PDA

Bekijk Volledige Versie : 40K omzet, 500 klt. voor hoeveel kan ik het verkopen



nieuwhier
10/09/04, 19:26
SVP geen aanbiedingen, ik wil alleen weten wat het volgens iedereen waard is.

500 klanten (per 1-1 faktuureer ik 40k)
1 grotere klant, de rest klein
2 webservers(linux)
2 dns servers

eMiz0r
10/09/04, 20:59
Dit is enorm sterk afhankelijk van de goodwill en reputatie van het bedrijf. Als je er een zootje van gemaakt hebt en een groot deel van de klanten op het punt staat te verhuizen mag je blij zijn met de helft van je jaarlijkse omzet.

Is dit juist andersom het geval kun je gerust aan 150% van je omzet denken.

MediaServe
10/09/04, 21:06
Je geeft te weinig informatie voor een goede schatting. Even een paar dingen ophelderen:

Er zijn op dit moment 500 klanten. Wat is de trend van nieuwe klanten?
Er is dus een jaaromzet van € 40.000 euro? Over de afgelopen 12 maanden? Om wat voor websersers gaat het?

Omzet en aantal klanten zegt nog niet zoveel :)

nieuwhier
10/09/04, 21:08
het is in 2 jaar opgebouwd, voornamelijk via mond op mond reclame. Geen commerciele website met pakketten of zo. De webservers zijn 2 jaar oud, normale compaq servers, niets fancy.

Het is geen zootje en er is ook geen reden waarom klanten opeens weg zouden gaan.

netvictory
11/09/04, 02:26
voornamelijk via mond op mond reclame

Het is mond tot mond reclame. (Of heb je een leuke vrouwelijk schoon promotie team lopen ?).

Rik
11/09/04, 02:40
je zou inderdaad even wat meer over de groei (hoe die verliep, laatste tijd nog groei ??) en over de onderneming in het algemeen wat kunnen vertellen (quality/low-budget ?)....

Met deze beknopte info is het nog erg moeilijk berekenen...

Beyonder
11/09/04, 14:33
Sorry maar 150% van de jaarlijkse omzet? je mag daar dan heel blij zijn... nee enorm blij als je tegenwoordig een webhostingbedrijf voor een dergelijk bedrag kan verkopen.

Je moet denken aan 60 tot maximaal 90% van je jaarlijkse omzet als verkoopbedrag en dan alleen nog als je grotere klant kapitaalkrachtig genoeg is en gebonden aan een goed contract.

Triloxigen
11/09/04, 15:05
Meestal is 75% van de jaaromzet als verkoopprijs.

Maar het ligt eraan wat voor iets het is.
Of het kwaliteitshosting is, of budgethosting, of wat dan ook..

Prodius
11/09/04, 21:02
Omzet zegt niets...

en het is hier blijkbaar een trend om te weten hoeveel de firma waard is? Als je echt geïnteresseerd bent in de waarde, stap dan bij een notaris binnen.

Ik begrijp niet dat sommigen verwachten dat adhv 4 lijntjes ze hun "firma waarde" gaan kennen... Dat doe je dan alleen om dan bij je vriendjes te pochen lijkt me

atservers
12/09/04, 01:26
Wat wij graag zouden willen weten is":

wat voor klanten zijn het:
shared, dedicated, colocated?
wat betalen ze per pakket etc?

nieuwhier
12/09/04, 10:41
Origineel geplaatst door 14theWeb
Omzet zegt niets...

en het is hier blijkbaar een trend om te weten hoeveel de firma waard is? Als je echt geïnteresseerd bent in de waarde, stap dan bij een notaris binnen.

