij niet te vertellen.
Dat is aan E-dentify om te beslissen; dat hoeft een concurrent ze echt niet te vertellen.

En nu ga je vertellen dat je geen concurrent bent omdat je een heel andere markt aanboort

Tja, we weten allemaal wat e-dentify voor een inkoopsprijs heeft. Een 06 nummer, dus ik neem aan dat er ook geen sprake is van een kantoor, dus de overheadkosten zullen ook wel meevallen etc. etc.

Het is maar net wat je wil natuurlijk.