PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge hosters verstandig bezig?!



Alexander
11/08/04, 03:43
Ik volg dit forum al een tijdje. Wat me opvalt is dat steeds meer jonge mensen(in mijn ogen nog kinderen) beginnen over webhosting en dat ze dat zelf willen doen.
Ik ben zelf actief geweest in deze business, nu gelukkig niet meer. Het kostte veel tijd op vervelende uren, dus ik heb er afstand van genomen. Maar wat ik mij afvraag of mensen dit wel goed beseffen. Het is geen hobby als je sites host.

En ook niet onbelangrijk, ze lijken het voor niks te doen. Een normaal bedrijf moet zijn uurkosten/personeel verantwoorden, afschrijvingen meerekenen etc. Deze "jonge mensen" lijken hier geen rekening mee te houden en hosting aan te bieden voor tarieven die normaal onmogelijk zijn. Hiermee wordt de complete markt verpest in mijn ogen. Zeker in de low-end sector valt hierdoor niks meer te verdienen.
De "nieuwe beginners' denken een hoop te verdienen, tot na 1 a 2 jaar hun low-budget server ermee kapt en er een nieuwe gekocht moet worden, klant is tenslotte koning. Blijken ze op dat moment toch zo'n 10 cent per uur verdient te hebben.

Waarom beginnen ze eraan??
Fantasie? Droom/Hoop? Geld?

Denk 3 keer na!!
Als je geld kon verdienen met niks doen, dan zou iedereen dat doen!!

Alexander

timmeh
11/08/04, 09:35
Ik vind dat je volkomen gelijk hebt, mensen huren een servertje xxx of xxx voor 60 euro per maand. Rekenen TE lage prijzen, werken alleen. Maar wat als je nou ziek word en personeel moet inhuren voor de support etc. Dan is het geld even ver te zoeken. Ik noem maar een voorbeeld. De support wordt naderhand ook slechter, je gaat vooroordelen. Die klant betaald 1 euro p/m, die mag best even wachten. Nee, ik denk niet dat ze slim bezig zijn.

root
11/08/04, 09:37
En toch wordt ( is ) op deze manier de markt naar de donder gegaan. Server, website en klaar. Uiteindelijk trekt de klant aan het kortste eind, deze zal dubbele kosten betalen omdat hij weer verhuisd moet worden.

Mikey
11/08/04, 09:45
Origineel geplaatst door ensimguru
En toch wordt ( is ) op deze manier de markt naar de donder gegaan. Server, website en klaar. Uiteindelijk trekt de klant aan het kortste eind, deze zal dubbele kosten betalen omdat hij weer verhuisd moet worden.

uiteindelijk gaat de klant ook weer meer betalen, klant is het goedkope gedoe meer dan zat. Dus uiteindelijk worden we er dan weer beter van :W:

Flydesign.nl
11/08/04, 10:32
Met m'n 18 jaar, behoor ik ook redelijk tot deze groep mensen. Zelf ben ik van mening dat het best kan, zolang je je hoofd erbij houdt. Toen ik 1,5 jaar geleden begon met hosting e.d. heb ik dat puur gedaan omdat het me interesseerde. Maar wel altijd blijven bedenken dat ik ook maar een jongen van 17/18 jaar ben en zeker niet alles zomaar kan doen.

Daarom begonnen met een reseller contractje, lekker veel ervaring op gedaan en geweldige contacten met een bedrijf overgehouden. Daarna zelf een reseller pakket genomen, en weer leer je allemaal nieuwe dingen. Sinds een half jaar heb ik een eigen server, opnieuw een uitdaging. Maar juist door telkens te blijven bedenken dat je niet zomaar alles kunt, blijf je met beide benen op de grond. Je bent blij met elke klant die je hebt en helemaal blij als ze tevreden zijn over je diensten en support.

Maar wat ik nu steeds vaker zie is dat jochies van 12 jaar 2 servers en enkele mbits dataverkeer willen inkopen, omdat ze net zo groot/rijk/goed als pcextreme willen worden bijvoorbeeld. Dat vind ik dus echt overdreven, want dat kan je op die leeftijd nooit bereiken. Bedenk alleen maar al dat je opstartkosten hebt en als 12 jarige kan je niet ergens even een vakantiebaantje zoeken om dat te gaan verdienen. Ben het dus met jullie eens dat hier ondoordacht gehandelt wordt.

Maar goed, probeer die jongens maar eens aan het verstand te peuteren dat het echt niet verstandig is. En dat je beter eerst klein kunt beginnen om alles te leren, dan gelijk servers huren. Ze weten vaak nog geeneens hoe je een domein moet registreren (oww, dacht dat dat op de server kon)

Mannekino
11/08/04, 10:34
Ik ben het hier helemaal mee eens, ik ben zelf dus al een paar keer klanten misgelopen omdat ze niet meer durven te bestellen vanwege zeer slechte ervaringen bij dergelijke goedkope gamehosters. Deze bedrijven verzieken echt compleet de markt, die bieden gameservers aan voor 10 euro per maand waar een normale hoster rond de 20 euro zit. Voor 10 euro per maand kun je vrijwel onmogelijk alle kosten dekken zoals afschrijving van de hardware, bandbreedte kosten en reguliere support.

Maar aan de andere kant heeft Mikey ook wel een beetje gelijk, want de meeste klanten van mij op dit moment komen van zo'n goedkope aanbieder en waren behoorlijk ontevreden over hun server.

olafb
11/08/04, 12:14
Ja ik ben zelf ook van de " jonge garde". Ik ben zoals Edwin al zei met een Resellerpakket begonnen. En nu werk ik inmiddels al paar maanden samen met mijn broer samenwerking loopt prima. We hebben taken verdeeld zodat we alllebei ons ergens in kunnen verdiepen. Inmiddels hebben we de kans gekregen om dedi/colo te gaan doen. Met de colo wachten wij nog even. Wij combineren Hosting met het leveren van Computers, zo hebben wij al jarenlang ervaring in het runnen van een bedrijf, promoten, administratie, klanten te woord staan. Daardoor groeit onze onderneming enorm en zijn wij nu opzoek naar een klein knatoortje in een kantoren centrum. Maar ben nog steeds blij met het resellerpakket waar ik mee begonnen ben. Ik het nog steeds en ik heb daar misschien wel het meeste van geleerd.

WH-Tim
11/08/04, 12:31
Alleen hosten is zobiezo onverstandig, alleen de website al onderhouden en emails beantwoorden vult dan hun tijd. Je moet ook nog een server onderhouden en mensen toevoegen en bijhouden e.d. Werkt niet nee. De meesten weten niet eens hoe een besturingssysteem compleet goed werkt, of hebben hier niet de juiste contacten voor. Deze mensen zie je dan ook vaak op forums zoals dit hulp vragen voor de domst dingen, google-vragen zal ik ze maar noemen..

De meesten komen er vanzelf achter als het te laat is, als ze failliet verklaard worden of omdat de klanten niet krijgen waar ze voor betaald hadden. Erg genant om zo maar te zeggen. Sommigen doen het zelfs als project voor school of gewoon voor de 'fun', maar vertellen dit niet erbij. Als het project af is kijken ze er niet meer naar om.

Goedkoop hosten doen niet alleen deze mensen, maar ook andere bedrijven voor meer klanten te trekken of voor een goede start te maken. Meestal zijn deze dan rgericht op partikulieren en niet op bedrijven.

itrends
11/08/04, 12:47
Ik ben het met de TS volledig eens, echter met een goede collega (partner, wat dan ook) kom je er wel. Er zijn genoeg "jongeren" die een aardig zakcentje verdienen met hosting.

SNS
11/08/04, 13:51
Origineel geplaatst door WH-Tim
Sommigen doen het zelfs als project voor school of gewoon voor de 'fun', maar vertellen dit niet erbij. Als het project af is kijken ze er niet meer naar om.

Plezier hebben in wat je doe is zeker wel belangrijk. Ik doe dit toch wel degelijk voor de 'fun', maar wel professioneel. Je bedoelt het waarschijnlijk anders, maar als je er zelf geen plezier in hebt hebben je klanten dat zeker door.

Flydesign.nl
11/08/04, 15:43
Origineel geplaatst door tklaver


Plezier hebben in wat je doe is zeker wel belangrijk. Ik doe dit toch wel degelijk voor de 'fun', maar wel professioneel. Je bedoelt het waarschijnlijk anders, maar als je er zelf geen plezier in hebt hebben je klanten dat zeker door.

Precies, denk dat heel weinig jongeren een hosting bedrijfje starten om geld te verdienen, zonder dat ze het zelf leuk vinden. Het gaat om je interesse ergens in, de lol die je er mee beleeft. Natuurlijk moet je wel professioneel bezig gaan, want je hebt te maken met klanten die voor je diensten betalen. Je bent ze dus service, up-time e.d. schuldig en dat moet je zeker op een professionele manier kunnen leveren!

Eris
11/08/04, 16:17
Helemaal mee eens. Ik zit zelf in een clan en heb een clan ontmoet waarvan 1 lid een webhosting bedrijf wilt op starten. (Pas 15) Hij heeft nooit met Linux gewerkt en wilt alles zelf gedoen. Maar Unreal Tournament Instaleren op een Linux doos gaat niet.

Dit kan volgens mij NOOIT goed gaan

Alexander
11/08/04, 16:27
Origineel geplaatst door Eris
Maar Unreal Tournament Instaleren op een Linux doos gaat niet.


Gaat niet, of lukt hem niet??
Want ik weet dus zeker dat dat wel gaat. Had zelf aardig wat gameservers draaien toen, met vooral UT erop. Werkte prima met linux.

Overigens is dit dus weer iets wat ik bedoel. Dedicated servertje ergens huren, niet weten hoe linux werkt, en de halve wereld bij elkaar gillen als ze op hun productie server wat verkloot hebben(iedereen heeft het gedaan behalve zijzelf natuurlijk).

sander
11/08/04, 19:34
ik denk dat als je geld wil verdienen in deze sector je het met je kennis moet doen.
Wij zijn 1,5 jaar geleden begonnen gestart met 1 colo server inmiddels 1 rack vol. webhosting is maar 5 % van onze inkomsten deze markt is niet meer te betreden.

iedereen kan webhoster worden zonder enige kennis. het is klik and play geworden,maar wie worden de dupe ervan ? juist de klanten en waarom? servers worden gehackt backups hebben ze niet. Server gaat down weten totaal niet wat ze moeten doen.

door je eigen creative geest te gebruiken kan je andere producten opzetten waarvan je "nu nog" enige technische inzicht voor moet hebben. De simpele geest (klik and play) kan hier dan niet aan tippen en je ligt een stap voor op hun.

ik ken het uit ervaring binnen onze klanten kring ze nemen de goedkoopste dedicated server zonder management etc. als je het hebt afgeleverd willen ze jou 24h als support en nog gratis ook. van google hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord en normaal een vraag stellen ook niet.

reacties zijn welkom hoor

mrk
11/08/04, 20:37
maar is nu mijn vraag: Gaat het nu om de hoeveelheid mensen die beginnen met 'goedkope' hosting? of gaat het om de onervarenheid van de meestal (te) jonge mensen die achter een bedrijf zit?

Zelf ben ik nu 22 jaar en ben een beetje bezig met plannen te maken om een resellerspakket te nemen bij de hoster waar mijn eigen website altijd al heeft gestaan (is ook nog niet zo gek lang hoor)
Deze hoster is absoluut niet de goedkoopste maar ik heb wel de service en support waar ik voor betaal.

Goedkoop is meestal duurkoop, en als klanten dat nou in het achterhoofd houden dan ligt de markt open voor de (iets) duurdere hostingbedrijven.

Waarom ik begin met een resellerspakket?? om ervaring op te doen en heeeeeel misschien ooit (als ik groot ben :P) een eigen bedrijfje te starten. Maargoed dat zien we tegen die tijd wel..

