PDA

Bekijk Volledige Versie : [Juridisch] Links naar illegale content



handy
23/08/04, 14:42
Krijg net een mailtje van onze vrienden van BREIN. Wij hosten een site, hierop staan LINKS naar mp3 bestanden, deze staan niet op onze servers! Hoe zit het met Nederlands recht? Is dit linken ook illegaal? Persoonlijk denk ik van niet, omdat wij geen illegale content draaien, en links zijn niet illegaal lijkt me.

Zie, als het illegaal is, zullen wij deze sites zondermeer stop zetten, maar ik laat me niet als een mak schaap commanderen door BREIN terwijl dit niet hoeft.

ronaldlokers
23/08/04, 14:53
Volgens mij is linken niet verboden alleen het hebben van de bestanden is illegaal. Maar dat weet ik niet zeker, dus hang me er niet aan op :X

Carl<n-media>
23/08/04, 14:56
Een tijdje geleden heb ik hier iets over in een computerblad gelezen. Hierin vertelde een jurist dat het wel toegestaan was omdat een link een verwijzing naar informatie is. En dat is volgens de wet wel toegestaan. Als je wil kan ik het artikel nog even opzoeken.

handy
23/08/04, 15:00
Als je dat zou willen doen Carl, zou ik je erg dankbaar zijn :)

Dennis
23/08/04, 15:11
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=4821

Misschien heb je er iets aan.

ronaldlokers
23/08/04, 15:16
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Een tijdje geleden heb ik hier iets over in een computerblad gelezen. Hierin vertelde een jurist dat het wel toegestaan was omdat een link een verwijzing naar informatie is. En dat is volgens de wet wel toegestaan. Als je wil kan ik het artikel nog even opzoeken.


Volgens mij was dat computer idee, want ik heb het daar volgens mij in gelezen :p maar alles zit hier in een doos (ben aan het verbouwen) dus ik kan hem niet opzoeken :r

handy
23/08/04, 15:25
Ik ben bang dat hier een jurispendentie opzit van de zaak Indymedia naar het linken naar Radikal website. Dit zou betekenen dat wij geen poot hebben om op te staan. Al lijkt mij het besluit van de rechter, een clue-less besluit.

®on
23/08/04, 15:36
Google linkt ook naar mp3-bestanden ;)

Wat is het verschil tussen $hoster en Google?

galious
23/08/04, 15:39
Helaas is er te weinig jurispredentie. Het dichtst bijkomend is volgens mij de zaak tussen BREIN en zoekmp3. Helaas loopt deze zaak nog deels. In een eerste uitspraak moest zoekmp3 volgens mij alle door BREIN illegaal bevonden links verwijderen. Oftewel BREIN moest aangeven welke links naar illegale content verwezen. Zij hoefden niet de gehele site neer te halen.

Naar mijn mening is het sowieso niet illegaal. Ik doe niets illegaals, ik zet niemand ertoe aan iets illegaals te doen, men doet de illegale handeling zelf. Ik ben bang dat als men 2 verschillende rechters hiernaar laat kijken, er ook 2 verschillende antwoorden hierop komen.

Martin

kilian
23/08/04, 15:48
Het is toch zo dat het downloaden van mp3's niet illegaal is? Ik heb een mp3 speler en daarvoor heb ik ook via p2p cds gedownload. Enkel omdat ik zelf geen zin had om de cd's te encoden naar mp3.

Ze kunnen zeggen wat ze willen maar dat is niets illegaals aan.

Ik geloof dat BREIN al enkele rechtzaken heeft verloren en _volgens mij_ las ik op tweakers dat er kamervragen waren geweest of BREIN zelf wel legaal bezig was wegens uitlokking op p2p netwerken.

/me hekelt de werkwijze van stichting BREIN!

MaffeMuis
23/08/04, 15:56
de laatste keer dat ik zoiets gehoord heb over zo'n site, heeft de rechten bepaald dat de illegale links waren toegestaan omdat er ook legale links op stonden, ik zal het artiekel ook eens boven water halen.... volgensmij stond er ook wat in over sites met alleen illegale links

Dennis
23/08/04, 16:05
Origineel geplaatst door MaffeMuis
de laatste keer dat ik zoiets gehoord heb over zo'n site, heeft de rechten bepaald dat de illegale links waren toegestaan omdat er ook legale links op stonden, ik zal het artiekel ook eens boven water halen.... volgensmij stond er ook wat in over sites met alleen illegale links Naar een site linken met illegale downloads is toch iets anders dan zelf naar illegale downloads linken.

