PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS & Aantal users server



Mahir_Rapkrali
09/08/04, 13:11
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje als eerste hoeveel users kan je normaal gesproken doen op een hosting server? ik hoorde zoiets van 100 users klopt dit? ik heb een p4 2.8, 1gb mem,.

mijn tweede vraag is weet iemand een goeie howto voor het maken van een dns server met Bind 9 ?

thnx

fusehost
09/08/04, 13:14
Hangt af van wat soort sites en zo het is, maar 100 lijkt me eerder aan de lage kant voor een dergelijke server ...

Ber|Art
09/08/04, 13:17
Normaal 200-300 per CPU, dit boek is erg goed :)

DNS and BIND, 4th Edition
By Paul Albitz, Cricket Liu
4th Edition April 2001
ISBN: 0-596-00158-4

http://www.oreilly.com/catalog/dns4/index.html

dreamhost_nl
09/08/04, 21:35
...ik hoorde zoiets van 100 users...

Als je een Control Paneel hebt voor "slechts" 100 gebruikers, dan wel natuurlijk ;)

Mr. Snooby
09/08/04, 21:55
Op die server kun je er wel 250 kwijt

Keuningen
10/08/04, 01:04
wat een geneuzel en willekeur betreft het roepen van getallen.

Dit hangt helemaal per server af en wat voor klanten er op draaien.

Check de load een week lang ieder uur en trap dat in een database

kijk naar de volgende dingen:
LOADgemiddelde
LOADminimum
LOADmaximum
LOADmodaal

bepaal daarna wat je maximum waarde's mogen zijn.

en dan rekenen per waarde:
(maxload/huidigload)*huidigaantalusers=maxusers

maxload bepaal je zelf en je kunt het best de modale of max load kiezen voor de berekening afhankelijk van je soort hosting.


LET OP: De uitkomst kan dus ook zijn dat je misschien wel minder users er op moet zetten!

Mr. Snooby
10/08/04, 09:10
Het gaat om gemiddeld. Natuurlijk maakt de load ed uit, maar van gemiddelde gebruikers kun je er wle 250 kwijt.

wd4u
11/08/04, 04:56
dit is goed om te weten ik wou binnen kort een server gaan kopen

ensermo
11/08/04, 18:11
Zorg in ieder geval ervoor dat je maximaal 70% van je servercapaciteit gebruikt in verband met uitbreiding. Dus maakt niet 70 GB van je 80 GB vol!.

En verder zou je 100 sites kunnen draaien zonder problemen. 250 kan ook maar is iets teveel. Vooral als 10 van de sites druk bezocht worden en een forum hebben. Denk niet dat je drie sites als WHT, Tweakers en pagina.nl op 1 server samen kwijt kan terwijl je wel 250 sites a la "Mijn persoonlijke paginatje" kwijt kan.

Hoe minder sites hoe minder groot de kans dat de server problemen krijgt. Gewoon je Server Load controleren terwijl je meer sites erop zet en je geheugen gebruik. (formule van Keuningen).

Op bepaald moment merk je zelf wel dat het optimaal draait en dan kan je liever geen sites toevoegen.

PimEffting
11/08/04, 19:49
Origineel geplaatst door Keuningen
en dan rekenen per waarde:
(maxload/huidigload)*huidigaantalusers=maxusers
Je gaat er vanuit dat de load lineair loopt met het aantal gebruikers...