PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinen tegen kostprijs inkopen



A1Host
23/08/04, 21:43
Dit is eigenlijk een vraag aan kleine éénmanszaken en ondernemingen.
Omdat een lidmaatschap bij SIDN e.d. vaak niet interessant is (kosten lidmaatschap versus hoeveelheid te moeten registreren domeinen om quite te spelen dan wel winst te maken), kopen deze bedrijven deze diensten vaak in bij partijen die wel lid zijn. Omdat die er ook op verdienen en jij er ook nog op wil verdienen, wordt de prijs voor de klant te hoog om nog aantrekkelijk te zijn.
De vraag:
Zou het interessant zijn tegen kostprijs domeinen te kunnen laten registreren voor een vast bedrag per jaar?

mihosnet
23/08/04, 21:51
Zulke bedrijven bestaan al.

A1Host
23/08/04, 21:52
Dat weet ik. De vraag is of dat interessant is.

mihosnet
23/08/04, 21:56
Wil je het zelf gaan aanbieden, of klant worden bij zo'n bedrijf?

A1Host
23/08/04, 21:59
Dat hangt af van de reakties hier. Ik zou het enerzijds, afhankelijk van de kosten per jaar natuurlijk, misschien overwegen om op deze manier mijn domeinregistraties te laten doen. Anderzijds zou het ook interessant kunnen zijn zelf zoiets op te zetten bij voldoende animo.

Neferu
23/08/04, 22:02
Origineel geplaatst door A1Host
Dat weet ik. De vraag is of dat interessant is. Interessant om zo iets zelf te beginnen bedoel je? Of om je bij zo'n bedrijf in te schrijven als "reseller". In het laatste geval, ja hoor. Want niet iedereen komt hier rondgluren om te kijken waar nu het goedkoopst een domeinaam te reggen valt. Zeker grotere bedrijven/instellingen niet. Die doen gewoon zaken met een voor hun betrouwbare partner en daarbij maakt het ze geen moer uit wat ze voor een domein betalen, als ze het maar hebben.

Triloxigen
23/08/04, 22:06
Aangezien er al tig bedrijven zijn die dit doen, dien je wel meer te bieden dan de rest...

A1Host
23/08/04, 22:07
Interessant om zo iets zelf te beginnen bedoel je? Of om je bij zo'n bedrijf in te schrijven als "reseller".

Beide. En het gaat niet alleen om de prijs: ook om de registratie zelf in de hand te hebben en niet afhankelijk te zijn van een derde.

mihosnet
23/08/04, 22:07
1. Je kan het doen, maar houd er wel rekening mee dat als het bedrijf waar je de domeinen tegen inkoopprijs registreert zijn rekening niet betaald, jouw klanten een brief van de SIDN krijgen dat de rekening niet is voldaan en de domeinen binnen 30 dagen worden opgeheven / kunnen worden verhuisd. Maak je klanten dan nog maar duidelijk dat jij dit uitbesteed, en of ze het pikken is een tweede.

Bij bijvoorbeeld verhuizingen ben je afhankelijk van zo'n bedrijf. Je kan hier op het forum lezen dat zulke dingen nog wel eens even kunnen duren.

Mijn antwoord is dus nee.

2. Er zijn al bedrijven die dit aanbieden, je zal dan bepaalde diensten moeten aanbieden om je te onderscheiden van de rest. Daarnaast stoppen veel dan dit soort bedrijven, omdat het uiteindelijk toch te veel werk is.

Mijn antwoord is hier ook nee.

Een SIDN lidmaatschap is een belangrijk iets, ik vind het te belangrijk om dat door een ander bedrijf te laten doen.

A1Host
23/08/04, 22:11
Goede overweging mihosnet...

Ik heb in Proserve een zeer betrouwbare partner die dit netjes voor me regelt. Toch ben ik altijd benieuwd naar alternatieven.

Neferu
23/08/04, 22:28
Origineel geplaatst door mihosnet
1. Je kan het doen, maar houd er wel rekening mee dat als het bedrijf waar je de domeinen tegen inkoopprijs registreert zijn rekening niet betaald, jouw klanten een brief van de SIDN krijgen dat de rekening niet is voldaan en de domeinen binnen 30 dagen worden opgeheven / kunnen worden verhuisd. Maak je klanten dan nog maar duidelijk dat jij dit uitbesteed, en of ze het pikken is een tweede.
Kwestie van er voor zorgen dat jij altijd die post of mail ontvangt. Maar natuurlijk ook een kwestie van het uitzoeken van een betrouwbare partner voor dat soort zaken. En daarin wordt hier nog wel eens het e.e.a. vergeten.
Snel.. snel en vooral goedkoop wat reggen voor een klant maar de registrar veranderd zo eens in de maand van naam, is niet meer te bereiken, etc.. Dan is het idd beter om zelf lid cat. I te worden. Maarja het is ook weer niet voor iedereen interessant want je moet wel ca. 500 .nl domeinen reggen/maintainen om een redelijke inkoopsprijs te hebben.

jinxedworld
23/08/04, 23:05
Kan iemand voorbeelden noemen van bedrijven die dit voor inkoopsprijs doen?

