PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting bedrijfje beginnen



dark_viper_nl
12/09/04, 03:51
Hallo all
Ben nieuw hier.

Ik ben van plan om een webhosting bedrijfje te gaan beginnen.
Niet voor het geld, maar gewoon omdat ik het erg interessant vind, hoe servers werken enzo.
Ben nog niet heel erg ervaren.

Ik wil beginnen met een web/mail/mysql server te hangen aan de 10mbit/2mbit verbinding bij m`n vader op kantoor.
Is dit slim?, kan ik dan een beetje met een redelijke snelheid sites hosten?

Ik wil eerst eens klein beginnen, kijken of ik uberhaubt klanten kan krijgen.
STEL het lukt me wil ik graag verder, server colocaten.

Hoe zijn jullie begonnen?
Als ik m`n server(s) aan die 10mbit/2mbit verbinding hang ben ik dan een "zolder prutser"? ;-).

Groetten Collin

ikki_paha
12/09/04, 09:55
Ik zou hem direct in datacentra gooie.

Euro-Servers
12/09/04, 10:28
Inderdaad, maar hij wil kijken hoe het loopt, dus een kantoor met zo'n verbinding is misschien beter om te beginnen? Hoewel 2Mbit upload niet echt denderend is.

Bojhan
12/09/04, 11:10
Het is mischien beter om eerst een zonder prutser te zijn, want daardoor leer je toch veel handige dingen. En probeer dan een kleine site te hosten die veel technische eisen heeft zodat je toch enkele moeilijkere dingen leerd.

Dan kan je altijd nog kijken of je veder wil gaan met een echte server.

Dennis
12/09/04, 11:13
Origineel geplaatst door Euro-Server
Inderdaad, maar hij wil kijken hoe het loopt, dus een kantoor met zo'n verbinding is misschien beter om te beginnen? Hoewel 2Mbit upload niet echt denderend is. Uhm? Dat lijkt me toch niet. Betaal dan 1U-space + 50gb dataverkeer in een datacentrum in een topnetwerk voor €50,-. Dan heb je ook meteen 100mbit, zowel up als down.

2mbit upload is echt onacceptabel. Indien je dit doet, dan moet je ook duidelijk bij netwerkgegevens neerzetten dat je gebruikt maakt van een 10/2mbit SDSL-lijn oid, anders bedonder je je klanten. Verder haal je met 2mbit maximaal 250kB/s down/upload. Daar komen je klanten zo achter.

Triloxigen
12/09/04, 11:17
Ik denk dat het verstamdiger is een managed/dedicated server te nemen
Dan hoef je nog geen directe kennis van de hardware en software te hebben.

Of je neemt een reseller account.

Maar 2mbit upload is echt te weinig, leuk voor een eigen site, maar niet voor betaalde klanten/

Mr. Snooby
12/09/04, 11:27
2 Mbit upload is niks. Ik download al met 2,5 Mbit. Kan er maar 1 iemand tegelijk downloaden, en ook nog met mindere snelheid.

Verder trekt het niet echt klanten, denk ik:

De server staat bij m'n vader op het kantoor via een gewoon verbindinkje.

SeppaR
12/09/04, 11:32
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ik denk dat het verstamdiger is een managed/dedicated server te nemen
Dan hoef je nog geen directe kennis van de hardware en software te hebben.

Of je neemt een reseller account.

Maar 2mbit upload is echt te weinig, leuk voor een eigen site, maar niet voor betaalde klanten/
Dat denk ik dan weer niet.
Want wie niets leert, word ook nooit wat.
Als hij nu al begint met alles managed te hebben, dan weet hij later nooit hoe hij zelf problemen e.d. kan oplossen.
Denk dat het beter is gewoon goedkoop te colocaten.
Eerst een test-fase doen, dan pas als je het onder de knie hebt het als ondernemer beginnen te doen.
Doe je dat niet, mij niet gelaten hoor, maar dan denk ik dat je faalt zoals veel andere hostingbedrijfjes, die denken dat alles maar simpel was :)

Dennis
12/09/04, 11:34
Dat vind ik eigenlijk ook wel. Als je geen managed hebt, dan wordt je gedwongen dingen zelf op te lossen en wordt je gedwongen veel te Googlen. Daardoor leer je steeds meer.

