PDA

Bekijk Volledige Versie : prijs webhostingbedrijf?



tvm
31/08/04, 12:23
prijsopgave gevraagd webhostingbedrijf
Hallo,

Wat zou de overnameprijs zijn van een webhostingbedrijf met volgende specificaties:

Bestaan: 3 maand
Klanten: 75
Betaling: Jaarlijks
Inkomsten maandelijks: € 580 gemiddeld van nieuwe klanten
Kosten server: € 100 /maandelijks
kosten domeinen: maandelijks € 50

Hoeveel zou er voor dit bedrijf gegeven worden zonder hun resellerpakket, het bedrijf is Low budget zoals je ziet.

* Er hoeven geen biedingen geplaatst te worden en geen vraag wat het bedrijf is
* wij willen enkel de prijs van het bedrijf eventueel met een berekening
* Hoe verloopt een overname? beiden ingeschreven bij kvk en btw

Triloxigen
31/08/04, 12:26
75% van de jaaromzet

tvm
31/08/04, 13:50
En hoeveel bedraagt de goodwill van zulk bedrijf ongeveer? Het bedrijf beweert nergens reclame te hebebn gemaakt en zomakkelijk aan hun klantenkomt en dat ze een goede naam hebben,als dit iets gerelativeerd word.

IT-SS
31/08/04, 14:49
Tim,

Ik heb even (uit verveling?) enkele van die cijfers tesamen genomen om te testen aan realisme en om jou wat rekenwerk te besparen.
Uiteraard moet je dit alles met een nodige korrel zout nemen, maargoed. Here it goes:

Gegevens:
75 klanten op 3 maand
580 eur aan nieuwe klanten per maand

Berekening (please disregard the style :)

>75/3 = 25 klanten per maand erbij
>580 eur (aan nieuwe klanten) / 25 lui (aan nieuwe klanten) = eur 23.2 per klant.
>12 maand per jaar - 3 maand reeds alive = 9 maand nog te leven eer we over een 'jaar' omzet kunnen spreken
>9 * 25 = 225 nieuwe klanten tegen het eind van het jaar
>225 + 75 = 300 klanten totaal tegen het eind van het jaar
>300 x 23.2 (gemiddelde omzet / klant) = 6960 omzet per jaar.

Volgens het vorige 75%-tarief: 5220 eur overnameprijs.

Disclaimer: dit is uiteraard erg on-precies enzo, maar ik vond het leuk om eens aan het rekenen te gaan met de gegeven cijfers.
Hoewel het onprecies mag wezen, 75% van jaaromzet aan overname lijkt me weinig, ik hoorde meestal van 150 a 200%.
Nugoed, dan ging het wel over grotere bedrijven, maar het blijft wel een relativering voor de inprecisie van bovenstaande berekening: als het dan toch fout zit, boeit niet zo, want je betaalt imho sowieso méér :)

Disclaimer 2: check die cijfers toch maar ens ;o)

Disclaimer 3: ik ga nu weer verderwerken, iig bedankt voor de luchtige ochtend-brain-teaser :)


-Bart

Triloxigen
31/08/04, 14:55
@ IT-SS
Even rekening houden met dat in het begin er meer mensen komen dan inde rets van eht eerste jaar.
Dit door bekenden die bij je gaan hosten en kenissen daarvan, dit is meestal alleen de eerste 4 maanden geldig :)

Beyonder
31/08/04, 15:09
Je had eerder vermeld dat het bedrijf 3 maanden bestond in totaal klopt dat?

In 3 maanden bouw je nog geen soldie naam genoeg om dergelijke volumes aan klanten te krijgen _tenzij_ je bottom of the barrel prijzen hanteert.

IT-SS
31/08/04, 15:41
Lol - grappige reacties;)
let vooral op de *disclaimers* :)
die houden het meeste steek van heel de post denk ik :)

Disclaimer 2: check die cijfers toch maar ens ;o)

met die cijfers bedoelde ik uiteraard '580 euro aan NIEUWE klanten per maand'

maargoed, los daarvan blijft 75% weliswaar een laag percentage, en zal het een het ander wel in evenwicht houden.