Oele Wapper
11/08/04, 20:42
Ik ben dus in September ook vanplan te beginnen aan webhosting, hiervoor heb ik 2 jaar voorbereiding gehad. Ikzelf ben 16 en weet wel zo'n beetje hoe het gaat. Ik weet wel dat er iets aan te verdienen is, maar niet veel (Tenzij je een van de grotere bedrijven word..). Ik doe het met 2 andere vrienden samen. Hierbij hebben we gewoon een afspraak voor het loon; ieder 25% van de WINST, en de andere 25% voor serveronderhoud en dergelijken. Naast webhosting werk ik zelf ook. Ik ga dit doen omdat ik het leuk vind. Een leuk 'bijbaantje'. Ga iig niet lopen zeiken over bepaalde zaken, want jullie weten niet wat ik heb voorbereid enzo.

mrk
11/08/04, 21:40
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Ga iig niet lopen zeiken over bepaalde zaken, want jullie weten niet wat ik heb voorbereid enzo.

sorry maar dit vind ik een beetje overdreven.. als je je nu al zo opzet tegen over 'de gevestigde orde' kan je later niet met je vragen hier terecht.. althans dat is MIJN mening.

itrends
11/08/04, 21:58
Ik doe het met 2 andere vrienden samen. Hierbij hebben we gewoon een afspraak voor het loon; ieder 25% van de WINST, en de andere 25% voor serveronderhoud en dergelijken.
Als ik het zo opneem als het er staat dan denk ik dat je snel rijk wilt worden en weinig investering wilt doen.

als jij "slechts" 25 procent rekent voor onderhoud e.d. dan vraag ik me af wat je doet als de server (á 800-1500 euro afhankelijk van de machine) kapot gaat.. zoveel winst draai jij niet als je begint hoor?

sander
11/08/04, 23:33
Origineel geplaatst door Oele Wapper
afspraak voor het loon; ieder 25% van de WINST, en de andere 25% voor serveronderhoud en dergelijken. Naast webhosting werk ik zelf ook. Ik ga dit doen omdat ik het leuk vind. Een leuk 'bijbaantje'. Ga iig niet lopen zeiken over bepaalde zaken, want jullie weten niet wat ik heb voorbereid enzo.

als je het goed voorbereid hebt dan weet je dat je het eerste jaar nog lang geen winst aan elkaar kan uitkeren.

root
11/08/04, 23:34
Ik denk een mooi voorbeeld voor wat TS bedoeld....

sander
11/08/04, 23:36
Origineel geplaatst door mrk
maar is nu mijn vraag: Gaat het nu om de hoeveelheid mensen die beginnen met 'goedkope' hosting? of gaat het om de onervarenheid van de meestal (te) jonge mensen die achter een bedrijf zit?
wel..

leeftijd heeft kwa juridische kant etc wel een rol ik denk dat onervaring nog het meest belangrijkste is hoe wil je services leveren zonder/weinig kennis.

reseller accountjes, waar zou jij nou eerder een webaccountje nemen? bij een reseller van bedrijf X of gelijk bij bedrijf X?

Oele Wapper
12/08/04, 03:35
Waar ik eigenlijk op doelde is dus de echte winst. Buiten de server(s) om enzo. Ik weet heus wel dat ik hier niet rijk mee wordt.

Maar dit bedoelde ik dus, ga niet ouwehoeren, want jullie weten niet wat ik wel en niet weet en heb voorbereid. De enige die dat weet ben ik. Vragen erover zal ik ook niet doen hier, ik heb zo ook mijn persoonlijke contacten.


als jij "slechts" 25 procent rekent voor onderhoud e.d. dan vraag ik me af wat je doet als de server (á 800-1500 euro afhankelijk van de machine) kapot gaat.. zoveel winst draai jij niet als je begint hoor?
Ik heb het hier over de winst, dus niet over de omzet ;).


als je het goed voorbereid hebt dan weet je dat je het eerste jaar nog lang geen winst aan elkaar kan uitkeren. Ligt eraan hoe je begint. Begin je met een dedictated machine kan je wel wat winst eruit halen. Ik zeg dus niet dat ik hier veel winst uit kan halen, maar toch wel wat.

-----

Waarom denken jullie dat ik het met vrienden opzet, en niet met 'echte' werknemers? Juist, om dus meer winst te creeeren voor ons zelf.

root
12/08/04, 07:03
Origineel geplaatst door Oele Wapper

Maar dit bedoelde ik dus, ga niet ouwehoeren, want jullie weten niet wat ik wel en niet weet en heb voorbereid. De enige die dat weet ben ik. Vragen erover zal ik ook niet doen hier, ik heb zo ook mijn persoonlijke contacten.


Men ouwehoert niet, maar kijkt hoe het in de praktijk werkt. Van uit die ervaring gezien zijn de reacties op je post heel normaal. Als je iets post dan krijg je reacties terug of dat nou leuk vind of niet. Dus beetje meer respect voor je mede formers a.u.b.

Jochem - Kameel
12/08/04, 07:45
Mijn broer en ik zijn ook samen bezig een webhostingbedrijf op te zetten, maar we zouden graag ook nog eens met wat mensen praten die al wat meer ervaring hebben.

We denken dat we het goed zijn aan het voorbereiden, maar tips waar we nog aan moeten denken zijn absoluut welkom!

We behoren dan ook wel tot de 'jonge garde' (19 & 17 jaar als we beginnen), maar willen het wel profesioneel aanpakkenen en we vinden het ook gewoon leuk om te doen.

Ervaring met webhost heb ik al best veel, ook met diverse resellerpakketen enzo gewerkt en een basis kennis van Linux.

Heeft er iemand tips wat veel jongeren vergeten waardoor het misgaat bij een deel?

Oele Wapper
12/08/04, 08:02
Origineel geplaatst door ensimguru


Men ouwehoert niet, maar kijkt hoe het in de praktijk werkt. Van uit die ervaring gezien zijn de reacties op je post heel normaal. Als je iets post dan krijg je reacties terug of dat nou leuk vind of niet. Dus beetje meer respect voor je mede formers a.u.b. Enige wat ik zeg is dat men niet hoeft te gaan zeiken over mijn zaken, meer niet. Ik weet wel wat ik nog moet doen en wat niet. Ik heb geen zin om een discussie hierover te krijgen ofzo. Ik heb het er alleen bij gezet om niet offtopic te gaan, en omdat het jullie geen reet aan gaat van wat ik al weet.

Eris
12/08/04, 09:52
Origineel geplaatst door Alexander


Gaat niet, of lukt hem niet??
Want ik weet dus zeker dat dat wel gaat. Had zelf aardig wat gameservers draaien toen, met vooral UT erop. Werkte prima met linux.

Overigens is dit dus weer iets wat ik bedoel. Dedicated servertje ergens huren, niet weten hoe linux werkt, en de halve wereld bij elkaar gillen als ze op hun productie server wat verkloot hebben(iedereen heeft het gedaan behalve zijzelf natuurlijk).

Lukt hun niet. (En hij wilt colo + Deticated gaan verhuren.)

(En ja nu is zijn Cpanel of wat dan ook ver**** en nu werkt het niet meer :S)

root
12/08/04, 10:12
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Enige wat ik zeg is dat men niet hoeft te gaan zeiken over mijn zaken, meer niet. Ik weet wel wat ik nog moet doen en wat niet. Ik heb geen zin om een discussie hierover te krijgen ofzo. Ik heb het er alleen bij gezet om niet offtopic te gaan, en omdat het jullie geen reet aan gaat van wat ik al weet.

Zoals al eerder vermeld, je plaats een post en daar geeft men antwoord op ( lees niet zeiken ). Je verteld zelf wat je doet, maar zodra het antwoord je niet bevalt is iedereen aan het zeiken. Of je post gewoon niets meer aangezien je niet tegen reacties kunt, of je gaat normaal antwoorden. Deze manier van communiceren wil ik hier niet hebben! Nogmaals zo'n manier van comuniceren en er gaan punten vallen. Gedraag je volwassen, op deze manier geef je al gelijk een niet erg mooie indruk.

itrends
12/08/04, 11:11
Daarbij, Oele Wapper, ik weet dat het om de winst ging. Maar server onderhoud is duurder dan jij inschat zo te zien. Het eerste jaar zul je alles achter moeten houden om een reserve op te bouwen voor bijvoorbeeld een server die hardwarematig overlijd. Doe je dat niet, dan kun je nog wel eens andere problemen tegenkomen en zul je het niet lang volhouden. Let wel, er staan klanten op de server.

Stel een server (á 750 euro bijv) met 300 klanten.. server gaat kapot en jij hebt fijn een leuk salaris gehad en bent uit gegaan er van. 300 klanten gaan dan aan JOUW hoofd zeuren (al niet meer, al niet erger!) en jij bent de l*l.


en nee, dit is niet zeiken.. dit is praktijk ervaring en discussieren. Daar is dit forum voor en als het je niet bevalt moet je niet berichten plaatsen.

flecxie
12/08/04, 11:46
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel Heeft er iemand tips wat veel jongeren vergeten waardoor het misgaat bij een deel?

Ik denk dat het veelal misgaat wanneer je met meerdere personen samenwerk om onderstaande redenen:
- iemand maakt een fout die geld kost (rm -rf in /var ipv /var/log).
- terwijl steeds iemand het meeste werk verricht krijgt iedereen toch steeds hetzelfde deel van de 'winst'.
- het bedrijfje maakt verlies ipv winst en ipv geld eruit te halen moeten jullie er extra geld insteken
- ...

flecxie
12/08/04, 11:53
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Waarom denken jullie dat ik het met vrienden opzet, en niet met 'echte' werknemers? Juist, om dus meer winst te creeeren voor ons zelf.

Je winst wordt dan ook wel gedeeld door 3.
Een nadeel van met 3 studenten (secundair onderwijs) samen te werken is dat jullie alle 3 op dezelfde momenten tijd / geen tijd hebben. Wat wanneer er *iets* gebeurt in de examen-maanden ofzo?

Dirkje
12/08/04, 12:47
Tja, jong of oud, als je gewoon veel verstand hebt in hetgeen wat je doet, maakt de leeftijd niet uit.
Ikzelf heb ook al de nodige dingen meegemaakt die niet in de planning stonden. Als je daar niet mee om kan gaan, met tegenslagen dus, ben je inderdaad nog niet goed voorbereid op dit werk.

rgbman
12/08/04, 12:57
Origineel geplaatst door Dirkje
Tja, jong of oud, als je gewoon veel verstand hebt in hetgeen wat je doet, maakt de leeftijd niet uit.


Ben ik het helemaal mee eens.
Mijn ervaring is dat veel mensen(jong én oud(er)) de mist in gaan doordat ze denken alles al te weten. Hoe goed je voorbereiding ook is, je komt altijd verassingen tegen. En die kunnen je je bedrijf kosten als je geen appeltje voor de dorst hebt en bereid bent naar anderen te luisteren.

Ik heb dat de harde manier geleerd:D

Rik
12/08/04, 14:17
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
Mijn broer en ik zijn ook samen bezig een webhostingbedrijf op te zetten, maar we zouden graag ook nog eens met wat mensen praten die al wat meer ervaring hebben.

* knip *

Heeft er iemand tips wat veel jongeren vergeten waardoor het misgaat bij een deel?

De meeste gaan de fout in omdat ze zaken vergeten als;

- Verzekeringen
- Registraties
- BTW afdracht
- Vaste maandlasten
- Afschrijvingen
- Opvang tegenslagen
- Boekhouding
- Inkomstenbelasting

enz.... enz....

Een bedrijf begin je niet "zomaar" even.
Dit ontstaat OF uit een enorme passie voor het werk dat men wil gaan doen, OF omdat men in de gelegenheid komt er "iets" mee te gaan doen (lees: in samenwerking met anderen die er al WEL veel van weten...).


