PDA

Bekijk Volledige Versie : .local wordt mDNS



serverbilly
26/08/04, 11:53
Ik heb een probleem met het intern netwerk gekregen.

Al de domeinen in mijn interne netwerk hebben als extensie .local (zie de rfc’s en microsoft's aanbevelingen)

De nieuwe techniek mDNS nadert zeer snel. Deze techniek gebruikt zelf het .local domein en stuurt daarom DNS aanvragen in op het multicast adres 224.0.0.251 op poort 5353 rond op het lokale netwerk waarin (volgens rfc's) zich geen lokale DNS server bevindt. De laatste kernelupdates (met de resolver bibliotheek) gebruiken deze methode fedora etc met kernel 2.6, en ook XP sp2.

Op het internet is nauwelijks informatie te vinden, behalve de RFCs in ontwikkeling.

mDNS is dus bedoeld om in kleinere netwerken geen DNS server te draaien. Hierdoor komt het hele concept van plesk met .local domeinen voor thuisgebruik natuurlijk op losse schroeven te staan tegen de RFC’s in!! Ook microsoft heeft altijd aanbevolen om in hun PDC voor lokale netwerken de .local extensie te gebruiken voor het interne segment. Kunnen we straks alles bij de klanten gaan omnoemen.

Ik ben nu even de weg kwijt. Moet ik nu alles gaan omnoemen naar een andere extensie??? Of mijn DNS server zo tweaken dat hij ook op poort 5353 gaat luisteren? Volgens de RFC's is dit niet de bedoeling.

Overigens in SP2 van windows XP wordt in de nieuwe firewall driftig gebruik gemaakt van mDNS!

Voorlopig heb ik op al mijn interne servers resolv.lib.c terug gepatcht naar de vorige versie die nog geen gebruik maakt van mDNS. Dit werkt gelukkig.

mDNS & uPNP zijn in het leven geroepen om zeroless network configuratie te verwezenlijken vooruitlopend op IPV6.

Graag jullie mening als experts..