PDA

Bekijk Volledige Versie : Diensten leveren aan Belgie



Erik H.
10/08/04, 20:39
Goedenavond,

Een klant uit Belgie heeft interesse in een pakket van ons. Nu is mijn vraag hoe dit zit met de BTW. Wat ik weet is dat in Belgie de belasting 21% is.

Nu is mijn vraag: hoe factureer ik deze nieuwe klant ? Ik heb gekeken op de site van de Belastingdienst maar kwam er niet direkt uit.

Hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groet,
Erik

dotnetjunkie
10/08/04, 20:42
Nultarief, dus geen BTW-rekenen.

wdv
10/08/04, 20:45
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
Nultarief, dus geen BTW-rekenen.

Mits de klant over een geldig BTW nummer beschikt.

Guust
10/08/04, 20:46
Als het iemand is met een geldig BTW nummer moet je geen BTw rekenen.

Edit te laat :p

Erik H.
10/08/04, 20:46
Origineel geplaatst door wdv


Mits de klant over een geldig BTW nummer beschikt.

En als hij dat niet heeft ?
19% of 21% ?

Ber|Art
10/08/04, 20:49
Geen BTW vermelden maar er moet op staan BTW verlegd (verlegde BTW i.v.m. intracommunautaire leveringen/diensten). Dit is dus GEEN nultarief! Het wel degelijk belast maar jij hoeft het niet in rekening te brengen :)

Erik H.
10/08/04, 20:51
@ BerArt : is dat als hij een BTW nummer heeft of is dat altijd zo (ook als hij particulier is) ?

//edit : typo

Ber|Art
10/08/04, 20:51
En als hij dat niet heeft ? 19% of 21% ? 19% want dan kan je het niet verleggen :)

Erik H.
10/08/04, 20:51
Wauw, dat was een snel antwoord !

wdv
10/08/04, 21:01
Origineel geplaatst door BerArt
Geen BTW vermelden maar er moet op staan BTW verlegd (verlegde BTW i.v.m. intracommunautaire leveringen/diensten). Dit is dus GEEN nultarief! Het wel degelijk belast maar jij hoeft het niet in rekening te brengen :)

Volgens mij geldt dit alleen voor leveringen, niet diensten.

The MAzTER
10/08/04, 21:03
ik zet gewoon BTW 0% neer en dan 0.00

zo zij me boekhouder het

Ber|Art
10/08/04, 21:19
ik zet gewoon BTW 0% neer en dan 0.00 Ik snap dit wel maar het klopt niet! ;)


Volgens mij geldt dit alleen voor leveringen, niet diensten. Jawel allebij:

Binnen de EU: intracommunautaire transacties
Transacties met goederen binnen de EU zijn altijd ergens belastbaar. Dit kan in Nederland zijn of in een ander land van de EU. In principe wordt bij transacties tussen ondernemers de BTW geheven in het land van aankomst van de goederen. Dit heet het bestemmingslandbeginsel.

De intracommunautaire verwerving
U verricht een intracommunautaire verwerving als u goederen verwerft van een ondernemer uit een ander EU-land en die goederen worden vervoerd van het ene EU-land naar het andere EU-land. Voor de Nederlandse BTW is een intracommunautaire verwerving uitsluitend belastbaar als zij in Nederland plaatsvindt.

Er zijn twee mogelijkheden:

het vervoer van de goederen vanuit het andere EU-land eindigt in Nederland; het vervoer van de goederen eindigt in een ander EU-land dan Nederland, maar u bent wel afnemer van de goederen en uw Nederlandse BTW-identificatienummer staat op de factuur vermeld. De belasting terzake van de verwerving kunt u niet aftrekken, wel kunt u om teruggave verzoeken als u kunt aantonen dat in het land van aankomst BTW is geheven. Neem daarover contact op met de Belastingdienst.
Let op! In verband met de omrekening van vreemde valuta naar de euro is het tijdstip van verschuldigdheid bij verwerving belangrijk.

De intracommunautaire levering
Er is sprake van een intracommunautaire levering als u goederen levert aan een BTW-plichtige ondernemer in een ander EU-land en de goederen worden verzonden naar een ander EU-land.

Omdat er al BTW wordt geheven over de intracommunautaire verwerving door de afnemer van de goederen, hoeft de leverancier over de intracommunautaire levering geen BTW te betalen. De levering is weliswaar belast, maar tegen het 0%-tarief (tabel II post a6). Dit betekent dat de ondernemer die levert geen BTW over de levering in rekening brengt, maar toch zijn recht op aftrek van voorbelasting behoudt.

Let op!
Als u goederen levert aan particulieren geldt in de EU meestal het oorsprongslandbeginsel: de goederen zijn belast in Nederland. U berekent de particulier dus BTW bij de verkoop van de goederen. Het maakt dus geen verschil of u de goederen verkoopt aan binnenlandse of aan buitenlandse particulieren. In beide gevallen moet u de BTW volgens de Nederlandse regeling aan uw klant in rekening brengen.

Als u een Nederlandse particulier bent en u koopt in een ander EU-land goederen, dan kunt u de goederen zonder verdere formaliteiten meebrengen naar Nederland. U betaalt in dat geval wel de aankoopprijs inclusief buitenlandse omzetbelasting.

wdv
10/08/04, 21:35
Het gaat allemaal over goederen, hosting en domeinnamen zijn geen goederen (ik heb hier zelfs een keer over gebeld met meneer de Belastinginspecteur) :)

edit: in je eigen quote staat trouwens ook nog dat het 0% tarief berekend moet worden ;)

dotnetjunkie
10/08/04, 21:38
Omdat wij altijd aan bedrijven leveren ging ik er automatisch vanuit dat je klant een btw-nummer had ;)

Als het echter om een particulier gaat reken je inderdaad gewoon 19%, dan is er geen verschil met een particuliere klant in Nederland.

maxnet
10/08/04, 22:25
Origineel geplaatst door wdv
Het gaat allemaal over goederen, hosting en domeinnamen zijn geen goederen (ik heb hier zelfs een keer over gebeld met meneer de Belastinginspecteur) :)


Ook bij ELEKTRONISCHE diensten geldt het nultarief.

Zie:
http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a6c3aa.htm

Erik H.
10/08/04, 23:04
Origineel geplaatst door maxnet


Ook bij ELEKTRONISCHE diensten geldt het nultarief.

Zie:
http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a6c3aa.htm

Dit noem ik nou een handige link ! Had m zelf niet gevonden.....

fusehost
11/08/04, 10:39
Maw: als Nederlands bedrijf kan je volgende situaties hebben:

- Levering aan Nederlandse consument of Nederlands bedrijf: 19%
- Levering aan Europese consument (zonder geldig Europees BTW nummer): 19%
- Levering aan niet-Nederlands, Europees bedrijf, met geldig Europees BTW nummer (ook voor de nieuwe leden als Polen, ...): 0%, "verlegging van heffing" en het btw nummer van je klant op de factuur vermelden
- Levering aan niet-Europese consument of bedrijf: 0% (geen Europese BTW van toepassing)

flecxie
12/08/04, 02:44
Vraagje: hoe zit het feitelijk wanneer je een dienst levert in het buitenland?

Wanneer ik (Belgiƫ) bv. gevraagd wordt om in Nederland een herstelling uit te voeren (pc herinstalleren ofzo) voor een bedrijf, is dit dan ook een intracommunautaire levering?

Indien niet, moet ik het Nederlands bedrijf dan 21% belgische BTW aanrekenen?