Het is onbegonnen werk om nu te zeggen: "Hmmmm, ik wil graag veel geld gaan verdienen, ik wordt maar edelsmit" ...als je nog nooit een steen hebt vastgehad....



Verder zijn doelen en doelstellingen HEEL belangrijk. Zomaar ergens aan beginnen heeft totaal geen nut -> immers, hoe wil je ergens aan gaan werken, als je niet eens weet waar je uit wilt komen ?

Ahead-IT
12/08/04, 14:31
Het is inderdaad erg gesteld, ik heb er ook veel mee te maken. We hebben vaste klanten, en dat zijn meestal bedrijven die al enkele jaren meegaan. Zulke bedrijven kunnen kopen bij ons op krediet, maar er zijn ook klanten van 14 jaar die "zo maar eens" een server bestellen bij ons. Al bij al leveren we dan de server, en plots mag het niet meer van mama of papa. Allemaal begrijpelijk, maar zo is het moeilijk werken voor ons. Dat is dus de reden waarom we de vooruitbetaling moesten invoeren, we kunnen moeilijk aan elke klant zijn leeftijd gaan vragen want dat zijn geen manieren.

In België heb je dergelijke zaken dan weer niet voor, want hier mag je maar handel drijven vanaf je 18e verjaardag EN je hebt bepaalde diploma's nodig.

Ik blijf het een spijtige zaak vinden, maar een andere oplossing zie ik niet.

Er is ook nog een andere trend: low-budget servers. We verkopen ze terug, maar ikzelf sta er toch niet 100% achter. Elke hoster wil kwaliteit aanbieden, dat staat ook in hun bedrijfsslogan, en dan besparen ze liever 100 EUR door een server te kopen met minderwaardige (=desktop) onderdelen. Uiteraard, klant is koning, maar er zijn toch bepaalde dingen dat niet samengaan. ( net zoals RAID 1 in een low-budget server, het idee alleen al is belachelijk )

Tot zo ver mijn mening, het gaat misschien niet over de hoster zelf, maar het heeft er wel mee te maken.

Mikey
12/08/04, 15:15
Origineel geplaatst door mrk
Goedkoop is meestal duurkoop, en als klanten dat nou in het achterhoofd houden dan ligt de markt open voor de (iets) duurdere hostingbedrijven.

In de regel, maar er zijn ook uitzonderingen.


Origineel geplaatst door Oele Wapper
Ik ben dus in September ook vanplan te beginnen aan webhosting, hiervoor heb ik 2 jaar voorbereiding gehad. Ikzelf ben 16 en weet wel zo'n beetje hoe het gaat. Ik weet wel dat er iets aan te verdienen is, maar niet veel (Tenzij je een van de grotere bedrijven word..). Ik doe het met 2 andere vrienden samen. Hierbij hebben we gewoon een afspraak voor het loon; ieder 25% van de WINST, en de andere 25% voor serveronderhoud en dergelijken. Naast webhosting werk ik zelf ook. Ik ga dit doen omdat ik het leuk vind. Een leuk 'bijbaantje'. Ga iig niet lopen zeiken over bepaalde zaken, want jullie weten niet wat ik heb voorbereid enzo.

Ok zal niet zeiken, maar toen was je 14, is het niet eerst verstandig om uit te zoeken wie je nu echt zelf bent en wat je wilt. Ga eens voor een spiegel staan, kijk jezelf strak aan, en laat iemand vragen over jezelf "Beschrijf jezelf eens? , wat vind je leuk, wat vind je niet leuk, waar ben je goed in, waar heb je een hekel aan) Bij elke vraag een stuk dichter bij de spiegel net zolang totdat je er met je neus tegen staat. Als je dat zonder problemen haalt en je precies weet wie je bent kom dan maar eens terug. Maar kom op, 16 jaar jullie zouden moeten studeren.


Origineel geplaatst door sander


leeftijd heeft kwa juridische kant etc wel een rol ik denk dat onervaring nog het meest belangrijkste is hoe wil je services leveren zonder/weinig kennis.

reseller accountjes, waar zou jij nou eerder een webaccountje nemen? bij een reseller van bedrijf X of gelijk bij bedrijf Y?

Mocht je zonder problemen een hoop klei kunnen kopen zonder enige voorwaarden en garanties dan neem je toch een goedkoop accountje bij een bedrijf x. Aangezien je toch niet zo heel veel aan garanties zou hecten. Er zijn maar een handvol resellers naar mijn mening die een garantie kunnen geven icm. hun main webhoster waar zei hun diensten afnemen.


Origineel geplaatst door Oele Wapper
Ik heb het hier over de winst, dus niet over de omzet ;).


weer een lolbroek die denkt binnen een jaar alles kostendekkend met een leuk zak centje te kunnen starten. Ik ben begonnen met € 10 kas en €1500 aan spullen op de balans.


Origineel geplaatst door ensimguru


Men ouwehoert niet, maar kijkt hoe het in de praktijk werkt. Van uit die ervaring gezien zijn de reacties op je post heel normaal. Als je iets post dan krijg je reacties terug of dat nou leuk vind of niet. Dus beetje meer respect voor je mede formers a.u.b.

:W:


Origineel geplaatst door Oele Wapper
Enige wat ik zeg is dat men niet hoeft te gaan zeiken over mijn zaken, meer niet. Ik weet wel wat ik nog moet doen en wat niet. Ik heb geen zin om een discussie hierover te krijgen ofzo. Ik heb het er alleen bij gezet om niet offtopic te gaan, en omdat het jullie geen reet aan gaat van wat ik al weet.

Uhh, jij bent degene die hier schreeuwt dat je alles voor mekaar hebt en alles al weet, naar mijn mening als je 16 bent moet je je maar bezig houden met jezelf ontdekken, vriendinnetje, en een paar biertjes, dit is geen kinderspeelplaats zoals velen denken. Je kunt niet 123 een goedlopend bedrijf o ptouw zetten dat ook nog alle kosten zal dekken. Voorderest jij post hier, dan kun je ook kritiek verwachten. "Wie de bal kaatst, kan een draaiende bal terug verwachten"


Origineel geplaatst door flecxie


Je winst wordt dan ook wel gedeeld door 3.
Een nadeel van met 3 studenten (secundair onderwijs) samen te werken is dat jullie alle 3 op dezelfde momenten tijd / geen tijd hebben. Wat wanneer er *iets* gebeurt in de examen-maanden ofzo?

Met school valt een hele hoop te regelen mits het niet te vaak gebeurt, je cijfers in orde zijn. Altans dat was het geval toe ik begon.

Dirkje
12/08/04, 15:37
Mikey, combineren is ook een uitkomst tegenwoordig :)

Mikey
12/08/04, 15:39
Origineel geplaatst door Dirkje
Mikey, combineren is ook een uitkomst tegenwoordig :)

nah was deze thread vergeten, had al zo`n vermoeden wat hij op zou brengen, en om alles nu alles los te quoten, deed ik het maar in een reply

Dirkje
12/08/04, 16:05
Nee, zo bedoel ik het niet, ik bedoel, je kunt je privé- en bedrijfsleven ook goed afstemmen op elkaar. Daar hoef je niet 25 voor te zijn.

Mikey
12/08/04, 16:37
Origineel geplaatst door Dirkje
Nee, zo bedoel ik het niet, ik bedoel, je kunt je privé- en bedrijfsleven ook goed afstemmen op elkaar. Daar hoef je niet 25 voor te zijn.


ooh, nu snap ik hem, dat kan idd :) maar ik betwijfel het zo nu en dan een beetje.

Oele Wapper
12/08/04, 16:46
Mikey, ik zeg helemaal niet dat ik alles op orde heb. Ik zeg dat ik het meeste al wel op orde heb, maar nog zeker niet alles..!

Verder, wie zegt dat de twee kameraden van mij net zo oud zijn? Ik heb verder hun leeftijd niet vermeld of wat dan ook.


Men ouwehoert niet, maar kijkt hoe het in de praktijk werkt. Van uit die ervaring gezien zijn de reacties op je post heel normaal. Als je iets post dan krijg je reacties terug of dat nou leuk vind of niet. Dus beetje meer respect voor je mede formers a.u.b.
Pffff, nogmaals, ik heb het erbij gezet zodat we niet op een discussie zouden uitlopen en offtopic zouden gaan. Daarbij vind ik het erg irritant als iemand anders zich met mijn zaken gaat bemoeien. Jij wil toch ook niet dat ik me met jouw bedrijf zou bemoeien?

Koster
12/08/04, 16:54
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Mikey, ik zeg helemaal niet dat ik alles op orde heb. Ik zeg dat ik het meeste al wel op orde heb, maar nog zeker niet alles..!

Verder, wie zegt dat de twee kameraden van mij net zo oud zijn? Ik heb verder hun leeftijd niet vermeld of wat dan ook.


Pffff, nogmaals, ik heb het erbij gezet zodat we niet op een discussie zouden uitlopen en offtopic zouden gaan. Daarbij vind ik het erg irritant als iemand anders zich met mijn zaken gaat bemoeien. Jij wil toch ook niet dat ik me met jouw bedrijf zou bemoeien? @Oele Wapper: Webhostingtalk is de laatste tijd een bash-forum geworden waar publiek nieuwe/jonge webhosters worden afgekraakt, erg jammer....

@De rest:
Je vraagt je toch echt af waarom er hier zo wordt gereageerd. Als je een goede business hebt neergezet en alles draait prima, waarom je dan druk maken om een nieuwe starter die volgens jou toch helemaal gaat mislukken?? Heb jij er last van? Draai je minder omzet? (indien het antwoord "ja" is, dan zit er iets mis in je eigen businessplan.....

Ondernemerszin zit in je of niet, je gaat dus NIET tegen iemand zeggen die volop ondernemer is: nee mag je niet doen blabla. Laat die persoon lekker aanklooien en van zijn eigen fouten leren, goede ervaring is dat voor later...

Tot zover mijn bijdrage om de starters even te steunen in hun strijd tegen de grote kwaadaardige webhosters "collega's".

Oele Wapper
12/08/04, 16:58
Origineel geplaatst door Koster
@Oele Wapper: Webhostingtalk is de laatste tijd een bash-forum geworden waar publiek nieuwe/jonge webhosters worden afgekraakt, erg jammer....
Ik heb het door ja. Maargoed, ik trek me er verder ook niks van aan, maar wil gewoon dat ze snappen wat ik zeg :).

®on
12/08/04, 17:09
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Ik heb het door ja. Maargoed, ik trek me er verder ook niks van aan, maar wil gewoon dat ze snappen wat ik zeg :).
Tsjonge jonge, stel je eens voor dat wel iets van een ander zou aannemen, stel je voor dat je daar toch iets van kan leren.......

Ik vind je aardig onbeschoft overkomen tegenover mensen die jou niet eens "bashen", sterker: het zou mij weerhouden om je ook maar van enig advies te voorzien zolang je je blijft opstellen zoals je nu doet.

Posten op dit forum is (mogelijk) een reactie krijgen. Kan je daar niet tegen, of vind je reacties zinloos: post dan gewoon niet meer, dan heb je ook geen vervelende reacties.

Oele Wapper
12/08/04, 17:14
Gaat mij erom dat met zich gewoon niet met mijn zaken moet bemoeien. Ik bemoei me toch ook niet met jullie zaken. Ik weet wel wat ik nog op orde moet brengen enzo, maar dat ga ik jullie hier niet vertellen, aangezien er toch word 'gebashed'. Ik denk dat ik hier verder geen woorden meer aan vuil ga maken, mijn kant van het verhaal is duidelijk zo.

