PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzekeringen en vergunning



muaddib
15/09/04, 18:06
Ik vraag me al een tijdje af hoe het bij webhosters/designers zit met de verzekeringen en vergunningen. Zijn er vergunning die je moet hebben als je gewoon van thuis uit werkt?

En de verzekeringen? Hoe werkt dat? In België zijn zelfstandigen verplicht om de volgende verzekeringen aan te gaan, is dat bij webhosting bedrijven net hetzelfde?:

- Brandverzekering
- Burgerlijke aansprankelijkheid
- Verzekering tegen arbeidsongevallen (indien je personeel hebt)
- Verzekering voor bedrijfsvoertuigen
- Overlijdensverzekering
- Verzekering gewaarborgd inkomen
- Levensverzekering
- Groepsverzekering
- Bedrijfsleidersverzekering
- Rechtsbijstand

De meeste verzekeringen lijken me wel logisch te hebben. Maar zo'n brandverzekering, is dat verplicht als je van thuis uit werkt?

Carl<n-media>
15/09/04, 19:34
Gebruik de zoekfunctie eens: http://webhostingtalk.nl/search.php?s=&action=showresults&searchid=259825&sortby=lastpost&sortorder=descending.

Bovendien kun je voor meer informatie ook terecht bij je verzekeraar.

MediaServe
15/09/04, 20:04
Volgens mij is in Nederland geen enkele verzekering verplicht voor het hebben van een webhosting bedrijf. Het is wel aan te raden natuurlijk :) Vergunning zijn ook niet nodig. Tenzij je sterke drank wilt verkopen ofzo ;)

Stefan Mensink
15/09/04, 20:27
Het type drankvergunning is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid bandbreedte die je levert, in liters per seconde.

on topic:

Voor bedrijfsvoertuigen moet je je in Nederland ook verzekeren, maar dat is niet specifiek voor bedrijven, maar voor alle voertuigen (aansprakelijkheid). Andere verzekeringen zijn met name interessant als je bedrijf je enige inkomstenbron is en je je wilt zekerstellen van gedegen sociale voorzieningen.

Wel een vereiste is een inschrijving bij de KVK, en het naleven van alle belastingregeltjes.

frankske
15/09/04, 21:57
Origineel geplaatst door muaddib

En de verzekeringen? Hoe werkt dat? In België zijn zelfstandigen verplicht om de volgende verzekeringen aan te gaan, is dat bij webhosting bedrijven net hetzelfde?:


De meeste verzekeringen die je aanhaalt zijn absoluut NIET verplicht.

- Brandverzekering ==> niet verplicht, tenzij in sommige uitzonderlijke gevallen
- Burgerlijke aansprankelijkheid ==> niet verplicht
- Verzekering tegen arbeidsongevallen (indien je personeel hebt) ==> wel verplicht
- Verzekering voor bedrijfsvoertuigen ==> wel verplicht, net zoals particulieren
- Overlijdensverzekering ==> niet verplicht
- Verzekering gewaarborgd inkomen ==> niet verplicht
- Levensverzekering ==> niet verplicht
- Groepsverzekering ==> niet verplicht
- Bedrijfsleidersverzekering ==> niet verplicht, en bestaat bijna niet meer, aangezien bedrijfsleiders sinds enkele jaren gewoon in een groepsverzekering kunnen aansluiten
- Rechtsbijstand ==> niet verplicht, vaak inbegrepen bij je burgerlijke aansprakelijkheid

Je moet geen specifieke vergunningen of zo hebben. Wat je wel moet hebben, is een ondernemingsnummer/btw-nummer. Hiervoor moet je je inschrijven bij een Ondernemingslokket.

mvg,

Frank

muaddib
16/09/04, 15:58
Ok, bedankt allemaal :)