PDA

Bekijk Volledige Versie : [Juridisch] Wet Koop Op Afstand



WenS Int. Dnstn
30/08/04, 00:28
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is er een wet die de veiligheid van internetconsumenten waarborgt. Dit is de "wet koop op afstand". Deze wet zorgt ervoor dat mensen hun 'producten' tot twee weken na de aankoop kosteloos terug kunnen sturen/annuleren. Ze krijgen dan gewoon hun geld terug. Echter, deze wet geldt niet voor maatwerk, of producten met een persoonlijke tint.

Nu is mijn vraag: Valt een domeinnaam onder maatwerk en valt deze dus niet onder deze wet?

Ikzelf denk dat een domeinnaam niet onder deze wet valt en wel om de volgende reden:

Als ik een boek koop over management en ik stuur 't later weer terug, dan kan deze gewoon weer verkocht worden. Bestel ik een domeinnaam, bijv. www.stevenvandenbrink.nl, dan is dat heel specifiek voor mij. Besluit ik om deze te annuleren, dan kan de verkoper er niks meer mee, want zie maar eens een persoon te vinden die ook Steven van den Brink heet én die domeinnaam wil kopen. Dat is onmogelijk!

Heeft er iemand een gepast antwoord voor deze uitgebreide vraagstelling?

Ahead-IT
30/08/04, 01:09
Wat een toeval, ik heb gisterennacht de Belgische wet er op nagelezen (Deel 5. Een overeenkomst sluiten op het web -- http://mineco.fgov.be/redir_new.asp?loc=/information_society/consumers/consumers_internetguide/Userguide_nl-04.htm )

Een hele boterham. Wat ik er uit begrepen heb is dat het alleen geldt op goederen. Tot zo ver ik weet is een domeinnaam een dienst?

Verder: ja het is gepersonaliseerd: het domein wordt speciaal voor de klant aangekocht, kan moeilijk verder verkocht worden en wordt geregistreerd op zijn naam.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem: een server/computer, dat is toch ook maatwerk?

Ahead-IT
30/08/04, 01:19
Het betreft dus dit stukje wet:

145. Voor welke soort aankopen beschik ik over een verzakingsrecht ?

Behalve in de hierna uiteengezette situaties, mag je verzaken aan elke op afstand gesloten overeenkomst voor de levering van een product of dienst, op voorwaarde dat je niet beroepshalve handelt.

Toch bestaan er gevallen waar je niet over een verzakingsrecht beschikt:
indien je de uitvoering van de dienst vraagt vooraleer de verzakingstermijn afgelopen is (bijvoorbeeld wanneer je toegang wil tot een databank en onmiddellijk de gevraagde informatie wenst te raadplegen, zonder het einde van de verzakingstermijn af te wachten) ;
indien je producten bestelt die volgens jouw wensen vervaardigd zijn of die voor jou werden gepersonaliseerd (bijvoorbeeld een op bestelling vervaardigd kledingstuk, een product met je naam erop, op maat gemaakte inbouwmeubelen voor je keuken, …) ;
indien de gekochte producten niet kunnen worden teruggestuurd of snel kunnen bederven of verouderen (bijvoorbeeld aan bederf onderhevig voedsel, verse producten, enz.) ;
indien je kranten, tijdschriften of magazines koopt ;
indien je online weddingschappen aangaat of loterijbriefjes koopt ;
indien je een muziek- of video-opname of informaticabestanden ontzegelt (bv. dvd, cd, cd-rom, videocassette, …). Als je daarentegen niet aan het veiligheidssysteem raakt, dan kun je aan de overeenkomst verzaken en het product ongeschonden teruggeven. Die uitzondering geldt eveneens voor online downloadbare opnames en bestanden die beschermd zijn met toegangssleutels of veiligheidssystemen.