Ik weet overigens niet of het echt illegaal is. Ik denk van wel, omdat je natuurlijk illegale activiteiten aan het promoten bent.

galious
23/08/04, 16:06
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/

Carl<n-media>
23/08/04, 16:33
Origineel geplaatst door ronaldlokers



Volgens mij was dat computer idee, want ik heb het daar volgens mij in gelezen :p maar alles zit hier in een doos (ben aan het verbouwen) dus ik kan hem niet opzoeken :r
Klopt inderdaad. Ik zoek hem over op.

maxnet
23/08/04, 17:26
Origineel geplaatst door galious
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/

De COS uitspraak waar naar verwezen wordt is in hoger beroep vernietigd.

galious
23/08/04, 17:48
Origineel geplaatst door maxnet


De COS uitspraak waar naar verwezen wordt is in hoger beroep vernietigd.

Dank je, ik vond it gewoon een van de makkelijkst te lezen links. Overigens is mij ook het verschil tussen MP3-zoekmachine en image-zoekmachine niet helemaal duidelijk.

Op vrijwel alle MP3 zit auteursrecht, maar dat zit ook op vrijwel alle foto's / plaatjes, toch is Google volgens mij nog nooit gedaagd omdat zij een image-search aanbieden...

Martin

Rusrink
23/08/04, 17:54
Origineel geplaatst door kilian
Het is toch zo dat het downloaden van mp3's niet illegaal is? Ik heb een mp3 speler en daarvoor heb ik ook via p2p cds gedownload. Enkel omdat ik zelf geen zin had om de cd's te encoden naar mp3.

Ze kunnen zeggen wat ze willen maar dat is niets illegaals aan.

Ik geloof dat BREIN al enkele rechtzaken heeft verloren en _volgens mij_ las ik op tweakers dat er kamervragen waren geweest of BREIN zelf wel legaal bezig was wegens uitlokking op p2p netwerken.

/me hekelt de werkwijze van stichting BREIN!

Dit ging volgens mij meer om het achterhalen van ips, en of de isp dan wel of niet de gegevens van hun klant aan brein moest geven ivm privacy enzo.

Maar waarom zou je op je site geen links mogen hebben. Je hebt toch ook van die bitorrent sites die linken naar de download links. Die zijn ook al weetik het hoelang up.

galious
23/08/04, 18:02
Origineel geplaatst door Rusrink
Maar waarom zou je op je site geen links mogen hebben. Je hebt toch ook van die bitorrent sites die linken naar de download links. Die zijn ook al weetik het hoelang up.

Aan de andere kant, sharereactor is (weliswaar in Oostenrijk / Zwitserland, weet het niet meer precies) aangeklacht, terwijl zij ook alleen maar links aanbood.

Martin

Neferu
23/08/04, 18:07
Origineel geplaatst door handy
Krijg net een mailtje van onze vrienden van BREIN. Wij hosten een site, hierop staan LINKS naar mp3 bestanden, deze staan niet op onze servers! Hoe zit het met Nederlands recht? Is dit linken ook illegaal? Persoonlijk denk ik van niet, omdat wij geen illegale content draaien, en links zijn niet illegaal lijkt me.

Zie, als het illegaal is, zullen wij deze sites zondermeer stop zetten, maar ik laat me niet als een mak schaap commanderen door BREIN terwijl dit niet hoeft. Ik zou zeggen, neem gewoon contact op met BREIN om te vragen wat hun beweegredenen zijn geweest om met jullie contact op te nemen over links op een site van een klant naar wellicht ilegale content dat absoluut niet op jullie servers staat. Dan weet je het uit eerste hand :)
Dat is echt het beste heh, eerst even contact opnemen met ze en ronduit vragen "hoebedoelu?" voordat je ze straks gaat bestoken met uitspraken die hier gedaan worden (al dan niet goedbedoeld) en misschien niet kloppen.

