PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting van een forum, specs?



Sidi
12/09/04, 18:54
Beste
ik ben namelijk een website aan het maken die ook een forum zal bevatten. Ik zal voornamelijk gebruik maken van php/mysql

Ik verwacht dat de bezoekers dag op dag (op het forum) zal groeien. Daar zal ik genoeg voor adverteren.

Nu moet ik wel een host vinden die een betrouwbare service heeft en ook goede hardware die een groei aankan.

Als we spreken van ongeveer 500 bezoekers per dag, met een gemiddeld aantal concurrent connecties van 400, voor de eerste maanden.
over welke specs moet de host beschikken, en aan wat zal ik nog moeten denken.

Jullie suggesties zijn meer dan welkom.

Raptor
12/09/04, 18:59
500 bezoekers zal voor iedere host geen enkel probleem zijn.

Sidi
12/09/04, 19:09
Ja , 500 bezoekers moet geen probleem zijn voor de hosters, maar ik spreek wel over 400+ simultane (concurrent) verbindingen.. ik geloof dat dat toch veel scheelt..

later zal het een colo of een dedi worden als het genoeg groeit, maar voorlopig starten met een shared

Dennis
12/09/04, 19:12
25mb space
1gb dataverkeer

Lijkt me genoeg. Als je het breed aan wilt doen, neem dan 100mb space + 3gb dataverkeer.

Belangrijk is dat je host een beetje flexibel is en dat je makkelijk kunt upgraden. Wat voor forum wordt het?

Smoved.nl
12/09/04, 19:26
Ja , 500 bezoekers moet geen probleem zijn voor de hosters, maar ik spreek wel over 400+ simultane (concurrent) verbindingen.. ik geloof dat dat toch veel scheelt..

Wat voor forum draai jij dan wel niet?

Het lijkt me sterk dat je met "maar" 500 bezoekers per dag 400 connecties tegelijk openhebt.

Ik denk dat je overal wel een forum kan draaien met dit aantal bezoekers.

Dennis
12/09/04, 19:45
Uhm... ik lees nu pas goed wat hij vraagt.

@Sidi:
Een host hoeft niet over bepaalde specificaties te beschikken. 500 bezoekers per dag is niet zoveel. Indien je goede forumsoftware gebruikt dan moet 4000 a 5000 bezoekers per dag ook niet zo'n probleem zijn.

Of wilde je toch wel weten hoeveel space/data je nodig zou hebben?

Carl<n-media>
12/09/04, 19:48
Origineel geplaatst door Smoved.nl


Wat voor forum draai jij dan wel niet?

Het lijkt me sterk dat je met "maar" 500 bezoekers per dag 400 connecties tegelijk openhebt.

Ik denk dat je overal wel een forum kan draaien met dit aantal bezoekers.
Ik denk dat hij 500 bezoekers bedoelt waarvan 400 op het forum actief zijn.

Triloxigen
12/09/04, 19:54
Een forum met 400 bezoekers op 1 moment komt neer op ongeveer 50.000 leden (waarvan er per jaar een paar duizend inactieve worden verwijderd).

En dat haal je dus echt niet zomaar...

Dennis
12/09/04, 19:58
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Ik denk dat hij 500 bezoekers bedoelt waarvan 400 op het forum actief zijn. Nee, hij bedoelt van die MYSQL-connecties die altijd actief zijn volgens mij. Maar dat verband klopt dan niet echt.

Wees eens wat duidelijker TopicStarter :D

Sidi
12/09/04, 20:03
@ Carl: juist, de meeste bezoekers zullen actief zijn op het forum.

ik bedoel gewoon dat x aantal bezokers (leden of gasten) op hetzelfde moment actief zijn op het forum

een forum kan 11000 leden hebben en meer dan 2000 leden op hetzelfde ogenblik actief.

of ben ik niet echt duidelijk (ben niet thuis in dit soort zaken, maar jullie vast wel, daarom ben ik hier ;) )

Rusrink
13/09/04, 11:07
dat zou betekenen dat een kleine 20% van jou gehele userdb tegelijk actief is. Ik schat die kans erg klein dat dit gebeurd. In theorie is het inderdaad mogelijk, maar het komt niet vaak voor.
Je moet meer een forum hebben met de grote van tweakers ofzo om zoveel mensen actief te hebben.

Ionstar
13/09/04, 11:28
25mb space
1gb dataverkeer

Lijkt me genoeg. Als je het breed aan wilt doen, neem dan 100mb space + 3gb dataverkeer.


