PDA

Bekijk Volledige Versie : 120 acounts overzetten



HBCS
11/08/04, 17:33
ik ben benieuwd hoe jullie dat doen
ik heb een linux doos met ongeveer 120 webacount er op van uiteraard verschillende gebruikers
de doos waar het op staat draaid onder linux 7.3
nu heb ik een nieuwe server :) die draaid SuSE 9.1
beide systemen hebben als cp webmin
de een staat in delft de ander in rotterdam (wedare)
hoe kan ik op een zo net mogelijke manier die acount en de data overzetten

ik zelf zat te denken 1 voor 1 maar dat duurt te lang
en met cd naar rotterdam gaan is ook geen oplossing
heb ik geprobeerd maar werkt niet goed
de backup die ik via webmin maakte in delft kon ik niet terug zetten in rotterdam

lang verhaal ps voor de mensen die het opgevallen is ja dat is de zelfde server waar eerst freebsd op stond waar ik niet mee overweg kon
en dit werkt voor mij beter

Ber|Art
11/08/04, 17:35
Hoeveel dataverkeer gaat het kosten als je het via het net migreerd van LRH naar SuSe?

HBCS
11/08/04, 17:38
ik denk ongeveer 1 gb

Triloxigen
11/08/04, 20:57
Kun je niet gewoon met alles FTP'en vanaf de server zelf..
Die hebben nl beide een 100mbit verbinding, en gaat dus stuk sneller dan dat het via jou moet.

Carl<n-media>
11/08/04, 21:09
Je kunt er ook een .tar bestand van maken en deze overzetten. Bijvoorbeeld: "tar zcfv kopie.tar /home".

Triloxigen
11/08/04, 21:17
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Je kunt er ook een .tar bestand van maken en deze overzetten. Bijvoorbeeld: "tar zcfv kopie.tar /home".

Ga eens een paar GB tarren en dan weer uitpakken...

Wido
11/08/04, 21:21
Een paar GB tarren is geen probleem, het duurt even.

Heb laatst 80GB getart en overgepompt uit de VS naar Nederland.

Is goed te doen, je moet alleen even geduld hebben :)

Triloxigen
11/08/04, 21:52
Origineel geplaatst door Wido
Een paar GB tarren is geen probleem, het duurt even.

Heb laatst 80GB getart en overgepompt uit de VS naar Nederland.

Is goed te doen, je moet alleen even geduld hebben :)

Dat het kan weet ik, alleen het duurt dus even..
En vraag me af wat sneller is..

Direct sturen
of
Tarren
Sturen
UnTarren

Carl<n-media>
11/08/04, 22:07
Volgens mij duurt het helemaal niet zo lang om een GB te tarren. Een beetje goede server moet dit toch wel in een kwartier tot een half uur kunnen.

Triloxigen
11/08/04, 22:15
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Volgens mij duurt het helemaal niet zo lang om een GB te tarren. Een beetje goede server moet dit toch wel in een kwartier tot een half uur kunnen.

Stel een halfuur, dat is dus samen een uur + unzippen..

Een GB overzetten via een 100mbit lijn gaat sneller :)

Theo
11/08/04, 23:48
Je kan het ook "pipen" door tar -> ssh -> tar.
Bijvoorbeeld:


tar -czlpf - /tmp | ssh backupaccount@serverbijwedare.nl "cd /backup ; tar -xzf -"

De eerste tar doet de backup en de compressie, de ssh verzorgt het transport en de tweede tar pakt alles weer uit in de /backup directory.
Je hoeft dan alleen de data maar te moven naar de juiste plek.
Het is wel handig als /etc/passwd /etc/group en eventueel shadow passwords al aanwezig zijn op de nieuwe server.
Probeer het maar eens met een directory met weinig data.

[edit typo]

galious
12/08/04, 09:45
Als de eerste server nog steeds 'life' is zou ik hem geen 'z' gebruiken (compressie) en als het even kan ook nog even een 'nice' geven omde prioriteit zo laag mogelijk te zetten. Ik neem aan dat klanten liever een vlot werkende site hebben, dan dat zij uiteindelijk wat eerder op de nieuwe server staan, waarnaar toch nog niet verwezen wordt (DNS).

