PDA

Bekijk Volledige Versie : [DNS] Hoe goed instellen op 2000 server



Polderdijk
23/08/04, 15:29
Ik ben al een heel tijdje bezig met het testen om in de toekomst mijn eigen DNS servers te gaan draaien. Eigenlijk heb ik op het moment veel ervaring met alles wat met webhosting te maken hebt, behalve met DNS en alles erop en eraan.

Ik heb op internet ook al zitten kijken en zelf zitten rommelen, maar als ik dan mijn DNS laat testen op de site van SIDN dan krijg ik de raarste foutmeldingen.

Ik gebruik gewoon de standaard DNS van Windows zelf. Zoiezo wil ik het graag hebben dat ik, en de klant ook, de DNS via webinterface kan wijzigen.

Wie weet er een goede bescrijving hoe ik alles moet instellen?

ddepuydt
23/08/04, 20:12
Ben ook al een tijdje aan het uitkijken naar een leuke DNS interface voor MS DNS, maar vrees het zelf te moeten maken. Voor SimpleDNS is er wel een vrije goeie ... noem het API ... om je eigen interface te maken.

BTW Watvoor errors heb je juist op je DNS ? Misschien kunnen we helpen. MS DNS is out of the box bijna klaar voor gebruik ...

Polderdijk
23/08/04, 20:56
[knip]

Ik heb het probleem gevonden en nu heb ik 0 errors en 0 warnings.

Alleen heb ik nog 1 vraag. Mijn domein skyhost.nl staan de DNS servers nog op die van mijn huidige provider met de nodige DNS instellingen.

Nu heb ik op die DNS servers de A record NS1.skyhost.nl en NS2.skyhost.nl aangemaakt. Ik heb op mijn DNS server alles ingesteld voor het domein trendy4u.nl om te draaien op NS1.skyhost.nl en NS2.skyhost.nl. Dit zou in de praktijk goed moeten zijn.

Maar kan ik nu ook de DNS bij SIDN aanpassen voor het domein SkyHost.nl? Dus dat skyhost.nl de dns heeft van NS1.SKYHOST en NS2.SKYHOST.NL?

Waarom is dit nou het enigste wat ik nog niet helemaal snapt :P

dotnetjunkie
24/08/04, 02:21
Origineel geplaatst door ddepuydt
Ben ook al een tijdje aan het uitkijken naar een leuke DNS interface voor MS DNS, maar vrees het zelf te moeten maken.
Nee hoor, contacteer de mensen van MyDomain (www.mydomain.be) eens, die webinterface gebruiken wij steeds voor al onze .be domeinen online te beheren, en die hebben dus een heel handige DNS interface ontwikkeld voor de Microsoft DNS servers.

MediaServe
24/08/04, 02:48
Zelf maken is leuk werk hoor :)

Ik ben er al een tijdje mee bezig met behulp van ASPDNS
http://sourceforge.net/projects/aspdns/

Polderdijk
24/08/04, 11:10
He dat ziet er idd wel goed uit. Alleen zie ik het op dit moment nog niet helemaal zitten om zelf een ASP site te bouwen waarin ik alle DNS records kan bekijken en wijzigen.

Ik heb net ff op het internet gezocht maar ik kan nergens stukken ASP code vinden welke met dit component werken. Is misscihen hier iemand die al iets heeft geprogrammeerd hiervoor?

MediaServe
24/08/04, 12:31
Ik heb even een voorbeeld voor je gemaakt die een complete zone toevoegt aan je NS server. Dan ben je wat op weg, hopelijk heb je er iets aan :)


<% NS_ADDRESS = "127.0.0.1" ' adres van nameserver om zone toe te voegen
NS_COMPUTERNAME = "thomas" ' naam van de computer van de nameserver

DOMAIN_NAME = "nieuwdomein.nl" ' naam van het nieuwe domein
PRIMARY_NS = "ns1.bitserve.nl" ' adres van primary nameserver
SECONDARY_NS = "ns2.bitserve.nl" ' adres van secondary nameserver
ADMIN_CONTACT = "admin.bitserve.nl." ' contact e-mail van beheerder van zone

DEST_IP = "213.0.0.1" ' IP adres van de webserver voor deze zone
MAIL1_IP = "213.0.0.2" ' IP adres van primary mailserver
MAIL2_IP = "213.0.0.3" ' IP adres van secondary mailserver



SET DNS = Server.CreateObject("ASPDNS.ManageServer")

Response.Write("<br /><br /><h1>DNS zone aanmaken:</h1><hr>")

Results = DNS.AddPrimaryZone(DOMAIN_NAME, PRIMARY_NS, PRIMARY_NS, SECONDARY_NS, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddPrimaryZone = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.DeleteNameServer(DOMAIN_NAME, NS_COMPUTERNAME, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("DeleteNameServer = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.SetSOA(DOMAIN_NAME, PRIMARY_NS, ADMIN_CONTACT,, 14400, 1800, 86400, 3600, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("SetSOA = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")