®on
12/08/04, 17:18
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Gaat mij erom dat met zich gewoon niet met mijn zaken moet bemoeien.
Nogmaals: een forum is om berichten te plaatsen en daarop reacties te krijgen. Als je geen reacties wil krijgen, had je je bericht beter niet kunnen plaatsen.

Oele Wapper
12/08/04, 17:21
Ho... Ik bemoei me toch ook niet met phpbbhost? Ik plaats die reactie om open en eerlijk te zijn, maar als het op deze manier moet, tsja.

Mensen zijn gewoon jaloers op de jongere webhosters, aangezien hun zelf op een 25 jarige leeftijd pas konden beginnen ofzo.

Koster
12/08/04, 17:21
Origineel geplaatst door headout

Nogmaals: een forum is om berichten te plaatsen en daarop reacties te krijgen. Als je geen reacties wil krijgen, had je je bericht beter niet kunnen plaatsen. Positieve kritiek (alias feedback) is iets waar je dankbaar voor moet zijn, ik zie echter weinig opbouwends in deze thread, het is alleen afkraken etc etc. Laat mensen in hun waarde en geef de starters een goede kans om zich te bewijzen!

®on
12/08/04, 17:29
Origineel geplaatst door Koster
Positieve kritiek (alias feedback) is iets waar je dankbaar voor moet zijn, ik zie echter weinig opbouwends in deze thread, het is alleen afkraken etc etc. Laat mensen in hun waarde en geef de starters een goede kans om zich te bewijzen!
Ben ik nog met je eens ook, maar iemand die al begint met

Ga iig niet lopen zeiken over bepaalde zaken, want jullie weten niet wat ik heb voorbereid enzo.
kan erop wachten natuurlijk.

@Oele Wapper: jij bemoeit je niet met mijn bedrijf, nee dat klopt. Daar vraag ik ook niet om, aangezien ik niet eens ontopic post in dit topic :eek:. Jij wel ;)

Misschien goed punt om maar weer eens ontopic te gaan :D

timmeh
12/08/04, 17:52
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Ho... Ik bemoei me toch ook niet met phpbbhost? Ik plaats die reactie om open en eerlijk te zijn, maar als het op deze manier moet, tsja.

Mensen zijn gewoon jaloers op de jongere webhosters, aangezien hun zelf op een 25 jarige leeftijd pas konden beginnen ofzo.

Ey oelewapper ;) Dit slaat dus helemaal nergens op, ik durf te wedden dat jij weinig tot geen ervaring hebt in het zakenleven. denk daar maar eens over na.

wv-
12/08/04, 17:59
Origineel geplaatst door timmeh


Ey oelewapper ;) Dit slaat dus helemaal nergens op, ik durf te wedden dat jij weinig tot geen ervaring hebt in het zakenleven. denk daar maar eens over na.

Veel webhosters hier hebben helemaal geen technische kennis, maar wel veel ervaring in het "zakenleven". denk daar ook maar eens over na.

Anestheologist
12/08/04, 18:10
Nu er zijn hier wel een paar "minderjarigen" die zich bewezen hebben op hostingvlak.

Maar aan de meeste die willen starten zou ik zeggen denk er toch maar eens goed over na, het is niet altijd wat het lijkt. Je moet er tijd insteken en als "student of minderjarige" zijn er waarschijnlijk wel leukere dingen dan facturen, support, administratie, ...

Wat ik mij afvraag, is het in nederland niet verplicht een attest van bedrijfsbeheer te hebben om een zaak te kunnen starten? Zoniet zou men dat beter invoeren.

Oele Wapper
12/08/04, 18:50
Origineel geplaatst door headout

Ben ik nog met je eens ook, maar iemand die al begint met

kan erop wachten natuurlijk.

@Oele Wapper: jij bemoeit je niet met mijn bedrijf, nee dat klopt. Daar vraag ik ook niet om, aangezien ik niet eens ontopic post in dit topic :eek:. Jij wel ;)
Ik zet dat erbij om ontopic te blijven (3de keer volgens mij!)...

Verder, idd ik heb geen zakenkennis, maar wel technische kennis. Ik ken genoeg mensen die WEL ervaring hebben in die zakenwereld, dus dat is verder geen probleem.

maxnet
12/08/04, 19:07
Origineel geplaatst door Anestheologist

Wat ik mij afvraag, is het in nederland niet verplicht een attest van bedrijfsbeheer te hebben om een zaak te kunnen starten? Zoniet zou men dat beter invoeren.

Niet meer (in het verleden wel.)

Boekhouden e.d. ("handel en recht") kan je echter wel op de middelbare school als vak krijgen. Dus veel mensen beschikken al over enige basiskennis.

Anestheologist
12/08/04, 19:53
Origineel geplaatst door maxnet


Niet meer (in het verleden wel.)

Boekhouden e.d. ("handel en recht") kan je echter wel op de middelbare school als vak krijgen. Dus veel mensen beschikken al over enige basiskennis.

Jammer, daarom dat hostingbedrijfjes in .be niet zomaar uit de grond komen :) . @ oelewapper: ik ga je 1 goede tip geven omtrent samenwerken -> DONT ;)

Kijk, hoe meer mensen hoe meer problemen, ook al ken je die mensen nog zo goed. Vooral als het op geld aankomt, en jaloezie is ook een grote factor. + 100 € is met 2 maar 50 meer snap je, dus neem het aan van mij doe iets alleen. Want stel er komt ruzie wat dan ?

Oele Wapper
12/08/04, 21:01
Origineel geplaatst door Anestheologist


Jammer, daarom dat hostingbedrijfjes in .be niet zomaar uit de grond komen :) . @ oelewapper: ik ga je 1 goede tip geven omtrent samenwerken -> DONT ;)

Kijk, hoe meer mensen hoe meer problemen, ook al ken je die mensen nog zo goed. Vooral als het op geld aankomt, en jaloezie is ook een grote factor. + 100 € is met 2 maar 50 meer snap je, dus neem het aan van mij doe iets alleen. Want stel er komt ruzie wat dan ? Ik ben en blijf natuurlijk de 'directeur'. Het zijn 2 goede vrienden van me, dus er is geen probleem qua geld. Ik wil met het bedrijf een goeie support gaan leveren, dus moet wel met meerdere personen, zodat we alleen maar meer support kunnen leveren.

Anestheologist
12/08/04, 21:10
Leg dan eventjes uit wat je van plan bent. Aangezien je niet over 1 nacht ijs bent gegaan. Dus wat moet ik mij dan voorstellen bij jou "toekomstig" bedrijfje ?

Jochem - Kameel
12/08/04, 21:17
origineel geplaatst door Rik

De meeste gaan de fout in omdat ze zaken vergeten als;

- Verzekeringen
- Registraties
- BTW afdracht
- Vaste maandlasten
- Afschrijvingen
- Opvang tegenslagen
- Boekhouding
- Inkomstenbelasting


Op welke registraties doel je Rik?
KVK?

mrk
12/08/04, 22:34
Origineel geplaatst door Koster

@De rest:
Je vraagt je toch echt af waarom er hier zo wordt gereageerd. Als je een goede business hebt neergezet en alles draait prima, waarom je dan druk maken om een nieuwe starter die volgens jou toch helemaal gaat mislukken?? Heb jij er last van? Draai je minder omzet? (indien het antwoord "ja" is, dan zit er iets mis in je eigen businessplan.....

Ondernemerszin zit in je of niet, je gaat dus NIET tegen iemand zeggen die volop ondernemer is: nee mag je niet doen blabla. Laat die persoon lekker aanklooien en van zijn eigen fouten leren, goede ervaring is dat voor later...

Tot zover mijn bijdrage om de starters even te steunen in hun strijd tegen de grote kwaadaardige webhosters "collega's".

Het gaat nog niet eens zozeer over de manier waarop er gereageerd door de 'ouwe garde' het gaat erom dat zij op een bepaalde manier een reactie geven op de plannen van een starter. helaas ziet de starter niet dat dit een, ok hier en daar wat agressieve, manier van kritiek geven. Persoonlijk lees ik vrijwel alle topics waar er gesproken word over starters e.d. omdat ik er zelf ook aan zit te denken.

Ik zie het als waarschuwing en niet afkrakende berichten :)

maar goed back on topic :)

mguilmot
12/08/04, 22:54
Het attest van bedrijfsbeheer vind ik ook een goede zaak, zoals Anestheologist zei.

Het bezorgt je toch een belangrijke basis. Dingen waar je aan moet denken, etc...

Anestheologist
12/08/04, 22:56
Als ik eerlijk mag zijn denken de meeste hosters bij het lezen van "ik start binnenkort" ->ZUCHT

Leuk dat er mensen de stap naar zelfstandigheid nemen, maar je moet nog altijd rekenen dat het hier "concurrenten" onder elkaar zijn. Dus verwacht volgens mij geen reacties van "Woow ja begin maar een hostingbedrijf" .

Hier zitten mensen die al jaren in het vak zitten, die weten uiteraard waarover ze spreken, en ik zeg 1 ding al doende leer je maar, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en zeker als je met mensen werkt. Wat niet altijd makkelijk is, fouten maken kan ik zo een geval de gevaarlijke kant oplopen, en er bestaan verschillende soorten mensen de een zal van een klein ding een groot probleem maken en de ander zal er zich niks van aantrekken, maar je moet toch je plan kunnen trekken.

Nog even een tip, als je een bedrijfje start blaat dat dan hier niet uit, dat bespaard je een hoop kritiek (opbouwend en negatief). Hou dit voor jezelf zoek het allemaal rustig uit en het komt allemaal wel goed. Hier zitten mensen met jaren ervaring en die kijken niet op van iemand die zegt " Hey ik begin ook met mijn eigen zaak" .

Rik
12/08/04, 23:10
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel


Op welke registraties doel je Rik?
KVK?

Ja, bijvoorbeeld, maar ook deelnames (bepaalde sectoren) en verplichte Branche organisaties.

root
12/08/04, 23:34
Origineel geplaatst door Anestheologist
Als ik eerlijk mag zijn denken de meeste hosters bij het lezen van "ik start binnenkort" ->ZUCHT

Leuk dat er mensen de stap naar zelfstandigheid nemen, maar je moet nog altijd rekenen dat het hier "concurrenten" onder elkaar zijn. Dus verwacht volgens mij geen reacties van "Woow ja begin maar een hostingbedrijf" .

Hier zitten mensen die al jaren in het vak zitten, die weten uiteraard waarover ze spreken, en ik zeg 1 ding al doende leer je maar, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en zeker als je met mensen werkt. Wat niet altijd makkelijk is, fouten maken kan ik zo een geval de gevaarlijke kant oplopen, en er bestaan verschillende soorten mensen de een zal van een klein ding een groot probleem maken en de ander zal er zich niks van aantrekken, maar je moet toch je plan kunnen trekken.

Nog even een tip, als je een bedrijfje start blaat dat dan hier niet uit, dat bespaard je een hoop kritiek (opbouwend en negatief). Hou dit voor jezelf zoek het allemaal rustig uit en het komt allemaal wel goed. Hier zitten mensen met jaren ervaring en die kijken niet op van iemand die zegt " Hey ik begin ook met mijn eigen zaak" .

Iedereen moet een keer beginnen, ook de mensen die al jaren draaien zijn ooit begonnen. De zucht komt meer voort uit het feit dat deze jonge starters het voor een habbekrats aanbieden omdat men tevreden is met 50 euro winst per dag omdat pappie en mammie alles voor de rest betalen. De kosten zijn er niet voor een lowbuget server en de website flanst men zelf in elkaar. Na ruim 10 jaar in het vak te zitten kan ik wel vertellen dat deze concurentie niet altijd gezond is. Klanten zien alleen de buitenkant en dat is de prijs. In de 10 jaar dat ik bezig ben bouw je van alles op om je heen. Dit komt omdat je door de jaren winst maakt en deze her inversteert. De kosten zijn dus redelijk hoog, maar de omzet was er ook naar. Toen ondekte de jongeren onder ons dat er een snabbel viel bij te verdienen en dumpte de prijzen. Gevolg is dat de gevestigde orde minder omzet draait , maar wel de hoge lasten houd. Is het dan niet logish dat inderdaad die gevestigde orde er nou niet bepaald vrolijk van word. Persoonlijk moet iedereen lekker doen waar die zin in heeft, maar ik begrijp de mensen die het kotsbeu zijn van jongen starters.

just my 2 cents...

