PDA

Bekijk Volledige Versie : belastingdienst



Joep2
23/08/04, 00:28
Als het mag van Grumpy :-)

Gewoon beginnen zou ik zeggen. Tenzij je denkt meteen 10.000 euro omzet te draaien interesseert het de belastingdienst geen biet. Vakantiewerk hoef je ook niet op te geven. (als je het al zo mogen trouwens :-))

Overigens wil jouw opdrachtgever natuurlijk wel graag iets om op te geven aan de belasting, geld dat "zomaar" verdwenen is zijn inkomsten. Hij kan bij de belastingdienst handige formuliertjes ophalen waarop het bedrag en jouw sofinummer wordt ingevuld zonder gedoe met ziekenfonds en weetikveel. Dat mag alleen als je niet in een (soort van, het mag er ook niet op lijken) baas-werknemer relatie zit. Als je gewoon een dienst levert (een vertaling neem ik aan?) is daar geen sprake van.

Joep2
23/08/04, 00:30
Mm.. beetje dom om in een closed topic te gaan zitten replyen. sorry.

Koster
23/08/04, 00:41
Zet jij nu mensen aan tot illegaal handelen?

Joep2
23/08/04, 01:23
Origineel geplaatst door Koster
Zet jij nu mensen aan tot illegaal handelen?

Niet dat ik weet. Toen ik 15 was (en dat is al een poosje geleden, da's waar) heb ik ihkv uitzendwerk zelf de belastingdienst gebeld of ik aangifte moest doen en zoiets raars hadden ze nog nooit gehoord, en nee dat hoefde "natuurlijk" niet. Dat moest ik maar doen als ik school had afgemaakt en echt geld ging verdienen, en belasting innen moest natuurlijk niet duurder worden dan de opbrengst zelf, etc.

Dat freelance-formuliertje is doodnormaal voor eenmalige klussen. Voor vertalingen (en ik dacht dat het daarom ging) kan het -zonder KvK- niet logischer. Voor KvK moet één van de ouders tekenen, het kost waarschijnlijk plusminus de jaaromzet, en het is niet eens nodig voor freelance werk. Een bestaand, bevriend, bedrijf ertussen zetten wilde ik als optie noemen (dat zou alles helemaal simpel maken), ware het niet dat een bedrijf zelfs geen 13-jarigen in dienst _mag_ nemen.

Carl<n-media>
23/08/04, 15:16
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerd nummer gedraaid.

"Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel!", denk daar maar eens over na.

NeoPhixer
23/08/04, 18:25
ehmz joep... een bedrijf mag dus wel dertienjarige inhuren :\ (nieuwe regeling maar alleen vakantiewerk en zaterdagen) maar ik kom er wel uit thanks voor deze reacties het heeft me wat verder opweg geholpen

:W:

A1Host
23/08/04, 22:20
Kleineondernemersregeling:

Als je, na aftrek van voorbelasting (=de Btw die je moet betalen om het bedrijf te voeren door aankoop van goederen), op meer dan 1883 Euro Btw per jaar uitkomt, dan moet je gewoon Btw aangeven en betalen.

Als je op 1883 Euro of minder, maar meer dan 1345 Euro uitkomt kan je het aan te geven bedrag verminderen volgens deze som: 2,5 X [1883 Euro minus Btw-bedrag].

Als je op 1883 Euro of minder uitkomt hoef je GEEN Btw betalen.

Voorbeeld: Je zou 2100 Euro Btw. moeten afdragen in een jaar, maar je kosten (Btw wat jij betaald op papier, cartriges, nieuw keyboard, etc) waren 300 Euro aan Btw, dan kom je uit op 1800 Euro en hoef je dat dus niet betalen.

Je kan dus ontheffing voor je administratieve verplichtingen voor Btw aanvragen.

Vraag het "handboek ondernemen 2004" aan bij de belastingdienst: 0800-0443. Dat boek is gratis en alles staat er in.

Anestheologist
23/08/04, 22:55
Klopt maar dan moet je wel KVK hebben, hier in België mag je omzet niet hoger zijn dan 5000 € per jaar en noemt hier vrijstellingsregel.