PDA

Bekijk Volledige Versie : Valse aanvraag verhuizing



Markuz
05/08/04, 22:07
Een klant van me heeft een waardevol domein. Voor het domein is pas een verhuizing aangevraagd.
Na contact opgenomen te hebben met de klant of de verhuizing correct is bleek dit niet zo te zijn.
Er waren helemaal geen (verhuis)formulieren ingevuld door mijn klant, tevens domeinnaamhouder. Het zijn dus vals ingevulde formulieren. Nu is echter het probleem, door de verhuizing ligt de site enkele dagen plat.

En aangezien vele inkomsten via de site komen is het een groot probleem. Echter zijn de formulieren volgens SIDN goed omdat de correcte gegevens zijn ingevuld. Maar die gegevens zijn niet ingevuld door de domeinnaamhouder.
Mijn vraag is dus wat ik het beste kan doen om de schade te voorkomen/zoveel mogelijk te beperken.

Wido
05/08/04, 22:11
SIDN kan toch achterhalen wie de verhuizing indiende en via die registrant weer achterhalen wie het formulier instuurde.

Vervolgens kan je hem aanklagen (of je zo drastisch wil doen?)

Ber|Art
05/08/04, 22:14
Direct telefonisch contact opnemen met SIDN, juridische afdeling, dit kan echt niet en zal "makkelijk" te bewijzen en terug te draaien zijn. Schade verhalen is een kompleet ander verhaal, ik zou direct een advocaat inschakelen. De SIDN kan je hierin van advies voorzien. Suc6 en hou ons op de hoogte!

Markuz
05/08/04, 22:14
Domeinnaam staat nog op naam van de klant. Op de formulieren zal dus ook gewoon de naam van de klant staan.

Ber|Art
05/08/04, 22:15
(of je zo drastisch wil doen?) Waar blijven we anders? Nogmaals DIT KAN ECHT NIET!!

Wido
05/08/04, 22:15
Ja, maar SIDN weet toch wel welke registrant de verhuizing indiende?

Die registrant weet weer welk persoon de verhuizing aanvroeg.

Of mis ik hier iets?

Markuz
05/08/04, 22:16
Origineel geplaatst door Wido
Ja, maar SIDN weet toch wel welke registrant de verhuizing indiende?

Die registrant weet weer welk persoon de verhuizing aanvroeg.

Of mis ik hier iets?

Ja, Versatel diende de verhuizing in. Nog geen contact mee gehad, probeer ik morgen nogmaals.

[QWS]
05/08/04, 22:17
Origineel geplaatst door Wido
Ja, maar SIDN weet toch wel welke registrant de verhuizing indiende?

Die registrant weet weer welk persoon de verhuizing aanvroeg.

Of mis ik hier iets?

Ja ik denk dat je iets mist. Want het is een valse aanvraag dus de persoon die de aanvraagd deed heeft NIET zijn eigen naam opgegeven bij SIDN maar ook bij de nieuwe registrant. *lijkt me*

Wido
05/08/04, 22:24
Ja, maar beetje provider logt IP's bij bestellingen en dan kan je hem als nog pakken ja.

WH-Tim
05/08/04, 22:28
dit is toch te gek voor woorden dat dit allemaal zomaar kan? Denk je een domein op jouw naam te hebben die veel waard is, moet iemand je niet, gaat ie even je domein verhuizen zonder dat ze goed navragen of deze wel van hem is..

We zitten in anno 2004!!! SIDN. Vroeger was dit geen probleem..

dreamhost_nl
05/08/04, 22:30
De persoon die de "originele" verhuizing bij Versatel aanvroeg heeft zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschifte door zich uit te geven voor de registrant. Dit is en blijft een strafbaar feit... :(

Digiover
05/08/04, 22:30
Origineel geplaatst door Markuz
Een klant van me heeft een waardevol domein. Voor het domein is pas een verhuizing aangevraagd.
Na contact opgenomen te hebben met de klant of de verhuizing correct is bleek dit niet zo te zijn.
Er waren helemaal geen (verhuis)formulieren ingevuld door mijn klant, tevens domeinnaamhouder. Het zijn dus vals ingevulde formulieren. Nu is echter het probleem, door de verhuizing ligt de site enkele dagen plat.