Ik begrijp niet dat sommigen verwachten dat adhv 4 lijntjes ze hun "firma waarde" gaan kennen... Dat doe je dan alleen om dan bij je vriendjes te pochen lijkt me

Jaja... De notaris heeft verstand van het bepalen van de waarde van een zaak zeker. Het moet niet gekker worden. Vraag je hem ook om strategisch advies voor je zaak zeker ;-)

Als je het onderwerp niet leuk vindt of jezelf daar aan ergert, reageer dan gewoon niet svp

Prodius
12/09/04, 13:00
Idd, ik zat blijkbaar aan iets anders te denken want ja een notaris gaat inderdaad niet veel kunnen helpen :-)

Eerder financieel adviseur e.d. Maar je waarde hangt ook af van openstaande schulden, activa, ...

nieuwhier
12/09/04, 13:32
Die dingen weet ik allemaal wel, balans, boekwaarde, omzet, winstmarge, goodwill etc. Maar die dingen zeggen niets als er niemand is die het er voor wil geven, of als men bereik is er veel meer voor neer te tellen. Wat de gek ervoor geeft bepaald de contante waarde uiteindelijk.

En daar probeer ik een beetje achter te komen hier. In andere branches is 2 a 3 x de omzet helemaal niet raar bijvoorbeeld.

Pinocchi
12/09/04, 13:47
Ik denk dat naast de omzet ook de winst van belang is.
stel je hebt 40K aan omzet maar 30K aan uitgaven, dan wordt het al een stuk minder interessant dan wanneer de uitgaven op 10K zouden liggen.
Even gewoon als voorbeeld

Rik
12/09/04, 16:31
Origineel geplaatst door nieuwhier
Die dingen weet ik allemaal wel, balans, boekwaarde, omzet, winstmarge, goodwill etc. Maar die dingen zeggen niets als er niemand is die het er voor wil geven, of als men bereik is er veel meer voor neer te tellen. Wat de gek ervoor geeft bepaald de contante waarde uiteindelijk.

En daar probeer ik een beetje achter te komen hier. In andere branches is 2 a 3 x de omzet helemaal niet raar bijvoorbeeld.

Dan zal het eerder 2-3 x de netto-winst zijn die betaald wordt....

Dan heb je namelijk iets gekocht waarvan je WEET dat het geld op gaat brengen over die 2-3 jaar minimaal.... ALLES wat je dus zelf eerder doet aan : kostenbeperkingen, meer klanten enz... is de extra winst die je ermee kunt pakken, de klanten die vervolgens allemaal op jouw naam staan (naamsbekendheid) enz enz....

2-3 x een complete omzet zal nergens worden betaald,hoe groot de goodwill ook is...
Nog iets: het is niet gebruikelijk om met dit soort klanten/bedrijven een zogenaamde "Goodwill" te betalen, maar dat ff los ervan :)

eMiz0r
13/09/04, 02:43
Origineel geplaatst door nieuwhier
En daar probeer ik een beetje achter te komen hier. In andere branches is 2 a 3 x de omzet helemaal niet raar bijvoorbeeld.

Andere branches zijn waarschijnlijk niet zo wisselvallig als in de ICT. Bedrijven komen en gaan, als je het een jaar lang volhoudt doe je het al goed.

Rik
13/09/04, 02:58
Origineel geplaatst door eMiz0r


Andere branches zijn waarschijnlijk niet zo wisselvallig als in de ICT. Bedrijven komen en gaan, als je het een jaar lang volhoudt doe je het al goed.

Absoluut niet mee eens... pas als je blijft bestaan, doe je het goed !

Evilarlos
13/09/04, 17:35
Ik denk dat je zeker wel goodwill kunt verkopen, ook in de hosting wereld. Als je een bedrijf hebt dat veel goodwill heeft opgebouwd heb jij hier ook tijd en aandacht aan besteed. Dit is zeker iets waard. Ook naamsbekendheid is iets waard. Dit zou je kunnen onderzoeken en aan de hand daarvan zelf een waarde er voor bepalen. Indien je van beiden veel hebt verhoogt dit de verkoop prijs. En andersom verlaagt het de verkoop prijs.
Wat de waarde van je bedrijf betreft, kijk eens hoeveel activa/passiva je bedrijf waard heeft. Hoeveel huur en hoeveel koop servers heb je. Heb je verder nog dingen op naam van het bedrijf staan die mee tellen in de waarde bepaling van je bedrijf. Wat zit er in kas, en hoeveel openstaande inkomsten en verkopen heb je nog staan.
Dan is er nog de omzet, bruto en netto winst. Zet die ens op een rijtje. En kijk eens of er iets van een trend in zit. Dat is ook bepalend voor de waarde van je bedrijf. Als je namelijk een bedrijf hebt dat een tijdje (14 maanden) winst heeft gedraait maar sinds een tijdje verlies draait zal dat de verkoop prijs naar beneden halen.
Als je al deze dingen op een rijtje zet kan je aardig de verkoope prijs van je bedrijf bepalen denk ik.