Triloxigen
12/09/04, 12:10
Origineel geplaatst door SeppaR

Dat denk ik dan weer niet.
Want wie niets leert, word ook nooit wat.
Als hij nu al begint met alles managed te hebben, dan weet hij later nooit hoe hij zelf problemen e.d. kan oplossen.
Denk dat het beter is gewoon goedkoop te colocaten.
Eerst een test-fase doen, dan pas als je het onder de knie hebt het als ondernemer beginnen te doen.
Doe je dat niet, mij niet gelaten hoor, maar dan denk ik dat je faalt zoals veel andere hostingbedrijfjes, die denken dat alles maar simpel was :)

Ik snap je punt.
Maar je gaat geen klanten op een server zetten als hij ieder moment kan stoppen met iets te doen.

Uiteraard is het handig als je het zelf leert, thuis ofzo.
Maar daar gaje geen klanten op zetten.

Rusrink
12/09/04, 12:18
En je pa zal er ook wel blij mee zijn als zijn connectie dood-geleeched zal worden. Als je een paar redelijke sites hebt met foto's erop oid en er komen aardig wat mensen hou je niks over van die 2mbit en dus heeft het hele kantoor een langzame internet verbinding

dark_viper_nl
12/09/04, 16:06
Ben het wel eens met jullie.
Maar wil het wel graag leren.
Omdat ik het zelf gewoon erg interesant en leuk vind om te doen.
Ik zou een reseller kunnen nemen en dan thuis leren.
Of ik colocate gelijk en ga een beetje teseten eerst enzo.
Weten jullie mischien waar ik kan colocaten?
Gewoon om me te beginnen, niet te veel data verkeer enzo, ga niet gelijk ondernemen.
Hoeveel klanten hebben jullie ongeveer?
Zoals ik in m`n openings post al zij; ik doe het omdat ikhet interesant/leuk vind.
Ik ben niet van plan om ff snel iets op te zetten waar ik veel geld mee verdien.

Dennis
12/09/04, 16:12
Hoe oud ben je? Je weet dat je ook voor hobby-hosting eigenlijk al naar de KVK moet gaan?

dark_viper_nl
12/09/04, 16:39
Ben bijna 16.
Ben vanaf m`n 9e al veel met computers bezig.
Heb redelijk kennis, (al zeg ikhet zelf :P)
Met websites ook al een tijd bezig.
Ben met servers nu haf jaartje bezig.
Krijg linux nu een klein beetje onder de knie.
Maar vind zelf dat ik nog een hoop moet (en wil) leren.
Ben nu ook aan het expirimen metn windows servers.

Dennis
12/09/04, 18:22
Webhosting, Linux, Netwerken, Servers is toch wel aardig wat anders dan Windows-desktop-shit.

Maar ga gewoon veel met linux werken. (Niet als desktop trouwens, maar gewoon beetje consolen etc)

wv-
12/09/04, 18:28
Origineel geplaatst door DennisCitus
Webhosting, Linux, Netwerken, Servers is toch wel aardig wat anders dan Windows-desktop-shit.

Maar ga gewoon veel met linux werken. (Niet als desktop trouwens, maar gewoon beetje consolen etc)

Jip, en later kom je dan hier "Fedora roelt", kei goed voor servers enzo, ik kan je niets beters aanraden!

Blijkt toch wel dat Fedora speciaal gemaakt is voor desktops

Dennis
12/09/04, 18:38
Origineel geplaatst door wv-
Jip, en later kom je dan hier "Fedora roelt", kei goed voor servers enzo, ik kan je niets beters aanraden!

Blijkt toch wel dat Fedora speciaal gemaakt is voor desktops Hehe, je hebt gewoon een hekel aan Fedora.

Red Hat Linux was ook altijd gemaakt voor desktops, maar toch was het het meest gebruikte Server-OS.

Ik denk ook dat de klanten van cPanel, Ensim, DirectAdmin en Plesk voor meer dan 50% Redhat/Fedora gebruiken.

En aangezien Fedora zo goed wordt ge-support en aangezien er een grote community achter zit, zit het met de veiligheid ook wel goed.

Fedora is gewoon een vrij makkelijk OS en heeft goede prestaties en wordt ook nog eens het meeste gebruikt. Daarom raad ik het dus aan.

dark_viper_nl
12/09/04, 19:09
Ik gebruik ook fedora core one.
Ga ikupdaten naar 2, maar moet nieuw servertje bouwen.
Het lukt al redelijk met linux, alleen snap ik nog niet helemaal hoe je nou handig meerdere sites kan hosten, en die dan allemaal een ftp account geven enzo.
Weten jullie mischien waar ikmoet zoekken?

