PDA

Bekijk Volledige Versie : Stagaires



eMiz0r
21/08/04, 09:51
Ik heb het onderwerp nog niet eerder voorbij zien komen en vroeg me toch eigenlijk af hoeveel bedrijven hier met stagaires werken?

Stagaires zijn goedkope krachten en je vangt er nog een subsidie voor. Voor de bedrijven die hier wel aan zijn begonnen: hoe ga je eigenlijk met je stagaires om? In de zin van: betaal je ze uit en geef je ze belangrijke taken binnen het bedrijf mee of laat je ze de vuile klusjes opknappen?

Ook wij maken gebruik van stagaires. Het grote probleem is echter het "personeelverloop". Om het half jaar krijg je weer nieuwe mensen die je zult moeten inwerken. Maar na een maandje inwerken heb je 5 maanden profijt van een vrijwel gratis werknemer die leuke klussen voor je kan doen. We betalen ze wel uit, maar wel een gering bedrag. Als de stagaire echt goed werk geleverd heeft krijgt hij of zij een bonus aan het eind van de rit. Wel zo fair in mijn ogen..

Hoe staan jullie hier eigenlijk tegenover?

dreamhost_nl
21/08/04, 10:13
In weze kun je de stageperiode zien als een proefperiode om te kijken of de stagière bij het bedrijf past. Als de stagière zich heeft bewezen, en bij het bedrijf past, kun je deze een contract aanbieden... is de stagière niks, dan kan deze weer vertrekken...

Ber|Art
21/08/04, 11:26
Stagaires zijn goedkope krachten en je vangt er nog een subsidie voor.Ik snap dat dit gedacht wordt, maar een stagiaire behoord eigenlijk boventallig te zijn.

Een stagiaire loopt stage om in de eerste plaats te leren en niet om in het arbeidsproces te worden opgenomen als zijnde een werknemer. Natuurlijk kan je deze twee combineren om zo te proberen er allebei beter van te worden. In theorie zou dus een stagiaire veel tijd kosten omdat je hem/haar moet opleiden en trainen binnen een bepaald specifiek vakgebied. Hierdoor wordt het voor de kleine MKB bedrijfjes erg moeilijk om een stagiaire op een goede manier te begeleiden. Dit moeten wel ONZE opvolgers worden!

Sjoerd
21/08/04, 13:52
Aan een stagaire moet nooit teveel verwacht van worden... het is een extra voor het bedrijf. Je kan er nooit te hoge eisen aan stellen. Ze hebben vaak voor school ook opdrachten die ze moeten verrichten in hun stage periode. Maar aan de andere kant kunnen ze wel het te verrichten werk verlichten.

A1Host
22/08/04, 18:07
Ik heb vorig seizoen een stagiaire van het ROC gehad en dat beviel prima. Voor hem een goede gelegenheid om de taal te oefenen, brieven leren opstellen, telefoon aannemen, klantgegevens invoeren, etc. en om gewoon mee te maken wat het is om in een bedrijf te werken.

Dat zijn dus algemene administratieve werkzaamheden.

Mijn voordeel was o.a. dat de stagiaire een heel nieuw factureringssysteem heeft helpen opzetten.

Joep2
22/08/04, 23:44
Stagaires zijn goedkope krachten en je vangt er nog een subsidie voor

Wij hebben ook wel eens stagiares (maar ik heb nog nooit van subsidie gehoord trouwens). Goedkoop zijn ze natuurlijk wel.

Het hangt enorm van de stagiare af of je er iets aan hebt. Iemand die als hobby de hele dag zit te php'en, wekelijks z'n linuxkernel rebuild, etc. is natuurlijk wat handiger dan een stagiare wiens hobby zaalvoetbal is. In het ene geval zou je de stagiare eigenlijk net zo goed in dienst willen nemen, in het andere moet er een hoop aandacht bij. Wij willen, ook bij de instellingen niet bekend staan als bedrijf die slechts de pareltjes opsnort dus wij nemen beiden "soorten" aan. Er zijn zaalvoetballers die heel snel leren :-) Ons voordeel is wel dat we een piepklein bedrijf zijn (man of 10, meest deeltijd), en dus geen totaal verschillende afdelingen hebben. Stagiares komen zo vanzelf op de plek die ze leuk vinden en waar ze iets aan heben. Bij een groter bedrijf zie ik dat niet zo makkelijk gebeuren. (toen ik zelf nog voor een redelijk groot bedrijf werkte kwamen stagiares ook met 1 opdracht, en die moest af, ook al had de stagiare er na een weekje al genoeg van en had het bedrijf er ook geen zin meer in).


Direct een contract aanbieden hebben wij nog nooit gedaan, maar ik heb ook nog niet meegemaakt dat een stagiare direct klaar was na zijn stage. Er zijn er wel die beslist gebeld gaan worden tegen de tijd dat ze klaar zijn :-)