Alexander
17/09/04, 16:17
Hier worden een aantal dingen door elkaar gehaald. Ik ken weinig branches waar 3 keer de omzet wordt betaald. Waarschijnlijk bedoel je 3 x de winst inderdaad zoals al gezegd. 3 x de omzet kwam misschien voor aan het begin van de internet hype, maar toen werd overal teveel voor betaald.

Standaard is in ieder geval ongeveer 1 x de omzet of tot 4 x de jaarwinst. In de hosting business valt dit vaak wat meer naar beneden uit. Dit komt o.a. door de volatiliteit van klanten(kort lopende contracten, als er al een contract is) maar ook het enorme aanbod van dit soort bedrijfjes op het moment.

Reken voor jezelf eens uit wat 3-4 x de winst is. Als het goed is komt dit enigzins overeen met 1 x je jaaromzet.
Aan de hadn van die 40.000 die je gaf en als die 3 a 4 keer de winst daarbij in de buurt komt denk ik dat tussen de 35 en 40k een reeel bedrag is om te vragen.

Overigens als je serieus je bedrijf wilt verkopen zijn er verschillende opties, denk aan een bedrijfsmakelaar. Ik heb zo'n makelaar gebruikt om mijn bedrijf te verkopen. Het kost je wat geld, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Scheelt een hoop werk en je haalt er het maximum uit. Mocht je hier wat meer over willen weten, dan moet je me maar even PM'en

Dillard
22/09/04, 01:02
Goede onderbouwing Alexander,

Ik vind 2-4 x de nettowinst een gezond uitgangspunt.

Als je omzet 40.000 euro is, maar je kosten liggen op 10.000 euro dan is de (bruto)winst 30.000,- Logisch dat dit meer waard is dan een onderneming welke 40.000 omzet heeft, en 30.000 euro aan kosten.

Ik had daar recentelijk nog een verhitte discussie over met iemand die toch echt vond dat ik daar geen onderscheid in mocht maken :)

Wat je ook niet mag vergeten is de berekening van netto-winst. Zuiver genomen is dat namelijk de winst excl. de arbeidsbeloning.

Immers, in de meeste bedrijven is de eigenaar meewerkend voorman (of alleenwerkend). De nettowinst is dus (minstens ten dele) de arbeidsbeloning voor de ondernemer. Had hij dit niet zelf gedaan dan had hij/zij er iemand voor moeten inhuren, en dan had je loonkosten gehad. Het is dus niet slim om de arbeidsbeloning in de nettowinst te laten zitten van het bedrijf dat je over wilt nemen, want dan betaal je ook zijn inkomen 3-4 keer :)

E.e.a is natuurlijk ook nog afhankelijk van de balanswaarde (activa) en de opbouw van het klantenbestand.

Ahead-IT
22/09/04, 01:58
Mijn boekhouder zegt zeer kort: een goede investering (eg, overname) is één dat je kan terugverdienen op 3 jaar tijd.

Met andere woorden: 3 x de jaarwinst zou de verkoopprijs moeten zijn, dan heeft de verkoper een mooie deal. De koper doet een eerlijke zaak.

nieuwhier
22/09/04, 09:44
Ik heb veel vertrouwen in mijn boekhouder die ik al vanaf 1990 heb maar hij werkt alleen met cijfers en niet met gevoel. Kenmerk van een ondernemer is toch dat je EN met cijfers en met gevoel beslissingen neemt. Dus misschien denk je wel dat de onderneming die je koopt het veel beter gaat doen dan nu wat een hogere prijs zou opleveren of misschien juist andersom. Verder vind ik de branche waar je in zit ook bepalend.