Nu gooi ik gewoon alle sites in de www map, maar dat geeft zo`n troep:P.
moet een slimmere manier zijn.

EN Plesk en Cpanel enzo, kan je daarmee als admin ook hel simpel acounts aanmaken?

Dennis
12/09/04, 19:13
Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Ik gebruik ook fedora core one.
Ga ikupdaten naar 2, maar moet nieuw servertje bouwen.
Het lukt al redelijk met linux, alleen snap ik nog niet helemaal hoe je nou handig meerdere sites kan hosten, en die dan allemaal een ftp account geven enzo.
Weten jullie mischien waar ikmoet zoekken?

Nu gooi ik gewoon alle sites in de www map, maar dat geeft zo`n troep:P.
moet een slimmere manier zijn.

EN Plesk en Cpanel enzo, kan je daarmee als admin ook hel simpel acounts aanmaken? Inderdaad.

Beyonder
12/09/04, 19:39
Ja je kunt in een control panel heel makkelijk accounts aanmaken, maar je moet toch gedegen kennis van het onderliggende OS hebben om commercieel te gaan hosten, omdat je anders problemen simpelweg niet kunt oplossen.


2 mbit upload is meer dan voldoende voor een server met pakweg 100 - 200 kleine sites. Ik ken een US webhoser die zeer suc6viol is en elke server voorziet van een 512 kbit restrictie, het werkt, klanten hebben er geen last van, gewoon je account specs klein houden en het gaat prima.

Je moet je gewoon niet richten op de allerlaagste budget markt, dit soort klanten betalen relatief zeer weinig, eisen veel en zorgen vaak ook nog voor veel gezeur.

FreeBSD is overigens veel geschikter als hosting OS dan Fedora.

dark_viper_nl
12/09/04, 21:29
Origineel geplaatst door Beyonder
Ja je kunt in een control panel heel makkelijk accounts aanmaken, maar je moet toch gedegen kennis van het onderliggende OS hebben om commercieel te gaan hosten, omdat je anders problemen simpelweg niet kunt oplossen.


2 mbit upload is meer dan voldoende voor een server met pakweg 100 - 200 kleine sites. Ik ken een US webhoser die zeer suc6viol is en elke server voorziet van een 512 kbit restrictie, het werkt, klanten hebben er geen last van, gewoon je account specs klein houden en het gaat prima.

Je moet je gewoon niet richten op de allerlaagste budget markt, dit soort klanten betalen relatief zeer weinig, eisen veel en zorgen vaak ook nog voor veel gezeur.

FreeBSD is overigens veel geschikter als hosting OS dan Fedora.



En warom is BSD beter dan fedora?

SeppaR
12/09/04, 21:57
Als je het niet erg vind.
Hoe oud ben je?
Want ik ben dan weer voor het feit dat een onderneming starten op je 15de gewoon, hoe zal ik het verwoorden, "belachelijk" is.
Zulke ondernemingen draaien nooit goed. :)
Indien je niet minderjarig bent, heb ik niets gezegd :X

dark_viper_nl
12/09/04, 22:20
Ik ben bijna 16.
Maar ik zei ook niet dat ik meteen een onderneming wou starten.
Ik wik gewoon expirimentern en veel leren over/met servers.
Als ik dan voldoende kennis in huis heb wil ik wel graag een onmderneming startten.

En STEL ik neem een reseller pakket, met een beetje hulp/uitleg van m`n vader (die ook al 20jaar een bedrijf runt) moet het me vast wel lukken om het een beetje draaiend te houden.

Maar zoals ik al zij doe ikhet niet voor het geld.
Vind het gewoon erg interesant/leuk

Carl<n-media>
12/09/04, 22:25
Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Ik ben bijna 16.
Maar ik zei ook niet dat ik meteen een onderneming wou starten.
Ik wik gewoon expirimentern en veel leren over/met servers.
Als ik dan voldoende kennis in huis heb wil ik wel graag een onmderneming startten.

En STEL ik neem een reseller pakket, met een beetje hulp/uitleg van m`n vader (die ook al 20jaar een bedrijf runt) moet het me vast wel lukken om het een beetje draaiend te houden.

Maar zoals ik al zij doe ikhet niet voor het geld.
Vind het gewoon erg interesant/leuk
Wat is nu precies je vraag?

dark_viper_nl
12/09/04, 23:21
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Wat is nu precies je vraag?

