PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows hosting vraagjes



Lurge
17/09/04, 14:00
Hej,

Wij hebben een klant die Windows hosting wil hebben, hij wil ASP.NET en ook SQL server gebruiken. Nu vroeg ik me af of ik dan naast windows 2k3 ook SQL server compleet moet gaan aanschaffen. Of kan ik SQL server Express gebruiken om legaal deze site te hosten? Het zou gaan om een dedicated server voor deze site.
Hoe doen jullie dit en waar moet ik nog meer rekening mee houden bij het hosten van een windows omgeving?
Welke versie van Windows 2k3 word het meest gebruikt voor het hosten van asp.net applicaties?
Alvast bedankt voor jullie hulp

Thiaz
17/09/04, 14:05
SQL? dat kan nog MSSQL zijn (dat is niet gratis dacht ik), en MySQL (gratis).

Windows 2003 Web Edition lijkt me de meest daarvoor bedoelde editie.

Edit: Je bedoelt MSSQL, daarvoor kan je SQL Server 2000 gebruiken, dat zit erbij en is dus gratis.

http://www.microsoft.com/sql/howtobuy/windowsnetsupport.asp

Lurge
17/09/04, 14:22
ik zie op die site niet staan dat MS SQL server 2000 gratis is. Of lees ik nou niet goed?

StRuJeKeR
17/09/04, 14:57
Indien je voor de website Windows 2003 web edition gebruikt en je daarbij ook MS SQL server wil gebruiken zal je daarvoor een 2de server met Windows 2003 standard of enterprise meten nemen en een MS SQL 2000 server licentie aangezien je niks anders dan websites mag hosten op een 2003 web edition server.
Indien je op deze servers meerdere klanten wil hosten heb je een Service provider licentie voor deze producten nodig.

MediaServe
17/09/04, 16:08
Dat is half waar wat StRuJeKeR zegt.
Je kunt volgens mij gewoon Windows Server 2003 Standard installeren met SQL Server. Daarop kun je websites hosten én SQL Server draaien.

Dit gaat je wel een flinke duit kosten. Volgens mij zit je tegen de € 2000,- euro aan software. Of je dit met SQL Server Express kunt waarmaken weet ik eigenlijk niet, hier ben ik ook wel benieuwd naar! :)

Mannekino
17/09/04, 16:14
Als je het voor service providing doeleinden wilt gaan gebruiken zul je moeten beschikken over een SPLA licentie.

MediaServe
17/09/04, 18:16
Origineel geplaatst door Mannekino
Als je het voor service providing doeleinden wilt gaan gebruiken zul je moeten beschikken over een SPLA licentie. Dit is al vaker langsgekomen, dit is dus niet waar. Je kunt allerhande Microsoft software (o.a. Windows, SQL etc) via een maandelijks bedrag verkrijgen bij iemand anders met een SPLA licentie. Het aanschaffen van OEM of RETAIL is inderdaad niet zomaar toegestaan voor service providers.

En je denkt toch niet werkelijk dat alle Windows webhosts over een SPLA licentie beschikken? :)