Ten slotte, indien je overeenkomst financiële diensten betreft (bank, verzekeringen, financiële investeringen, beursoperaties, pensioenfondsen), beschik je tot nu toe niet over een verzakingsrecht. Een Europese richtlijn betreffende de verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten werd onlangs gepubliceerd en zal eerlang in het Belgische recht worden omgezet. Die richtlijn voorziet onder andere in een verzakingsrecht voor bepaalde financiële diensten, volgens bijzondere regels.µ

Izm de diensten zit ik dus al mis, het is voor goederen EN diensten. Maar volgens mij is het "op maat gemaakt". Wat je ook kan aanroepen is ofdat de klant ter zake de uitvoering eiste van de domeinnaam binnen de 7 werkdagen?

WenS Int. Dnstn
30/08/04, 01:58
Een computer valt, denk ik, wel onder de wet, ook een zelf samengestelde computer, omdat de onderdelen los verkocht kunnen worden. Verder zit ik me af te vragen hoeveel het Belgische recht afwijkt van het Nederlandse recht, aangezien de Europese richtlijnen nog niet zijn doorgevoerd. Ik ben namelijk vooral geïnteresseerd in het Nederlandse recht, omdat dat van toepassing is op een aankoop bij mijn bedrijf.

eMiz0r
30/08/04, 08:29
Uitsluitsel kan ik je niet geven echter lijkt het me niet meer dan logisch dat domeinnamen niet onder deze wet vallen. Inderdaad is een domeinnaam niet zonder problemen overdraagbaar. Als ik echter naar de belgische wet hier boven kijk:

"indien je de uitvoering van de dienst vraagt vooraleer de verzakingstermijn afgelopen is"

Hier lijkt me duidelijk sprake van op het moment dat een klant een domein bij je aanvraagt. De klant zal eerder dan minimaal 2 weken online willen zijn.

Ahead-IT
30/08/04, 10:40
Origineel geplaatst door eMiz0r
Hier lijkt me duidelijk sprake van op het moment dat een klant een domein bij je aanvraagt. De klant zal eerder dan minimaal 2 weken online willen zijn.
Klopt, maar kan de verkoper dit bewijzen? ;)

Verder, staat de Nederlandse wet niet online?

Jeroen.it
30/08/04, 16:10
Origineel geplaatst door VIPIT


Verder, staat de Nederlandse wet niet online?
een groot gedeelte is te vinden op www.wetten.nl

AlphaXS
30/08/04, 20:07
een domeinnaam valt NIET onder de wet koop op afstand.

Een hostingpakket wel, daar je deze ruimte kunt gebruiken voor een nieuwe klant. Echter dataverkeer dat verbruikt is, valt weer NIET onder de weet koop op afstand, immers dit is verbruikt door de klant, en de klant heeft dit dan ook (meestal) bewust verbruikt).

Heb net pasgeleden, hiervoor uitgebreid contact gehad met onze jruist.

Het is al exact wat je zegt, dat een domeinnaam een persoonlijk iets is.
Wat wij meestal wel doen bij een annulering, is de domeinnaam, zonder extra kosten in rekening brengen.

(feitelijk mag je namelijk ook je administratiekosten in rekening brengen.)

groet mark.

WenS Int. Dnstn
30/08/04, 22:47
Bedankt, dat was het antwoord waarnaar ik op zoek was!

Ahead-IT
30/08/04, 22:49
Origineel geplaatst door WenS Int. Dnstn
Bedankt, dat was het antwoord waarnaar ik op zoek was!
Ik zou het toch nog eens dubbel laten bevestigen door een persoon die meer ter zake weet!

AlphaXS
18/10/04, 12:21
Om hier nog even op terug te komen,
ben er vandaag weer met mn neus boven op gedrukt.

Een domeinnaam is een persoonlijk product.

De wet koop op afstand geldt hier gedeeltelijk op, dit om een reden:

Je schaft de domeinnaam (meestal) online aan.

Echter daar je (in het geval van bijv. een .nl domeinnaam) een registratie contract ondertekent, geeft de consument toestemming voor de registratie. Daar de registratie procedure dan met toetsemming van de consument ingezet wordt, vervalt het recht van de afkoelingsperiode.