Nou hoe zijn jullie precies begonnen?
Vertel eens het geschiedenis van jullie bedrijfen.
Kan ik wat van leren

Neferu
13/09/04, 01:05
Als je serieus genomen wilt worden als ondernemer dan lijkt het mij zo dat je eerst eens het Nederlands beter gaat beheersen. Schrijf-, taal- en spelfouten zullen serieuze klanten doen afschrikken.
Voor de rest..., lees en leer.

_arno_
13/09/04, 09:17
Mijn tip:

Begin met een reseller acount en probeer op deze manier wat klanten te werven etc etc. ( als je graag nu al wil beginnen met een bedrijf )

Inde tussentijd neem je thuis een oude machine en gooi er linux op , koop wat boeken neem een cursus en pruts wat met die bak.

Ik ben zelf danwel geen hoster(toekomst?) , maar zo ben ik ook bezig met linux ;)

Succes!

Stefan Mensink
13/09/04, 11:52
dark_viper_nl: Als je echt wat wilt leren, begin dan niet meteen een bedrijfje. Als je zelf een website hebt, richt daar alvast dan eens een eigen webserver voor in op je thuisverbinding. Door ervaring wordt men wijs. Zodra je geld vraagt voor je diensten willen mensen ook kwaliteit zien, en dan is het niet handig als je (nog) nergens wat vanaf weet.

Iemand die graag meubelmaker wil worden begint ook niet ineens een meubelmakersbedrijf, maar zal ook eerst jarenlang in zijn eigen schuurtje hobbyen... of een fatsoenlijke opleiding hiervoor volgen natuurlijk.

Kortom: hobby gewoon lekker thuis nog wat jaartjes verder, en probeer er pas geld uit te slaan als je de expertise ook echt opgedaan hebt.

dark_viper_nl
13/09/04, 14:00
Bedankt voor alle reacties!
Heb nu ook een server http://www.collinkicken.tk en host daar wat sites.
Weten jullie mischien een goedde uitleg over hoe je pro ftpd aan de gang krijgt?

earthquake
13/09/04, 14:34
Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Bedankt voor alle reacties!
Heb nu ook een server http://www.collinkicken.tk en host daar wat sites.
Weten jullie mischien een goedde uitleg over hoe je pro ftpd aan de gang krijgt?

http://www.proftpd.org/docs/example-conf.html


maar kijk ook eens naar pureftpd die werkt ook heel erg goed en je kan er makkelijk virtuale users in aanmaken via een web interface en hij slaat die op in een sql database op die mannier hoef je ook niet voor iedere website user een linux user aan te maken en je maakt een backup van je sql database en je hebt alle user gegevens.

http://www.pureftpd.org/

EDIT:

als je freebsd hebt kijk hier eens daar staat een handige uitleg in het nederlands zelfs :D

http://machiel.generaal.net/index.php?subject=pureftpd

Wido
13/09/04, 15:01
Origineel geplaatst door earthquake


http://www.proftpd.org/docs/example-conf.html


maar kijk ook eens naar pureftpd die werkt ook heel erg goed en je kan er makkelijk virtuale users in aanmaken via een web interface en hij slaat die op in een sql database op die mannier hoef je ook niet voor iedere website user een linux user aan te maken en je maakt een backup van je sql database en je hebt alle user gegevens.

http://www.pureftpd.org/

EDIT:

als je freebsd hebt kijk hier eens daar staat een handige uitleg in het nederlands zelfs :D

http://machiel.generaal.net/index.php?subject=pureftpd

Lekker onveilig werk je dan als je iedereen onder de zelfde Linux user laat inloggen.....

je moet zekerweten wel een linux user hebben voor een SQL user.

earthquake
13/09/04, 15:52
Origineel geplaatst door Wido


Lekker onveilig werk je dan als je iedereen onder de zelfde Linux user laat inloggen.....

je moet zekerweten wel een linux user hebben voor een SQL user.

alleen de webusers virtual aanmaken kan volgens mij geen kwaad aangezien ze toch niet uit hun eigen user dir kunnen.

Voor de progs die je start maak je natuurlijk een linux user aan maar voor mensen die alleen in hun eigen user dir moeten voor een html file te uploaden zie ik er geen probleem in.

Mocht het toch een probleem zijn hoor ik graag hoezo en waarom.