Martin

superior-is
12/08/04, 10:35
Dat lijkt me ook, maar zoals iemand al eerder zei: een GB overzetten van server naar server is zo gedaan. Trouwens raar dat niemand hier een woord rept over 'scp', toch behoorlijk handig in dit geval.

HBCS
12/08/04, 12:03
vraag1
wat ik eigenlijk nog belangrijker vindt is kan ik de passwd file zomaar over die oude zetten ik heb een cp gemaakt uiteraard van de oude

vraag2
als ik als die data overzet moet ik zeker eerst al de gebruikers aanmaken denk ik wel teminste

ik heb gekozen voor de mogelijkheid van theo
waarom ik denk dat ik het op die manier de komende 2 nachten lekker op de achtergrond kan laten draaien tijd is niet zo belangrijk maar moet wel goed gebeuren

en wat superior-is zecht met scp ken ik niet maar als dat ook goed werkt moet hij mij dat maar even uitleggen

galious
12/08/04, 12:59
Origineel geplaatst door HBCS
vraag1
wat ik eigenlijk nog belangrijker vindt is kan ik de passwd file zomaar over die oude zetten ik heb een cp gemaakt uiteraard van de oude

In principe (er komen altijd vreemde dingen omhoog ;)) zou het moeten werken als je de webusers uit de passwd, shadow en group files kopieert naar de nieuwe server, mits de userid / groupid nog niet in gebruik zijn op de nieuwe server.


Origineel geplaatst door HBCS
vraag2
als ik als die data overzet moet ik zeker eerst al de gebruikers aanmaken denk ik wel teminste

Das waarvoor de passwd, shadow, group files (deels) kopieert. Tenzij je van een CP gebruik gemaakt, in welk geval ik niet weet hoe het kan / moet.


Origineel geplaatst door HBCS
en wat superior-is zecht met scp ken ik niet maar als dat ook goed werkt moet hij mij dat maar even uitleggen
scp is onderdeel van de ssh-suite. Valt vast wel wat over te vinden op hun site. In essentie is het gewoon FTP over een SSH-connectie (ja waarschijnlijk niet helemaal waar, maar het lijkt er in iedergeval op)

Martin

* EDIT: typo

timmeh
12/08/04, 12:59
hmmm ik weet niet veel van scp, volgens mij kan je site to site transfer doen. Dat is dus van server naar server. Je kopieerd je account directory over bijv. /home/sites/. En zet alles over, je add alle users in /etc/passwd. En zet de rechten weer goed.

superior-is
12/08/04, 14:08
Yup, dat is precies wat scp doet (ssh + cp en dus c.q. sftp).



DESCRIPTION
scp copies files between hosts on a network. It uses ssh(1) for data
transfer, and uses the same authentication and provides the same security
as ssh(1). Unlike rcp(1), scp will ask for passwords or passphrases if
they are needed for authentication.

resellerhostnl
12/08/04, 14:59
je kunt ook rsync is proberen.

directservices
13/08/04, 12:44
Ik zou toch tar gebruiken. Dan blijven de rechten goed staan. Zorg er dan op de nieuwe server wel voor dat de users hetzelfde userid krijgen.

vb

tar -cvf backup.tar /home/
gzip backup.tar

mguilmot
13/08/04, 22:38
Ik prefereer

bzip2 -9

"Iets" kleiner :)

HBCS
13/08/04, 23:03
het is gedaan nu met tar en gzip en is gelukt alles draait nu op nieuwe server en ik ben een gelukkig man dit is een dag en nacht verschil van een systeem met een processor van 550 naar een 2000 en ben er blij dat het allemaal gelukt is

tnx all en een speciaal dank gaat uit naar bram die met die hele verhuizing prima geholpen heeft

galious
14/08/04, 00:43
Congrats, en veel plezier met de nieuwe server!

Martin