Dit is uiteraard niet zo'n serieus te nemen post geweest, enkel een beetje het relativeren van de cijfers die Tim gaf, ik snap niet hoe ie daar niet door kon kijken :)

jasperad
31/08/04, 16:40
Over het algemeen wordt voor een hosting bedrijf die geen sterk merk heeft en waarmee geen (strategische) synergie voordelen kunnen worden gehaald tot ongeveer 40% van de omzet betaald.

getallen als 75% van de omzet of zelfs hoger komen alleen in uitzonderlijke gevallen voor. (hoge synergie voordelen of bijvoorbeeld een extreem hoog brutomarge percentage)

Voor de rest is het vaak wishfull denken vanuit de verkopende partij

jasperad
31/08/04, 16:45
Als ik op basis van de cijfers een overname richtprijs zou moeten geven kom ik op Euro 8300,- (uitgaande van de aanname dat de gemiddelde maandomzet per klant 23,2 is anders doe je geen omzet van 580 per maand aan nieuwe klanten)

Berekening is dan als volgt: 75 (aantal klanten) X 23,2 (omzet per maand en niet per jaar zoals IT nogwat berekende) *12 = Euro 20880 omzet op jaarbasis. 40% van 20880 is 8300.

tvm
31/08/04, 16:59
die 75 klanten zijn van op 3 maand

Cybafish
31/08/04, 17:15
Ik geloof er niets van :)

Helemaal eens met Beyonder.

tvm
31/08/04, 17:18
dus de boodschap is nog enkele maanden afwachten?

Cybafish
31/08/04, 17:20
Yes, of hij moet concrete bewijzen op tafel kunnen leggen.

Prodius
31/08/04, 23:33
Hmm lijkt mij nogal simplistisch voorgesteld

23,2 euro per jaar per klant: dus je klanten betalen 2 euro per maand voor hosting. Bottom of the barrel prijzen dus

Vooral je kosten zijn nogal simplistisch
1. kosten server: waarschijnlijk een gehuurd ding ergens in Verwegistan want geen afschrijvingskosten?
2. domeinkosten: die 50 euro zal je toch wat beter moeten uitleggen
3. Andere kosten (even los uit het vuistje): gemeentebelasting, provinciale belasting, vennootschapsbelasting, sociale lasten, bedrijfslasten (boekhouder, kantoorgereedschap, ...). Ik veronderstel dat firmawagens wel niet van toepassing hier zijn :p

Vind het nogal raar dat je iets start en na 3 maanden al wilt verkopen. Ik ga ook een zaakje opstarten, al mijn kennissen (en dat zijn er meer dan 75) vragen hostingkje te kopen voor 23 euro per jaar, en dan proberen te verkopen voor 8300 euro (zoals hier iemand zou geven). Nou daar zou ik dan toch een leuk zakcentje aan overhouden ...

tvm
01/09/04, 17:42
Het bedrijf in kwestie heeft mij na het lezen van deze treadh beginnen op mij roepen dat hun bedrijfsinformatie online stond. Alhoewel ik er geen naam had opgeplakt dus inderdaad duidelijkheid zullen we nooit hebben maar allen bedankt voor jullie raad enzo alle onderhandelingen enzo zijn gestopt.

Triloxigen
01/09/04, 17:47
Als je van je klanten afwil zijn er hier vast wel andere bedrijven die ze over willen nemen hoor :)

tvm
01/09/04, 17:49
Wij willen er niet van af neen maar het bedrijf in kwestie vroeg plots een bedrag van €20 000 dit kan je moeilijk gaan betalen voor 75 klanten die nog niet zoveel oprengen in 3 jaar en een naam die3 maand bestaat.

Prodius
01/09/04, 22:41
Het "bedrijf" in kwestie... zal gewoon maar een tienertje zijn zeker? Ik kom als consultant bij vele bedrijven over de vloer, en ik moet zeggen dat geen enkele managing director zijn firma na 3 maanden al zou verkopen... En als je 20.000 euro voor klantjes van 2 euro per maand vraagt ja dan raad ik ze aan hun rijke fantasie om te zetten in een filmscript :D

anyway thx for the amusing thread :)

wbakker-letsgoonline
01/09/04, 23:43
tvm dit wordt je zeker aangeboden via IRC of de mail ?

tvm
02/09/04, 02:09
inderdaad dark-network