Wido
13/09/04, 15:54
Je moet aan een pureftpd user een os userid en een os groupid toekennen, je laat dus fijn iedereen onder de zelfde user inloggen.

Komt er 1 exploit en wordt iemand die gebruiker dan kan hij ALLE homedirs weggooien.

Daarom raad ik je aan voor iedere website een eigen gebruiker aan te maken.

dark_viper_nl
13/09/04, 19:04
Wel heel erg makelijk dat je zo`n web interface hebt!
Zal er wel eens mee expirimenteren.
Maar als het zo onveilig is, is dat jammer.
Is er voor proftpd niet zo`n handige web interface?

earthquake
14/09/04, 08:40
Origineel geplaatst door Wido
Je moet aan een pureftpd user een os userid en een os groupid toekennen, je laat dus fijn iedereen onder de zelfde user inloggen.

Komt er 1 exploit en wordt iemand die gebruiker dan kan hij ALLE homedirs weggooien.

Daarom raad ik je aan voor iedere website een eigen gebruiker aan te maken.

als er 1 exploit komt zodat je met die user kan inloggen kan je ook die exploit gebruiken voor op de andere user namen inteloggen lijkt mij (als je via een exploit erin kan komen kan je dat op iedere user toepassen)

En als er een exploit voor proftpd komt of wat voor een ander progy dan heb je ook een probleem.

Je moet gewoon proberen ze zaakje goed uptodate tehouden.


Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Is er voor proftpd niet zo`n handige web interface?


webmin heeft geloof ik iets van een proftpd interfase erin zitten.

Dick
14/09/04, 13:10
Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Wel heel erg makelijk dat je zo`n web interface hebt!
Zal er wel eens mee expirimenteren.
Maar als het zo onveilig is, is dat jammer.
Is er voor proftpd niet zo`n handige web interface?

Kan je zelf ook maken, gewoon met PHP een script maken wat een sudo uitvoert onder bepaalde user :)
En ja, dat is veilig...

Je kan btw ook beter wat meer aandacht aan je Nederlands schenken.
Als ik een e-mail stuur naar een klant in BrEeZaH-taal, kan ik snel op een negatieve reactie rekenen omdat het er nou niet bepaald professional uitziet.



Origineel geplaatst door SeppaR
Als je het niet erg vind.
Hoe oud ben je?
Want ik ben dan weer voor het feit dat een onderneming starten op je 15de gewoon, hoe zal ik het verwoorden, "belachelijk" is.
Zulke ondernemingen draaien nooit goed. :)
Indien je niet minderjarig bent, heb ik niets gezegd :X

Bladiebla, ben het hier weer eens niet mee eens, tuurlijk kan het goed draaien, je moet alleen verstand van zaken hebben en vooral, VOORAL niet prutsen met je administratie en zo professioneel mogelijk blijven, en niet laten blijken dat je minderjarig bent...

Maar dark_viper_nl, ik zou alles zo veel mogelijk met console doen, zo leer je veel meer en je bent niet gebonden aan een controle paneel. Want ik vind dat hier ook veel users op WHT zitten die alles aan hun CP overlaten wat als gevolg geeft, dat als ze wat willen installeren, dit niet doen omdat hun CP dan waarschijnlijk dwars gaat liggen.
Mocht je echt gevorderd worden, dan maak je zelf een fatsoenlijk en niet gejat en niet betaald CP. :)

Rik
14/09/04, 21:16
Origineel geplaatst door Dick


* knip *


Bladiebla, ben het hier weer eens niet mee eens, tuurlijk kan het goed draaien, je moet alleen verstand van zaken hebben en vooral, VOORAL niet prutsen met je administratie en zo professioneel mogelijk blijven, en niet laten blijken dat je minderjarig bent...



Tja, en dan heb je op een gegeven moment downtime, belt je klant, krijgt hij je moeder aan de lijn die doodleuk verteld dat de directeur op school zit tot 16:00 uur :rolleyes:

Beter ben je EERLIJK over je leeftijd ;)

Anestheologist
15/09/04, 01:24
Ik moet Rik hierover gelijk geven, gewoon eerlijk zijn als ze EROM vragen. Natuurlijk moet je niet op je site vermelden van hey ik ben 16 jaar maar als ze erom vragen zou ik dat zeker zeggen. Eerlijk blijft het langst duren ;)

wv-
15/09/04, 01:29
Origineel geplaatst door Dick


Kan je zelf ook maken, gewoon met PHP een script maken wat een sudo uitvoert onder bepaalde user :)
En ja, dat is veilig...