Johan-nl
23/08/04, 23:29
ResellerSRS (tijdelijk geen nieuwe resellers)
Montu.nl
24 inet
Global Registry

XS-24
23/08/04, 23:42
Zou het leuk vinden als ik weer kon egistreren via ResellerSRS. Domeinnamen komen niet online, e-mail word niet beantwoord en het antwoord apparaat ken ik uit men hoofd :) (inverband met de drukte zijn wij op dit moment niet bereikbaar,u kunt ons een e-mail sturen op support@ bla bla bla het kan wat langer duren voordat u antwoord krijgt.

Doe nu via opendomainregistry maar daar moet je alles handmatig invoeren, de domeinnamen zijn wel binnen enkele minuten geregistreerd.

Als de telefoon weer opgenomen word (niet door de telefoniste) moet je het even zeggen :).

Henky!
24/08/04, 01:01
Niet veel ervaring met andere aanbieders maar Opendomainregistry stemt me tot nu toe zeer tevreden. Goede support en hun website / interface wordt voortdurend uitgebreid.

Anestheologist
24/08/04, 01:05
Origineel geplaatst door Henky!
Niet veel ervaring met andere aanbieders maar Opendomainregistry stemt me tot nu toe zeer tevreden. Goede support en hun website / interface wordt voortdurend uitgebreid.

Ik sluit me aan bij jouw uitspraak!

mihosnet
24/08/04, 01:18
Origineel geplaatst door Neferu
Kwestie van er voor zorgen dat jij altijd die post of mail ontvangt.

SIDN stuurt deze brief naar de domein eigenaar. Je zal het dus tegelijk met je klanten ontvangen.

WelleKe
24/08/04, 09:09
De vraag, aan eenmanszaken:
Zou het interessant zijn tegen kostprijs domeinen te kunnen laten registreren voor een vast bedrag per jaar?

Mijn antwoord:
Wanneer het registreren van domeinnamen bij bovengenoemde constructie financieel voordeel oplevert wordt het interessant voor iedereen. Dat is de eerste overweging.

De procedure die gevolgd moet worden om de domeinen te registreren mag in ieder geval niet moeilijker zijn dan dat die bedrijven gewend zijn bij hun huidige leverancier. En de klant moet vertrouwen hebben in de continuiteit van de leverancier. Dat zijn de secundaire overwegingen, voor sommige zijn dit zelfs de primaire overwegingen.

Dat het voor veel bedrijven interessant is blijkt ondermeer uit het levendige forum hier. Hier komen ook meteen de zwakke punten naar voren, de punten die bij nr 2 genoemd zijn.

Om te bepalen of het voor jou interessant is om te leveren, zul je jezelf de volgende vragen moeten stellen:

- Is mijn organisatie voldoende bereikbaar voor de (informatie) aanvragen (in principe moet je elk uur van de dag kunnen antwoorden, elke dag opnieuw)
- Is mijn administratie voldoende op orde om de stroom aan gegevens goed in kaart te brengen
- Hoe bereken ik een goede kostprijs, want als een klant 100 domeinen of 10 domeinen registreert is nog al een verschil in support over het algemeen en hoeveel afnemers heb ik nodig om de kosten te dekken

Succes met het bepalen of het interessant is.

A1Host
24/08/04, 11:56
Ondanks dat de meerderheid van de stemmen "nee" als antwoord koos, wordt de optie "ja" voor mijzelf steeds overtuigender. Ik heb eens rondgesnuffeld bij Opendomainregistry en moet zeggen dat het er goed uitziet.
De overstap zou in één klap een bedrag met 3 nullen aan besparing opleveren zonder extra kosten!
Het feit dat ik meteen iemand aan de telefoon kreeg vindt ik ook een goed teken. En dat ik zelf registraties en verhuizingen realtime kan doen met een veel breder scala aan tld's vind ik ook een plus.
Zelf zoiets opzetten is geen optie: dat is een bedrijf apart en de voorsprong van anderen is te groot.
Dit topic legt toch nog een aspect open waar misschien nog wat winst valt te behalen (zowel geldelijk voor mij en m'n klanten als wat betreft verbetering in de zin van zaken zelf in de hand hebben).

Beyonder
24/08/04, 12:19
Nu komt natuurlijk de belangrijke vraag.... als het je een bedrag met drie nullen bespaart, waarom word je dan geen SIDN member?

Allereerst krijg je 5% extra korting als je automatisch je betaling doet, dus waarschijnlijk zal het in jou geval zelfs meer besparen, het is veiliger en zowieso sneller.

De reseller beschikt niet over de documenten van de klant, als er ooit een juridisch conflict komt hierover is de domeinnaamreseller waarschijnlijk het haasje....

A1Host
24/08/04, 12:45
waarom word je dan geen SIDN member?