En aangezien vele inkomsten via de site komen is het een groot probleem. Echter zijn de formulieren volgens SIDN goed omdat de correcte gegevens zijn ingevuld. Maar die gegevens zijn niet ingevuld door de domeinnaamhouder.
Mijn vraag is dus wat ik het beste kan doen om de schade te voorkomen/zoveel mogelijk te beperken.

1) Protest aantekenen bij de SIDN
2) nieuwe provider heeft 3 dagen de tijd om de juiste formulieren te overleggen
3) formulieren goed: verhuizing compleet, formulieren fout: verhuizing wordt terug gedraaid.

Indien je klant heel zeker weet dat zij/hij (of een ander bevoegd iemand !!!) niet heeft getekend, laat hem/haar onmiddelijk een advocaat inschakelen en laat je klant aangifte doen van valsheid in geschrifte bij Justitie.

Vraagje (uit interesse, geen flame) : Waarom stel je je vraag hier en ga je niet meteen naar de juridische afdeling van de SIDN? Je bent deelnemer (toch?) en je kent het regelement (toch?).

Digiover
05/08/04, 22:31
Origineel geplaatst door Wido
Ja, maar beetje provider logt IP's bij bestellingen en dan kan je hem als nog pakken ja.

Welk nut heeft het loggen van IP's bij aanvragen / bestellingen? Ok, je hebt altijd je HTTP access_log, maar IP's kunnen dynamisch zijn, ranges kunnen transferred worden, enz.

Markuz
05/08/04, 22:34
Origineel geplaatst door Digiover


Protest aantekenen bij de SIDN
2) nieuwe provider heeft 3 dagen de tijd om de juiste formulieren te overleggen
3) formulieren goed: verhuizing compleet, formulieren fout: verhuizing wordt terug gedraaid.

Indien je klant heel zeker weet dat zij/hij (of een ander bevoegd iemand !!!) niet heeft getekend, laat hem/haar onmiddelijk een advocaat inschakelen en laat je klant aangifte doen van valsheid in geschrifte bij Justitie.

Vraagje (uit interesse, geen flame) : Waarom stel je je vraag hier en ga je niet meteen naar de juridische afdeling van de SIDN? Je bent deelnemer (toch?) en je kent het regelement (toch?).


1) Ik heb al contact gehad met de juridische afdeling, blijkbaar zijn de formulieren gewoon in orde want het domeinnaam is inmiddels in het beheer van Versatel.
2) Klant heeft 100% zeker niet getekend, hij is de enige die mag tekenen.
Quote uit zijn e-mail:

we zitten net bij jullie, dus het antwoord is NEEN !
We gaan de domeinnaam xxxxxxxxx.nl niet verhuizen.

Misschien wil iemand de domeinnaam kapen ? Voor alle duidelijkheid: ik ben de enige gemachtigde om iets te tekenen en ik ga niet verhuizen opzeggen of wat dan ook !

Ber|Art
05/08/04, 22:37
1) Ik heb al contact gehad met de juridische afdeling, blijkbaar zijn de formulieren gewoon in orde want het domeinnaam is inmiddels in het beheer van Versatel. Makkelijk want dan komen de handtekeningen niet overeen!

Global Registry
05/08/04, 22:37
Origineel geplaatst door Markuz

1) Ik heb al contact gehad met de juridische afdeling, blijkbaar zijn de formulieren gewoon in orde want het domeinnaam is inmiddels in het beheer van Versatel.

SIDN gaat de formulieren pas opvragen en controleren na bezwaar of met een steekproef. Als je net terug bent van vakantie en dus net geprotesteerd hebt, kan het maximaal drie dagen duren voordat de SIDN de formulieren heeft en kan controleren.

Markuz
05/08/04, 22:40
Origineel geplaatst door Global Registry


SIDN gaat de formulieren pas opvragen en controleren na bezwaar of met een steekproef. Als je net terug bent van vakantie en dus net geprotesteerd hebt, kan het maximaal drie dagen duren voordat de SIDN de formulieren heeft en kan controleren.
Dat weet ik, maar inmiddels staat alles bij versatel.( Voor dat ik bezwaar maakte nog niet, de verhuizing word dan toch per direct stop gezet? ) Dus ik neem aan dat de DNS wijziging morgen ook actief is?

Digiover
05/08/04, 22:44
Origineel geplaatst door Markuz



1) Ik heb al contact gehad met de juridische afdeling, blijkbaar zijn de formulieren gewoon in orde want het domeinnaam is inmiddels in het beheer van Versatel.