Nee, dat is niet veilig en het lijkt me ook zinloos om een hele uitleg te doen waarom dit niet veilig is als je van jezelf al niet snapt dat het niet veilig is :)

Dirkje
15/09/04, 10:42
Origineel geplaatst door wv-


Nee, dat is niet veilig en het lijkt me ook zinloos om een hele uitleg te doen waarom dit niet veilig is als je van jezelf al niet snapt dat het niet veilig is :)

Opzeker dat dit WEL veilig is, alleen meot je het zo instellen DAT het veilig is...

Dirkje
15/09/04, 10:43
Origineel geplaatst door Rik




Tja, en dan heb je op een gegeven moment downtime, belt je klant, krijgt hij je moeder aan de lijn die doodleuk verteld dat de directeur op school zit tot 16:00 uur :rolleyes:

Beter ben je EERLIJK over je leeftijd ;)

Goed met iemand samenwerken?

wv-
15/09/04, 11:01
Origineel geplaatst door Dirkje


Opzeker dat dit WEL veilig is, alleen meot je het zo instellen DAT het veilig is...

Nee, het gaat over de manier waar je extra rechten verkrijgt. 1 bug ergens in je script en extra rechten kunnen verkregen worden. De hele methode is niet goed, maar wel makkelijker dan betere methodes die bijvoorbeeld met extra schillen werken om bepaalde privileged commandos uit te voeren.

Dirkje
15/09/04, 11:31
Ja, daarom moet je het ook goed scripten...

Dirkje
15/09/04, 11:32
Maargoed, nu weer on-topic...

Savvas
15/09/04, 11:44
Origineel geplaatst door SeppaR
Als je het niet erg vind.
Hoe oud ben je?
Want ik ben dan weer voor het feit dat een onderneming starten op je 15de gewoon, hoe zal ik het verwoorden, "belachelijk" is.
Zulke ondernemingen draaien nooit goed. :)
Indien je niet minderjarig bent, heb ik niets gezegd :X

Hou oud ben jij dan? (;):D)

directservices
15/09/04, 12:24
Even over dat proftpd. Waarom moet daar een interface bij?
Je heb aan 1 .conf file genoeg.

Als je dit in je proftpd.conf zet dan komt iedereen automatisch in zijn home directory terecht.

DefaultRoot / home
DefaultRoot ~/../.. home
DefaultChdir ../../ home
DefaultRoot ~ !home

Alleen dan elke user apart aanmaken zoals altijd.

earthquake
15/09/04, 13:08
Origineel geplaatst door directservices
Alleen dan elke user apart aanmaken zoals altijd.

Daar gaat het hem ook om denk ik.

HBCS
15/09/04, 14:40
dark_viper_nl
ik vindt dit wel een leuk draadje
ik ben zo ook begonnen (en nu 4 jaar later en 17 servers +1 extern verder )
ik zou zeggen zet die server bij pa en maak een paar sites voor vrienden en kennissen tegen kostprijs
als er dan wat fout gaat is er niet zo veel aan de hand
doe wat ik toen ook deed sluit je aan bij 1 man of vrouw die voor jou dommeinnaamen kan reggen en ook de dns eventueel
de rest kan je zelf met een linux of windows doos doen
hoeft ook niet perse een 1 of 2 u server te zijn
mag ook een pIII zijn in desktop formaat
ga hier mee spelen en zie wat er op je afkomt
ik kan je wel zeggen doe niet net als ik
maar leer eerst linux dat heb ik niet gedaan en daardoor kom ik nog wel eens wat tekort en roep dan hulp in van anderen
maar ook dat gaat over en dan kun je het zelf doen en alsnog beslissen om een colocated server te nemen

suc6 er mee en pas op wees wel eerlijk naar je klanten je bent ze vlugger kwijt dan dat je er bij krijgt

dark_viper_nl
15/09/04, 16:57
Warom is dat "belachelijk"??
Als je je administratie goed doet en goed met linux om kan gaan, warom zou het dan mislukken?
Herinder je nog die jongen was toen 15 die een site had opgezet over de goedkoopste telefoon abonnementen enzo?
Die verdiende toen veel, heel veel.
Maar ik doe het niet voor het geld.
Ben ook 15

Rik
15/09/04, 17:02
Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Warom is dat "belachelijk"??
Als je je administratie goed doet en goed met linux om kan gaan, warom zou het dan mislukken?
Herinder je nog die jongen was toen 15 die een site had opgezet over de goedkoopste telefoon abonnementen enzo?
Die verdiende toen veel, heel veel.
Maar ik doe het niet voor het geld.
Ben ook 15


Waar het om gaat is dat het juist niet alleen om die paar dingen gaat...