Daarnaast is een domeinnaam een persoonlijk iets (meestal) net zoals een pak op maat, of een product met speciale afmetingen, wat alleen geschikt is voor de houder. Hierop vervalt de afkoelingsperiode ook nog eens.

Een domeinnaam valt dus WEL onder de wet koop op afstand, maar NIET onder de AFKOELINGSPERIODE.

Een hostingpakket daarintegen weer wel!

rogerhe
18/10/04, 16:36
De feitelijke aankoop van een domeinnaam gebeurt meestal door het ondertekenen en terugsturen van een contract.

Dus vind de koop offline plaats en is die hele wet niet van toepassing lijkt me ?

Het feit dat je het contract online regelt doet daar geen afbreuk aan.

maxnet
18/10/04, 16:53
Origineel geplaatst door rogerhe

Dus vind de koop offline plaats en is die hele wet niet van toepassing lijkt me ?


Heeft weinig met on- of offline bestellen te maken.
De bepalingen m.b.t. overeenkomsten op afstand zijn ook van toepassing op bestellingen per telefoon, post e.d.

Alleen de 7-dagen termijn is niet van toepassing omdat de bestelling persoonlijk van aard is en tot stand gekomen aan de hand van de specificaties van de koper.

ivs
18/10/04, 17:11
Ik heb die wet ook een keer nagelezen en volgens mij staat er ook een stuk in over diensten/producten die direct/snel worden geleverd na bestelling hiervoor geldt de opzegtermijn niet.

Dit is ook heel logisch als je als voorbeeld een telefoongesprek neemt dan kan je natuurlijk niet achteraf dat gesprek opzeggen. Het zelfde gaat volgens mij op voor een domeinnaam als iemand een domeinnaam claimt en niet direct bezwaar maakt maar pas na een aantal dagen wanneer het domein al geregistreerd wil opzeggen dan kan dat niet.

Carl<n-media>
18/10/04, 23:38
"Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen."

Volgens mij valt hosting hier ook onder mits je de order reeds hebt verwerkt (in andere woorden; wanneer je het hosting pakket hebt geactiveerd en de klant toegang tot de server heeft).

AlphaXS
19/10/04, 11:14
nop, hosting valt namelijk te verwaarlozen, ofwel daar lijd je als bedrijf niet indirect of direct schade aan als de klant het pakket annullert.
De domeinnaam daarin tegen is een matwer product, en valt derhalve niet onder de wet koop op afstand.

Ik zal een klein overzichtje maken:

Web (shared) hosting - valt onder deze wet en de afkoelingsperiode
Domeinnaam - valt onder deze wet, maar is niet van toepassing erop
colo ruimte - valt onder deze wet en de afkoelingsperiode
dedicated - valt onder deze wet, maar niet onder de afkoelingsperiode
webdesign - valt geheel niet onder deze wet.

Ik zal dit bericht even nader editten, om een uitgebreide omschrijving per artikel te plaatsen.
Overigens is het aan jezelf of je deze wet na streeft, echter bedenkl altijd, of jij het prettig zou vinden als het jou overkwam.

maxnet
19/10/04, 15:51
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Volgens mij valt hosting hier ook onder mits je de order reeds hebt verwerkt (in andere woorden; wanneer je het hosting pakket hebt geactiveerd en de klant toegang tot de server heeft).

Alleen als de klant ook daadwerkelijk gebruik van de dienst heeft gemaakt.

Bij een aantal inbelproviders en GSM aanbieders kan je ook binnen 7 dagen van je contract af.
Deze hebben dat in hun AV staan.

Meld je niet aan de klant dat deze recht heeft op ontbinding dan bedraagt de afkoelperiode 3 maanden i.p.v. 7 dagen.

WelleKe
20/10/04, 01:32
Voor de duidelijkheid: deze wet is er alleen ter bescherming van consumenten. Bedrijven hebben dit recht niet en daar hoef je als leverancier dan ook geen rekening mee te houden.

(hoe je daarmee omgaat is dus jouw eigen keus en verantwoording)