Results = DNS.AddRecord(DOMAIN_NAME, "@ A " & DEST_IP, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddHost (@) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.AddRecord(DOMAIN_NAME, "* A " & DEST_IP, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddHost (*) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.AddHost(DOMAIN_NAME, "localhost", "127.0.0.1", NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddHost (localhost) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.AddHost(DOMAIN_NAME, "mail1", MAIL1_IP, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddHost (mail1) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.AddHost(DOMAIN_NAME, "mail2", MAIL2_IP, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddHost (mail2) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.AddHost(DOMAIN_NAME, "www", DESY_IP, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("AddHost (www) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")



Results = DNS.AddRecord(DOMAIN_NAME, "@ MX 0 mail1." & DOMAIN_NAME, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("Add Primary MX (@) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />")

Results = DNS.AddRecord(DOMAIN_NAME, "@ MX 10 mail2." & DOMAIN_NAME, NS_ADDRESS, StatusBericht)
Response.Write("Add Secondary MX (@) = <strong>" & Results & "</strong><br />" & StatusBericht & "<br /><br />") %>

Polderdijk
24/08/04, 12:43
Bedankt!

Maar helaas krijg ik op elke regel dit:
AddPrimaryZone = Onwaar
Failed to initialize ManageServer class. Check further Eventlog errors for details.

Ik heb wel die files op de link hierboven gedownload en geinstalleerd op de server. Wat kan er nou aan de hand zijn. Ik heb uiteraard alle variabelen aangepast aan mijn server.

MediaServe
24/08/04, 13:05
Beschikt het uit te voeren script over Administrator rechten?

Polderdijk
24/08/04, 13:18
Origineel geplaatst door MediaCreations
Beschikt het uit te voeren script over Administrator rechten? Ja ik was ingelogt op de site met Administrator ja. Daarom vind ik het zo gek.

Schrijft misschien dit component ook logfiles weg oid, zodat ik deze kan bekijken voor de oorzaak?

Koster
24/08/04, 13:21
Origineel geplaatst door Polderdijk
Ja ik was ingelogt op de site met Administrator ja. Daarom vind ik het zo gek.
Dan heeft het script dus geen admin rechten.... Jij bent admin, het script niet ;)

MediaServe
24/08/04, 13:43
Als je anonymous access uitzet en op de site inlogt met Administrator, dan heeft het script wel alle rechten hoor.

Ik denk dat ik het probleem al weet.
Ik heb als attachment DnsCmd.exe meegestuurd. Dit bestand moet in C:\Program Files\DNS\ komen te staan, en in C:\Windows\System32\

Het component maakt gebruik van eventlog om logs bij te houden.

edit: voordat je het weer probeert kun je het beste even iisreset.exe uitvoeren.

Polderdijk
24/08/04, 14:12
Oke het lijkt er op dat dit het beter zal gaan werken, maar nu krijg ik geen foutmelding maar een timeout.

Nu moet ik hier wel bijzeggen dat ik IIS nog niet hebt geresed omdat er te veel open connecties zijn. Ik zal hem vanacht laten resetten en morgen testen.

Iig bedankt voor jullie inzet!

MediaServe
24/08/04, 17:00
Timeout is vreemd. Draai je DNS op dezelfde server als het ASP script?

dotnetjunkie
24/08/04, 17:53
Dit is huilen met de pet op... zo maak je nooit een degelijk DNS-beheer. De enige goede methode is rechtstreeks met WMI, en dan bij voorkeur met de 100% managed .NET provider in ASP.NET. Niets van third party componenten nodig, en zéker geen COM!, laat staan dat je een command-line tool gaat aanroepen vanuit ASP, met alle prestatie- en security concerns eraan verbonden...
Stuur eens een mailtje naar dns@mydomain.be, vriendelijke mensen daar, wellicht kunnen zij je verder helpen aan een goed script of native assembly.

MediaServe
24/08/04, 22:08
WMI is ook een optie ja..
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dns/dns/dns_wmi_provider_samples_managing_a_dns_server.asp

Maar het is absoluut niet zo dat je van COM af moet blijven. Als je maar uitvoerig test.

dotnetjunkie
24/08/04, 23:25
Ik zeg niet dat COM niet goed kan werken hé, heb er zelf jaaaren mee gewerkt! ;)
Alleen is het nu uit de tijd, en heb je veel handiger en efficiëntere oplossingen voorhanden, zoals ASP.NET en managed providers zoals WMI.

MediaServe
25/08/04, 03:02
dotnet kan ik helaas niet mee helpen,
ik ben meer een classic-asp-junkie ;)