- wie gaat de support doen ? (ook als jij weg bent ?)
- Je kostprijs/verkoopprijs bepalingen
- Je Administratie en BTW (denk niet dat je "even" een admin kunt voeren)
- Je verzekeringen (aansprakelijkheid)
- Hoe ga je groei opvangen ?
- Hoe ga je tegenslagen opvangen ?


enz...enz....

het is niet zo eenvoudig als het lijkt ;)


Daarnaast: als je aangeeft het niet voor het geld te doen, ben je sowieso 0,0 % ondernemer... en moet je er ECHT niet aan beginnen ;)

dark_viper_nl
15/09/04, 17:30
Natuurlijk wil ik er op een gegeven moment mee gaan verdiennen.
Maar ik bedoel dat ik het niet doe om "even" gauw wat geld te verdiennen.
Alvast bedankt voor alle tips en reacties alvast!
Ik zal maar eens een stapel linux boekken aanschaffen.

deepmagic
15/09/04, 19:11
Origineel geplaatst door dark_viper_nl
Warom is dat "belachelijk"??
Als je je administratie goed doet en goed met linux om kan gaan, warom zou het dan mislukken?
Herinder je nog die jongen was toen 15 die een site had opgezet over de goedkoopste telefoon abonnementen enzo?
Die verdiende toen veel, heel veel.
Maar ik doe het niet voor het geld.
Ben ook 15
[beetje offtopic]
Die jongen (Ben Woldring/BENCOM) is marketingtechnisch goed bezig en had op dat moment een leuke site waar door media-aandacht ineens veel bezoekers naartoe kwamen, omdat het idee nieuw was. Hosting is niet revolutionair ofzo. En het bestaat (zie Rik's post) uit meer dan administratie en Linux kennis.
[/beetje offtopic]

Anestheologist
15/09/04, 23:30
Wat is je motivatie? Vertel dat eens. Ik vind het altijd boeiend om de mensen hun motivatie te horen als ze aan iets beginnen.

dark_viper_nl
16/09/04, 18:23
Ben vanaf m`n 9e erg veel bezig met pc`s.
Ben een beetje websites beginnen te bouwen enzo, maar later vond ik de server kant leuker. dus ben ik daar nu veel mee bezig en probeer linux goed onder de knie te krijgen.
Vind het ook leuk om een bedrijfje op te bouwen. (niet zo 1 2 3). Zou leuk zijn als ik op `n gegeven moment linux zo goed onder de knie heb dat ik klanten kan gaan hosten.

Anestheologist
16/09/04, 23:44
Mja wat ik nu ga zeggen niet verkeerd opnemen.

Maar de grondreden van een bedrijf is meestal naar mijn mening toch geld verdienen, anders kan je evengoed koekjes voor niks gaan uitdelen op de markt. Je werkt voor een baas toch ook voor niks omdat je dat graag doet?

Maar een bedrijf brengt veel zaken/zorgen met zich mee, zie je dit als minderjarige geen probleem vormen ?

Kijk soms snap ik niet goed wat een minderjarige ziet in een bedrijf, meestal word hier vlug overgegaan denk ik. Daar er wel hier op wht enkele succesvolle minderjarigen zitten dat ontken ik niet !!!
Maar toch heb ik zo een gevoel van waarom, ga lekker pintjes nemen maak je studies af, en verder geen zorgen ;)

Maar sowieso vind ik het jammer dat in nederland de regel niet van toepassing is als in BE -> minimum 18 jaar en een attest van bedrijfsbeheer, zou heel wat euvel tegemoetkomen denk ik.

Maar als je begint met je bedrijfje wens ik je veel succes, de motivatie is er en dat is al veel ;)

roy90
01/10/04, 19:41
Ik zou zeggen neem een reseller acount en ga wat proberen dan zit je in iedergeval goed ga je wat klantjes krijgen huur een server erbij of maak van je oude pc een server gooi linux erop en neem een co-locatie
bijv wedare .... dan zit je altijd goed als je teminste je klantjes blijven komen ...

p.s Koop handboek linux... zal zeker van pas komen