Rik
12/08/04, 23:36
Origineel geplaatst door ensimguru


Iedereen moet een keer beginnen, ook de mensen die al jaren draaien zijn ooit begonnen. De zucht komt meer voort uit het feit dat deze jonge starters het voor een habbekrats aanbieden omdat men tevreden is met 50 euro winst per dag omdat pappie en mammie alles voor de rest betalen. De kosten zijn er niet voor een lowbuget server en de website flanst men zelf in elkaar. Na ruim 10 jaar in het vak te zitten kan ik wel vertellen dat deze concurentie niet altijd gezond is. Klanten zien alleen de buitenkant en dat is de prijs. In de 10 jaar dat ik bezig ben bouw je van alles op om je heen. Dit komt omdat je door de jaren winst maakt en deze her inversteert. De kosten zijn dus redelijk hoog, maar de omzet was er ook naar. Toen ondekte de jongeren onder ons dat er een snabbel viel bij te verdienen en dumpte de prijzen. Gevolg is dat de gevestigde orde minder omzet draait , maar wel de hoge lasten houd. Is het dan niet logish dat inderdaad die gevestigde orde er nou niet bepaald vrolijk van word. Persoonlijk moet iedereen lekker doen waar die zin in heeft, maar ik begrijp de mensen die het kotsbeu zijn van jongen starters.

just my 2 cents...



En zo is het maar net !
Blijkbaar vinden velen het moeilijk om het op deze manier te verwoorden, en gaan dan dus maar kk-en en shelden.

Denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat :P

Mikey
12/08/04, 23:41
Helemaal achter ensimguru, maar wat ik storend vind zijn die jonge ettertjes die komen van we veroveren de hosting wereld in een klap, 10 weken werken en hebben genoeg gedaan voor het jaar. Het is geen dierentuin die je betreed.

Rik
12/08/04, 23:43
Origineel geplaatst door Mikey
Helemaal achter ensimguru, maar wat ik storend vind zijn die jonge ettertjes die komen van we veroveren de hosting wereld in een klap, 10 weken werken en hebben genoeg gedaan voor het jaar. Het is geen dierentuin die je betreed.

... en dat bedoelde ik dus.... je kunt het ook verwoorden zoals Ensim... in plaats van meteen over "ettertjes" te spreken.... :)

Anestheologist
12/08/04, 23:47
Je hebt volledig gelijk, maar de drempel is enorm laag om een hostingbedrijf te beginnen, en dat zal niet veranderen voor enkele €'s per maand heb je al een reseller dus tja. Het zal een tijd worden van komen en gaan maar meestal jammer dat de klanten er de dupe van zijn.

®on
12/08/04, 23:51
Origineel geplaatst door Anestheologist
Je hebt volledig gelijk, maar de drempel is enorm laag om een hostingbedrijf te beginnen, en dat zal niet veranderen voor enkele €'s per maand heb je al een reseller dus tja.
Bij wie ligt de schuld dus ook een beetje? Juist ja.... diezelfde gevestigde orde.

Rik
12/08/04, 23:53
Origineel geplaatst door headout

Bij wie ligt de schuld dus ook een beetje? Juist ja.... diezelfde gevestigde orde.

Ze willen allemaal het liefste zoveel mogelijk resellers (omzet) ... en wie werkt ze vervolgens 'tegen' ....:)

Daarom wel een pluspunt van een aantal dat ze voor hun resellers KvK verplichten ;)

ThePostman
12/08/04, 23:54
En daarom ga ik de horeca in...haha :D

Nee...ik vind altijd grappig als ik lees: Ik ga ook met hosting beginnen. Doet mij uiteraard niks, maar toch merk ik vooral de laatste tijd...het zijn kinderen. Alleen maar kinderen die met de waan zitten...laat ik hosting beginnen. En ja...iedereen begint ooit...maar het moet wel met genoeg ervaring en de juiste leeftijd beginnen. Weinig kans van dat die lui van ladot ook begonnen met: Ik ga met hosting beginnen.

Aan de andere kant, hiervan vind ik Citus een prachtig voorbeeld. Begon wel zo voor zover ik weet, de heren (of alleen sebas?) waren bijde jong en begonnen illigaal op een reseller pakketje hosting aan te bieden (toen was de naam nog anders..nu is het top!). Ze begonnen klein en zijn volgroeid tot een PRIMA bedrijf! Dat is zeker. Eén van de betere voorbeelden van mensen die het wel goed hebben gedaan. Maar...zoals mikey zegt...die ettertjes begonnen met hosting...in de waan van whaaaaa lekker geld verdienen. Wow ik verdien 10 euro per maand. Bam klaar... Oké niemand last van, totdat ze een nieuwe hobby vinden. Dan zeggen ze tegen de hoster: Ik hoef reseller pakket niet meer, ik ga nu counterstriken...dag. En dag hoor klanten, dat is toch wel 1 van de ergenissen neem ik aan?

(Sorry voor slordig typen maar ga nu Barbershop2 en HarryPotter3 kijken :D)

Anestheologist
12/08/04, 23:55
Tja dat is wel geen slecht id, maar waar gaan we naartoe he dan.

Oele Wapper
13/08/04, 00:55
Origineel geplaatst door Anestheologist
Leg dan eventjes uit wat je van plan bent. Aangezien je niet over 1 nacht ijs bent gegaan. Dus wat moet ik mij dan voorstellen bij jou "toekomstig" bedrijfje ? Dat ga ik hier niet uitleggen zoals ik al eerder heb gezegt. Alle informatie blijft tussen ons 3. Enige wat ik kan vertellen is dat het om webhosting en gamehosting zal gaan draaien.

Anestheologist
13/08/04, 00:57
Veel succes alvast, maar een gewaarschuwd man is er 2 waard ;), zo erg zijn om als minderjarige al in de schulden te zitten.

Oele Wapper
13/08/04, 01:05
Origineel geplaatst door Anestheologist
Veel succes alvast, maar een gewaarschuwd man is er 2 waard ;), zo erg zijn om als minderjarige al in de schulden te zitten. Dat weet ik, en ik weet ook dat ik niet in de schulden kom. Hé, nog een reden dat we met z'n 3en werken ;).

Maar wat ik niet snap; Waarom zeiken terwijl jullie niet weten wat ik heb voorbereid en weet. Ik heb genoeg hosters in mijn msn lijst die eventueel willen helpen, zoals ik ook eerder zei....

Oele Wapper
13/08/04, 01:07
Origineel geplaatst door The Postman
En ja...iedereen begint ooit...maar het moet wel met genoeg ervaring en de juiste leeftijd beginnen. Weinig kans van dat die lui van ladot ook begonnen met: Ik ga met hosting beginnen.
Hoezo juiste leeftijd? Als een hoster jong begint is dat meestal 16, dan mag je volgens de wet een bedrijf(je) beginnen. Dus hoezo juiste leeftijd?

wdv
13/08/04, 01:12
Het zit eigenlijk heel simpel in elkaar...

De particulier heeft niet enorm hoge eisen aan uptime e.d., zolang het maar niet té gortig wordt. Daarnaast bestaat het leven van de gemiddelde particulier niet alleen uit het beheren van een website, dus hebben ze ook maar een klein budget over voor de webhosting. Met andere woorden, voldoende geld valt er niet te verdienen bij de simpele particulieren voor de "brood"-hosters.

Gevorderde particulieren en ondernemers gaan niet opzoek naar het allergoedkoopste maar naar een kwalitatief en verzorgd product. Dit is iets wat alleen de full-time bedrijven goed kunnen bieden, waardoor het dus niet gek is dat de prijs hoger ligt.

Het is dus helemaal niet zo raar dat jongeren succesvol tegen een laag tarief toch aardige webhosting aan bieden, ze voorzien gewoon in de vraag. Vraag&Aanbod heet dat :)

Mijn advies is dan ook, ga hier niet met zn allen in dit topic zitten treuren, maar bedenk iets nieuws en richt je op gevorderde particulieren en ondernemingen als je brood er van afhangt!

Mikey
13/08/04, 01:38
Origineel geplaatst door Rik


... en dat bedoelde ik dus.... je kunt het ook verwoorden zoals Ensim... in plaats van meteen over "ettertjes" te spreken.... :)

zekere zin mee eens, ik heb nu eenmaal een hekel aan kinderen:r

Rik
13/08/04, 01:41
Origineel geplaatst door Mikey


zekere zin mee eens, ik heb nu eenmaal een hekel aan kinderen:r

LOL, ja ok, kan jij ook niks aan doen natuurlijk ;)

Ach ja, de gene die er 'te' makkelijk over denken komen er vanzelf wel achter zullen we maar zeggen :)

ThePostman
13/08/04, 04:13
Origineel geplaatst door Oele Wapper
Hoezo juiste leeftijd? Als een hoster jong begint is dat meestal 16, dan mag je volgens de wet een bedrijf(je) beginnen. Dus hoezo juiste leeftijd?

Uhm 16...ja...een heel bedrijf. Achja...

ik zeg het niet ;)

Btw. ik bedoelde meer 13 á 14 jaar

skL8
13/08/04, 09:11
Ik huur zelf een gameserver voor 15€ per maand en hierbij krijg ik nog eens ventrillo channels en bnc's (mirc bots) bovenop, overgens ben ik zeer tevreden over mijn host, de service is perfect, de server supersnel en nooit geen problemen.

Dit alleen om aan te tonen dat je niet zomaar iedereen over dezelfde kam mag scheren.

AlfaHosting
13/08/04, 10:06
Origineel geplaatst door skL8
Dit alleen om aan te tonen dat je niet zomaar iedereen over dezelfde kam mag scheren.

Ik ben met deze uitspraak wel akkoord. Ik denk echt niet dat je kan praten over 'jongeren' in het algemeen. Er zijn er best veel bezig die het ernstig menen, net zoals er ook bij zijn die er geen verstand van hebben en vlug een zakcentje willen bijverdienen. Je moet dat bekijken geval per geval. Als ze met alles in orde zijn is het eigenlijk wel goed dat jongeren 'initiatieven' nemen.

flecxie
13/08/04, 10:16
Origineel geplaatst door KenZo
In België bestaat er zoiets als een Mini onderneming. Dit is enkel mogelijk als je studeerd in een 7de jaar Bedrijfsbeheer/Marketing/Boekhouding.
De bedoeling daarvan is dat een groep studenten van dezelfde klas of school een bedrijf opricht (Mini onderneming). Alles word meestal gedaan op school. De studenten beslissen zelf waarmee ze beginnen.

Is normaalgezien bij elke richting mogelijk, maar je school moet er werk willen insteken.

Mini-ondernemingen en SBP's (Small Business Projects - voor Hogescholen & Unifs) zijn een prima initiatief, enkel denk ik dat de nadruk een beetje verkeerd ligt. Er wordt nl. erg veel aandacht besteed aan vergaderen, overleggen, brainstormen, marktonderzoek, etc etc, maar erg weinig aan het "de handen uit de mouwen steken". 80% van de mini's en SBP's beseffen dan ook dat ze op het einde van de rit nog niks hebben verkocht...

Meer info over SBP's & Mini's op http://www.vlajo.org

AlfaHosting
13/08/04, 10:21
Origineel geplaatst door wdv
Het zit eigenlijk heel simpel in elkaar...