Ik denk dat je daarbij toch wel wat te optimistisch bent, Dennis. Ik host een forum met ongeveer 160 aktieve leden en er wordt ook aardig gebruik van gemaakt. De datatransfer ligt maandelijks rond de 8 gig. Ik denk dus dat je met 500 leden die allemaal echt actief zijn (posts lezen, nieuwe threads maken, commenten, etc) dat je toch echt ver boven de 10 gig per maand uit zal stijgen.

Dennis
13/09/04, 15:11
Origineel geplaatst door Adonis


Ik denk dat je daarbij toch wel wat te optimistisch bent, Dennis. Ik host een forum met ongeveer 160 aktieve leden en er wordt ook aardig gebruik van gemaakt. De datatransfer ligt maandelijks rond de 8 gig. Ik denk dus dat je met 500 leden die allemaal echt actief zijn (posts lezen, nieuwe threads maken, commenten, etc) dat je toch echt ver boven de 10 gig per maand uit zal stijgen. Ik heb nu een forum met bijna 1000 leden, maar deze gebruikt slechts 1gb per maand. Deze heeft trouwens ook maar zo'n 20 a 25 actieve gebruikers per dag.

Mijn berekeningen waren dus niet gebaseerd op 400 actieve gebruikers per dag. Ik denk dat zelfs WHT VEEEEEEL minder actieve gebruikers heeft. (Dus aantal verschillende gebruikers dat een post doet)

@Sidi:
Zorg voor een flexibele host, waarbij je zonder extra bijkomende kosten kunt upgraden naar een duurder pakket. Dus alleen het verschil in prijs.

MaffeMuis
13/09/04, 17:48
die site & fora zijn nog in begin status?? fora, zeker wel zo te zien, die moet nog gemaakt worden.

en je website? loopt die al? of is die ook nog in ontwerp status?
Ik zou een niet al te groot pakket nemen, als je in begin status bent. Je kan bij elke host wel uitbreiden.
Je moet ook het verkeer van je normale site er bij tellen, voor je pakket. want dat gaat ook van je pakket af. of je wilt 2 verschillende pakketten nemen.
En adverteren voor een site, wil niet altijd zeggen dat je in een keer 500 bezoekers hebt. Dat bouwd op, en vanuit daar kan je je hosting pakket mee opbouwen, bespaart weer in extra kosten. Aangezien de meeste bedrijven met jaarcontracten werkt. is het zonder om een groot pakket te nemen, als je er in het begin nog maar weinig van nodig hebt. Dat geld kan je dan beter gebruiken voor Advertentie's of dergelijke.
En de dataverkeer, hangt sterk af van wat voor forum gaat gebruiken, en hoe zwaar het design is.

mr. green
13/09/04, 18:15
Ik host een forum met 2500 leden, waarvan er maximum 50 tegelijk actief zijn. Mijn dataverbruik ligt nu tussen de 15 en de 20 GB per maand. Vermits er veel MySQL queries gebeuren ligt de CPU-belasting ook relatief hoog. Ik zit nu nog op shared hosting maar ga binnenkort over naar een VPS.

Dit alleen ter informatie en ter vergelijking voor de OP ;)

superweb
13/09/04, 19:30
ik host een forum met 200 leden en die zijn goed voor 15 gb per maand
maar dan is dit een erg actief forum

dus ik denk bij 500 leden aan een gb of 30 a 40

SNS
13/09/04, 21:27
Ik heb een forum met +/- 4000 leden, met de laatste tijd gemiddeld zo'n 20 man online tegelijkertijd. Hiervoor was dat rond de 130. Wij trekken toch ruim 40 ~ 50GB per maand. Draait prima op een shared account.

Server specs:
P4 2.8GHZ
1024MB RAM

Sidi
14/09/04, 13:51
@ iedereen
ik wil jullie bedanken voor jullie bereidwilligheid om te helpen.

De website en ook de forum (zal vbulletin worden) zijn allemaal in ontwikkeling fase, juiste thema's kiezen, design, testen,..

Men had voorgesteld om shared hosting te kiezen voor het begin, en dan overgaan naar VDS of dan naar een dedi. Dit echter zal allemaal afhangen, zoals reeds aangehaald, van de ruimte en dataverkeer die erbij komt.

SNS
15/09/04, 10:04
Wij draaien ook vBulletin. Als ik jou was zou ik attachments uitzetten, afhankelijk van het soort forum gaat dat voor de bandbreedte zorgen waarschijnlijk. Wat ze je hebben voorgesteld is een prima oplossing.