PDA

Bekijk Volledige Versie : Onbeperkt ?



Erik H.
08/08/04, 00:39
Ik zie vaak edits van de mod's wanneer iemand in een aanbieding onbeperkt neerzet. Uiteraard bestaat "onbeperkt" niet want iemand moet de rekening betalen.

Ik wou even iets voorleggen. Misschien is dit al eerder aangezwengeld maar als ik ga zoeken op het woord "onbeperkt" krijg ik nogal veel te zien ;-).

Onbeperkt dataverkeer kan natuurlijk niet. Als hoster betaal je immers ook voor elke GB. Vaak wordt er ook wel een FUP of een oneindige lijst met regeltjes opgesteld om dat "onbeperkt" toch flink te beperken.

Onbeperkte diskspace is in mijn ogen weer wat anders. Immers, hoe meer diskspace > des te meer dataverkeer. En als je om strategische redenen (flinke marge op je dataverkeer) daarvoor kiest zie ik het bezwaar niet zo snel.

Hetzelfde geldt voor pop3 accounts, mqsql db's etc. Meer van die dingen betekent meer verkeer. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd ?

Ik zie wel eens providers die 5 euro vragen voor een extra pop3. Alle respect hoor, maar als je als provider nu gewoon simpelweg via je dataverkeer je businessmodel opzet moet dat toch ook kunnen ? Het lijkt me dat 100 pop3's met 5 MB verkeer per maand een stuk goedkoper zijn dan 2 met 1GB verkeer per maand......

// Edit > wat ik bedoel te zeggen : in feite zou het niet uit mogen maken of je je omzet haalt uit het vragen van een vergoeding van bijv. een pop3 of dat je dit incalculeert in de prijs van je dataverkeer.

WH-Tim
08/08/04, 01:08
Al snap ik niet helemaal je vraag, toch hoop dat dit een beetje is wat je bedoelde:

De prijs ligt hem vooral in de service en de omliggende kosten Erik. Indien een hosting je voor 5 euro een pakket geeft met onbeperkt mysql betekent dit vaak dat dit een klein bedrijf is zonder huur/kooplocatie of hoge bedrijfskosten zoals verzekeringen/stroom/werknemers e.d.

Bij professionele bedrijven zie je dan ook dan ze op elk product meer verdienen. Een algemene gedachte van webbers is dat een hogere prijs uitziet alsof het allemaal goed geregeld is. Dus: een klant ziet liever hogere prijzen als het om kwaliteit gaat dan lagere prijzen. Als je 10 euro per jaar moet betalen voor een extra mysql database, lijkt dit een professioneel bedrijf. Ik heb dit ook op mijn website die niet op mijn eigen server draait. En het dataverkeer telt gewoon mee bij de rest, net als het email verkeer.

Ga ik kijken naar helpdesk of ondersteuning, dan kan ik al 4 jaar nu bij hun 24/7 terecht. Ze hebben een bedrijfspand onder het DataCenter in Rotterdam, dus kortbij de servers. Ze zijn op werkdagen bereikaar tussen 8 en 5 op de bedrijfsnummers en email e.d.

Echter, na werktijd staat hun GSM aan voor problemen, en thuis loggen ze in op de SSH en email om ook thuis om 12 uur savonds nog emails en problemen af te handelen.

Hier gaat al dat geld dus naartoe, loon e.a. kosten!

Tim

S2S-Robert
08/08/04, 01:08
Tja, dat is nu eenmaal een keuze die de crew gemaakt heeft om unlimited te verbieden. Deze discussie is al vaak gevoerd en het heeft denk ik weinig nut om deze nog een keer te voeren.

Ikzelf vind een FUP een ramp omdat ik dan nooit zou weten waar ik aan toe ben. Daarentegen kan je wat mij betreft prima onbeperkt POP3 accounts aanbieden, wetende dat er toch geen miljoenen gebruikt gaan worden.

Maargoed, dat is nu eenmaal een keuze die de crew genomen heeft en waar je je bij neer zal moeten leggen.

M-BahZ
08/08/04, 02:26
Origineel geplaatst door Erik H.
Onbeperkte diskspace is in mijn ogen weer wat anders. Immers, hoe meer diskspace > des te meer dataverkeer. En als je om strategische redenen (flinke marge op je dataverkeer) daarvoor kiest zie ik het bezwaar niet zo snel.
Dan zal er toch nog gegrepen moeten worden naar een FUP, want het gebruiken van zon account zal dan zeer de moeite zijn voor het plaatsen van backups. ;)

host3000
08/08/04, 02:41
Meer diskspace != meer dataverkeer (althans niet als regel).

Er is maar één manier om verstandig een bedrijf te runnen, en dat is om zelf te bepalen waarop je welke marge maakt, en dat niet aan toeval over te laten. Toeval pakt namelijk soms anders uit dan je inschat.

Het is toch helemaal geen probleem om voor extra gebruik van resources meer te rekenen? Dat is ook wel zo eerlijk. Voor de simpele website wordt minder betaald dan voor de 'zware'. Je kunt 'zware' sites (als je die als goede klant beschouwt tenminste) altijd nog tegemoet komen door een degressief tarief.

ensermo
12/08/04, 09:43
Ik denk persoonlijk dat je liever van tevoren duidelijk bent over diskspace en datatransfer. Dan weet de klant wat hij krijgt voor zijn geld. Maar ja. Om 5 euro te chargen voor een extra pop account. Het kan inderdaad. Het ziet er proffesioneler uit inderdaad, maar je heb dan ook een andere markt. (meer zakelijk).

Ik heb ook "onbeperkt" aantal pop accounts etc. maar hoop dat het duidelijk is voor de gebruiker dat je niet op een 10 MB ruimte 140 pop email accounts kan aanmaken. Gewoon evenredig aan je ruimte en datatransfer aanbieden lijkt me het beste.

Over WHT regel. De mods hebben groot gelijk. Onbeperkt bestaat niet. En door te eisen dat je duidelijk bent over wat je aanbied weet de klant (en WHT gebruiker/bezoeker) ook precies wat hij krijgt van tevoren.

Ber|Art
12/08/04, 10:23
Ikzelf vind een FUP een ramp omdat ik dan nooit zou weten waar ik aan toe ben. Daarentegen kan je wat mij betreft prima onbeperkt POP3 accounts aanbieden, wetende dat er toch geen miljoenen gebruikt gaan worden. Volgens gaat het niet zozeer over het niet "mogen" gebruiken van "Unlimited" het is niet logisch. Elke POP box heeft een maximum aan MB b.v. 10MB. Als je dan zegt dat er geen beperking zit op het aantal POP boxen dan zeg je direct dat er ook geen beperking meer zit op de hardeschijf ruimte en het dataverkeer. Dus zou dit dan zeer onlogisch en onprofessioneel overkomen?

Ja, ik moet mijn site nog aanpassen want daar staat ook nog Unlimited :)