De particulier heeft niet enorm hoge eisen aan uptime e.d., zolang het maar niet té gortig wordt. Daarnaast bestaat het leven van de gemiddelde particulier niet alleen uit het beheren van een website, dus hebben ze ook maar een klein budget over voor de webhosting. Met andere woorden, voldoende geld valt er niet te verdienen bij de simpele particulieren voor de "brood"-hosters.

Gevorderde particulieren en ondernemers gaan niet opzoek naar het allergoedkoopste maar naar een kwalitatief en verzorgd product. Dit is iets wat alleen de full-time bedrijven goed kunnen bieden, waardoor het dus niet gek is dat de prijs hoger ligt.

Het is dus helemaal niet zo raar dat jongeren succesvol tegen een laag tarief toch aardige webhosting aan bieden, ze voorzien gewoon in de vraag. Vraag&Aanbod heet dat :)

Mijn advies is dan ook, ga hier niet met zn allen in dit topic zitten treuren, maar bedenk iets nieuws en richt je op gevorderde particulieren en ondernemingen als je brood er van afhangt!

Heel mooi samengevat :p

Hoe oud is iedereen en zijn medewerkers hier eigenlijk ? (zou misschien een mooi topic zijn)

Oele Wapper
13/08/04, 19:39
Origineel geplaatst door The Postman


Uhm 16...ja...een heel bedrijf. Achja...

ik zeg het niet ;)

Btw. ik bedoelde meer 13 á 14 jaar 16 is ook jong...

Maar als je 13 of 14 jaar bent ga je toch geen hosting beginnen? Dat mag niet eens van de wet...

Anestheologist
13/08/04, 19:45
Als natuurlijk rechtspersoon niet nee, maar wel als je ouders het oprichten enzo.

galious
14/08/04, 00:00
En zelfs dan kan het nog goed gaan; een van de meest geroemde bedrijven op WHT (dat kunnen er niet veel zijn, meestal worden bedrijven hier afgekraakt ;)) is op zo'n jonge leeftijd begonnen, dat zijn ouders zich hebben ingeschreven. Wel heeft hij het goed opgebouwd (klein begonnen en steeds verder uitgebreid).

Aan de andere kant ken ik ook een oudere hoster waarbij het flink fout ging (nu heeft hij alles wel goed voorelkaar als ik de berichten lees)

Martin

KenZo
14/08/04, 09:31
Ik vind dat 18 de minimum leeftijd moet zijn, net als in belgië de leeftijd dat je 'meerderjarig word'. 16 toch! Die jongens zijn nog pubers net als ik (17)! Kijk naar die Nederlander die van bellen.com dat is pas fantastisch, ik vergelijk hem een beetje met mezelf. Ik was eerst ook zo'n multimedia freak maar dit slaat echt alles! Toen ik dit hoorde was ik verondersteld W Dit wil ik ook kunnen. Resultaat? Er is nog een lange weg te volgen.


Ben Woldring uit het Groningse Usquert en bestaat sinds het najaar van 1998. Het bedrijf heeft een vijftal succesvolle internetsites ontwikkeld waar consumenten, bedrijven en instellingen alle internet-, telefonie- en energieaanbieders van Nederland kunnen vergelijken. Op deze internetsites is altijd het laatste nieuws op telecom-, internet- en energiegebied te vinden en kan men waardevolle informatie opzoeken over deze onderwerpen.
Bron: bencom.com
Links:
- http://www.bencom.nl/pers/foto.asp
- http://www.bencom.nl/productenendiensten/default.asp

mguilmot
14/08/04, 12:44
Ik zou zelfs opteren voor 21 jaar, als je wat volwassener bent. Veel mensen van 18 (Lees: lang niet allemaal) zijn nog niet volwassen genoeg om met échte problemen om te kunnen.

Ahead-IT
14/08/04, 12:49
Ik ken mensen van 21 die niets ernstig nemen, maar ik ken er ook van 16 die dit wel doen. Het hangt dus van persoon tot peroon af, op zoiets kan je geen leeftijd plakken.

Als je pas op je 21 kan beginnen met een zelfstandige zaak op te bouwen ... vrij laat niet? Scheelt ettelijke miljoenen omzet tegen dat je 60 bent!

mguilmot
14/08/04, 15:16
Zo'n mensen kennen we allemaal wel denk ik.

Maar ik denk dat we meer mensen kennen die volwassen nadenken als ze 21 zijn dan wanneer ze 16 zijn.

Ik ben ondertussen 23, en ga nog een paar jaar wachten eer ik zelfstandig begin. Het scheelt inderdaad een paar jaar, maar ondertussen kan je wel andere dingen doen :)

Mathieu
15/08/04, 12:35
Ik ben jong begonnen met hosting, ik heb op die manier goede ervaring opgedaan.

Nu ben ik voor een tijdje gestopt met hosting, maar het komt er weer aan binnenkort.. :)

dragon
15/08/04, 19:52
Ik vind dat er veel snotneuzen (excuseer voor de uitdrukking) zijn in de hostingbusiness.
Ook zie ik hier weinig serieuze bedrijven.
Ervaring in het leiden van een bedrijf hebben de meesten ook al niet.
Ik weet u mijn beroepservaring, nu ondertussen meer dan 20 jaar, dat dergelijke bedrijven er altijd van tussen gaan.
Ze maken de markt voor iedereen kapot en als de markt goed verziekt en kapot is komen de groten aan. Zij kopen alles voor een appel en ei gaan met jullie vruchten lopen.
Ge moet een ouwe grijsaard zoals ik niet geloven, maar mijn internationale ervaring in verschillende sectoren heeft mij dit geleerd.
Een zaak als éénmanszaak beginnen in hostingbusiness is misschien leuk maar als je ergens mee wenst te komen zal je toch moeten investeren. Zo kom je snel tot een bvba (=bv) of een nv.
Ikzelf laat mij niet in met goedkope hosting.
Gedurende de 5 jaar dat ik dit doe (via een nv) verdien ik goed mijn boterham. Velen gaan wellicht voorbij aan onze site omdat wij zogezegd te duur zijn. Doch de klanten die bij ons hosting kopen blijven. Klanten verloop ken ik nauwelijks.
Wij vragen gemiddeld zo'n 3 à 4 meer dan goedkope hosters maar RAID 5 servers, personeel, 24 uur dienst en een kantoor kost nu éénmaal geld.
Door mijn grote internationale ervaringen kom ik veel mensen tegen. Zomaar snel begonnen, failliet gegaan zonder vennootschapsvorm en LEVENSLANG moeten opdraaien voor de schulden die ze gemaakt hebben.
DENK 2 maal na voor u een bedrijf begint. Laat u bij staan door iemand met ervaring al dan niet uit de branche.

SeppaR
15/08/04, 21:10
Origineel geplaatst door dragon
Ik vind dat er veel snotneuzen (excuseer voor de uitdrukking) zijn in de hostingbusiness.
Ook zie ik hier weinig serieuze bedrijven.
Ervaring in het leiden van een bedrijf hebben de meesten ook al niet.
Ik weet u mijn beroepservaring, nu ondertussen meer dan 20 jaar, dat dergelijke bedrijven er altijd van tussen gaan.
Ze maken de markt voor iedereen kapot en als de markt goed verziekt en kapot is komen de groten aan. Zij kopen alles voor een appel en ei gaan met jullie vruchten lopen.
Ge moet een ouwe grijsaard zoals ik niet geloven, maar mijn internationale ervaring in verschillende sectoren heeft mij dit geleerd.
Een zaak als éénmanszaak beginnen in hostingbusiness is misschien leuk maar als je ergens mee wenst te komen zal je toch moeten investeren. Zo kom je snel tot een bvba (=bv) of een nv.
Ikzelf laat mij niet in met goedkope hosting.
Gedurende de 5 jaar dat ik dit doe (via een nv) verdien ik goed mijn boterham. Velen gaan wellicht voorbij aan onze site omdat wij zogezegd te duur zijn. Doch de klanten die bij ons hosting kopen blijven. Klanten verloop ken ik nauwelijks.
Wij vragen gemiddeld zo'n 3 à 4 meer dan goedkope hosters maar RAID 5 servers, personeel, 24 uur dienst en een kantoor kost nu éénmaal geld.
Door mijn grote internationale ervaringen kom ik veel mensen tegen. Zomaar snel begonnen, failliet gegaan zonder vennootschapsvorm en LEVENSLANG moeten opdraaien voor de schulden die ze gemaakt hebben.
DENK 2 maal na voor u een bedrijf begint. Laat u bij staan door iemand met ervaring al dan niet uit de branche.
Als je het hier maar kinderachtig vind, ga dan weg?
Sorry, maar er zijn nu eenmaal bedrijven met jongens van 16 die dit runnen, maar er zijn ook goede en sterke bedrijven (en de MEERDERHEID van dit forum is dat!) dus die uitspraak klopt niet echt.

Anestheologist
15/08/04, 21:11
Origineel geplaatst door Mathieu
Ik ben jong begonnen met hosting, ik heb op die manier goede ervaring opgedaan.

Nu ben ik voor een tijdje gestopt met hosting, maar het komt er weer aan binnenkort.. :)

U hebt uw bedrijf toch verkocht aan BASM ?

dragon
15/08/04, 21:35
Origineel geplaatst door SeppaR

Als je het hier maar kinderachtig vind, ga dan weg?
Sorry, maar er zijn nu eenmaal bedrijven met jongens van 16 die dit runnen, maar er zijn ook goede en sterke bedrijven (en de MEERDERHEID van dit forum is dat!) dus die uitspraak klopt niet echt.

Het is niet mijn bedoeling stenen te werpen.
Blijkbaar is mijn bezorgdheid niet goed overgekomen. Natuurlijk zijn er mensen van 16 jaar die een bedrijf kunnen leiden en zijn er goede en sterke bedrijven op dit forum. Ik heb toch mijn twijfels of de meerderheid van dit forum grote en sterke bedrijven zijn. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar vrees ervoor.

Doch een paar beunhazen kunnen de hele sector kapot maken en ik spreek uit ervaring. Uw bedrijf mag nog zo sterk en gezond zijn deze gaan ook failliet. Ik moet hier toch geen lijst publiceren van grote bedrijven die het laatste jaar zijn failliet gegaan.
Als Belgisch of Nederlands bedrijf kan u niet op tegen de grote internationale bedrijven. Zij wachten af totdat jullie elkaar afmaken en gaan dan met de vruchten van jullie arbeid lopen.
En nogmaals voor beginners van gelijk welk bedrijf laat jullie bijstaan door iemand met ervaring. In België bestaan er verschillende initiatieven waar managers van bedrijven starters (gratis) helpen met raad en daad.

SeppaR
15/08/04, 21:44
Origineel geplaatst door dragon


Het is niet mijn bedoeling stenen te werpen.
Blijkbaar is mijn bezorgdheid niet goed overgekomen. Natuurlijk zijn er mensen van 16 jaar die een bedrijf kunnen leiden en zijn er goede en sterke bedrijven op dit forum. Ik heb toch mijn twijfels of de meerderheid van dit forum grote en sterke bedrijven zijn. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar vrees ervoor.