Nee.
De verhuizing gaat altijd door. Pas als blijkt dat de verhuizing ongeldig is wordt het domein terug verhuisd.



2) Klant heeft 100% zeker niet getekend, hij is de enige die mag tekenen.
Quote uit zijn e-mail:

we zitten net bij jullie, dus het antwoord is NEEN !
We gaan de domeinnaam xxxxxxxxx.nl niet verhuizen.

Misschien wil iemand de domeinnaam kapen ? Voor alle duidelijkheid: ik ben de enige gemachtigde om iets te tekenen en ik ga niet verhuizen opzeggen of wat dan ook !

Als het een bedrijfsregistratie is (er is een KvK overlegd), verifieer dit dan. Eenieder die op het KvK uittreksel genoemd wordt is bevoegd om het domein te verhuizen.

Lullige vraag richting je klant : Ruzie in de zaak?
(been there, done that... gebeurt vaker dan je denkt)

Ber|Art
05/08/04, 22:47
Lullige vraag richting je klant : Ruzie in de zaak?
(been there, done that... gebeurt vaker dan je denkt)Been there to, je vraag was dus niet l.llig :)

webbed
05/08/04, 22:47
Als je een domeinnaam wilt verhuizen werkt dit toch alsof het een nieuwe aanvraag is? Dat betekent dat de nieuwe registrar een kopie van een legitimatiebewijs moet hebben van de aanvrager voor de verhuizing. Als de legitimitatiebewijs niet overeenkomt met degene die de verhuizing aanvraagt, dan mag ik hopen dat de registrar de verhuizing niet gaat aanvragen.
Ergens in dit proces moet dus een partij niet volgens de regels hebben gewerkt. Of Versatel heeft niet om een legitimatiebewijs gevraagd of Versatel heeft deze niet gecontroleerd. Dit ervan uitgaande dat de aanvrager niet het legitimatiebewijs heeft van de rechtmatige eigenaar van de domeinnaam.

Digiover
05/08/04, 22:53
Origineel geplaatst door BerArt
Been there to, je vraag was dus niet l.llig :)

Ik vind het vrij lullig om het aan een klant te vragen en IMO zou de OP dat eens moeten doen (mits het een zakelijk .nl-domein is met KvK inschrijving).

Markuz
05/08/04, 22:57
Origineel geplaatst door Digiover


Ik vind het vrij lullig om het aan een klant te vragen en IMO zou de OP dat eens moeten doen (mits het een zakelijk .nl-domein is met KvK inschrijving).

Het is een zakelijk .nl domeinnaam met KvK inschrijving.
(2 werkzame personen)

Ber|Art
05/08/04, 22:58
Toch is in het verleden gebleken dat dit voorkomt, en dat de klant hier niet van op de hoogte was. Goed laten we hopen dat het niet zo is, en dat de SIDN dit snel geregeld heeft!

WH-Tim
05/08/04, 23:27
Origineel geplaatst door Digiover


Welk nut heeft het loggen van IP's bij aanvragen / bestellingen? Ok, je hebt altijd je HTTP access_log, maar IP's kunnen dynamisch zijn, ranges kunnen transferred worden, enz.

Nou nou nou Digiover, zo te horen ben jij niet op de hoogte wat een ip allemaal voor jouw kan betekenen, beetje slordig eigenlijk.

Indien jij het ip van een bezoeker opvraagt, zijn hier verschillende manieren voor, zobiezo in de PHP. Bouw dit zsm dan ook in je aanvraag formulier in, gebruikmakende van de IP $_server variabale. Dus dat de server het IP-nummer aangeeft en niet de gebruiker, zo voorkom je Fake-IP-nummers.

Verder is een ip adres voor later, zonder hogere machten niets waard. Vraag daarom ALTIJD de hostname op van de klant via het script. Bijna iedereen heeft deze, en enkel sommige ISP's en mensen uit Aziƫ hebben zelfs een wisselende hostname.

Nu denk je: Dus heb ik er toch nog niks aan? In dit geval weet ik het niet zeker.. iig:

Bouw in jouw script net zogoed naast je hostname ding een functie in die de datum, de (server)tijd en de tijdzone vastlegt. Met deze informatie kun je bij iedere ISP abusen. Een ISP is VERPLICHT Internetlogs bij te houden, en kunnen daardoor deze gebruiker makkelijk tracken.

Hopelijk helpt je dit in de toekomst!

Tim.