BTW
leuk kvknummer heb je :D

Jos2
23/08/04, 19:10
Het mag idd niet.
http://www.anti-piracy.nl/Content/faq.html


Mag ik op mijn website (hyper-)links naar auteursrechtelijk beschermde werken plaatsen?
Nee. Het aanleggen van een hyperlink is een vorm van openbaarmaking en in het algemeen is het niet toegestaan bestanden te verveelvoudigen en openbaar te maken zonder toestemming van de rechthebbenden. Dit betekent dat zowel het hosten van illegale bestanden als het aanleggen van links naar illegale bestanden niet is toegestaan.

Dennis
23/08/04, 19:37
Origineel geplaatst door Jos2
Het mag idd niet.
http://www.anti-piracy.nl/Content/faq.html

Aldus BREIN!

Maar je bent natuurlijk wel bezig met het promoten van illegale content. Daar is niets tussen te krijgen.

V. Kleijnendorst
23/08/04, 19:52
Hoewel ik de werkwijze van Brein hekel, lijkt het opnemen van een regel in de voorwaarden in dit geval heel wijs.

Jos2
23/08/04, 21:12
Origineel geplaatst door DennisCitus
Aldus BREIN!
Mja, maar als dit niet zo in de Wet staat kunnen ze zichzelf pakken wegens het verschaffen van foutieve informatie... :p

Neferu
23/08/04, 21:39
Origineel geplaatst door Jos2
Het mag idd niet.
http://www.anti-piracy.nl/Content/faq.html
Mag ik op mijn website (hyper-)links naar auteursrechtelijk beschermde werken plaatsen?
Nee. Het aanleggen van een hyperlink is een vorm van openbaarmaking en in het algemeen is het niet toegestaan bestanden te verveelvoudigen en openbaar te maken zonder toestemming van de rechthebbenden. Dit betekent dat zowel het hosten van illegale bestanden als het aanleggen van links naar illegale bestanden niet is toegestaan.
Tja..., maar het leggen van een link in een website op server a naar een website op server b met links naar illegale bestanden mag dus ook niet?
Geinig..., ik ga morgen BREIN maar eens bellen :)

handy
24/08/04, 09:09
Wij bemoedigen geen illegale praktijken, maar bij ons in de vw staat dat er geen illegale content op onze servers mogen staan. En dat staat er in dit geval niet. En dat BREIN zegt dat linken ook niet mag, is logisch, maar geloof er eigenlijk niets van. Want het staat niet duidelijk in de wet.

En btw die links verwijzen naar .exe bestanden! Dus technisch gezien geen mp3 bestanden lijkt me?

DVDW
25/08/04, 15:18
Origineel geplaatst door handy
Wij bemoedigen geen illegale praktijken, maar bij ons in de vw staat dat er geen illegale content op onze servers mogen staan. En dat staat er in dit geval niet. En dat BREIN zegt dat linken ook niet mag, is logisch, maar geloof er eigenlijk niets van. Want het staat niet duidelijk in de wet.

En btw die links verwijzen naar .exe bestanden! Dus technisch gezien geen mp3 bestanden lijkt me?

.exe bestanden? leg uit :P self-extractors?



Origineel geplaatst door kilian
Het is toch zo dat het downloaden van mp3's niet illegaal is? Ik heb een mp3 speler en daarvoor heb ik ook via p2p cds gedownload. Enkel omdat ik zelf geen zin had om de cd's te encoden naar mp3.

Ze kunnen zeggen wat ze willen maar dat is niets illegaals aan.

Ik geloof dat BREIN al enkele rechtzaken heeft verloren en _volgens mij_ las ik op tweakers dat er kamervragen waren geweest of BREIN zelf wel legaal bezig was wegens uitlokking op p2p netwerken.

/me hekelt de werkwijze van stichting BREIN!

Je moet in bezit zijn van de (gekochte) cd, anders is het volgens mij wel illegaal (officieel dan, want bijna iedereen heeft wel iets illegaals in huis of op de computer lijkt me).

galious
25/08/04, 15:33
@handy: Technisch gezien... maakt niet uit. De wet kent ook geen MP3 het gaat om de content.