Doch een paar beunhazen kunnen de hele sector kapot maken en ik spreek uit ervaring. Uw bedrijf mag nog zo sterk en gezond zijn deze gaan ook failliet. Ik moet hier toch geen lijst publiceren van grote bedrijven die het laatste jaar zijn failliet gegaan.
Als Belgisch of Nederlands bedrijf kan u niet op tegen de grote internationale bedrijven. Zij wachten af totdat jullie elkaar afmaken en gaan dan met de vruchten van jullie arbeid lopen.
En nogmaals voor beginners van gelijk welk bedrijf laat jullie bijstaan door iemand met ervaring. In België bestaan er verschillende initiatieven waar managers van bedrijven starters (gratis) helpen met raad en daad.
Daar heb je inderdaad gelijk in, maar het ging mij meer dat je op dit forum ook niets van volwassenheid in bedrijven vond.
Ik kan u toch verzekeren, als je de POLLs bekeken had, in de Lounge, dat er hosters zijn die gemiddeld 20 - 25 zijn, en zeker een mooi bedrijf hebben runnen. Daar ging het mij dus meer om ;)

Koster
15/08/04, 21:45
Origineel geplaatst door dragon

Doch een paar beunhazen kunnen de hele sector kapot maken en ik spreek uit ervaring. Uw bedrijf mag nog zo sterk en gezond zijn deze gaan ook failliet. Ik moet hier toch geen lijst publiceren van grote bedrijven die het laatste jaar zijn failliet gegaan.
Als Belgisch of Nederlands bedrijf kan u niet op tegen de grote internationale bedrijven. Zij wachten af totdat jullie elkaar afmaken en gaan dan met de vruchten van jullie arbeid lopen.
En nogmaals voor beginners van gelijk welk bedrijf laat jullie bijstaan door iemand met ervaring. In België bestaan er verschillende initiatieven waar managers van bedrijven starters (gratis) helpen met raad en daad. In Nederland bestaan die ook ;) Syntens...

De rest van je uitspraken is grote onzin. Grote bedrijven die afwachten tot de rest elkaar afmaakt? Het is hier geen oorlog oid!

Als je als groot bedrijf het moeilijk hebt doordat er startende ondernemingen zijn die je het kaas van het brood eten, dan zit er iets mis in je eigen bedrijfsvoering (met andere woorden: je hebt zelf geen verstand van de markt). Er worden bedrijven gestart zolang/omdat er een gat in de markt is. Vaak zie je bijvoorbeeld budget hosters (1 euro per maand websites). Dit komt dus omdat er geen enkel groot bedrijf is die dit gat vult, vind je het raar dat gemotiveerd high potential mensen dat wel doen?

mguilmot
15/08/04, 21:46
De UNIZO StartMentor :)

Anestheologist
15/08/04, 21:50
Als starter of gevestigde waarde kan je sowieso niet op tegen grote bedrijven, dat weet je net zo goed als ik.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je doelstellingen zijn.

dragon
15/08/04, 22:00
Origineel geplaatst door Koster
In Nederland bestaan die ook ;) Syntens...

De rest van je uitspraken is grote onzin. Grote bedrijven die afwachten tot de rest elkaar afmaakt? Het is hier geen oorlog oid!

Als je als groot bedrijf het moeilijk hebt doordat er startende ondernemingen zijn die je het kaas van het brood eten, dan zit er iets mis in je eigen bedrijfsvoering (met andere woorden: je hebt zelf geen verstand van de markt). Er worden bedrijven gestart zolang/omdat er een gat in de markt is. Vaak zie je bijvoorbeeld budget hosters (1 euro per maand websites). Dit komt dus omdat er geen enkel groot bedrijf is die dit gat vult, vind je het raar dat gemotiveerd high potential mensen dat wel doen?

Oorlog? Zaken doen is oorlog. Ik heb dit meermaals zien gebeuren in verschillende sectoren. Ik weet dat er reeds (spreekwoordelijk) gieren rond de hostingbusiness hangen in Nederland en België. Geloof of geloof het niet, je kan misschien eens terugdenken aan deze ouwe grijsaard als het gebeurd. Ik zeg ook niet dat het zal gebeuren. Ik hoop dat de hostingbusiness zal gespaard blijven. Doch ervaring leert mij anders.

Anestheologist
15/08/04, 22:17
Mensen zullen niet altijd kiezen voor multinationals, en de hostingmark is enorm dus eer de tijd komt dat alles zal overgenomen worden zal er nog veel gebeuren volgens mij !

jacqieline
16/08/04, 03:40
Me ook maar even in deze discussie mengen.
Ik heb zelf 2 webmastersites dus hoor heel veel reacties van klanten.
En echt goede hostingbedrijven van minderjarigen? Ik ken ze niet hoor.
Ik moet er soms best een beetje om lachen... zit ik laatst op een forum van zo'n host te lezen...

De klanten moeten blij zijn met iedere support... want dat doen ze maar in hun vrije tijd... das toch aardig!
Maar goed, je zal er maar klant wezen. De desbetreffende hosting kost dan 1,50 per maand. Maar met een domein en BTW erbij toch 30 euro per jaar. Wat wel geld is als je er geen moer aan hebt omdat de server steeds plat ligt. Of gehackt is.
Met zulke prijzen gaan ze keer op hun gezicht. Belastingaanslag, controle op de boekhouding (want een goede boekhouding kost echt megaveel tijd).
Als je 1000 klanten hebt en 1500 euro per maand omzet... Das leuk als je 17 bent en bij je ouders thuiswoont. Maar als je op jezelf woont dan trek je daar geen salaris uit met kosten, aftrek belasting en ga zo maar even door.
Ik ben blij dat ik 31 ben, en geen 17. Er komt zoveel meer bij kijken dan een servertje in de lucht houden en centjes innen.
Het lijkt misschien zo, dat het zo makkelijk is. Maar soms ga je pas na een jaar of twee jaar op je plaat. Door een belastingcontrole, of een misaankoop van een server. Of ziek wordt. Of van je ouders meer tijd aan je tegenvallende schoolprestaties moet besteden.
Een goed hostingbedrijf is niet van 15.30 uur tot 21.00 uur bereikbaar per prepaid mobiel. Een crashende server houdt namelijk geen rekening met de schooltijden van de eigenaar. Bovenstaande is geen aanval op wie dan ook. Ik heb best respect voor jongelui die zoveel ambities hebben. Maar jongens, denk alsjeblieft na! 17 jaar is zo jong om door problemen de schulden in te raken. En die problemen heb je sneller dan je denkt.

Jochem - Kameel
16/08/04, 08:09
Toch denk ik dat het kan Jacqieline,
Ik ben zelf 17, mijn broer is 19.

Ik heb al een geruime tijd ervaring met hosting en heb dan ook de basis kennis en ben nu aan het bijscholen.

Mijn broer is 2e jaar economie (accountancy) student aan de universiteit en heeft een 15-20 uur per week baan waarbij hij bezig is met nog 2 mensen de administratie van een middelgroot IT-bedrijf te voeren.

Het is vooral een kwestie van goed aanpakken, een businessplan maken, nadenken over alles en de tijd nemen om alles goed voor te bereiden en uit te voeren.

Wij zullen overigens ook niet tot de jongeren behoren die zomaar hosting voor 1 euro gaan aanbieden en we zorgen ook voor een goede server.

Onze prijzen zullen waarschijnlijk pas beginnen bij de 44 euro per jaar, misschien nog iets lager.

galious
16/08/04, 08:33
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
Toch denk ik dat het kan Jacqieline,
Ik ben zelf 17, mijn broer is 19.

...

Mijn broer is 2e jaar economie (accountancy) student aan de universiteit en heeft een 15-20 uur per week baan waarbij hij bezig is met nog 2 mensen de administratie van een middelgroot IT-bedrijf te voeren.


Dit is denk ik ook wat Jacqieline bedoelde. Je bent zelf 17 en zit dus nog op school / heb in iedergeval geen rijbewijs. Je broer werkt. Wat doe je dan de server crasht en jij op school zit en je broer aan het werk? Wachten tot het einde van de dag?

Dit wil trouwens niet zeggen dat je geen klanten kunt krijgen. Ikzelf heb voor een budgethost gekozen, omdat ik voornamelijk gewoon wat persoonlijke email wilde ontvangen en ik de prijs het belangrijkste argument vond. Dat hij daarnaast ook nog eens uitstekende uptimes en support levert had ik nooit verwacht, maar is wel gebeurd (nu is hosting ondertussen ook wel zijn full-time business geworden en is het een 'ouder' iemand)

Martin

Jochem - Kameel
16/08/04, 09:16
We nemen sowieso een server met extra service zodat het probleem direct door profesionals wordt opgelost.

En normaal gesproken zal het niet langer dan 2-3 uur duren voordat eentje van ons e-mails kan beantwoorden. (Nachten uiteraard uitgezonderd).

En wij zouden ook zoals je al zei Martin, met een goede server toch goedkope paketten kunnen aanbieden, maar het is in eerste instantie een bewuste keuze om dit niet te doen, het kan later altijd nog eventueel.

galious
16/08/04, 09:46
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
We nemen sowieso een server met extra service zodat het probleem direct door profesionals wordt opgelost.

Ik moet niet zo snel zijn met mijn aannames [colo, eigen server, alles in eigen beheer] blijkt nu maar weer.

Martin

AlfaHosting
16/08/04, 10:44
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je voor 1 euro per maand hosting kan aanbieden als bedrijf. Behandelingskosten , fakturatie, serverkosten, support, ....... De reden ook dat velen er na een tijd mee stoppen, als ze de berekening maken en zien dat ze niks verdiend hebben.

Triloxigen
16/08/04, 10:46
Ja, het is mij ook erg onduidelijk hoe ze dat lukt..
Ik kan het iig niet :)

kilian
16/08/04, 11:27
een hosten kan iedereen. Het gaat erom dat jullie wel weten waar je mee bezig ben en dat dat bij de beginnende hoster minder het geval is. Als de beginnende hoster echt serieus is dan komt dat vanzelf.

Ik vind dat jullie een beetje neerkijken op de 'beginnende' hosters, als je echt zo professioneel ben als dat jullie willen doen vermoeden dan kijk je hier doorheen en heb je er vrede mee.

Hier zijn eerder al treads over geweest en ik krijg echt het idee dat er mensen bang aan het worden zijn voor de opkomst van de 'plug n play' (beginnende,jonge, onervare... etc etc) hosters. Dat lijkt mij totaal niet nodig, als de jonge hosters zo onprofessioneel en slecht zijn als er wordt gezegt dan komen de klanten toch vanzelf weer bij de 'duurdere' hosts terecht? En is dat de doelgroep, mensen die zo min mogelijk willen uitgeven?

Mikey
16/08/04, 11:54
Echt lachwekkend dat al die jonge aapjes zo in de block methode gaan, zichzelf contstant verdedigen :) Als ik deze reacties zo lees maakt dat me slecht begonnen morgen best weer goed. Vooral zo doorgaan tenslotte kun je een wijze raad beter in de wind slaan of niet soms ?

Flydesign.nl
16/08/04, 12:04
Soms heb ik het idee dat veel jonge ondernemers een beetje teveel in de wolken zitten. Natuurlijk ben je blij/trots met wat je doet, maar het duurt nog tijden voordat je echt iets bereikt hebt. Misschien maakt de beginners-roes de mensen wel blind voor de gevaren en risico's die je kunt lopen. Natuurlijk denken ze dat hun aanpak de beste is en vaak is het daarom erg moeilijk om ze dingen af te leren en goede dingen aan te leren.

Je moet nooit beginnen met een bedrijfje als een impuls, je moet dat rustig opbouwen en lang voorbereiden. Ik ken mensen die na de eerste geslaagde installatie van apache meteen denken dat ze kunnen beginnen in de webhosting wereld om vervolgens lekker veel te verdienen.

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor alle bedrijven, er zijn ook veel jonge ondernemers die zich lang voorbereid hebben en precies weten waar ze mee bezig zijn en wat ze willen bereiken. Al zijn er ook sommige die zich groter en bekwamer voordoen dan ze zijn. Als je in contact komt met een groot bedrijf met een jonge ondernemer die geeneens snapt hoe een domein registratie en bijbehorende dns instellingen werken, dan begin ik toch ook te twijfelen aan de voorbereidingen...

mguilmot
16/08/04, 15:26
Waar sommigen zich aan mispakken is ook: respect voor uw medewerkers.

kilian
16/08/04, 16:55
Origineel geplaatst door Mikey
Echt lachwekkend dat al die jonge aapjes zo in de block methode gaan, zichzelf contstant verdedigen :) Als ik deze reacties zo lees maakt dat me slecht begonnen morgen best weer goed. Vooral zo doorgaan tenslotte kun je een wijze raad beter in de wind slaan of niet soms ?

als je dat bedoel als reactie op mijn bericht. Ik heb eigenlijk weinig te maken met het hosting gebeuren en heb er ook geen kennissen in die hoek. Ik wil alleen mijn mening geven met de hoop dat iemand daar misschien wat mee kan.