Omdat deelname 150 Euro per kwartaal kost. In mijn geval zou ik dan nog wel een paar honderd Euro goedkoper zijn, maar zelfs met 5% extra korting is het nog 2x zo duur.

Ik ben nu ook als het ware reseller en beschik wel degelijk over alle documenten van de klant.

Maar er valt wel wat voor te zeggen...veel zelfs...
Ook maar even formulieren van SIDN opvragen :-)

Beyonder
24/08/04, 12:50
Ik heb het over de bolgende constructie:

SIDN ---- TUSSENPARTIJ ---- WEBHOSTER ---- KLANT

Klant geeft documenten aan Webhoster, webhoster registreert domein via tussenpartij bij SIDN.

Nu zijn er X webhosters.... 1 daarvan vergeet wellicht zo nu en dan formulieren te regelen.

Er komt een rechtzaak over een bepaald domein (verkeerd verhuist.... iets fout gegaan, merknaam etc) Rechtzaak wordt gevoerd tegen TUSSENPARTIJ gezien deze SIDN lid is en geen formulieren kon overhandigen.

Nu gaat deze rechtzaak helemaal fout en TUSSENPARTIJ moet X schade betalen aan degene die ze gedaagd heeft...

Doemscenario? wellicht, maar wel degelijk een extra risico... think about it.

WelleKe
24/08/04, 13:05
Wij zijn lid van het SIDN geworden, puur en alleen om het in eigen hand te houden, qua aantal domeinen is het absoluut niet rendabel.

Nu bieden we andere mensen de mogelijkheid hiervan te profiteren. Maar dit houden we kleinschalig, door alleen bevriende bureaus deze mogelijkheid te bieden. Zij registreren bijna tegen kostprijs voor 75 euro per jaar. Maar ik MOET de papieren hebben, wij zijn de registrar en dus moeten ze het gewoon even faxen.

Al die bedrijven die dat niet doen (voor .nl adressen) zijn gewoon stom bezig. Zeker aangezien er gewoon een hoop prutsers zijn die van hun adminstratie een puinhoop maken...

A1Host
24/08/04, 13:55
Na alle voors en tegens te hebben afgewogen heb ik besloten om zelf dan maar categorie I deelnemer te worden. Heeft voordelen qua prijs en veiligheid/stabiliteit. Ik sluit me dus aan bij het "nee" kamp!

Dennis
24/08/04, 14:04
Voor een kleine webhoster is zo'n tussenpartij wellicht interessant, maar kies dan wel een goede met een eigen panel en die ook echt een beetje groot is, bijv. OpenProvider. (ResellerSRS is niet heel klein, maar die hebben nog geen panel)

Houdt in je achterhoofd wel dat je later SIDN-deelnemer moet worden als webhoster.

Wij hadden bij OpenRegistrar kunnen blijven, maar zijn ook voor een eigen lidmaatschap gegaan. Want als de tussenpartij zijn zaakjes niet op orde hebt, dan heb jij dat gauw ook al niet. Nu zitten we bij de SIDN/eNom en is de domeinadministratie gelukkig weer perfect.

TIP voor beginnende webhosters:
Zorg dat je alle SIDN-formulieren op orde hebt en dat je een goede domein-administratie bijhoudt wat betreft eigenaren en welke je hebt etc.

Carl<n-media>
24/08/04, 14:25
Origineel geplaatst door Beyonder

Nu gaat deze rechtzaak helemaal fout en TUSSENPARTIJ moet X schade betalen aan degene die ze gedaagd heeft...
Als je een beetje goede voorwaarden hebt, dan zal hier wel in staan dat je de schade weer bij de webhoster kunt verhalen.

Beyonder
24/08/04, 15:13
Stel de schade is 100 000 euro, hoeveel kleine webhosters denk je dat die schade dan weer kunnen uitbetalen?

Indien WEBHOSTER in dit geval minderjarig is, dan is de kans op schade verhalen weer kleiner.

Ook moet je de schade eerst maar even uitbetalen voordat je het weer kunt gaan verhalen dmv een rechtszaak. Ondertussen ligt je organisatie plat en is jou schade en die van je andere klanten vele malen groter geworden.

Henky!
24/08/04, 17:49
Origineel geplaatst door Beyonder
Stel de schade is 100 000 euro, hoeveel kleine webhosters denk je dat die schade dan weer kunnen uitbetalen?

Indien WEBHOSTER in dit geval minderjarig is, dan is de kans op schade verhalen weer kleiner.

Ook moet je de schade eerst maar even uitbetalen voordat je het weer kunt gaan verhalen dmv een rechtszaak. Ondertussen ligt je organisatie plat en is jou schade en die van je andere klanten vele malen groter geworden.

Weet niet. In het verleden hebben hosters ons nogal eens schade bezorgd. In diverse vormen. Vandaar dat we het nu noodgewongen zelf doen.

In deze wereld loopt alleen de klant risico, de hoster nooit.