Dit soort dingen zullen pas duidelijk worden voor de rechter. Helaas heeft niemand zin om hiervoor als proefkonijn op te draaien.

Ben ik ook illegaal bezig als ik iemand vertel waar hij een gekopieerde CD kan kopen? BREIN zegt hier natuurlijk ja op; maar ziet de rechtspraak dit ook zo? Iemand hier een advocaat in de familie?

Martin

ThePostman
25/08/04, 21:48
Ik zat te kijken wat voor sites er op me oude VS reseller account stonden. En toen had 1 of andere noob warez site dit op hun site gepost:

Geachte heer/mevrouw,

De stichting brein heeft de logs van uw provider ingezien en wij hebben
geconcludeerd dat u nog steeds!!!! illegale bestanden aanbied via uw FTP
server , wij hebben zelf de proef op de som genomen en hebben op het account
ftp://PIEP:NIET NODIG@1234567 een zeer grote hoeveelheid aan
warez gevonden.
Aangezien u al een klacht wegens aanbieden van illegale bestanden heeft
lopen sturen wij u zeer binnenkort (gemiddelde wachttijd is een maand) een
dwangbevel van de officier van justitie waarin staat waar en wanneer u voor
moet komen voor de officier van justitie , ik kan u aanraden om alvast rechtshulp
aan te vragen in de vorm van een advocaat.

Hoogachtend,
Juridische zaken Stichting BREIN

Yznah
25/08/04, 23:17
Origineel geplaatst door Neferu
Tja..., maar het leggen van een link in een website op server a naar een website op server b met links naar illegale bestanden mag dus ook niet?
Geinig..., ik ga morgen BREIN maar eens bellen :)

Dan mag linken van server a naar server b en dan naar server c dus ook niet...

Server a linkt naar b die weer doorlinkt naar C die weer doorlinkt naar een site met illegale content ;)

Henky!
27/08/04, 17:02
BREIN mag inderdaad graag overdrijven en inderdaad worden kamervragen gesteld over hun werkwijze. Ze zouden zelfs "niet altijd voldoen aan de wettelijke eisen".

Downloaden van muziek, films etc is hartstikke legaal. Wat niet legaal is is het aanbieden van dit soort bestanden. Dus, gewoon Kazaa doen als je de neergeladen bestanden maar niet deelt.

Verder, BREIN probeert gegevens te verzamelen als IP adressen en zelfs bestanden die op computers / servers staan. Dit druist wellicht tegen het recht op privacy. Daarbij kunnen IP adressen worden misbruikt of vervalst. Hier gaan de kamervragen over.

Wat dat doorlinken betreft, ziet er naar uit dat BREIN weer eens wat nieuws heeft bedacht en het daarom uitprobeerd. Lijkt me echter niet veel aan de hand. Immers, alleen het publiek aanbieden van illegale bestanden is niet toegestaan.

Als je dat soort bestanden wel mag neerladen dan lijkt me een linkje ook niet zo gevaarlijk.

Henky!
27/08/04, 17:07
Trouwens, ook niet vergeten dat BREIN een commerciele belangenclub is. Geen politie of zo. Tenslotte, waarom klaag je ze niet aan wegens spam? Gewoon terugpakken zou ik zeggen. Dit vond ik op Webwereld:

Spam
Otten wijst onder meer op de Telecommunicatiewet. Wat Brein met de berichten doet, zou opgevat kunnen worden als spam. "Het gebruik van elektronische berichtendiensten is uitsluitend toegestaan als de verzender kan aantonen dat de ontvanger daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend", aldus Otten. "Het lijkt me sterk dat dat gebeurd is."

(http://www.webwereld.nl/nieuws/19336.phtml)

ProServe
27/08/04, 19:51
http://news.com.com/2100-1028_3-5072581.html?tag=fd_top

"The Church of Scientology has lost a courtroom battle to compel a Dutch writer and her Internet service provider to remove postings from a Web site, in a ruling that keeps hyperlinks to copyrighted material legal."

http://www.theregister.co.uk/content/6/32701.html

Lijkt me een mooi voorbeeldje voor BREIN. Laat ze maar komen, zou ik zeggen.