En waarom zou een jong mens goede raad weigeren? Ik vind het een beetje raar dat je dat zegt, maar misschien sla ik de plank zelf wel mis.

mguilmot
16/08/04, 17:10
Ouderen denken te veel dat de jongeren niks goed kunnen doen.

"De jeugd van tegenwoordig", nietwaar ? :)

Een oude wijze man zegt altijd tegen mij: "In onzen tijd, in onzen tijd waren wij even erg."

Pierre
16/08/04, 17:19
Origineel geplaatst door mguilmot
Ouderen denken te veel dat de jongeren niks goed kunnen doen.

"De jeugd van tegenwoordig", nietwaar ? :)

Een oude wijze man zegt altijd tegen mij: "In onzen tijd, in onzen tijd waren wij even erg."

Alleen zaten wij van donderdag tot zondagnacht in de kroeg! Geniet toch van je jeugd in plaats van nu al de zorgen van een volwassene op je te willen nemen. Je kan altijd nog ondernemer zijn, je bent maar 1x jong.

Zo dat waren mijn woorden als een oude man!

Groeten
Pierre

Mikey
16/08/04, 18:14
@ kilian

Absoluut niet, was meer bedoeld voor algemeen.


Je kan ook jong zijn en in de kroeg zitten, maar let wel op met wat je doet.

Jochem - Kameel
16/08/04, 19:05
@ Mikey,

Je bericht was vast niet persoonlijk aan mij gericht, maar ik voel toch even de neiging om erop te reageren.

Ik leer hier veel op WHT, ik ben bezig met veel oude topics door te lezen die soms boordevol zinnige informatie staan die ik weer probeer toe te passen op mijn situatie. :)

Anestheologist
16/08/04, 19:26
Leuk, nog veel succes met lezen van oude topics :)
Maar de clue ligt nog steeds bij het proberen en het ervaren van situaties.

Dirkje
17/08/04, 23:05
Oh oh...
Al die wijze verhalen hier: combineren is de enigste oplossing met dit soort dingen...

Triloxigen
17/08/04, 23:39
Origineel geplaatst door Dirkje
Oh oh...
Al die wijze verhalen hier: combineren is de enigste oplossing met dit soort dingen...

Als je 2 mensen samen werken bedoeld: onzin.

Je hebt beide kennis nodig in iets,
je gaat niet samen werken met iemand die geen beheer kan of ook niks marketing technisch.

Dirkje
18/08/04, 00:44
Origineel geplaatst door Triloxigen


Als je 2 mensen samen werken bedoeld: onzin.

Je hebt beide kennis nodig in iets,
je gaat niet samen werken met iemand die geen beheer kan of ook niks marketing technisch.

Helaas, dit bedoel ik niet inderdaad.
Ik bedoel, het combineren van werk en niet-werk, oftewel een privé leven. En inderdaad altijd bereikbaar zijn.
Maargoed, er komt inderdaad een heleboel bij kijken en je hebt niet in 1-2-3 vingertipjes een bedrijf opgezet.
Je moet altijd beschikbaar zijn, dus ook op de raarste tijden (denk hierbij aan 's nachts onverwachts naar een servergebouw crossen), lastige klanten helpen, administratie...
Ik wens dus elke beginneling succes... ;)

jacqieline
18/08/04, 00:57
Origineel geplaatst door Dirkje


Helaas, dit bedoel ik niet inderdaad.
Ik bedoel, het combineren van werk en niet-werk, oftewel een privé leven. En inderdaad altijd bereikbaar zijn.
Maargoed, er komt inderdaad een heleboel bij kijken en je hebt niet in 1-2-3 vingertipjes een bedrijf opgezet.
Je moet altijd beschikbaar zijn, dus ook op de raarste tijden (denk hierbij aan 's nachts onverwachts naar een servergebouw crossen), lastige klanten helpen, administratie...
Ik wens dus elke beginneling succes... ;) Kan je natuurlijk ook uit handen geven. Ik heb gewoon een servicecontract erbij bij Easyhosting, dat hun 24 uur per dag present staan om naar het datacenter te crossen. Of de server te monitoren. En dat doen ze prima.
Al 3 jaar lang en ook bijvoorbeeld wel meegemaakt dat ze op zaterdagnacht om 2.00 uur gelijk erboven opzaten, nog voor ik me kon bedenken van... is er wat fout, of ligt mijn internet eruit?

Dirkje
18/08/04, 14:05
Tja, ik vind dat je, als je zelf een server hebt en hoster bent, dit zelf hoort te doen, ik beheer het liefst zelf mijn server...

jacqieline
18/08/04, 14:10
Origineel geplaatst door Dirkje
Tja, ik vind dat je, als je zelf een server hebt en hoster bent, dit zelf hoort te doen, ik beheer het liefst zelf mijn server... Ik ook, als ik niet slaap. 365 dagen / 24 uur per dag in de startblokken staan is een haast onmogelijke opgave. Als je dan een systeembeheerder in dienst kunt nemen is dat een mooie oplossing.
Ook met problemen of aanschaf hardware is het wel eens prettig te kunnen overleggen met een andere partij.

mguilmot
18/08/04, 14:28
Maar dat is dan weer duur voor een beginner.

Tenzij hij/zij "ervaring wilt opdoen" natuurlijk :p

KenZo
20/08/04, 23:01
Momenteel staat mijn domein en hosting cleanproductions.be bij chemicalwebhosting. Maar ik ken een bedrijf in België waar ik ook woon waar ik gratis ruimte krijg. Ik zou dan ook gaan hosten maar helemaal anders.

Mijn pa die ook reseller is voor dat bedrijf heeft een reseller id, cleanproducions is eigenlijk geen bedrijf. Daarom mogen we ook zelf geen reseller worden. Daarom moet dit anders gebeuren. Dit alles via mijn pa zijn bedrijf. Ik zal dus een scriptje zetten met dezelfde hosting pakketten van dat hosting bedrijf, zo'n bestel script. Het gewenste pakket word dan opgesturd naar bv. mijn e-mail adres en dan contacteer ik de klant voor confirmatie behalve als ik hem al ken. Dan ga ik op de resller pagina van dat hosting bedrijf en vul ik de gegevens in en dit wordt dan gefactureerd via mijn pa zijn bedrijf voor mijn klant kan ik dan eigenlijk zeggen. ..

Dirkje
25/08/04, 00:16
Origineel geplaatst door KenZo
bladiebla

Uh... okee :D

XBL
26/08/04, 08:44
Hoi,

Heb me speciaal geregistreerd om maar eens in een thread als deze te reageren (ik lees hier al langer op het forum, maar nooit behoeft gehad te reageren).

Anyway, mijn mening:

Ook ik ben een jonge starter, slechts 16 jaar en, zullen sommigen zeggen, 'zomaar' begonnen. Sommigen weten dat ik via een inkoopactie (http://inkoopactie.net) ben begonnen, en dat heeft me een hele goeie start gegeven (niet alleen qua klanten).

Een korte omschrijving van mijn motivering etc:

Ik zat voorheen bij Hosting Point, runde daar een website en had een aantal mensen die ik een ftp accountje gaf (niet bijzonder oid). Hosting Point is toen overgenomen door BASM en daar is een heleboel gebeuren omheen geweest (ik ben direct in protest gekomen, en ben dan ook weggegaan). De plannen om een hosting bedrijf(je) te starten lagen er al. Compleet met mijn doelstellingen en planning voor de eerste 5 jaar (maar goed, dat had ik voor meerdere 'droom'-bedrijven).

Al snel heb ik samen met een vriend, die de juiste capaciteiten had onze plannen verder uitgewerkt (juiste partijen kiezen etc). En hebben toen de inkoopactie gestart.

Ons bedrijf willen we nu na 3 maanden nog niet omschrijven als sterk etc, maar we hebben een mooie start kunnen maken. De groei die we nu hebben is boven verwachting (in de planning), wat ook maakt dat we ipv na een half jaar een eigen server (nu nog reseller) we eigenlijk al na een kwartaal een eigen server moeten nemen (en iemand moeten zoeken voor het onderhoud, omdat ik mezelf niet zo snel 24/7 paraat zie staan om een probleem op te lossen).

Verdere plannen met de onderneming is dat we doorgroeien, maar al snel op andere IT-takken richten. Dit omdat het algemeen bekend is, dat de hosting markt verzadigd is (nuja, dat zegt men, ik denk van niet. Ik denk alleen dat er geen brood meer in te verdienen valt voor nieuwkomers, omdat enkel in de budget hosting nog ruimte is). Aanbieden van zakelijke internet toegangs diensten is dan ook een optie die we op dit moment zeker overdenken (denk aan de run op ADSL de laatste tijd, ik neem aan dat ook bedrijven ook internet toegang moeten hebben ;)?).

Met bovenstaand verhaal wil ik aantonen dat je er voor moet zorgen dat je echt 'wil'. Ik ben slechts 16, maar dat betekend niet dat ik geen (reeele) toekomst plannen heb!

Dingen waar je dus imo zeker aan moet voldoen als je wilt starten:

* goed overdacht.
* een goede reden (niet 'ik wil geld cashen'. Maar bijvoorbeeld 'ik kan het beter' (mijn geval) of 'ik heb alle kennis in huis, laat ik het benutten').
* heb er lol in.
* maak plannen. Zorg dat je weet waar je naartoe werkt!

Bij bovenstaande dingen maakt het geen bal uit of je jong of oud bent. Als je een startende 'oudere' bent, neem ik ook aan dat je er een part-time job bij neemt (best mogelijk in de hosting branch). Ik heb mijn school erbij, maar combineren daarmee is geen probleem.

Dus de vraag "Jonge hosters verstandig bezig?!" is niet op z'n plaats. Kijk echter eerder naar het type mens: "Startende budget-hosters verstandig bezig?!" zou veel meer op z'n plaats zijn, omdat de onverstandige types (lees: geen ervaring, even als 'erbij', geen idee hoelang ze het willen doen (of wel, en dat is dan 1 jaar) meestal budget hosting aanbieden.

Laat vervolgens op die starters mijn punten los en zie maar of ze voldoen om een volwaardige hoster te worden ;).

Dit is dus enkel mijn mening over het item 'jonge hosters', omdat ik veel opmerkingen hier op WHT wel begrijp maar absoluut niet onderbouw.

Jochem

eMiz0r
26/08/04, 09:12
Ik ben het volstrekt met je eens, de topictitel is wat ongelukkig gekozen en stuurt op generalisatie aan. Ik denk XBL zo te lezen zijn zaken goed voor elkaar heeft en dit is ongetwijfeld geen uitzondering! Je moet het kaf van het koren weten te scheiden.

Dick
26/08/04, 09:53
Klinkt goed XBL ;)
Je bent zelf btw ook heeeeeeel erg goedkoop...

AlexanderOnline
26/08/04, 10:47
idd, goed beginnen is ook het halve werk :)
En als je jong bent, heb je ook veel mensen die je kent. We hebben gisteravond voor onze klanten eenenquete gestart, ik zie nu dat 41& tussen de 15-25 is!
Ik vind het jammer dat als jezegt dat je 15 bent, men er geen goedvertrouwen in heeft.
Nog een starters tip: Vraag je af "Waarom zou men bij mij komen en niet bij concurrent X? "

mvg,

Alexander Peters
Open Host